Gå til innhold

En god erstatning for den tradisjonelle Whiskey/Cognac'en?


Anbefalte innlegg

De fleste liker jo noe som er litt søtt og smaker "naturlig". Bland det med alkohol så har man en sikker vinner. Jeg er ganske sikker på at hvis jeg fikk besøk av 5 kompiser, så ville flertallet foretrukket en god sterk likør med firske smaker fremfor en tørr Whiskey/Cognac. 

For all del, jeg klarer og få ned et glass Cognac eller Whiskey jeg også. jeg får også ned et glass med sur vin. Ingen problem det, men spesielt godt er det ikke. Det blir liksom aldri kjøpt igjen. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cola (og mye annen søt brus) har ca 100g sukker pr liter, og rundt der ligger grensen for mye søthet jeg vil ha i drikke.

Drambuie har 350g sukker pr liter, mens Cointreau har 234g pr liter. Dobling og tredobling fra Cola - det blir alt for søtt for meg, gitt.

Men smaken er som baken; delt - og et tips dersom man liker drikke søtere enn originalsmaken er ... badumthiishh ... sukker! Eller sukkerlake lagd på to deler sukker og en del vann (vektbasert), hvis man vil være sikker på at det blir raskt løst opp i drikken. Bland i flaske eller i glass - jeg vil anbefale i glass og at man veier blandingsforhold inntil man finner det man liker, da kan man bruke samme blandingsforhold på flaske.

Jeg har faktisk Cointreau i skapet, men jeg gjør det omvendt - jeg tilsetter bitterhet/syre og annen usøtet drikke for å redusere søtheten. På mørke vinterkvelder (etter kaffetid) hender det at jeg lager meg en kopp bitter svart kakao (lagd på bare vann og bakekakaopulver), fikser et eggeglass med fløte bearbeidet noen sekunder med en melkeskummer (skal være som en tykk saus, ikke krem), og tar frem Cointreau-flasken. Bruker 1,5-2 deler varm kakao til 1 del Cointreau, rører rundt kjapt og heller fløten i den virvlende drikken. Bruker sugerør og rører litt forsiktig med det. Smaken av appelsinsjokolade og varmende alkohol er ikke ueffen og det ser ganske fin ut når litt av fløten "snør" ned gjennom den mørke drikken. :) Det blir jo noe helt annet enn den bruken du snakket om, men kan være verdt et lite eksperiment dersom først har Cointreau i skapet?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg spiser/drikker svært sjeldent noe med mye sukker i. Cola drikker jeg aldri. Faktisk drikker jeg mest vann eller kanskje en og annen lettnrus eller lettsaft hvis jeg er tørst. 

Det er ikke noe problem å drikke noe med mye sukker så lenge det gjlres med måte og så lenge man synes det er godt. Jeg sitter jo ikke bælmer likør. To slike flasker har jeg trolig ett år eller to så sukkerinntaket er minimalt og vertfall ikke skadelig på noe måte. 

jeg drikker generelt sett mest ØL, og mest hveteøl. Jeg elsker det. Det er min goto når jeg skal ha noe godt i varmen. Men noen ganger ønsker jeg å bare nippe til en god drink som smaker godt. 

Jeg har ingen interesse av å stå og lage drinker samt kokkelere med slikt. Men ja, jeg er helt sikker på at man kan lage mye godt hvis man leser seg opp litt. Men interessen ligger ikke der. :)

Lenke til kommentar
On 5/19/2023 at 10:34 PM, Bjerknez said:

Jeg vil gjerne ha noe som minner om whiskey og cognac når det kommer til smak, men som gjerne er litt søtere og smaker litt frukt. 

Svaret her er vel Whisky eller Rom. Whisky har et så variert smaksbilde at man ikke kan være så konkret på akkurat hva det smaker. Det er stor variasjon mellom varianter med og uten røyk og bruk av ulike fat. Noen kan være ganske søte, og andre mye mindre søte. Det samme gjelder igrunn rom, da du finner en stor variasjon av hvor søt en rom er. Noen av dem er veldig søte, mens andre er mye tørrere. Foreløpig er god lagret rom også relativt billig sammenliknet med whisky der prisene begynner å bli latterlige. Du kan feks prøve El Dorado 12 år eller Diplomatico 12 år.

 

9 hours ago, Bjerknez said:

Jeg er ganske sikker på at hvis jeg fikk besøk av 5 kompiser, så ville flertallet foretrukket en god sterk likør med firske smaker fremfor en tørr Whiskey/Cognac. 

Jeg kjenner ingen som foretrekker en likør, men folk er forskjellige. For meg blir likør for kvalmsøtt, og noe man bare kan bruke i drinker. 

Prøv feks Godfather med whisky og amaretto. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (6 timer siden):

Svaret her er vel Whisky eller Rom. Whisky har et så variert smaksbilde at man ikke kan være så konkret på akkurat hva det smaker. Det er stor variasjon mellom varianter med og uten røyk og bruk av ulike fat. Noen kan være ganske søte, og andre mye mindre søte. Det samme gjelder igrunn rom, da du finner en stor variasjon av hvor søt en rom er. Noen av dem er veldig søte, mens andre er mye tørrere. Foreløpig er god lagret rom også relativt billig sammenliknet med whisky der prisene begynner å bli latterlige. Du kan feks prøve El Dorado 12 år eller Diplomatico 12 år.

 

Jeg kjenner ingen som foretrekker en likør, men folk er forskjellige. For meg blir likør for kvalmsøtt, og noe man bare kan bruke i drinker. 

Prøv feks Godfather med whisky og amaretto. 

En likør er ikke kvalmenes hvis man velger den rette ut fra egen smak. Jeg snakker ikke om bananlikører med 17% eller en typisk Galliano, Sheridan (kaffelikør) eller Beayliss her. Noa av dette KAN være godt i veldig små mengder og beyliss smaker best i kaffen, men ingenting av dette er drikke som jeg anbefaler hvis man ikke VET hva man vil ha. 

De likørene jeg har kjøpt meg så langt er Cointreau og Jack Daniel's Tennessy Honey. Dette er sterke likører med rundt 40% og disse oppleves ikke i mine øyne som kvalmenes. Man drikker dem ikke like ført heller grunnet alkoholen.

Men ut fra informasjonen jeg har gitt så langt i denne tråden så skal jeg innom polet i dag på vei hjem fra jobb. Det kan hende jeg tar dere på ordet her nå altså og bare klinker til å kjøper en flaske som dere anbefaler. 

Jeg er altså ute etter en Cognac med god smak gjerne med god hint av frukter som IKKE går under betegnelsen likør. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner ingen som foretrekker en likør, men folk er forskjellige. For meg blir likør for kvalmsøtt, og noe man bare kan bruke i drinker. 

Prøv feks Godfather med whisky og amaretto. 

Jeg kjenner ingen som vil innrømme at de foretrekker enn likør 😉

Jeg skal definitivt teste Godfather virka helt up my alley.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Det var mest en spøk da, men det fins fremdeles folk som mener at en COCKtail eller en likør er lite karslig, jeg er ikke en av dem bare så det er sagt 😉

 

Haha, sånn ja. Det har jeg aldri tenkt på. Akkurat DET er jeg for gammel til å bry meg så mye om gitt 😏

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (1 minutt siden):

Du kan jo prøve Southern Comfort. 103gram sukker per liter mot 234 på den Cointreuen du kjøpte.

Har hørt mye om denne. Mest negativt. Mange Youtubere snakker denne ned. Vertfall de videoene jeg har sett. Da blir jeg fort usikker.

Jeg bryr meg generelt ikke så mye om hvor mange gram sukker en flaske inneholder, bare det smaker godt. jeg har ikke tenkt til å bælme flere kasser av disse.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Har hørt mye om denne. Mest negativt. Mange Youtubere snakker denne ned. Vertfall de videoene jeg har sett. Da blir jeg fort usikker.

Jeg bryr meg generelt ikke så mye om hvor mange gram sukker en flaske inneholder, bare det smaker godt. jeg har ikke tenkt til å bælme flere kasser av disse.

Tenkte ikke på figuren din når jeg nevnte sukkerinnholdet. Siktet mer til at du ikke ønsket noe som var for søtt. 

Ja, mange missliker Southern Comfort. Jeg for min del synes den er helt grei. Bruker den stortsett til å blande drinker, og synes den fungerer greit til det. 

Såvidt jeg kan se så har de også endret oppskriften i senere tid for å komme nærmere smaken den hadde før, som ser ut til å ha gjort den mer populær igjen. 

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (1 minutt siden):

Tenkte ikke på figuren din når jeg nevnte sukkerinnholdet. Siktet mer til at du ikke ønsket noe som var for søtt. 

Ja, mange missliker Southern Comfort. Jeg for min del synes den er helt grei. Bruker den stortsett til å blande drinker, og synes den fungerer greit til det. 

Såvidt jeg kan se så har de også endret oppskriften i senere tid for å komme nærmere smaken den hadde før, som ser ut til å ha gjort den mer populær igjen. 

Joda, men så langt er min erfaring at mengde sukker ikke alltid betyr at den føles søtere ut. Det kommer vel litt an på andre ingredienser også? Noe har vel også naturlig sukker i seg?

 

Lenke til kommentar

* Brun rom er godt

* Old fashioned (whisky-basert drink med bitter/sitrus)

* Portvin kan være godt (når man kommer over at det er en "gammel dame-drikk"

* Hjemmelaget likør på bjørnebær. Eller heggbær.

* Iskald Lemoncello. Helst utendørs i Italia etter et godt måltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...