Gå til innhold

En god erstatning for den tradisjonelle Whiskey/Cognac'en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nå prøvesmakt Bache Gabrielsen XO (den helt til høyre på bildet under)

70517C7E-FC49-432D-AA5E-3A39B60BC32F.thumb.jpeg.9e7f62ee207a068b4115cfd5a67d0cba.jpeg

jeg er så absolutt ingen "cognac-mann", noe denne tråden bør bære tydelig preg av, men denne er en av de bedre jeg har testet, å jeg har prøvesmakt en del konjakker  

jeg skal forsøke å forklare grunnen til at denne er bedre, uten at jeg kan alle disse termene med navn "tørr", "fylde", "røyklukt" etc  

Den føles noe søtere enn de andre jeg har smakt og det er mer smak i den. Det beste er at etter man har svelget den så sitter man igjen med en behagelig brennende følelse i halsen og ettersmaken blir faktisk bedre og bedre. De andre jeg har smakt har på en måte gitt meg følelsen av å bare gi meg dårlig ånde, på en måte. 

Jeg skal ikke si at jeg har blitt bitt av cognac basillen her altså, for smaksmessig likte jeg alle dem andre flaskene på bildet bedre, men jeg er fornøyd med å ha funnet en cognac som drar dette i riktig retning og ikke bare en som føyer seg inn i rekken av cognacer som blir gitt bort. For denne beholder jeg selv :) 

Jeg har smakt alt fra Viking Larsen (en flaske som så ut som et vikingskip), Braastad XO som jeg husker og en drøss andre jeg ikke husker nøyaktig navn på. Jeg har smakt en del cognac'er på mine snart 50 år. :) 

Det er nå 10 minutter siden jeg tok en sipp, og jeg sitter enda med en vag smak av "honning". En søt behagelig ettersmak og ikke en sur tør røykaktig ettersmak.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Frisker opp denne tråden med ny informasjon.

Jeg har nå snart drukket opp Bache Gabrielsen X= cognac'en på bildet lenger opp og jeg må si denne er en av favorittene mine og blir definitivt kjøpt igjen. 

Xante, Jack Daniels Honney og Contreau er også tre meget gode likører. Xante smaker pære, Honey smaker honning og Contreau er smaker frisk appelsin. Tre likører til enhver anledning. 

Berneroy XO er også god og smaker omtrent det samme som Cognac'en, men er bittelitt søtere. Den vil nok fungere som en slags reserve intill den er tom vil jeg tro. :) 

Lenke til kommentar
Reign skrev (40 minutter siden):

Sitter folk og drikker Jack Daniels reint? Det er jo blandevann…

Nei, holder meg til skikkelig saker fra Skottland eller Irland.

De fleste drikker en likør som den Jack Daniels'en jeg postet bilde av rent. 

Dette er ikke blandevann (selv om man selvsagt kan blande den med hva som helst om man ønsker det).

Hvor god drikken er handler veldig lite om hvilket land den er laget i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Ja for bare det kommer fra riktig land så blir det automatisk bra 🙄

Så lenge det kommer fra Jack Daniels-fabrikken, så er det ikke bra. Jeg sa tross alt skikkelige saker. Skotsk og irsk whiskey er generelt langt bedre enn amerikansk bourbon.

Bjerknez skrev (3 timer siden):

De fleste drikker en likør som den Jack Daniels'en jeg postet bilde av rent. 

Dette er ikke blandevann (selv om man selvsagt kan blande den med hva som helst om man ønsker det).

Hvor god drikken er handler veldig lite om hvilket land den er laget i. 

Likør faktisk. Mens butikkØL ikke er godt nok.

Dette må jo være satire.

Lenke til kommentar
Reign skrev (Akkurat nå):

Så lenge det kommer fra Jack Daniels-fabrikken, så er det ikke bra. Jeg sa tross alt skikkelige saker. Skotsk og irsk whiskey er generelt langt bedre enn amerikansk bourbon.

Likør faktisk. Mens butikkØL ikke er godt nok.

Dette må jo være satire.

Voldsomt så sur i trusa vi var i dag da 😂

Er du irritert fordi jeg sa jeg ikke likte butikkøl? Hva har forøvrig butikkøl med likør å gjøre? Jeg liker vel det jeg liker jeg, uavhengig av hvor det kommer fra og hvem som har laget det. 😉

Lenke til kommentar
Reign skrev (1 minutt siden):

Jeg sa tross alt skikkelige saker. Skotsk og irsk whiskey er generelt langt bedre enn amerikansk bourbon.

Det er lassevis med kjip whisky, å whiskey, landet det kommer fra har lite med saken å gjøre, mange mener den beste whisky'n kommer fra Japan nå. 

 

Reign skrev (4 minutter siden):

Likør faktisk. Mens butikkØL ikke er godt nok.

Dette må jo være satire.

Gatekeeper ? 

Likør, nei gid a meg så lite elegant.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes likør er godt (men kun ett eller to glass). Men den må være sterk, eller så blir det bare kvalmende. Opp mot 40% eller mer så er det godt med en søt likør. Baileys feks. er en likør som i utgangspunktet er god, men som jeg ikke klarer å drikke. Det blir for søtt og siden alkoholprosenten er lav så blir det enda værre. Men den funker i kaffen hvis man blander sterkt. 

En stram likør som Xante, Jack Daniels Honney eller Contreau er noe jeg tar med et glass isbiter etter desserten eller som en liten "oppvarmer" før jeg går over på Cognac'en. Hvis jeg ikke bestemmer meg for Paulaner da. 

Jeg blander ikke ØL og Cognac. Det blir kræsj synes jeg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Den har jeg ikke smakt. I følge beskrivelsen så minner den veldig om den Berneroy XO'en jeg har i smak kanskje....? 

Nei den er farlig god glemmer jeg meg bort kan jeg fort drikke en halv flaske på en time :) Berneroy har jeg aldri smakt så aner ikke du får kjøpe en Tronnes Napoleon kan anbefales på det sterkeste :) kjøper bare Tronnes må ha ei flaske i hælja for helsas skyld 1 shotglass etter snøfresinga så er hosten borte 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Nei den er farlig god glemmer jeg meg bort kan jeg fort drikke en halv flaske på en time :) Berneroy har jeg aldri smakt så aner ikke du får kjøpe en Tronnes Napoleon kan anbefales på det sterkeste :) kjøper bare Tronnes må ha ei flaske i hælja for helsas skyld 1 shotglass etter snøfresinga så er hosten borte 

Hehe, skjønner. 

Samtidig har jeg jo ved flere annledninger kjøpt meg drikkevarer som andre forguder og slett ikke blitt imponert. Men gjør man det ofte nok så kan det jo hende man til slutt treffer blink kanskje :)

Må bare presisere at trådtittelen jeg lagde på denne tråden ikke lenger er relevant da jeg har funnet ut at jeg ikke nædvedigvis er ute etter erstatning for Cognac/Whiskey. Men tips om godt og brunt brennevin er jo innafor, uansett om det er Calvados/Brandy/Whiskey/Likør/Calvados eller annet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Hehe, skjønner. 

Samtidig har jeg jo ved flere annledninger kjøpt meg drikkevarer som andre forguder og slett ikke blitt imponert. Men gjør man det ofte nok så kan det jo hende man til slutt treffer blink kanskje :)

Må bare presisere at trådtittelen jeg lagde på denne tråden ikke lenger er relevant da jeg har funnet ut at jeg ikke nædvedigvis er ute etter erstatning for Cognac/Whiskey. Men tips om godt og brunt brennevin er jo innafor, uansett om det er Calvados/Brandy/Whiskey/Likør/Calvados eller annet :) 

Ja jeg ser jo den at ikke alle blir imponert men jeg tror du vil bli positivt overrasket over den 36% om jeg ikke husker feil ja pappa kjøpte en flaske av den og den gikk ned samme kvelden ja du er ute etter tips ja selv likte jeg Lord Calvert men etter den ble puttet på plastflaske og jakthunden utenpå erstattet med Canadisk flagg så falt den ikke i smak lengre ble en veldig stram smak av plastflaske  likør har jeg ikke så mye greie på smakt en type og den var dobbel innholdet var i rør tror jeg det var brunt og hvitt i hvert sitt rør :D 

3621801-1.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 19.5.2023 den 11:27 PM):

Aquevitt har jeg smakt ja. Kan ikke fordra det. Faktisk helt jævlig. Da liker jeg cognac bedre, men liker ikke sistnevnte heller. Det blir for bittert og surt. 

Jeg likte heller ikke aquavit noe særlig, syntes det smakte granbar og juletrefot... MEN så kom fruen hjem med Løiten Solvegg Aquavit som ikke er ihjelkrydra. Den har nå blitt fast turdram når vi en eller to ganger i året går på ski. Går en km eller så mellom hver slurk, så en time eller to avslapping i sola før vi renner ned igjen, akkurat bratt nok der vi går til at vi slipper å GÅ ned igjen også... 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (3 minutter siden):

Jeg likte heller ikke aquavit noe særlig, syntes det smakte granbar og juletrefot... MEN så kom fruen hjem med Løiten Solvegg Aquavit som ikke er ihjelkrydra. Den har nå blitt fast turdram når vi en eller to ganger i året går på ski. Går en km eller så mellom hver slurk, så en time eller to avslapping i sola før vi renner ned igjen, akkurat bratt nok der vi går til at vi slipper å GÅ ned igjen også... 😛

Smart. Humøret stiger i takt med hvor langt man går :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Bjerknez skrev (På 20.5.2023 den 12:16 AM):

Joda, men jeg vil gjerne ha noe som forbindes med hviskey/cognac både når det kommer til farge og smak, men som er litt søtere og samtidig er rundt 40%. Hvis det ga mening. 

Så, ja, kanskje er det en litt sterk likør med hint av frukt jeg er ute etter som ikke er alt for søt. Det må være noe jeg kan drikke uten å bli kvalm etter to glass. 


Jeg tror jeg vet hva du mener, og vil foreslå noen lagrede Rom, feks Diplomatico reserva exlusiva om du vil ha det litt søtere, eller Plantation grande reserve eller eldre feks 8 år.

Rom er veldig søtt uansett i smak og veldig rund iforhold til whisky og cognac som er veldig røff for sarte sjeler om den ikke er gammel nok fra 15-20 år.

Rom lagres i tropisk klima og prosessen går mye kjappere så bare 8 til 12 rom år blir som en 15 eller 20 årig cognac eller whisky/ey.

 

Jeg synes likør er noe skvip, altfor søtt og usunt. Kan være ok til å ha i kaffe eller en drink, eller for ungdom som ikke har lov til å kjøpe dram.

Lagret Portvin synes jeg er veldig godt om jeg vil ha et alternativ til klissete Baileys eller Advocat, Malibou etc, Portvin koster ikke så mye da det ikke er in annet enn hos nerder som meg.

Sherry også, men det drikker jeg mest tørr oloroso med tapas, skinker og ost på sommerstid etc.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...