Gå til innhold

En god erstatning for den tradisjonelle Whiskey/Cognac'en?


Anbefalte innlegg

Jeg er i utgangspunktet en ØL elsker og drikker stort sett kun det når jeg skal kose meg på kvelden. Andre jeg kjenner sitter gjerne å nipper til en random Whiskey/Cognac og noen ganger vil også jeg ha meg en sterk dram jeg kan kose meg med. Men Whiskey og Cognac blir for "tørt" og "surt" for meg. 

Her om dagen smakte jeg på noe som kalles Drambuie. Den var faktisk veldig god. Det er vel mer en likør, men den er sterk og ikke hinnsides søt, så den likte jeg godt. En jeg kjenner mener Calvados kan være noe å teste ut da denne er brygget på eple og har mer smak enn en standard Whiskey etc?

jeg har selvsagt smakt beyliss (jeg vet, skriveleif), Galliano etc. og det er jo på en måte godt, men mer kvalmende og soden alkoholprosenten er lavere så drikker man ofte mer også. 

Jeg vil gjerne ha noe som minner om whiskey og cognac når det kommer til smak, men som gjerne er litt søtere og smaker litt frukt. 

Noen som kan anbefale noe her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Jeg vil gjerne ha noe som minner om whiskey og cognac når det kommer til smak, men som gjerne er litt søtere og smaker litt frukt. 

Ingenting gærent med en Rom cocktail av ett eller andre slaget, så kan du tilpasse styrke, sødme og syrlighet selv eller bare litt ren Rom, godt med Rom. Absinthe er ikke akkurat brunt brennevin, men et alternativ kanskje ? Litt søt og krydret smak. Calvados synes jeg var litt forferdelig på smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar


 

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Smaker det faktisk eple av Calvados? Er den generelt søtere enn en random Whiskey/cognac?

Hvordan smaker den i forhold til en Drambuie feks.?

Ikke i nærheten av så søt som Drambuie. Den har litt samme smaktype som Cognac men mildere og mer epleaktig.

Anbefaler egentlig å gå på bar og prøve ut, så du slipper å punge ut 400 kr på noe du kanskje ikke liker 😊

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Ingenting gærent med en Rom cocktail av ett eller andre slaget, så kan du tilpasse styrke, sødme og syrlighet selv eller bare litt ren Rom, godt med Rom. Absinthe er ikke akkurat brunt brennevin, men et alternativ kanskje ? Litt søt og krydret smak. Calvados synes jeg var litt forferdelig på smak. 

Rom er godt. Dersom @Bjerknez bor i Oslo-området kan jeg anbefale en tur på Aku-Aku på Grünerløkka, de er eksperter på rom - var i alle fall det i gamle dager 😅

Lenke til kommentar
Entern skrev (19 minutter siden):

Ikke i nærheten av så søt som Drambuie. Den har litt samme smaktype som Cognac men mildere og mer epleaktig.

😊

Calvados er ein cognac (rettare sagt ein brandy) laga på eple i stade for druer. Dette gir ein søtlegare aroma, men ellers liknar det mykje på vanleg cognac (som også har ein søtleg aroma om dog litt mindre søt en calvados). 

 

@Bjerknez For ein øldrikkar så kjem eg ikkje unna å anbefale akevitt, men eg reknar med at det alternativet er godt kjent. 

Eit anna alternativ kan kanskje være frysedestillert øl som til dømes: https://www.vinmonopolet.no/Land/Skottland/Øvrige/BrewDog-Sink-The-Bismarck!/p/9609302 Smaker intenst av øl men er samtidig like sterkt som anna whisky/cognac/akevitt. 

Kan mørk rom være eit alternativ? Ein godt modna mørk rom har litt Cognac aktig smak alt etter kva fat den har vært modna på, og fordi rom er laga av sukkerrør så får du ein veldig søtlig aroma, eigentleg litt i same bane som Calvados. 

Eit anna tips kan være Xanté https://www.vinmonopolet.no/Land/Finland/Xanté-Original-Poire-au-Cognac/p/3048602 Dette er rett og slett ein cognac med tilsatt kunstig pæresmak slik at den lukter pærebrus men ellers likner på vanlig cognac. 

Eit siste tips eg vil legge til er vodka av høg kvalitet. Kvalitetsvodka smaker veldig lite men er sterk og ikkje så dum å nippe til om du berre vil ha noko sterkt, gjerne servert som ein whisky med isbitar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aquevitt har jeg smakt ja. Kan ikke fordra det. Faktisk helt jævlig. Da liker jeg cognac bedre, men liker ikke sistnevnte heller. Det blir for bittert og surt. 

Egentlig er Drambuie ganske perfekt. Så det jeg ønsker er vel egentlig noen flere varianter av denne som smaker noenlunde likt men kanskje med forskjellige typer smaker. 

Jeg kjøpte en ganske dyr eplelikør til madammen til jul. En ganske sterk en. Tror den var på rundt 40%. Den var dritgod! Men den kostet nesten 500 kroner for 0.33l. 

Btw, jeg holder til i Østfolds hovedstad, så ganske langt fra Oslo. :)

Endret av Bjerknez
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (40 minutter siden):

Drambuie er vel honninglikør? Så da blir det vel å sjekke etter lignende 😀

Har du prøvd St. Halvard?

Joda, men jeg vil gjerne ha noe som forbindes med hviskey/cognac både når det kommer til farge og smak, men som er litt søtere og samtidig er rundt 40%. Hvis det ga mening. 

Så, ja, kanskje er det en litt sterk likør med hint av frukt jeg er ute etter som ikke er alt for søt. Det må være noe jeg kan drikke uten å bli kvalm etter to glass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Joda, men jeg vil gjerne ha noe som forbindes med hviskey/cognac både når det kommer til farge og smak, men som er litt søtere og samtidig er rundt 40%. Hvis det ga mening. 

Southern Comfort kanskje ? favorittdrikken til Janis Joplin og hu levde jo til og bli 27.

 https://www.vinmonopolet.no/Land/USA/Southern-Comfort/p/1212001

Eller kanskje  en Grand Marnier, Cognac halvblanda med appelsinlikør. 

https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Grand-Marnier-Cordon-Rouge/p/24601

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...