Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

fivebigcities skrev (Akkurat nå):

Nei, det er helt nøytralt, selvsagt. Jeg har hørt at å danse sensuelt med sidemannen, samtidig som man stikker lærpisken i munnen og slikker på den, er noe av det aller mest nøytrale man kan gjøre, faktisk.

Jeg kan for mitt bare liv ikke fatte hva dette har i en prideparade å gjøre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, fivebigcities said:

Tror tanken er at jo mer seksualisert og eksplisitt det er, jo mer flyr det i ansiktet på alt som er heteronormativt.

Bingo!
En dag man ikke skal behøve å gjemme vekk det man gjør til vanlig, ingen behøver skape seg, alt er tillatt.
(Alt er selvsagt ikke tillatt)
Men når man feirer friheten til å utøve seksualiteten som tidligere (og fremdeles) var tabubelagt, forbudt, syndig og skammelig, vil det naturlig nok være høy terskel for å nekte noen sitt seksualutrykk i paraden.
Det er jo uheldig at det gir ammunisjon til reaksjonær retorikk, men det tror jeg ikke er et hensyn som vektes over nettop denne friheten fra majoritetssamfunnets moralisme som de ønsker å feire.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Atib Azzad said:

Bingo!
En dag man ikke skal behøve å gjemme vekk det man gjør til vanlig, ingen behøver skape seg, alt er tillatt.
(Alt er selvsagt ikke tillatt)
Men når man feirer friheten til å utøve seksualiteten som tidligere (og fremdeles) var tabubelagt, forbudt, syndig og skammelig, vil det naturlig nok være høy terskel for å nekte noen sitt seksualutrykk i paraden.
Det er jo uheldig at det gir ammunisjon til reaksjonær retorikk, men det tror jeg ikke er et hensyn som vektes over nettop denne friheten fra majoritetssamfunnets moralisme som de ønsker å feire.

Du erkjenner i det minste de faktiske forhold her. Det er mer enn hva jeg kan si om de fleste som hyller Pride.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag noen skulle sagt seg uenig i den fremstillingen, verken kritikere eller støttespillere.

De føler vel at det er for mye å komme med noen innrømmelser overhodet overfor de som er kritiske til Pride, da.

Selv om de av og til måtte ha et poeng, som for eksempel i at arrangementet er veldig seksualisert.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, fivebigcities said:

De føler vel at det er for mye å komme med noen innrømmelser overhodet overfor de som er kritiske til Pride, da.
Selv om de av og til måtte ha et poeng, som for eksempel i at arrangementet er veldig seksualisert.

Jeg kan godt se at det er deres seksualitet som feires, men at det dermed er seksualiserende ovenfor små barn eller Ingrid på 75 ville jeg ikke nødvendigvis sagt meg enig í.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg kan godt se at det er deres seksualitet som feires, men at det dermed er seksualiserende ovenfor små barn eller Ingrid på 75 ville jeg ikke nødvendigvis sagt meg enig í.

Nei, som sagt, jeg skal gi deg for at du i det hele tatt erkjenner at det er seksualisert.

Det er mer enn hva jeg kan si om RRhoads.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, fivebigcities said:

Nei, som sagt, jeg skal gi deg for at du i det hele tatt erkjenner at det er seksualisert.

Det er mer enn hva jeg kan si om RRhoads.

Ikke på noe tidspunkt sa jeg seksualisert, det er en forskjell på å utøve sitt seksualutrykk, og verbet å seksualisere, dersom det menes at de seksualiserer tilskuerne eller at de blir seksualisert gjennom å se deres seksualutrykk.
Det virker kanskje pedantisk, men jeg gidder ikke at det jeg sa skal tas til inntekt for et reaksjonært synspunkt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Entern said:

Ikke jeg heller. BDSM har ingenting med GLBT å gjøre.

Jeg foreslo nettop at når det er friheten fra tidligere (og nåværende) fordømmelse av seksualutrykk som ikke var akseptert av majoritetssamfunnet som feires, så blir det tonedøvt å nekte noen deres seksualutrykk i paraden.

1 minute ago, fivebigcities said:

Det er gjerne det vi diskuterer her da.

Det gir deg likevel ingen rett til å putte ord i munnen min, jeg svarte på temaet hvorfor dette fikk plass i paraden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, fivebigcities said:

Unnskyld?

Du er unskyldt.

Jeg ser at utrykket seksualutrykk ikke finnes på norsk slik jeg antok, det jeg forsøkte å formidle er at de utrykker sin seksuelle identitet, uten at jeg dermed påstår at et slikt utrykk seksualiserer noen andre, på samme måte som at man ikke seksualiserer de andre dersom man er lettkledd på stranden, selv om folk selvsagt kan finne det sexy, så er ikke det nødvendigvis iboende i utrykket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg ser at utrykket seksualutrykk ikke finnes på norsk slik jeg antok, det jeg forsøkte å formidle er at de utrykker sin seksuelle identitet, uten at jeg dermed påstår at et slikt utrykk seksualiserer noen andre, på samme måte som at man ikke seksualiserer de andre dersom man er lettkledd på stranden, selv om folk selvsagt kan finne det sexy, så er ikke det nødvendigvis iboende i utrykket.

Jeg tror ikke noen har påstått at de som danser halvnakent rundt under Pride, som twerker på sidemannen eller som går rundt i lakk og lær seksualiserer noen andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (24 minutter siden):

Jeg foreslo nettop at når det er friheten fra tidligere (og nåværende) fordømmelse av seksualutrykk som ikke var akseptert av majoritetssamfunnet som feires, så blir det tonedøvt å nekte noen deres seksualutrykk i paraden..

Det har like fullt ingenting i en parade for GLBT å gjøre. De kan ha sin egen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, fivebigcities said:

Jeg tror ikke noen har påstått at de som danser halvnakent rundt under Pride, som twerker på sidemannen eller som går rundt i lakk og lær seksualiserer noen andre enn seg selv.

Så hva er da problemet med å utrykke sin egen seksualitet?

1 minute ago, Entern said:

Det har like fullt ingenting i en parade for GLBT å gjøre. De kan ha sin egen.

Det kan man godt si, men det gir mening at paraden ikke ønsker å nekte utrykk i paraden når det er nettop denne friheten de feirer.

Endret av Atib Azzad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Så hva er da problemet med å utrykke sin egen seksualitet?

Jeg er kanskje simpel og gammeldags, men tenker på pride som en kamp for å kunne elske "hvem man vil" og "være den man er" , og ikke en kamp for å kunne elske "det man liker å drive med på soverommet".  Nå virker det som det er en salig blanding av begge deler, og rett og slett vanskelig å egentlig forstå. 

Så syns jeg også at seksuelle fetisjer er altfor tabu, det er særs vanlig å ha, men jeg tenker at det finnes andre arenaer å vise og kjempe for normalisering av dette, enn på familieeventet pride faktisk fremstiller seg for å være. 

For meg må gjerne toget ha en egen seksjon med frihet til å bedrive alle mulig slags fetisjer i full offentlighet, men jeg tror det bare virker mer polariserende, ødelegger hensikten og treffer en stadig mindre andel publikum. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...