Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Ekspertkommentator skrev (4 minutter siden):

De liberale på venstresiden møter seg selv i døra.
 
I 2015, ble Hamtramck, Michigan, viden kjent for den første byen som valgte et byråd hvor muslimer er i flertall. Yippi ropte alle de liberale over denne multikulturelle seieren. 

Nå i 2023 stemte byrådet i Hamtramck, Michigan (nå 100% muslimer) imot å heise pride flagg fra kommunale bygg. Ooops. Jeg har jo alltid lurt på hvorfor de liberale på venstresida bruker så mye krefter på å forsvare alle sider ved islam. De vet kansje ikke bedre.

https://www.theguardian.com/us-news/2023/jun/17/hamtramck-michigan-muslim-council-lgbtq-pride-flags-banned

Pride og barnepride kommer til å se økende motstand også i Norge da det blir flere og flere av de de som alltid har hatet homofile og nå hater regnbuebevegelsen.  ISIS sympatisører ble nylig arrestert etter planlagt pride terror i Østerrike. Bhatti et. Co. er ikke alene.

https://www.aftenposten.no/verden/i/MoXRpM/politiet-i-oesterrike-skal-ha-stanset-terrorangrep-mot-pride

Endel pride flagg har blitt tatt ned eller brent siste ukene her i Norge. Er dette utført av de samme personene som ikke klarer å beherske seg når koranen brennes? Var ikke pride nevnt på introduksjonen til det norske samfunnet?

https://www.nrk.no/mr/pride-flagg-vart-stelt-og-sett-fyr-pa-hatlane-barneskule-i-alesund-for-andre-ar-pa-rad-1.16434245

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kom-hjem-til-brent-pride-flagg/15790508/

https://www.dagbladet.no/nyheter/lar-oss-ikke-stoppe/79481691

https://www.vol.no/nyheter/i/pQxLkX/brant-flere-prideflagg-paa-andenes-jeg-synes-det-er-trasig-at-dette-skjer

etc

 

 

Det er vel strengt tatt ingen tvil om hvem det er som brenner Pride flagg, ikke alltid de gidder skjule det en gang. De vet jo at det ikke får konsekvenser for dem.

Verre at en del av dem hater homofile såpass mye at vi ikke kan se bort fra forsøk på å gjenta fjorårets skjendige terror.

Og ja woke folket møter seg sjøl i døra.

Endret av Entern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (14 timer siden):

Du har kanskje rett, men jeg opplever at det tilsynelatende blir mer og mer vanskelig i dagens samfunn å ikke aktivt støtte oppunder de "riktige" sakene, og at det er særdeles liten aksept for å si eller gjøre noe "feil". Thon hotels har fått kjenne det, det samme har Carola. 

Vel det er kanskje en grunn til at mange mener at de "riktige" sakene faktisk er riktige ? Angående thon så viste de minimalt med ryggrad, og de viste veldig tydelig at de reiste ditt vinden blåste. Og du vet det er mange som får kritikk av mange ulike grunner, skal ingen kritiseres lenger ? skal vi bli et samfunn fullt av snøflak som ikke tåler at noen uttrykker en annen mening, hvis denne carola personen har fått kritikk for noe så gi et motsvar da ikke bare innta offerrollen, må tåle at hvis man engasjerer seg i et eller annet som offentlig person så får man et motsvar, det skulle bare mangle.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 19.6.2023 den 17.48):

Så når blir det uanstendig, eller blir det aldri det så lenge man ikke fysisk penetrerer eller er naken i offentligheten? Kan jeg stå i frognerparken simulere at jeg runker foran folk? Så skjønner jeg også at det er noe annet, samtidig så er det egentlig ikke det(?) . Utførelsen av BDSM er en aktivitet de fleste som bedriver, definerer som en del av den seksuelle akten, en vesentlig del. Jeg kan godt forstå at folk anser dette for å være uanstendig i offentligheten. 

Savner fremdeles svar på hvor grensen går angående aktiviteter som ikke er ren sex, i en parade som skal være "for alle, i alle aldre". 

Det kan være uanstendig for noen, akseptabelt for noen. Moralsk forkastelig for noen. Derimot bør dette skilles fra det å være ulovlig i henhold til norsk lovverk. 

Som jeg nevnte. Det er mange aktiviteter som kan tilskrives å være av en seksualisert natur. Du ga et eksempel i Frognerparken. Jeg kan nevne kyssing for eksempel. Det er også noe de fleste som bedriver, vil definere som en del av den seksuelle akten. En vesentlig del. Er det bannlyst fra offentligheten? Burde det være? Hvor går grensen i henhold til kyss/beføling av kjæresten, simulere jukking/runking offentlig?

Akkurat hvor denne grensen går, i henhold til lovverket, kan jeg ikke svare på. Jeg vet ikke. Det kreves forståelse for norsk lovverk, noe jeg ikke har.

Samtidig tenker jeg det må være rom for å kunne uttrykke seg i en demonstrasjon/tog. Det å kle seg opp i lakk og lær, klarer jeg ikke å se på som ulovlig. Dette er voksne mennesker som demonstrerer/feirer offentlig, som også er annerledes enn om en skulle stille seg uanmeldt midt i Frognerparken foran barnefamilier.

Når ungdommen feirer russetida, kommer jeg heller ikke til å rynke på nesen om ungdommer i et russetog gjør ting en ikke nødvendigvis ville introdusert for barn. En kan til og med syns oppførselen er moralsk forkastelig.

Men det er svært viktig å skille mellom pride som budskap, og mennesker som demonstrerer/feirer pride på sin måte.

Selv om noen voksne mennesker velger å kle seg utfordrende i en feiring/demonstrasjon, som omhandler pride, betyr ikke det at pride som budskap er skadelig for barn.

En kan fortsatt lære barn om inkludering av alle mennesker på livets vei. Til og med inkludering av lgbtq mennesker.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 19.6.2023 den 17.48):

Utførelsen av BDSM er en aktivitet de fleste som bedriver, definerer som en del av den seksuelle akten, en vesentlig del. Jeg kan godt forstå at folk anser dette for å være uanstendig i offentligheten. 

Hvis du ikke skal bruke ordet, "BDSM", hva er det de bedriver i prideparaden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 19.6.2023 den 17.53):

Ola Nordmann: Jeg synes Pride er veldig seksualisert.

Marie Pride-tilhenger: Vi feirer bare kjærligheten. One love! ♥️🌈

Ola Nordmann: Ok, greit.

Marie Pride-tilhenger: Dessuten, så er Pride anledning til å feire det vi er stolte av, det vi har oppnådd og en mulig plattform til å sette lys på det vi fortsatt kjemper for, som f.eks. at menn skal få lov til å være kvinner, at kvinner skal få lov til å være menn og at både menn og kvinner skal få lov til å identifisere seg som noe annet enn en mann eller kvinne (såkalt ikke-binær) hvis de vil det.

Ola Nordmann: Hæ?

Marie Pride-tilhenger: VI FEIRER KJÆRLIGHETEN, SIER JEG!! ♥️♥️🌈🌈

Pride er aksept og inkludering av LGBTQ mennesker. Noe jeg har repetert ganske mange ganger allerede. Dette inkluderer selvfølgelig trans personer. Helt korrekt. Men artig vinkling, bare for å ende opp med å bevise poenget mitt. 

Kanskje ikke den slagkraften du hadde tiltenkt?

Endret av Honkajonk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (På 19.6.2023 den 20.28):

Det er relevant i forhold påvirkning av barn og unge, som er en bekymring for mange ift Pride.

Muligens det kan ha med budskapet en vil lære bort?

Pride = inkludering av lgbtq mennesker (noe som du mener folk er mettet på?)

vs

Pride = BDSM sex orgie (noe du mener folk ikke er helt mettet på enda?)

 

Jeg vet hva jeg ville lært barn og unge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Vel det er kanskje en grunn til at mange mener at de "riktige" sakene faktisk er riktige ? Angående thon så viste de minimalt med ryggrad, og de viste veldig tydelig at de reiste ditt vinden blåste. Og du vet det er mange som får kritikk av mange ulike grunner, skal ingen kritiseres lenger ? skal vi bli et samfunn fullt av snøflak som ikke tåler at noen uttrykker en annen mening, hvis denne carola personen har fått kritikk for noe så gi et motsvar da ikke bare innta offerrollen, må tåle at hvis man engasjerer seg i et eller annet som offentlig person så får man et motsvar, det skulle bare mangle. 

Thon kunne absolutt håndtert situasjonen bedre, kanskje Carola også. Det jeg syns er synd, er at istedenfor at man blir stilt spørsmålet : "Hva mente du egentlig nå", så må man først igjennom boikott, anklager og stempling. Da blir det vanskelig for både Thon og Carola å kunne gi noe annet svar enn enn å legge seg flat og snu seg etter vinden. 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (44 minutter siden):

Som jeg nevnte. Det er mange aktiviteter som kan tilskrives å være av en seksualisert natur. Du ga et eksempel i Frognerparken. Jeg kan nevne kyssing for eksempel. Det er også noe de fleste som bedriver, vil definere som en del av den seksuelle akten. En vesentlig del. Er det bannlyst fra offentligheten? Burde det være? Hvor går grensen i henhold til kyss/beføling av kjæresten, simulere jukking/runking offentlig?

Alt det der kan være uanstendig, dersom det foregår på feil plass. Det er feks uanstendig syns jeg, å fortsette å kline, beføle og jukke på kjæresten i Frognerparken, når du ser en barnehage kommer gående forbi. Hvis det foregår på en nattklubb, eller i en mørk bakgate, så er det ok. 

 

Honkajonk skrev (46 minutter siden):

amtidig tenker jeg det må være rom for å kunne uttrykke seg i en demonstrasjon/tog. Det å kle seg opp i lakk og lær, klarer jeg ikke å se på som ulovlig.

Jeg har aldri hevdet at dette er ulovlig, eller uanstendig. 

 

Honkajonk skrev (46 minutter siden):

Dette er voksne mennesker som demonstrerer/feirer offentlig, som også er annerledes enn om en skulle stille seg uanmeldt midt i Frognerparken foran barnefamilier.

Problemet mitt, er at Pride i stor grad appellerer til barn. Det er en hel måned med fokus på dette i bhg og skoler, det er en fargerik, morsom og flott begivenhet helga i juni, og Pride sier selv det skal være et arrangement for alle i alle aldre. Det er da for meg merkelig, at seksuelle fetisjer skal være en del av feiringen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (På 19.6.2023 den 21.48):

Det underliggende budskapet er at om du jobber i skole eller barnehage og ikke støtter Pride-bevegelsen, bør du sitte ytterst stille i båten.

Kan du vise til eksempler der folk har mistet jobben i skole eller barnehage for å være motstander av å ha pride rekvisita i skole/barnehage?

Dette er selvfølgelig til forskjell fra å være motstander av pride som bevegelse/budskap. Som bare kan tolkes som å være motstander av inkludering av lgbtq mennesker. Som igjen vil nødvendigvis åpne for spørsmål om vedkommende er skikket i stillinger som krever omsorg for andre mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Problemet mitt, er at Pride i stor grad appellerer til barn. Det er en hel måned med fokus på dette i bhg og skoler, det er en fargerik, morsom og flott begivenhet helga i juni, og Pride sier selv det skal være et arrangement for alle i alle aldre. Det er da for meg merkelig, at seksuelle fetisjer skal være en del av feiringen. 

Fordi pride handler om inkludering av lgbtq mennesker. Aksept for at foreldre som "mamma og mamma" eller "pappa og pappa" eksisterer, og er verdt akkurat like mye.

Jeg har prøvd å forklare at dette må skilles fra enkelt menneskers måte å demonstrere/feire på. Du gjør en kognitiv feil ved å tro at enkelt menneskers måte å demonstrere/feire på, er det som blir dratt inn i barnehagen. 

Du forveksler et pride tog, demonstrasjon/feiring, med bevegelsen og budskapet Pride.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (17 minutter siden):

Det jeg syns er synd, er at istedenfor at man blir stilt spørsmålet : "Hva mente du egentlig nå", så må man først igjennom boikott, anklager og stempling

Jeg tror vi må såpass respekt for mennesker sin intelligens at vi må ta dem på deres ord," hva mente du egentlig nå" er et spørsmål som høres litt nedlatende ut spør du meg.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (Akkurat nå):

Fordi pride handler om inkludering av lgbtq mennesker. Aksept for at foreldre som "mamma og mamma" eller "pappa og pappa" eksisterer, og er verdt akkurat like mye.

Så hvorfor ikke holde seg til denne kampen, jeg er 100% enig i viktigheten av Pride, men jeg forstår ikke delen som handler som seksuelle fetisjer. 

Honkajonk skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd å forklare at dette må skilles fra enkelt menneskers måte å demonstrere/feire på. Du gjør en kognitiv feil ved å tro at enkelt menneskers måte å demonstrere/feire på, er det som blir dratt inn i barnehagen. 

Du forveksler et pride tog, demonstrasjon/feiring, med bevegelsen og budskapet Pride.

Nei, jeg forstår at fetisjer ikke dras inn i barnehagen, men de som arrangerer pride (og som hevder det skal være for alle i alle aldre) , det er de som godkjenner søknadene til de som vil gå i toget og hva slags budskap de skal ha i sin seksjon. 

Jeg blir altså bare forvirret, jeg forstår ikke hva fetisjer har med saken å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Jeg tror vi må såpass respekt for mennesker sin intelligens at vi må ta dem på deres ord," hva mente du egentlig nå" er et spørsmål som høres litt nedlatende ut spør du meg.  

Kanskje et dårlig formulert spørsmål fra min side, men tanken er at man ikke skal henges i det øyeblikket man trår feil, slik vi ofte ser nå. Jeg er tilhenger av at folk som sier dumme ting, eller kommer med håpløse påstander skal slås med argumenter og fakta, ikke stempler eller uthenging som går viralt i sosiale medier før man har fått forklart seg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg forstår at fetisjer ikke dras inn i barnehagen, men de som arrangerer pride (og som hevder det skal være for alle i alle aldre) , det er de som godkjenner søknadene til de som vil gå i toget og hva slags budskap de skal ha i sin seksjon.

Må man søke hvis man ikke er en stor gruppe eller skal ha med kjøretøy?

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Kanskje et dårlig formulert spørsmål fra min side, men tanken er at man ikke skal henges i det øyeblikket man trår feil, slik vi ofte ser nå. Jeg er tilhenger av at folk som sier dumme ting, eller kommer med håpløse påstander skal slås med argumenter og fakta, ikke stempler eller uthenging som går viralt i sosiale medier før man har fått forklart seg. 

 

Det burde være en selvfølge, men massesuggesjon har alltid vært en ting. Er man overbevist om at man er moralsk overlegen er det nok vanskelig å spørre seg to ganger om man faktisk er på ball og ikke mann, når man takler. Tanken er sikkert god, men utfallet står ikke alltid i stil. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (11 minutter siden):

Må man søke hvis man ikke er en stor gruppe eller skal ha med kjøretøy?

Nei, hvem som helst kan gå inn i paraden, og de menneskene står forsåvidt fritt til å gjøre hva de vil. Når det gjelder "lakk og lær" delen, så vil jeg anta at den er søknadspliktig, siden de har svære bannere, kjøretøy og en egen seksjon i paraden. Det kan tenkes at jeg tar feil, men det ser veldig organisert ut. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/19/2023 at 12:54 AM, Fustasjeopphengsforkobling said:

Så all snakket om at det bare handler om kjærlighet, menneskeverd, det å elske den man vil og lignende.. Det er bare motte'n (modest and easy to defend) i motte-and-bailey fallacy'en. Hvor bailey'en da er; å utrykke sin seksualitet offentlig - jo mer seksualisert og eksplisitt jo bedre. Ergo bekreftes det jo også at det dreier seg om grenseløshet og slippery-slope uten begrensende prinsipper. Det er vel derfor man aldri får noe svar på spørsmål som; Hvor går isåfall grensen for at noe vil være straffbart ihht de 2 paragrafene?

Hvor er det forresten du leser at formålet med loven begrenser seg til å OPPSØKE noen med seksuelle gester for å krenke dem? Minner om at du svarte bingo til følgende;

Tror tanken er at jo mer seksualisert og eksplisitt det er, jo mer flyr det i ansiktet på alt som er heteronormativt.

Dette skulle bety at hensikten/formålet nettopp er å krenke (eller "fly i ansiktet på") det heteronormative. Altså heteroseksuell legning (som vil si det store flertallet). Når du sier "bingo" så blir jo det bare en innrømmelse av hvorfor man gjør det. Jo.. nettopp for å krenke. Hvor prisverdig et slikt formål er.. ja.. hva syns du selv? Loven sier derimot ikke noe om formålet såvidt jeg kan se? Bare at det gjelder atferd på offentlig sted eller i nærvær av/overfor noen som ikke har samtykket, og dette oppfattes krenkende eller uanstendig. Så om noen blir krenket av dette er det bare å anmelde såvidt jeg kan forstå. Når det også innrømmes at formålet er å krenke så kan det ikke lenger være noen som helst tvil. 

Forøvrig fremstår flere av BDSM-fetish-bildene jeg viste til som heterofile med spesielle kinks. Da kan det ikke KUN dreie seg om å krenke heteroseksuelles legning, men må også dreie seg om noe sånn som at normal seksualitet "er ut". Nå er det BDSM, pisk, dominans, halsbånd, maske og kjetting som gjelder. Inntil videre. Dette inngår vel under såkalt normkritikk og det å forskeive ting. Normalitet er ut. Det finnes ingen definisjon på hva som er «normalt» får min sønn opplyst gjennom det digitale opplæringsmateriellet på skolen. Noen tenner på barn, noen på dyr, noen på døde mennesker, noen på føtter og sko, noen på trær og planter, noen på å bli pisset på, men husk at ingen må skamme seg. Noe "normalt" finnes ikke. Anything goes.. Grenseløshetens tid er kommet for alle. Whatever floats your boat! But people.. we have a hole in our boat..

pdRCD3t.jpg

Såvidt jeg forstår er mange i den såkalte trans-bevegelsen aktivister, og noe av aktivismen dreier seg om å utfordre utrykkene for seksualitet som er normalisert i samfunnet, det er ikke dermed slik at dette står i motsetning til at det dreier seg om å øke rommet for hvilken type kjærlighet og seksualitet som aksepteres.
Det er beviselig noen som lar seg krenke av å se slike utrykk, men det ville jo gå mot hele hensikten om deres følelser skulle vektes tyngere enn deltagernes.

Jeg tror lovene er utformet for å hindre at folk utsettes for seksuelt krenkende atferd på en generell basis, ikke for å hindre en pride-markering på prinsipiellt grunnlag.

Jeg er ikke uenig i analysen at normkritikk er på dagsordenen, men jeg forstår ikke hva dette hullet i den analoge båten du refererer til består av, hvis folk som liker å bli tisset på møter mindre stigma og mer aksept, hvordan utgjør det et hull i den proverbielle båten, jeg kan ikke se at fordømmelse og moralisme av andres seksualitet er det som holder båten flytende på noe plan.
Jeg mistenker at det er relevant at du er kristen og har religiøse reservasjoner mot slikt, men det er jo lite overbevisende for meg, som ikke deler disse.

Offentlige instanser ser viktigheten av deres sak i en slik grad at de har gitt dem tilgang til offentlig rom, hvis man vet at noen av uttrykkene som ytres gir deg ubehag, så gjør man sikkert lurt i å holde seg borte, såfremt man ikke er villig til å la seg utfordre på det, hvorfor reagerer man med avsky på slike uttrykk?

On 6/19/2023 at 8:17 AM, fokkeslasken said:

Klart, men de kan ikke si at folk hater deres identitet når det de vil ha seg frabedt er offentlig fremvisning av hva de fleste vil kalle et uttrykk for deres seksualitet mer enn et uttrykk for deres identitet. Deri ligger en viss forskjell.

Når det er deres seksualitet som er årsaken til deres diskriminering sklir disse tingene inn i hverandre.
Det betyr ikke at det er hele deres identitet, men når de feirer den potensielle friheten fra å bli diskriminert på grunnlag av deres seksualitet, så inngår naturlig nok utrykk for deres seksualitet i feiringen.

On 6/19/2023 at 8:24 AM, fokkeslasken said:

Så ditt forsvar for dette er at barna ikke forstår at det er et seksuelt uttrykk de blir utsatt for? Er du sikker på at det er forsvaret du vil gå videre med?

Min erfaring med barn er at de kan lure på hvorfor hun på Hennes & Mauritz-reklameplakaten er nesten naken, uten at de dermed opplever noe seksuellt med dét, samtidig som reklamen åpenbart spiller på sex, men det rettes mot dem som gjør en slik assosiasjon.
(Og jeg kan godt gå med på at det er en overdrevet fokus på kropp, sex, skjønnhetsidealer etc. som omgir oss i samfunnet, men jeg synes det blir helt feil å bare kritisere denne dagen hvor noen på et oppgitt sted og tid paraderer et utrykk for en marginalisert seksualitet.)
Jeg synes ikke det er uviktig å være bevisst hva barn utsettes for av inntrykk, men at noen er kledd ut på en viss måte som voksne assosierer med sex, betyr ikke at barnet også gjør denne assosiasjonen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
9 hours ago, Honkajonk said:

Pride er aksept og inkludering av LGBTQ mennesker. Noe jeg har repetert ganske mange ganger allerede. Dette inkluderer selvfølgelig trans personer. Helt korrekt. Men artig vinkling, bare for å ende opp med å bevise poenget mitt. 

Kanskje ikke den slagkraften du hadde tiltenkt?

Synes jeg fikk frem poenget mitt utmerket, jeg. 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...