Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, AtterEnBruker said:

Står jo sjøl i tittelen, "takes aim at homophobic stereotypes". Om det er vellykket, kan man se på alle de som velger å ta det seriøst.

Om det er en strategi de bør skrinlegge kan jeg si meg enig i, ettersom det lett kan distributeres som en bekreftelse for den høyreautoritære/konservative bølgen.

"Vi kommer for deres barn", "vi vil konvertere barnene deres" er ikke akkurat utsagn som vil "take aim at homophobic stereotypes". 

Vet du hva "selv-rapportering" er?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (9 timer siden):

"Vi kommer for deres barn", "vi vil konvertere barnene deres" er ikke akkurat utsagn som vil "take aim at homophobic stereotypes". 

Enig, det der er ekstremt motbydelig, og også veldig stigmatiserende. Helt ufattelig egentlig. Hva tenker disse menneskene på!? Ønsker jeg egentlig å vite hva de tenker på!?

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 timer siden):

Whataboutisme og feil premiss. Mannfolk trenger ikke være trans for å få tilgang til kvinnegarderoben, de trenger bare å hevde at de er trans. 

Nettopp.

Hvilkensomhelst pervo kan smøre på seg litt sminke og hevde han er trans. Voila! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 timer siden):

Og det er vel det her som er det "egentlige" problemet? En mann som har gjennomført en full transformasjon, "blitt kvinne" og bruker kvinnegarderoben må vel være greit? Problemer som kommer til å skje, og som man ikke kan lukke øynene for, er jo de forskrudde individiene som vil benytte mulighetene for å simpelthen hevde at de er kvinne, og deretter benytte seg av kvinnegarderoben. 

Det trenger nødvendigvis ikke bety voldtekt, men jeg forstår jo at det er ubehagelig for mange, spesielt foreldre med barn som skal bruke denne garderoben. 

Det er jo en knøttliten problemstilling i det store bildet, men det er absolutt noe som må løses på en eller annen måte. 

Løsningen kan være veldig enkel og jeg har sett den andre steder der begrunnelsen ikke er dette problemet. Unisex garderobe, med egne avlukker. 

Beste løsningen er vel at alle som ikke ser ut som kvinner, som skal bruke kvinnegarderoben, må bevise at de er kvinner før de kan bruke den. :lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (10 timer siden):

Står jo sjøl i tittelen, "takes aim at homophobic stereotypes". Om det er vellykket, kan man se på alle de som velger å ta det seriøst.

Om det er en strategi de bør skrinlegge kan jeg si meg enig i, ettersom det lett kan distributeres som en bekreftelse for den høyreautoritære/konservative bølgen.

Det finnes langt mer åpenbare tolkninger man kan gjøre, enn den der. FYI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Beste løsningen er vel at alle som ikke ser ut som kvinner, som skal bruke kvinnegarderoben, må bevise at de er kvinner før de kan bruke den. :lol:

Det er jo det som er umulig å bevise, så sant du ikke hevder at man må ha vagina for å være kvinne. 

Men ja, en annen enkel løsning er jo at man bytter ut mann og kvinnefigur på dørene, med bilde av penis og vagina. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (22 timer siden):

Ryggmargsrefleks til å støtte anti-trans narrativer og lire av deg kommentarer som kommer fra dette miljløet er en sterk indikator, som akkurat nå, når du kritiserte meg for å vise et bilde av en transmann -- som om transmenn med skjegg med tydelig maskulin fysikk er sjeldent blant transmenn som har gjennomgått hormonterapi og sluppet en kvinnelig pubertet.
De absolutt fleste får skjeggvekst.

Jeg bare nevner at du gjør det samme som du klager på at andre gjør. Om du føler deg bedre ved å lese det som anti-trans så for all del. Stå på.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

Du kan jo bare google 'trans man' og se hvor mange av de forholdsvis tilfeldige resultatene du ville vært komfortabel med å slippe inn i kvinnegarderoben.

Ok..? Du virker til å være av den villfarelse av at jeg tviler på at kvinner kan få skjeggvekst ved hormonbehandling..? Mulig du har lest llitt for mye mellom linjene igjen da. Eller kanskje det er noe annet. Vanskelig å si.

At du i det hele tatt forsøker gjøre dette til et, fra min side, spørsmål om utseende som sådan er jo skivebom nok i seg selv.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

Det ene vil forekomme mange tusenvis av ganger oftere -- med mindre transmenn og transkvinner med godt utfall lar være å delta i samfunnet på grunn av anti-trans-lovgivning, eller bryter loven for å la være å plage biologiske kvinner, som er realistisk -- de blir nektet en lovlig samfunnsdeltagelse om folk som Debattklovn får viljen sin.

Ok. Her går jeg ut ifra at du snakker om garderober, og mitt eneste poeng om dét er at alle som benytter garderoben burde kunne føle seg trygge og komfortable når de gjør det. Så får du vri det til noe anti-trans om du føler for det.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

Påstandene mine handler også om at du har henvist til en psykiater som har gjenfortalt deg misinformasjon fra Heritage Foundation eller andre kristenkonservative organisasjoner sin misinformasjon om tilstanden, som du har delt på forumet

Nei, det har aldri skjedd. Det denne psykiateren sa var at de ikke hadde behandlingstilbud for det, altså at de ikke vil ta tak i selve dysforien i noe forsøk på å gjøre noe med det. Derimot jobbet de med underliggende symptomer som depresjon, selvskading, angst, autismespekteret, osv.

Dette var bare en kommentar på hva psykiateren sa de (ikke) gjorde med slike pasienter.

Om dette kan ligne på noe noen andre har sagt kan jeg ikke gå god for. Mulig verbal paradoli spiller en rolle i din tolkning der.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

spesifikt om andelen mennesker som tror de er trans som slutter å være trans --

Det stemmer at vedkommende sa noe om det, men det var altså ikke om trans som sådan men snarere at i en viss alder er kroppsdysfori relativt vanlig og mange vokser dette av seg og slutter å lure på om de kan være noe annet enn det de er født som. Når du kategorisk kaller alle de trans så er det å dra ytterpunktene for hva som kan innlemmes i begrepet "trans" litt vel langt.

Eller benekter du at mange vokser dette av seg oppover i tenårene?

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

har henvist til misinformasjon/kvakksalveri i form av ROGD-hypotesen, og forsvarer denne undersøkelsen produsert av en spørreundersøkelse blant foreldre på anti-trans forum, som ignorerte barna sin versjon av hva som har hendt dem...

Nuvel... Jeg forsøkte få deg i tale om dette, men du ville jo ikke være med å klarlegge begrepene så vi kunne snakke om det samme. Slikt vil jo nødvendigvis involvere at man legger frem informasjon for så å bli enige om hva som er sannheten. Vil du ikke det så kan det jo bare være.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

Og en erkjennelse av du hører på tilfeldige leger uten oppdatert kunnskap om temaet, heller enn å søke informasjon fra objektive oppdaterte kilder...

Nei, det har aldri skjedd. Men for all del, vis gjerne til der jeg sier at jeg har hørt på noen uten oppdatert kunnskap. Du har sagt de ikke hadde oppdatert kunnskap. Ikke jeg. Altså er ikke det min erkjennelse, men din påstand uten annen begrunnelse enn at de ikke har din kategoriske tilnærming.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

Du har også vist til en tro på at helsepersonalet blindt tror på barn med vrangforestillinger om at de er trans -- tar deres ord for gospel --

Det heter jo "affirmative care" for en grunn. Men for all del, forklar gjerne hvordan dette ikke er å tro på selvdiagnosen.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

og at det er vanlig at barn får slike vrangforestillinger, utelukkende i bakgrunn av en økning av biologiske kvinner som er trans.

Nei, det er ikke utelukkende basert på det. Ei heller er økningen i biologiske kvinner som er trans. Økningen er i unge jenter som tror de kan være trans. Altså nok til at de oppsøker profesjonell hjelp i en eller annen form. Det betyr jo ikke at de er trans for det. Det betyr jo ikke at de anser seg selv som trans engang. Så din målgruppe der er feil.

Derimot er det basert blant annet på at barn er usikre individer og store forandringer skjer med dem i oppveksten - da mer for jenter enn gutter i ren kroppslig forstand, samt at i oppveksten er barns "jobb" å finne sin plass i gruppen(e) i deres omgivelser, samt plassere seg selv i og utenfor disse gruppene etter beste evne. Blant annet. Så kan man legge til at man de senere årene blir mer og mer bombardert med disse temaene, og ikke alt som kommer fra noen av "sidene" er spesielt balansert eller faktuelt, som nok for mange (ikke alle) unge søkende sjeler kan og vil resultere i feil konklusjon.

Det er mange faktorer, og resultatet er faktuelt at det er en eksplosiv økning i tilfeller for en spesifikk demografi. Redusere dette til enkeltgrunner er mildest talt feil. Også når du gjør det ved å si at det er slik fordi nå slipper de gjemme det mer. -og kun det.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

Og studiene som viser at disse nye transmennene ikke angrer i større grad er uinteressante, av 'sett inn vilkårlig årsak her'.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35505568/

Det har jeg da ikke sagt noe om. Derimot regner jeg med at tallene man har for det er ganske gode/korrekte. De jeg snakker om er de som tror de kan være trans som unge, men som etterhvert finner ut at de ikke var det likevel. Der er nok tallene mer usikre, om de finnes i det hele tatt. Mitt poeng med dét er at dette burde de "få lov" til å finne ut av før man pumper dem fulle av medisiner som vil endre dem for livet.

Noe som jo leder over i en diskusjon om hvor permanent hormonblokkere egentlig er, osv.

Red Frostraven skrev (22 timer siden):

For øvrig så bør du og alle andre i tråden lese Standards of Care 8, konklusjonene fra summen av kunnskap av helseforetakene i den siviliserte verden:
 
https://www.wpath.org/media/cms/Documents/SOC v8/SOC-8 FAQs - WEBSITE2.pdf

De frykter ikke feilbehandling, tvert i mot påpeker de viktigheten av å tilby personer som opplever seg som trans tilgang på oppdatert kvalifisert helsehjelp.

Litt usikker på horfor du skriver dette. Mulig du tror jeg er imot trans-behandling eller no'.

Hvem vet.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Yakamaru said:

"Vi kommer for deres barn", "vi vil konvertere barnene deres" er ikke akkurat utsagn som vil "take aim at homophobic stereotypes". 

Vet du hva "selv-rapportering" er?

Har du mer en 10 sekunder hukommelsespenn, eller ikke?
For hvis du kommer videre og hører på resten av teksten er det en liten sjanse for til og med du forstår det.

Med mindre du også sliter mer sarkasme selvfølgelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 timer siden):

Umiddelbart tenker jeg at transkvinner er tryggere i jentegarderoben enn i guttegarderoben, uten at det finnes beviser for at det vil gjøre noen av kvinnene i garderoben mindre trygge.

Problemet er jo ikke om transkvinner går i jentegarderoben. Problemet er at en mann som vil gjøre ugang bare gå inn der uten at noen kan nekte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Jeg tror folk stort sett ikke ser på det med garderober og dasser som noe stort problem, men noe man løser ganske greit.

Man kan vel prosentvis si det samme om voldtekt.

Snikpellik skrev (20 timer siden):

Normal folkeskikk er gjeldende også her.

De som er der nettopp for å gjøre noe annet enn å skifte bryr seg vel nevneverdig lite om folkeskikk.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

 

Baranladion skrev (1 time siden):

Det er jo det som er umulig å bevise, så sant du ikke hevder at man må ha vagina for å være kvinne. 

Men ja, en annen enkel løsning er jo at man bytter ut mann og kvinnefigur på dørene, med bilde av penis og vagina. 

...og så hva skal disse biologiske kvinnene gjøre om de ikke har hatt kirugi?

Det virker temmelig åpenbart at det er best at de går i herregarderoben.

2345.thumb.jpg.59cdef6b747d0116a9bd9ef7389383cd.jpg_120492493_jamie1.jpg.webp.87d645741851a5d9449c26bfc2175df6.webp

 

...og vice versa -- transkvinner som har hatt pubertetsblokkere og ikke har fått adamseple, ikke har fått skjeggvekst, ikke har fått maskulinisert ansikt; ikke maskulin kjevebeinsvekst eller nesevekst, uten vekst av grove øyebryn, ikke fått maskulin muskelbygning i overkropp -- som begynner å bli standarden for transvkinner etter generasjoner med transkvinner som har gjennomgått mannlig pubertet har farget bildet til folk om hva en transkvinne er.

 

fokkeslasken skrev (4 minutter siden):

Problemet er jo ikke om transkvinner går i jentegarderoben. Problemet er at en mann som vil gjøre ugang bare gå inn der uten at noen kan nekte.

...og hva er forekomsten av dette versus homofiles overgrep i herre og kvinnegarderobene..?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...