Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (50 minutter siden):

Ha ha, tror du må google hvilke marginer Tesla har pr bil og hvilke marginer VW har på elbiler.

Som linken viste hadde vw ca 70 milliarder i overskudd Q1 De kunne gitt bort 200 000 Id 4 gratis pr kvartal eller 800 000biler i året om tallene holder seg ut året. Spørs om det hadde påvirket salget til andre merker. Om de bare hadde halvert prisen på elbiler hadde de fortsatt tjent penger

Det spekuleres på hvilken marginer både vw BMW og div andre har på elbiler. Det eneste som er sikkert er at de øker forteneste og elbilandel samtidig. Samtidig synker salget av ice biler? Hva sier det?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 minutter siden):

Som linken viste hadde vw ca 70 milliarder i overskudd Q1 De kunne gitt bort 200 000 Id 4 gratis pr kvartal eller 800 000biler i året om tallene holder seg ut året. Spørs om det hadde påvirket salget til andre merker. Om de bare hadde halvert prisen på elbiler hadde de fortsatt tjent penger

Det spekuleres på hvilken marginer både vw BMW og div andre har på elbiler. Det eneste som er sikkert er at de øker forteneste og elbilandel samtidig. Samtidig synker salget av ice biler? Hva sier det?

Det er kjempeflott at VW, BMW og andre har økonomisk ryggrad til å satse på elbiler. Det kommer alle tilgode gjennom et bedre miljø og klima. Og ALLE kan ikke kjøre Tesla. Det hadde vært gørrkjedelig.

Men jeg tror du kan slutte å bekymre deg for Tesla. De har bunnsolid økonomi de også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Jeg ville gitt Tesla gode odds, basert på historikk, men de har bare en skikkelig storselger, så de kan ikke helt sies å være over den kritiske oppstartsfasen.

De har jo utkonkurrert seg selv med model y, samme bil som model 3 bare større, til omtrent samme pris. Det er litt som at Apple utkonkurrere seg selv ved å lansere ny iPhone. Joda gamle selger til rimeligere pris, men ikke like mye. 

Sedan er ikke populær formfaktor, men suv er det. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Jeg ville gitt Tesla gode odds, basert på historikk, men de har bare en skikkelig storselger, så de kan ikke helt sies å være over den kritiske oppstartsfasen.

En? Model 3 sto for ca 35%... Men helt klart at model Y er mest ettertraktet. Model 2 eller hva den kommer til å hete vill nok matche den lett. Og cyber blir nok en god selger i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

En? Model 3 sto for ca 35%... 

Det skyldes nok for en stor del at de "gir bort" de rimeligste modellene. Model 3 begynner å bli gammel nå, og til tross for dumpingpriser, så bygger varelagrene seg opp i Kina.

Salvesen. skrev (1 time siden):

Model 2 eller hva den kommer til å hete vill nok matche den lett. Og cyber blir nok en god selger i USA.

Model 2 er iallefall så langt unna at Musk ikke ville snakke om den, hverken på investordagen eller på årsmøtet. Cybertruck kan jo bli en storselger der borte, selv om det er vanskelig å fatte. Ikke er den spesiellt billig, designet ser allerede gammeldags og utdatert ut, og foreløpige interiørbilder vitner om en interiørkvalitet som minner om en dårlig engelsk kit-car. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

De har jo utkonkurrert seg selv med model y, samme bil som model 3 bare større, til omtrent samme pris. Det er litt som at Apple utkonkurrere seg selv ved å lansere ny iPhone. Joda gamle selger til rimeligere pris, men ikke like mye. 

Sedan er ikke populær formfaktor, men suv er det. 

Merkelig sammenligning. Poenget mitt var uansett at det er grenser for hvor mye man kan selge av en enkelt modell, og markedet forventer stadig nye modeller. Som sagt, tror nok at Tesla, som en av få "disruptive" produsenter vil klare seg på sikt, men de står foran større utfordringer enn Toyota og de tre tyske.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Merkelig sammenligning. Poenget mitt var uansett at det er grenser for hvor mye man kan selge av en enkelt modell, og markedet forventer stadig nye modeller. Som sagt, tror nok at Tesla, som en av få "disruptive" produsenter vil klare seg på sikt, men de står foran større utfordringer enn Toyota og de tre tyske.

Hvilke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (26 minutter siden):

Det skyldes nok for en stor del at de "gir bort" de rimeligste modellene. Model 3 begynner å bli gammel nå, og til tross for dumpingpriser, så bygger varelagrene seg opp i Kina.

Model 2 er iallefall så langt unna at Musk ikke ville snakke om den, hverken på investordagen eller på årsmøtet. Cybertruck kan jo bli en storselger der borte, selv om det er vanskelig å fatte. Ikke er den spesiellt billig, designet ser allerede gammeldags og utdatert ut, og foreløpige interiørbilder vitner om en interiørkvalitet som minner om en dårlig engelsk kit-car. 

Jeg forstår ikke cyber heller, men så sliter jeg generelt sett med å forstå amerikanere helt også for å være ærlig😅

 

Hvorfor ting selges kan en spekulere inn i evigheten, men at de selger mer enn Y er det ingen tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, AL123 said:

Merkelig sammenligning. Poenget mitt var uansett at det er grenser for hvor mye man kan selge av en enkelt modell, og markedet forventer stadig nye modeller. Som sagt, tror nok at Tesla, som en av få "disruptive" produsenter vil klare seg på sikt, men de står foran større utfordringer enn Toyota og de tre tyske.

Du blir overrasket hvor mange som er villige til å kjøpe seg ny bil hadde de bare hatt råd til det.

Det blir solgt 3-4x så mange bruktbiler som nybiler i Norge.

Så, hvis bare bilen er billig nok i kombinasjon med attråverdig, så trengs ikke mange modeller. 

Hvis Tesla kommer med en bil til under $20000, kommer de til å klare slagsmålene sine
 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Du blir overrasket hvor mange som er villige til å kjøpe seg ny bil hadde de bare hatt råd til det.

Det blir solgt 3-4x så mange bruktbiler som nybiler i Norge.

Så, hvis bare bilen er billig nok i kombinasjon med attråverdig, så trengs ikke mange modeller. 

Hvis Tesla kommer med en bil til under $20000, kommer de til å klare slagsmålene sine
 

 

Joda, ser poenget ditt, men spørs jo litt hva salgsmålene er da, og Tesla har vel ikke sagt noe om en 20000dollar bil. Det som er sagt er en småbil i samme prisleie som en MG4, Mazda MX30 eller Mini.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, AL123 said:

Joda, ser poenget ditt, men spørs jo litt hva salgsmålene er da, og Tesla har vel ikke sagt noe om en 20000dollar bil. Det som er sagt er en småbil i samme prisleie som en MG4, Mazda MX30 eller Mini.

De har satt et produksjonsmål på 20.000.000 biler årlig i 2030.

De har sagt at «next gen» modellen vil være 40% billigere å produsere enn Model 3.

Da blir prisen ned mot $20.000. Evnt lease for $199 i mnd uten innskudd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

De har satt et produksjonsmål på 20.000.000 biler årlig i 2030.

 

Hehe, du kan neppe selge 20 mill biler i året fordelt på et par modeller. Det har aldri vært gjort før, selv med kvalitetsbiler. Jeg vil nok vurdere Teslas sjangser for å klare 20 mill biler i 2030 til å være temmelig nøyaktig null.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):

Hehe, du kan neppe selge 20 mill biler i året fordelt på et par modeller. Det har aldri vært gjort før, selv med kvalitetsbiler. Jeg vil nok vurdere Teslas sjangser for å klare 20 mill biler i 2030 til å være temmelig nøyaktig null.

Markedet mener annerledes. Så null er det ikke. De vokser 50% i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 29.5.2023 den 13.51):

Hydrogen er framtiden, men vi er ikke der ennå.

Som de sier - "hydrogen er fremtiden, og vil alltid forbli det".  

AL123 skrev (På 29.5.2023 den 19.13):

Toyota, VAG, Mercedes og BMW kommer nok til å klare seg veldig fint. Ville vært mer skeptisk til å vedde på Tesla.

Problemet er jo at alle disse andre må selge elbiler med til dels store tap. Det er ikke bærekraftig.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Hvilke utfordringer mente jeg.

Først og fremst få modeller, veldig treg utviklingstakt og lavt utviklingsbudsjett. Men også manglende evne til å prøve å forstå andre markeder enn de amerikanske (noe som er typisk for alle amerikanske produsenter) samt et lemfeldig forhold til kunder og hva de forventer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...