Gå til innhold

Eier MDG evne til å håndtere økonomi? Går de for langt...


Anbefalte innlegg

Nepa skrev (54 minutter siden):

Det går mange penger med til å bygge ut sykkelveier i sentrum, sykkelstamveger utenfor sentrum. Uten at veldig mange bruker disse. Er ikke dette sløsing? 

Hvis man går rundt i Oslo sentrum så ser man at det er brukt millionbeløp på å lage sykkefelt i smågater hvor det knapt er trafikk.  Tror mye av det er en unnskyldning bare for å fjerne parkeringsplasser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

Her er det et par ting jeg ikke er enig i.

Oslo er langt fra en møkkete by. De siste 20 årene jeg har bodd her har det i hvert fall vært veldig god luft her.
Ja, den har til tider vært litt over noen grenseverdier som er satt, men langt unna en "industri-by i Storbritannia". 
Og den største synderen til helsefarlig svevestøv i Oslo er vedfyring. Der har de som styrer byen gjort veldig lite. De retter stort sett heller baker for smed. Og elektrifiseringen av bilparken gjør at biltrafikken blir stadig renere.

Det har skjedd mye de siste årene, som har rettet opp inntrykket jeg hadde tidligere om Oslo. 

 

KalleKanin skrev (4 minutter siden):

At kollektivtilbudet er bra i forhold til mange andre steder, er kanskje riktig, men det er fortsatt slik at man minst må doble tiden man bruker fra A til B hvis man skal kjøre kollektivt. I tillegg kommer forsinkelser og problemer med materiellet.

Noen ganger tar det lenger tid andre ganger langt kortere. I sentrum så går det helt klart raskere å kjøre tbanen to stopp, enn å kjøre med bil. 

 

KalleKanin skrev (6 minutter siden):

Det hadde fint vært mulig å parkere biler til de som bor der hadde man latt de få lov. Utfordringen er at man nå har innført en parkeringsnorm som setter et tak på hvor mange biler man kan ha på EGEN eiendom... (Og dette taket er i tillegg veldig lavt)
Dette  er et av eksemplene på det jeg mener er en ekstrem innskrenking av frihet og eiendomsrett.
Det er fortsatt mulig å ha bil i Oslo, men det blir stadig mer for de priviligerte. Dette gjør også at de mindre priviligerte ikke lenger kan være med på like mye av fritidsaktiviteter, eller på andre måter klarer å følge opp sine barn. 
Vi leier fortsatt en parkeringsplass innenfor ring 2, men skulle den forsvinne vil nok vi også flytte. En parkert bil forurenser ikke.
Særlig utenfor rushet er det veldig god plass på veiene i Oslo. Mange av begrensningene i biltrafikk er ren symbolpolitikk.
Veldig mange av de jeg kjenner som mener de har behov for bil for å få dagen til å gå opp har flyttet. 

Noe som gjør at MDG egentlig møter seg litt i døra. De "jager" en del ut av sentrum, men er samtidig livende redde for det som kalles "urban sprawl".  Det virker også som de synes det er helt greit at man bor spredd i resten av Norge, men nåde de som ønsker å bo litt unna sentrum i Oslo.

Jeg snakker primært om sentrum når jeg argumenter slik jeg gjør i denne tråden. Hvis du ser området innenfor ring 1 og 2 og alle de menneskene som der bor tett i bygårder og boligblokker, så er det vel ikke akkurat bare bare om alle de skulle hatt egen bil og fått parkert med den? Skulle man tilrettelagt for bilhold, så ville flere hatt bil, og så ville problemet uansett blitt at det ikke fantes parkering? 

Når det gjelder sentrum, så syns jeg folk skal bo der, men jeg vil gjerne se et sentrum der bilene er nærmest borte. Det må selvfølgelig gjøres plass for noe trafikk, da det er nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (27 minutter siden):

Fjerning av parkeringsplasser er noe av det diggeste som har hendt.

Relatert til det, nå får familie som kommer utenbys som er handikappede faktisk parkert på handicapplasser, imotsetning til før da de alltid var opptatt ulovlig.

Jeg opplever motsatt. Det blir vanskeligere og vanskeligere å parkere, og de få HC-plassene som finnes er ofte langt unna.
Er man heldig å ha en plass rett utenfor, greit nok, men ellers mye vanskeligere. Og så er ofte nåløyet for å få HC-kort trangt. Mange har barn eller eldre hvor biltransport er det beste, uten at man likevel har krav på HC-kort.

Og hvorfor skal det bry folk om man har en bil eller tre i en parkeringskjeller?

Nå er det jo (nesten) ikke lov å bygge parkeringsplasser selv på egen tomt, selv om det vil ha null påvirkning for andre.

Gjerne fjern gateparkering hvis man samtidig tillater og tilrettelegger for alternativer.
Nå fjernes begge deler. Dette mener jeg er ganske ekstremt, og er et eksempel på at man kun tenker på hva som er best for MEG/SEG, og ikke prøver å finne løsninger som kan gagne flest mulig.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utfordringen til MDG politikken er at de har lagt opp til at elbil inn til Oslo brått ble enormt mye billigere enn å ta kollektivt inn til Oslo. 

De stimulerte aktivt til å øke bilbruk voldsomt. Som de fleste elbileiere sier så trumfer økonomi miljø. 

Når det for en familie koster 10 ganger så mye med kollektivt til Oslo kontra elbil. Hvorfor i huleste gidder man da kollektivt.

Kolletivt for en familie 8-9 mil fra Oslo, ca kr 1800 t/r (buss og tog). 

Elbil ca kr 150 t/r

Elbil forurenser ikke lokalt, med fyller opp gater og parkering fordi det ble så mye billigere enn drivstoffbil. 

Men, den enorme gulroten for elbil og stygge pisken til drivstoff har jo gitt en effekt. Samtidig sitter lavtlønte igjen som taperen.

Forøvrig ligger Oslo slik til på kartet at byen er et knutepunkt for trafikk, bilister som på ingen måte har noe eget ønske om å være innom Oslo. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (23 minutter siden):

Gjerne fjern gateparkering hvis man samtidig tillater og tilrettelegger for alternativer.
Nå fjernes begge deler. Dette mener jeg er ganske ekstremt, og er et eksempel på at man kun tenker på hva som er best for MEG/SEG, og ikke prøver å finne løsninger som kan gagne flest mulig.

Selv her hvor jeg bor, utenfor alle ringveier, er det stadig snakk om å fjerne gateparkeringer. Selv har jeg parkering på biloppstillingsplass, men det er ikke nok til alle, og mange naboer står i gata. Jeg ser virkelig ikke noe problem med det.

Å fjerne gateparkeringen gir borettslagene noen utfordringer, biler må jo stå et sted. Skal det bygges parkeringsfasiliteter vil det gå på bekostning av grøntarealene i borettslagene rundt omkring. Har noen tenkt over hva det vil gjøre med bomiljøene, å erstatte plen og trær med mer asfaltplasser (borettslag går for billigste løsning)?

Folk som bor her og har bil har jo den fordi de trenger den i hverdagen. Å presse frem et alternativ der bilen ikke finnes er ikke realistisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (17 minutter siden):

Å fjerne gateparkeringen gir borettslagene noen utfordringer, biler må jo stå et sted. Skal det bygges parkeringsfasiliteter vil det gå på bekostning av grøntarealene i borettslagene rundt omkring. Har noen tenkt over hva det vil gjøre med bomiljøene, å erstatte plen og trær med mer asfaltplasser (borettslag går for billigste løsning)?

Det er nok ein vanskeleg balansegang, mellom kor mykje ein skal legge til rette for stadig fleire bueiningar har fleire bilar, kontra det å gjere det så vanskeleg å bu i blokk med fleire bilar at folk blir tvungne til å flytte til meir landlege omgivnadar.

Kravet til at det skal bereknast 1,5 parkeringsplass per bueining fungerte nok fint når det var maks ein bil per bueining, hadde kvart enkelt burettslag eller liknande parkeringsplass på eiga tomt til at opptil halvparten av bebuarane kunne få besøk utan at det vart parkeringskaos. Gateparkeringa har vært tiltenkt anna meir tilfeldig parkering. I Bergen by er det i gjennomsnitt 1,35 bilar per husholdning, så då er den marginen på ein halv ekstra parkeringsplass per bueining nesten spist opp slik at det i praksis er gateparkeringa som blir brukt som gjesteparkering eller oppstillingsplass til bil nummer to.

Å etablere fleire parkeringsplassar har sine ulemper blant anna med tanke på grøntareal og slikt, i tillegg så vil ein med fleire parkeringsplassar også legge til rette for at fleire kjøper seg fleire bilar.
Det finnes fleire måtar å løyse dette på, men det enklaste verkemiddelet vil nok være å avgrense parkeringsmuligheitene enten ved å fysisk redusere muligheita for å få parkert, eller ved å prise parkeringa så høgt at berre dei som absolutt må tek seg råd til å betale for parkering.
Å skulle f.eks. forby folk i same bueining å eige meir enn ein bil blir ganske vanskeleg å handheve.
Eit anna alternativ kan være å påby også eksisterande burettslag til å etablere meir parkering, gjennom å f.eks. stille krav om at det må gravast parkeringskjellarar i alle burettslag, men det blir sjølvsagt veldig dyrt og vil nok oppleves som urettferdig for dei som kanskje har vært ansvarsfulle nok til å ikkje ha bil eller berre ha 1 bil i husholdninga.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (3 timer siden):

Det er altså snakk om et etisk spørsmål om det er riktig at den norske stat skal sitte på de ekstra pengene som har kommet inn pga energiprisene i Europa som følge av krigen.

Tenk deg at en global krise hadde ført til ekstra _lave_energipriser. Ville noen av de landene vi selger energi til ha godtatt å betale mer enn markedspris til oss for å unngå å profitere på krig?

-k

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Eit anna alternativ kan være å påby også eksisterande burettslag til å etablere meir parkering, gjennom å f.eks. stille krav om at det må gravast parkeringskjellarar i alle burettslag, men det blir sjølvsagt veldig dyrt og vil nok oppleves som urettferdig for dei som kanskje har vært ansvarsfulle nok til å ikkje ha bil eller berre ha 1 bil i husholdninga.

Ja, man kunne fått parkeringen bort fra gatene om man bygget parkeringskjellere, men den muligheten har MDG torpedert med den nye parkeringsnormen. Bygger man i Oslo så får man i praksis ikke lov til å ha parkeringsplasser, men tvinges til å ha en haug med oppstillingsplasser for sykkel. 

Blir spennende å se hva Arbeiderpartiet gjør mot høstens valg. De har sittet i åtte år og apatisk latt minoritetspartneren MDG kjøre over deres egne kjernevelgere og dagens meningsmåling er fullstendig krise med kun 15% oppslutning. 

Endret av uname -i
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (13 minutter siden):

.....

Kravet til at det skal bereknast 1,5 parkeringsplass per bueining fungerte nok fint når det var maks ein bil per bueining, hadde kvart enkelt burettslag eller liknande parkeringsplass på eiga tomt til at opptil halvparten av bebuarane kunne få besøk utan at det vart parkeringskaos.

.....

I Oslo er det for enheter med mer enn fire boenheter følgende som gjelder:

Kategori: per 100 m2 BRA, med unntak av småhus
- Sentrum 0,5
- Tett by 0,7
- Åpen by 0,9
Merknad: Store boligbygg Bygninger med flere enn 4 boenheter

Dvs at selv i åpen by må man ha en enhet på over 111kvm for å få lov til å ha 1 bil (I snitt)
Dette inkluderer også evt. gjesteparkeringer...
(+ "Det tillates 1 bilparkeringsplass ekstra per
byggeprosjekt til gjesteparkering (til benyttelse av hjemmetjenesten og andre som yter service
til bebyggelsen), utover normens maksimumsgrense".)

Ref:
https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13470307-1673520953/Tjenester og tilbud/Plan%2C bygg og eiendom/Byggesaksveiledere%2C normer og skjemaer/Parkeringsnormer/Parkeringsnorm 2022.pdf

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, knutinh said:

Tenk deg at en global krise hadde ført til ekstra _lave_energipriser. Ville noen av de landene vi selger energi til ha godtatt å betale mer enn markedspris til oss for å unngå å profitere på krig?

-k

Forklar gjerne hvordan dette skulle skje får jeg vandrer inne i denne fantasien din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (57 minutter siden):

Folk som bor her og har bil har jo den fordi de trenger den i hverdagen. Å presse frem et alternativ der bilen ikke finnes er ikke realistisk. 

«Trenger» er fleksibelt. Jeg har bil fordi det gir meg 1.5time mer fritid per dag, og jeg er (så langt) villig til å betale. Hvis det blir for dyrt eller upraktisk så vil den bilen bli stående eller solgt.

-k

Lenke til kommentar
Feynman skrev (34 minutter siden):

Forklar gjerne hvordan dette skulle skje får jeg vandrer inne i denne fantasien din.

Det ser jeg ingen grunn til å forklare. At du ikke er villig til å gå inn på premisset mitt sier vel egentlig det opplagte: denne solidariteten du ber Norge om å ha med andre, er det ingen som forventer av de andre.

Det er litt som banksjefer som vil ha bonus når det er gode tider, og at staten dekker inn tapet i dårlige tider, bare at du snur det oppned.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, knutinh said:

Tenk deg at en global krise hadde ført til ekstra _lave_energipriser. Ville noen av de landene vi selger energi til ha godtatt å betale mer enn markedspris til oss for å unngå å profitere på krig?

-k

Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til starten av korona da oljeprisen ikke bare sank, men fikk en negativ pris. Det vil si selgere av olje måtte betale kjøperne for å motta oljen om de ønsket å selge den. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Jeg går mye i Oslo og min største bekymring er å bli påkjørt av syklister som gir jevnt beng i trafikkreglene, særlig rødt lys. Så jeg er enig i at man må ha flere kontroller og også bøtesatser som er likt motoriserte kjøretøy.

Det er også en god del bilister som gir beng i rødt lys, og det er e-scooterbrukere som gjør de merkeligste ting.

Politiet må gjerne kontrollere syklister, men da på plasser hvor det gir mening. En kontroll som var omtalt i Aftenposten ble holdt i Akersgata hvor det er stengt for biltrafikk. Overskriften handlet om at ingen bilister ble tatt i kontrollen 🙄

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (21 minutter siden):

Det er også en god del bilister som gir beng i rødt lys, og det er e-scooterbrukere som gjør de merkeligste ting.

Bilister på rødt lys er sjeldent, syklister er normen. Ja, de el-sparkesyklene er minst like ille.

Som gående kunne jeg tenkt meg sykkelfri sone en rekke steder. For eksempel å kunne gå langs Akerselva uten å bekymre seg for å bli påkjørt.

Men dette er litt på siden av diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, debattklovn said:

Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til starten av korona da oljeprisen ikke bare sank, men fikk en negativ pris. Det vil si selgere av olje måtte betale kjøperne for å motta oljen om de ønsket å selge den. 

Godt eksempel, men jeg ser ikke mer enn frykt for negativ prising i gamle artikler. Også er det vel verdt å nevne at det var en priskrig i OPEC+ på gang. Gassprisene holdt seg for Norge sin del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -i said:

Som gående kunne jeg tenkt meg sykkelfri sone en rekke steder. For eksempel å kunne gå langs Akerselva uten å bekymre seg for å bli påkjørt.

Men dette er litt på siden av diskusjonen.

Litt på siden ja. Men egne sykkelfelt vil hjelpe deg som fotgjenger. Tenk på det 😀

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Hvis man går rundt i Oslo sentrum så ser man at det er brukt millionbeløp på å lage sykkefelt i smågater hvor det knapt er trafikk.  Tror mye av det er en unnskyldning bare for å fjerne parkeringsplasser.

Jepp. Særlig der de har lagt inn 20 m sykkelvei, deromkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...