Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

39 minutes ago, Psykake said:

Hvorfor er pride kritikere ( en rekke brukere i denne tråden) som regel også kritiske til/og/eller menneskeskapte klimaendringer, innvandring, el biler, MDG og havfruer med mørk hudfarge?

Spørsmålet burde vel være hvorfor de som maler seg i regnbuens farger IKKE har et kritisk blikk til disse tingene.

Men blind aksept er vel enklere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Er det ikke egentlig en bra ting at folk er kritiske til ting? Altså.. Hva er alternativet, blåøyd støtte til alt? Bortsett fra det så skjønner jeg ikke helt hvor du vil med den uttalelsen i denne tråden, kan virke som du ønsker å male et eller annet bilde av en "rekke brukere", hva er hensikten med det? 

Jeg skrev vel ingenting om bra eller dårlig. 

Bare en artig observasjon. Hvorfor akkurat disse temaene. Litt spesielt og interessant. 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Baranladion said:

Er det ikke egentlig en bra ting at folk er kritiske til ting? Altså.. Hva er alternativet, blåøyd støtte til alt? Bortsett fra det så skjønner jeg ikke helt hvor du vil med den uttalelsen i denne tråden, kan virke som du ønsker å male et eller annet bilde av en "rekke brukere", hva er hensikten med det? 

Aaww, you beat me to it. 🤭

Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

At disse fellesnevnerne går igjen og igjen 

Det er som at man har sett det før et sted. 

For mange av de i "rekken av brukere" kan du sikkert legge til et femtitalls temaer til, hvor de er kritiske. Jeg syns det er positivt, selvom jeg er fullt og helt med på peace and love og alt det der. 

Hvis man ikke har disse folka, så kan man endre navn til koseprat.no

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

For mange av de i "rekken av brukere" kan du sikkert legge til et femtitalls temaer til, hvor de er kritiske. Jeg syns det er positivt, selvom jeg er fullt og helt med på peace and love og alt det der. 

Ja, selvsagt. Å være kritisk er aldri negativt. 

Interessant at det er akkurat disse temaene som binder sammen. Lite forskningsbasert, polarisering og konspirasjonsteorier 😉

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (49 minutter siden):

Hvorfor er pride kritikere ( en rekke brukere i denne tråden) som regel også kritiske til/og/eller menneskeskapte klimaendringer, innvandring, el biler, MDG og havfruer med mørk hudfarge?

 

Tror dette mer er spesielt for denne tråden i tilfelle. Selv var jeg helt for Pride og støtter selvfølgelig LGBs rett til å være likestilt med heterofile i juridiske spørsmål, men med FRI som arrangør blir det kun ideologi og anti vitenskaplig (selvopplevd kjønn trumfer biologisk kjønn som den mest kjente) og den aldeles sinnsyke tanken at barn (som oftest er) på spektrumet med tilleggsdiagnoser skal kunne opereres/medisineres til å likne mer på et annet biologisk kjønn.

De andre du nevner er jeg ikke spesielt kritisk til, og jeg forsøker alltid å forholde meg til hva konkret vitrenskap sier i de fleste spørsmål. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (7 minutter siden):

Tror dette mer er spesielt for denne tråden i tilfelle. Selv var jeg helt for Pride og støtter selvfølgelig LGBs rett til å være likestilt med heterofile i juridiske spørsmål, men med FRI som arrangør blir det kun ideologi og anti vitenskaplig (selvopplevd kjønn trumfer biologisk kjønn som den mest kjente) og den aldeles sinnsyke tanken at barn (som oftest er) på spektrumet med tilleggsdiagnoser skal kunne opereres/medisineres til å likne mer på et annet biologisk kjønn.

De andre du nevner er jeg ikke spesielt kritisk til, og jeg forsøker alltid å forholde meg til hva konkret vitrenskap sier i de fleste spørsmål. 

Veldig bra. Det er et fornuftig standpunkt.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (3 timer siden):

De andre du nevner er jeg ikke spesielt kritisk til, og jeg forsøker alltid å forholde meg til hva konkret vitrenskap sier i de fleste spørsmål. 

Jeg syns jo det er litt merkelig å ikke være kritisk til de temaene også, men selvfølgelig da enkelte aspekter ved temaene. Da blir man jo bare det som konspirasjonsteoretikerne kaller en sau. 

I flere av temaene @Psykake ramser opp, så er det for meg åpenbart at det trengs kritisk blikk, i tillegg til det som skjer med pride bevegelsen. Kritikken skal ikke være der for å få slutt på det de driver med, men for få det gjennomført på en bedre måte. 

Hvorvidt "den rekken av brukere" Psykake henviser til er folk som er konspirasjonsteoretikere som blåser i vitenskap, eller om det bare er folk som bruker å se på temaer med kritisk blikk kan ikke jeg svare på, men jeg syns det er kjipt at man i dagens samfunn må være ekstremt varsom med kritikk av enkelte temaer, for å ikke bli stemplet som rasist eller homohater eller konspirasjonsteoretiker. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

men jeg syns det er kjipt at man i dagens samfunn må være ekstremt varsom med kritikk av enkelte temaer, for å ikke bli stemplet som rasist eller homohater eller konspirasjonsteoretiker. 

Jeg opplever det på ingen måte som om man må være ekstremt varsom, men det er bare meg. Er man saklig å faktaorientert i sin kritikk så går det som regel greit, folk som blir kalt konspirasjonsteoretikere blir ikke kalt det fordi de er kritiske til enkelte temaer, men fordi de har ingen kildekritikk, å de tror på alt det de vil tro på, folk som presenterer fantasi som fakta det er konspirasjonsteoretikere i et nøtteskall. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Jeg opplever det på ingen måte som om man må være ekstremt varsom, men det er bare meg. Er man saklig å faktaorientert i sin kritikk så går det som regel greit, folk som blir kalt konspirasjonsteoretikere blir ikke kalt det fordi de er kritiske til enkelte temaer, men fordi de har ingen kildekritikk, å de tror på alt det de vil tro på, folk som presenterer fantasi som fakta det er konspirasjonsteoretikere i et nøtteskall. 

 

Du har kanskje rett, men jeg opplever at det tilsynelatende blir mer og mer vanskelig i dagens samfunn å ikke aktivt støtte oppunder de "riktige" sakene, og at det er særdeles liten aksept for å si eller gjøre noe "feil". Thon hotels har fått kjenne det, det samme har Carola. 

RRhoads skrev (2 minutter siden):

Bra å være kritisk til alt, men vær i det minste kritisk til alternative "fakta" også, og ikke bare velg den "sannheten" som passer til ditt bilde eller fordel. 

Er dette forumet så belastet med slike folk da? Det syns ikke jeg. 
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 timer siden):

Hvorfor er pride kritikere ( en rekke brukere i denne tråden) som regel også kritiske til/og/eller menneskeskapte klimaendringer, innvandring, el biler, MDG og havfruer med mørk hudfarge?

 

Denne forutinntatte generaliseringen finnes hovedsaklig i ditt hode. Jeg er kritisk til mangt og mye, men ikke i den kombinasjonen du konstruerer her. Min kritikk rammer de politisk overkorrekte som løper i flokk med skylappene på…..

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (25 minutter siden):

Denne forutinntatte generaliseringen finnes hovedsaklig i ditt hode. Jeg er kritisk til mangt og mye, men ikke i den kombinasjonen du konstruerer her. Min kritikk rammer de politisk overkorrekte som løper i flokk med skylappene på…..

Forutinntatt generalisering? Det et bare å se hvilke andre tråder mange av brukerne engasjerer seg i. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (9 timer siden):

Hvorfor er pride kritikere ( en rekke brukere i denne tråden) som regel også kritiske til/og/eller menneskeskapte klimaendringer, innvandring, el biler, MDG og havfruer med mørk hudfarge?

 

Fordi de er smarte og opplyste folk? :thumbs:
Bortsett fra de som går bananas over Den Lille Havfruen da :lol:

Lenke til kommentar

De liberale på venstresiden møter seg selv i døra.
 
I 2015, ble Hamtramck, Michigan, viden kjent for den første byen som valgte et byråd hvor muslimer er i flertall. Yippi ropte alle de liberale over denne multikulturelle seieren. 

Nå i 2023 stemte byrådet i Hamtramck, Michigan (nå 100% muslimer) imot å heise pride flagg fra kommunale bygg. Ooops. Jeg har jo alltid lurt på hvorfor de liberale på venstresida bruker så mye krefter på å forsvare alle sider ved islam. De vet kansje ikke bedre.

https://www.theguardian.com/us-news/2023/jun/17/hamtramck-michigan-muslim-council-lgbtq-pride-flags-banned

Pride og barnepride kommer til å se økende motstand også i Norge da det blir flere og flere av de de som alltid har hatet homofile og nå hater regnbuebevegelsen.  ISIS sympatisører ble nylig arrestert etter planlagt pride terror i Østerrike.

https://www.aftenposten.no/verden/i/MoXRpM/politiet-i-oesterrike-skal-ha-stanset-terrorangrep-mot-pride

Og Bhatti et. Co. er ikke alene. Dette kunne blitt årets versjon:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bg6Ob3/mann-paagrepet-for-trusler-mot-oslo-pride

Endel pride flagg har blitt tatt ned eller brent siste ukene her i Norge. Er dette utført av de samme personene som ikke klarer å beherske seg når koranen brennes? Var ikke pride nevnt på introduksjonen til det norske samfunnet?

https://www.nrk.no/mr/pride-flagg-vart-stelt-og-sett-fyr-pa-hatlane-barneskule-i-alesund-for-andre-ar-pa-rad-1.16434245

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kom-hjem-til-brent-pride-flagg/15790508/

https://www.dagbladet.no/nyheter/lar-oss-ikke-stoppe/79481691

https://www.vol.no/nyheter/i/pQxLkX/brant-flere-prideflagg-paa-andenes-jeg-synes-det-er-trasig-at-dette-skjer

etc

 

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...