Gå til innhold

En god erstatning for den tradisjonelle Whiskey/Cognac'en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert mange gode forslag her :) 

Men poenget er at jeg ønsker en litt frisk sterk likør etc. som minner om Cognac som er god å drikke ren, gjerne med isbiter i. Søte smaker som vanilje, kanel etc. er ikke noe jeg er ute etter, tror jeg. Da kjøper jeg en Bayliss (jeg vet, skriveleif). 

det skal ikke være så søtt at jeg får belegg på tennene, men samtidig være friskt og søtt med hint av Cognac smak. 

Men jeg får se gjennom anbefalingene og se hva som dukker opp i posen ved neste besøk på polet over grensen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Svippet innom polet i dag og kjøpte denne:

00CC6913-FCC0-4DC9-9E4B-9CAD2263CEE5.thumb.jpeg.32ab068107772864a40ec827e7d12692.jpeg
 

Tok en bitteliten prøvesmak bare da jeg skal kjlre bil senere i kveld, men denne tror jeg blir en sikker vinner. Med isbiter i denne er jeg i mål... tror jeg :) 

Ja den er god, omtrent like god som Drambuie synes jeg :)

Lenke til kommentar
On 5/20/2023 at 10:59 AM, Bjerknez said:

Men poenget er at jeg ønsker en litt frisk sterk likør etc. som minner om Cognac som er god å drikke ren, gjerne med isbiter i. Søte smaker som vanilje, kanel etc. er ikke noe jeg er ute etter, tror jeg. Da kjøper jeg en Bayliss (jeg vet, skriveleif). 

 

On 5/20/2023 at 2:18 PM, Bjerknez said:

Svippet innom polet i dag og kjøpte denne:

00CC6913-FCC0-4DC9-9E4B-9CAD2263CEE5.thumb.jpeg.32ab068107772864a40ec827e7d12692.jpeg

Disse to utsagnene hører rett og slett ikke sammen. Jeg skulle gjerne gitt deg råd, og da ville det vært Plantation XO 20 yo rom, Jameson Triple Triple whisky, Rogue bourbon, Hennesy XO cognac og Napoleon brandy, men smaken er som bake og jeg mener det er stor forskjell på det du bad om og det du fant. Dermed har du ikke noen annen vei til målet enn å prøve deg frem selv.

 

Det er ikke noe galt med det og jeg har samme problem selv. Alt av lapper med beskrivelse på polet, reviews online og tester fra eksperter i avisen omsettes dårlig til hva jeg liker eller ikke. Eneste løsning jeg har funnet er å faktisk teste det ut selv.

Lenke til kommentar

Hva med portvin? Tenker da på de søte variantene. Gå for en tawny-variant om du vil ha den litt karamelliserte smaken. Velg Late Bottled Vintage om du vil ha en friskere og fruktigere smak.

Alternativt kan du gå for en søt sherry, som gjerne vil være enda kraftigere og søtere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (24 minutter siden):

 

Disse to utsagnene hører rett og slett ikke sammen. Jeg skulle gjerne gitt deg råd, og da ville det vært Plantation XO 20 yo rom, Jameson Triple Triple whisky, Rogue bourbon, Hennesy XO cognac og Napoleon brandy, men smaken er som bake og jeg mener det er stor forskjell på det du bad om og det du fant. Dermed har du ikke noen annen vei til målet enn å prøve deg frem selv.

 

Det er ikke noe galt med det og jeg har samme problem selv. Alt av lapper med beskrivelse på polet, reviews online og tester fra eksperter i avisen omsettes dårlig til hva jeg liker eller ikke. Eneste løsning jeg har funnet er å faktisk teste det ut selv.

Kan godt være at beskrivelsen min ikke sto hekt i stil med hva jeg ønsket og hvordan du oppfattet den? 

Jeg synes Cointreu var ganske frisk og søt. Den hadde nok ikke vært like god om den hadde lavere alkoholprosent da den hadde blitt opplevd som søtere. Jeg synes det var en god kombinasjon. 
 

jeg kjøpte denne i dag:

FE9C3D73-F325-4F9B-B06A-884F7CEE13DB.thumb.jpeg.6463633ace44c71381442cf456703c17.jpeg

Denne likte jeg også veldig godt. Ikke like "frisk" med tanke på at det er "honning" og ikke appelsin, men den er samtidig mer basert på whiskey/cognac og er ikke like søt, så de to tingene gjlr at jeg likte den godt også. Dette er noe jeg kan drikke i et glass med isbiter i :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Papegøye skrev (29 minutter siden):

Hva med portvin? Tenker da på de søte variantene. Gå for en tawny-variant om du vil ha den litt karamelliserte smaken. Velg Late Bottled Vintage om du vil ha en friskere og fruktigere smak.

Alternativt kan du gå for en søt sherry, som gjerne vil være enda kraftigere og søtere. 

Jeg tror portvin og slikt har for lav alkoholprosent. Føles mer som "saft" på en måte og det blir mer kvalmende siden man drikker mer av det etc. 

Men når det er sagt så kan det hende jeg missforstår. I en alder av snart 50 år så kan jeg love at jeg har smakt mye rart, å jeg vet hva jeg liker og ikke. Vanlig vin synes jeg bare er surt og tørt. Men ja, enkelte viner er søtere og dem liker jeg bedre, men blir fort kvalm av disse vinene. Etter to glass har jeg liksom fått nok. 

Jeg har nemlig hatt en far som var Whiskey og Cognac elsker. Han har hatt det meste opp gjennom tidene og jeg jar smakt dem alle. Ingen falt i smak. Dem er for tørre og "spisse" i smaken til at jeg synes det er godt. 

Lenke til kommentar

I hodet mitt har sukkernivå i kombinasjon med syrenivå mer å si på om det blir kvalmende eller ikke enn alkoholnivå, men det er vel smak og behag.

Merk at portvin fort kan ligge på opp mot 20% alkohol, på linje med mange andre likører. Den er altså sterkere enn vanlig vin, og du kan finne varianter med sukker over 100gr/l. Men det virker som du er ute etter noe enda søtere enn dette, siden Cointreau er 230gr/l og Drambuie 350gr/liter. 

Lenke til kommentar

Jeg drikker i hovedsak mest ØL. Nærmere sagt hveteøl og helst Paulaner. Det er en sikker vinner. Jeg liker mye ØL, men Paulaner er gjerne noe jeg bunkrer opp med. Vanlig butikkøl går ned det også en varm sommerdag, men er ikke noe høydare. På byen blir jeg gjerne ansett som litt kresen når det kommer til ØL da ikke alle utsestedene har hveteøl og da kjøper jeg isteden ofte en eller annen dram eller drink jeg enten liker eller ikke. 

Det jeg er ute etter er en litt sterk og frisk samt gjerne søt drink som kan nippes hjemme på verandaen. De to jeg har funnet så langt er i mine øyne to gode alternativer. 

 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Bjerknez said:

jeg kjøpte denne i dag:

FE9C3D73-F325-4F9B-B06A-884F7CEE13DB.thumb.jpeg.6463633ace44c71381442cf456703c17.jpeg

Denne likte jeg også veldig godt. 

Både denne og Contreu er så godt som i likør-klassen, men det tynnes jo ut med isbiter.

Jeg har absolutt ikke noe imot smaken din, det er ikke lenge siden jeg drakk de samme flaskene selv.

Det finnes dog alternativer med mindre sukker som fortsatt kan oppleves søte. Jeg ville ha sjekket ut rom. Om Plantation XO 20. yo er for dyr kan du sjekke ut Zacapa Centenario 23.

Lenke til kommentar

Har i utgangspunktet ikke store problemer med å slenge ut 800 spenn for 70CL av denne, men ikke før jeg VET jeg liker den. Jeg brenner ikke av 800 spenn for 7 dl. Alkohol som jeg kanskje aldri kommer til å drikke mer enn en liten sipp av. :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Bjerknez said:

Har i utgangspunktet ikke store problemer med å slenge ut 800 spenn for 70CL av denne, men ikke før jeg VET jeg liker den. Jeg brenner ikke av 800 spenn for 7 dl. Alkohol som jeg kanskje aldri kommer til å drikke mer enn en liten sipp av. :)

Neida, når jeg fant ut at en bedre rom var et flott alternativ til whisky og cognac som beholdt styrken men var søtere og kunne nytes helt alene så fikk jeg testet mange alternativer på rombarer rundt omkring. Det var vel for eksempel en god en i Manchester og en i Seattle.
 

En mye billigere alternativ er Tullamores Dew, en mild, irsk whiskey som koster 250kr på polet for minste flaske.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (11 minutter siden):

Neida, når jeg fant ut at en bedre rom var et flott alternativ til whisky og cognac som beholdt styrken men var søtere og kunne nytes helt alene så fikk jeg testet mange alternativer på rombarer rundt omkring. Det var vel for eksempel en god en i Manchester og en i Seattle.
 

En mye billigere alternativ er Tullamores Dew, en mild, irsk whiskey som koster 250kr på polet for minste flaske.

Eller Jameson, alltid god, og rimelig 👍

Eller bourbon, mye god bourbon. 👍

Lenke til kommentar

Zacapa Royal er en himmelsk drikk. Det er riktignok en skikkelig brun rom, men smaker ikke som standard Captain Morgan eller Havanah Club. Sistnevnte bruke ofte i Mojitos og den første i Cuba Libre.

Zacapa'n er riktignok Svinedyr på polet (2600,- for helflaske), men kans fåes på Tax-free'n for ca 1200. Den er skikkelig eksklusiv. Det er en Grand Reserva, som skal drikkes av glass med buet bunn (sånn skit som ikke står av seg selv) som er steamet på forhånd. Glasset må være lunkent ++ for å frigi mye av den herlige aromaen, samt at du holder den i hånda og skvulper det rundt for å få hele stasen lunkent mens du nipper til den. Når du smaker på den, kan du fort få assosiasjoner til fin fin Cognac, men du føler fort at HEI.....jeg trenger ikke kaffe til den. Ute i Tønsberg, kan man får et glass av denne edle drikk til 386 kr. Da skal det ikke så mange glassene til for å ha betalt for en hel flaske på Tax-free'n. Bare prøv en gang, så skjønner du hva jeg mener om assosiasjonere til fin Cognac.

Lenke til kommentar

Altså, jeg kommer aldri noensinne til å betale nesten 3.000 kroner for en flaske bare fordi andre mener den er god. Jeg tviler ikke på at DU synes den er god og det kan hende jeg hadde likt den jeg også, men det skal virkelig være en solid innertier før jeg gir slike summer for en flaske, det er helt sikkert. 

Jeg er ikke ute etter å finne nirvana vedrørende brennevin som jeg liker. Jeg er ute etter noe som jeg liker og nippe hjemme i solveggen eller til en god film til en pris som er lav nok til at jeg føler jeg kan teste ut ved å kjøpe en flaske. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Tangent said:

Zacapa Royal er en himmelsk drikk.

Det er desverre slik at smaken er veldig ulik for folk. Jeg likte Zapaca 23 når jeg testet den først, så syntes jeg etterhvert at den smakte vel raffinert og søt. Personlig er min store elsk på Plantation XO 20 yo helt spesifikt. Royal og andre dyrere varianter har ikke falt like mye i smak. Det er generelt ikke noen bestemt sammenheng jeg kan finne mellom pris på drikke og hvor mye jeg liker den. Den eneste muligheten er å smake selv, og da anbefaler jeg å starte i den billigste enden. Men for rom så må man forbi "rom og cola" variantene som Captain Morgan om det skal være noen vits.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (2 minutter siden):

Det er desverre slik at smaken er veldig ulik for folk. Jeg likte Zapaca 23 når jeg testet den først, så syntes jeg etterhvert at den smakte vel raffinert og søt. Personlig er min store elsk på Plantation XO 20 yo helt spesifikt. Royal og andre dyrere varianter har ikke falt like mye i smak. Det er generelt ikke noen bestemt sammenheng jeg kan finne mellom pris på drikke og hvor mye jeg liker den. Den eneste muligheten er å smake selv.

Det er litt slik jeg tenker også. Høy pris betyr ikke at alle synes den er god. Men det kan godt være at den høye prisen står i stil til arbeidet som er lagt i den. 

Det hjelper lite hvor lenge Hellstrøm står og kokelerer på kjøkkenet. Serverer han fisk til meg, så får han den i retur. Jeg liker ikke fisk. Jeg spiser heller en mikropizza. 

smaken er forskjellig og det som gjør dette med alkohol så vanskelig er at det finnes tusentalls av varianter, benevnelser, farger og fandens oldemor til at noen klarer spesifikt og dorklare hva dem egentlig ønsker, noe som fører til råd som ikke alltid treffer helt, selv om man befinner seg i noenlunde samme gate. 

når det gjelder sprit, så liker jeg forøvrig også Minttu, som er en blank sprit som smaker menthol. blander man denne i varm kakao så har man oppskriften på en meget frisk drikke til jaktturen med kompiser etc. den smaker også godt når den er kald. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt og fant en tråd jeg postet for snart 10 år siden her inne:

Der ble jeg anbefalt en Braastad XO, men nå erindrer jeg at denne ikke var noe for meg. Derfor har jeg funnet ut at Cognac/Whiskey egentlig ikke er noe for meg i det hele tatt. Smaksløkene er bare ikke enig i at det smaker godt. 

Men jeg har som nevnt kjøpt meg to sterke likører. Cointreau 40% og Jack Daniels Honey 35%. Begge disse likte jeg godt bart i glasset. Dette er jo sterke likører med mye sukker etc. og det er nok i det segmentet jeg har landet :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

Derfor har jeg funnet ut at Cognac/Whiskey egentlig ikke er noe for meg i det hele tatt. Smaksløkene er bare ikke enig i at det smaker godt. 

Men jeg har som nevnt kjøpt meg to sterke likører. Cointreau 40% og Jack Daniels Honey 35%. Begge disse likte jeg godt bart i glasset. Dette er jo sterke likører med mye sukker etc. og det er nok i det segmentet jeg har landet :) 

Jeg er nok ganske lik i den forstand at jeg liker sukkeret mitt med fløte og noen dråper kaffe 😉, jeg greier ikke disse bitre smakene uten å tynne det ut litt, men da synes jeg derimot at de er helt fantastiske. Ikke dumt å ha en cocktail shaker i hus for en kan lage mye godt selv med tidligere ubrukte flasker med Cognac/Whisky/Rom eller lignende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...