Gå til innhold

Eier MDG evne til å håndtere økonomi? Går de for langt...


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 time siden):

Tenk deg at en global krise hadde ført til ekstra _lave_energipriser. Ville noen av de landene vi selger energi til ha godtatt å betale mer enn markedspris til oss for å unngå å profitere på krig?

-k

I ein slik situasjon er det nok meir nærliggande at kjøparen hadde latt være å kjøpe. Som til dømes om Norge hadde blitt okkupert og der var okkupanten som solgte oljen vår på billigsalg, då trur eg nok at i alle fall ein del nasjonar hadde avstått frå å kjøpe ajølv om det er billig for å ikkje gi pengar til okkupanten. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (2 timer siden):

Ja, man kunne fått parkeringen bort fra gatene om man bygget parkeringskjellere, men den muligheten har MDG torpedert med den nye parkeringsnormen. Bygger man i Oslo så får man i praksis ikke lov til å ha parkeringsplasser, men tvinges til å ha en haug med oppstillingsplasser for sykkel. 

Blir spennende å se hva Arbeiderpartiet gjør mot høstens valg. De har sittet i åtte år og apatisk latt minoritetspartneren MDG kjøre over deres egne kjernevelgere og dagens meningsmåling er fullstendig krise med kun 15% oppslutning. 

Er på ingen måte fan av Høyre men Oslo trenger desperat regimeskifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Feynman said:

Godt eksempel, men jeg ser ikke mer enn frykt for negativ prising i gamle artikler. Også er det vel verdt å nevne at det var en priskrig i OPEC+ på gang. Gassprisene holdt seg for Norge sin del.

Det var riktignok bare 1 dag, men da endte prisen på -37$ fatet. Poenget var uansett at en energikilde som olje godt kan bli drastisk billigere som følge av uforutsette hendelser. Gassprisene holdt seg, men med slike oljepriser er det ikke lønnsomt å holde produksjonen i gang. 

Lenke til kommentar
Feynman skrev (42 minutter siden):

Illusjonen min om bilister forsvant med denne:

Jeg går i Oslo sentrum hver dag og selv om en som kaller seg "Sykkelmafiaen" sikkert er en 100% pålitelig type, så stoler jeg mer på mine egne øyne og de forteller meg at kryssing på rødt lys skjer minst 100 ganger oftere med sykkel enn med bil.

Men det er bare for politiet å samle inn og gi 7250 i bot til hver og en av dem, bilist eller syklist. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

Jeg går i Oslo sentrum hver dag og selv om en som kaller seg "Sykkelmafiaen" sikkert er en 100% pålitelig type, så stoler jeg mer på mine egne øyne og de forteller meg at kryssing på rødt lys skjer minst 100 ganger oftere med sykkel enn med bil.

Men det er bare for politiet å samle inn og gi 7250 i bot til hver og en av dem, bilist eller syklist. 

Som syklist i Oslo en del år har disse syklistene gjort meg oppgitt og det er mange av dem.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Som syklist i Oslo en del år har disse syklistene gjort meg oppgitt og det er mange av dem.

Som en del av de som elsker muligheten av å enkelt å komme meg rundt med sykkel eller sparkesykkel, så er det så få ting som irriterer meg så mye som folk på sykler eller sparkesykler som ikke følger trafikkreglene; f.eks. i trafikklys.

Er alltid han irriterende fyren som konfronterer venner med om de ville kjørt på rødt lys med bil på samme måte som de gjør med sparkesykkel/sykkel. Det irriterer meg utrolig, for traffikkreglene er av en grunn og det er jævlig drit når folk skader seg og andre pga det.

Helt ærlig skulle jeg ønske at politiet slo skikkelig ned på det for å skape en presedens.

Endret av shockorshot
Det er 16 mai og jeg er skitings
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (15 timer siden):

Problemet er ikke vanlige syklister men disse mellomledertypene som insisterer på kondomdress og vernebriller når de skal sykle 10 min fra leilighet til jobb 😏 og tror de er med i Tour De France 😏😏😏😏😒😒😒😒

Det er ikkje utstyret til dei som sykler til jobb som er problemet.

Største problemet er syklistane som syklar i vegbanen for å drive med trening og rekreasjon utan å ha eit spesielt reisemål. 

Syklistar er køyrande og har rett til å bruke vegbana, men det var aldri meininga at hovudvegane skal brukast til sykkeltrening, fotballbane eller leikeplass. Dette er også lovleg (med mindre det spesifikt er skilta forbod mot fotgjengarar), men det hadde blitt noko tuting om eg hadde tatt søndagsturen ved å gå midt i vegen og insistere på at bilistane må vente til det er forsvarleg å køyre forbi. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (18 minutter siden):

Det er ikkje utstyret til dei som sykler til jobb som er problemet.

Største problemet er syklistane som syklar i vegbanen for å drive med trening og rekreasjon utan å ha eit spesielt reisemål. 

Syklistar er køyrande og har rett til å bruke vegbana, men det var aldri meininga at hovudvegane skal brukast til sykkeltrening, fotballbane eller leikeplass. Dette er også lovleg (med mindre det spesifikt er skilta forbod mot fotgjengarar), men det hadde blitt noko tuting om eg hadde tatt søndagsturen ved å gå midt i vegen og insistere på at bilistane må vente til det er forsvarleg å køyre forbi. 

Godt poeng!

Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Er det mange som forbinder MDG med noe som ligner "salong-sosialister" som trygt hevder meninger som de er sikre på ikke blir realisert?  Billige meninger som gjør at en føler seg bedre?

Det kan man vel hevde om alle partier som representerer et ytterpunkt i en eller flere saker?

Det ligger litt sprengstoff i et ensidig fokus på miljø. Det å sage ned noen trær for å få sykkelfelt er en liten sak. Men hva om man må velge mellom avskoging og lokal forurensing, eller globale utslipp? Hva om kjøttskam gjør at lokale MDGere ser at velgerene deres mister levebrødet? Hva om det å være restriktiv med olje-uthenting gjør at man ikke flommer over med penger til å sponse ulønnsomme men grønne næringer?

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (57 minutter siden):

Hva om det å være restriktiv med olje-uthenting gjør at man ikke flommer over med penger til å sponse ulønnsomme men grønne næringer?

-k

Satt på spissen så så ønsker MDG å bruke uetisk skaffede penger til miljøtiltak. 

Ref. at MDG kaller de som arbeider med olje menneskehetens avskum, men vil ha pengene det gir, for miljøtiltak. 

Når såkalt skitne penger brukes på tiltak som igjen forurenser mange ganger mer enn nødvendig (globalt), da forstår jeg ingenting av MDG.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

Satt på spissen så så ønsker MDG å bruke uetisk skaffede penger til miljøtiltak. 

Ref. at MDG kaller de som arbeider med olje menneskehetens avskum, men vil ha pengene det gir, for miljøtiltak. 

I hvilket partiprogram kan jeg lese at MDG kaller oljearbeidere avskum? Jeg hører folk sier dette, men aldri sett noen kilder på dette.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

I hvilket partiprogram kan jeg lese at MDG kaller oljearbeidere avskum? Jeg hører folk sier dette, men aldri sett noen kilder på dette. Mon tro om det er oppspinn / stråmenn?

Mener du at MDG representant Alnæs er stråmann eller ikke er var en frontfigur for MDG? Avisene og fagblader som reagerte på dette er de stråmenn??? 

Det står ikke i programmet. Alt partier har frontet med sterke ord i media og sosiale medier står ikke oppført i partiprogrammet

Da har du ikke løftet en finger for å finne kilden heller. Eller spurt, siden du har hørt om det. Å søke med to ord tar sekunder og man får svar. Såkalt trolling med å slenge ut stråmenn kortet, uten å bruke 5 sekunder på et nettsøk. 

Å kalle en gruppe ansatte i Norge for nazister og slavehandlere slik MDG har gjort, oversetter jeg til å kalle noen avskum.

At MDG politikere kan ha brukt slike fraser internt er en ting, å publisere det kan man spare seg for. Det ble fjernet etter at media responderte med negativ omtale. Et miljøparti, selv om det er radikalt, bør vise litt hensyn i det jeg kaller drittslenging.

Dette skapte også mye overskrifter i presse når dette stod på, forhåpentligvis vil de holde slik retorikk mer tilbake utad.

MDG slettet også dette i ettertid. 

Endret av plankeby
Skrivefeil mobil..
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, plankeby said:

Det står ikke i programmet. Alt partier har frontet i media og sosiale medier står ikke oppført i partiprogrammet. 

Å kalle en gruppe ansatte i Norge for nazister og slavehandlere slik MDG har gjort, oversetter jeg til å kalle noen avskum.

Å kalle dette stråmann blir vel drøyt. Er du MDG fan? At MDG politikere har brukt slike fraser kan man spare seg for i Norge. 

Hvem i MDG ledelse har sagt dette da? Du er for øvrig svært lite saklig i diskusjonen her, og virker som at du er mer interessert i å forsøke å dreie sak over på person. Snakk sak og ut i fra hva som faktisk er sagt fra partiet sentralt. Hvis ikke må vi jo kalle eksempelvis Høyre og FRP nynazister fordi en eller annen tilfeldig dust på internett ned tilknytning et lokallag for partiene støtter nazismen.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Hvem i MDG har sagt dette da? Du er for øvrig svært lite saklig i diskusjonen her, og virker som at du er mer interessert i å forsøke å dreie sak over på person. Snakk sak.

Hva med å bruke 5 sekunder på et nettsøk og få fakta? Emil Snorre Alnæs er sentral i MDG. 

Han skrev selv dette til media som MDG representant: "Men «følger bare ordre»-forsvaret gikk jo ut på dato etter Nürnberg. I ettertiden kommer nok oljearbeidere til å høste ca like mye sympati som de som svingte svepen på plantasjen.»

Ja, alle sentrale enkeltpersoner i MDG er jo en del av MDG. Alnæs vil jeg helt klart kalle sentral. Befolkningen og partiene forholder seg ikke kun til tekst i et partiprogram og så er det stillet utenom dette. MDG bruker som andre partier media for å fronter sine synspunkter og interesser. Partiprogrammet sier kun noe om ønskede mål. 

Partiprogramnet har vel ikke sagt at "vi vil bygge Oslo med stein fra utlandet det vil forurense mange ganger mer globalt, men vi er opptatt av at Oslo er ren og at forurensningen ikke kommer der". 

Det er MDG sin praksis og utøvelse så lang jeg reagerer på. Ikke det pene partiprogrammet. 

MDG forer en tone og retorikk jeg ikke ønsker i norsk politikk. 

De må gjerne føre en hard linje for miljøet, men da må det ha total substans fra A til Å. Sier ikke at alt fra MDG er tull, og at de ikke har gjort noe bra. Forvaltning av økonomi klarer jeg ikke se de evner. 

Jeg kunne vært mer tydelig på (tar den kritikken) at avskum var min oversettelse av det avisene da viste til "MDG-politiker sjokkerer: Sammenlignet oljearbeidere med nazister og slavedrivere" (Dagsavisen). 

Ikke det smarteste utsagnet, men er i henhold til lignende fra Lan også.

Men, om man misliker MDG eller ikke, så trenger vi radikale ytringer også. Det er det som gjør oss bevisste på å lære, pluss håndtere demokratiet. Grupper som gjør opprør mot det konforme i samfunnet. 

Å kalle det jeg sier her for stråmann uten mer utdyping syntes jeg ikke er noe godt argument tilbake. 

Jeg tar det kanskje for gitt at alle aktivt lese aviser og nyheter hver dag. Dermed har fått med seg de ulike økonomiske og miljømessige skandalene fra MDG siste 5 år. Da særlig referert i Aftenposten.

Alle partier bommer av og til, hos MDG syntes, jeg det totalt det blir litt for mye dobbeltmoral. Når de så skal ha 190 milliarder i et eget fond, er ikke min tillit der. 

Snakk sak forstod jeg desverre ikke. Jeg tar opp en rekke saker/hendelser fra MDG. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg googlet og fant den tilsyneltende artikkelen som @plankebyrefererte til:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/10/01/mdg-politiker-sjokkerer-sammenlignet-oljearbeidere-med-nazister-og-slavedrivere/
 

Dette «styremedlemmet i MDG Gamlebyen» gikk langt over streken. Det viser kanskje hvor alvorlig man ser på miljø i kretsene hvor Emil vanker. Hvis de som arbeider på oljeplatform kan sammenlignes med Hitlers håndlangere eller de som pisket slavene på bomullsplantasjer, hva kan man rettferdiggjøre å gjøre mot dem?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg googlet og fant den tilsyneltende artikkelen som @plankebyrefererte til:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/10/01/mdg-politiker-sjokkerer-sammenlignet-oljearbeidere-med-nazister-og-slavedrivere/
 

Dette «styremedlemmet i MDG Gamlebyen» gikk langt over streken. Det viser kanskje hvor alvorlig man ser på miljø i kretsene hvor Emil vanker. Hvis de som arbeider på oljeplatform kan sammenlignes med Hitlers håndlangere eller de som pisket slavene på bomullsplantasjer, hva kan man rettferdiggjøre å gjøre mot dem?

-k

På seg selv kjenner man andre, ofte, og jeg har lenge fått veldig totalitære vibber av MDG.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Jeg googlet og fant den tilsyneltende artikkelen som @plankebyrefererte til:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/10/01/mdg-politiker-sjokkerer-sammenlignet-oljearbeidere-med-nazister-og-slavedrivere/
 

Dette «styremedlemmet i MDG Gamlebyen» gikk langt over streken. Det viser kanskje hvor alvorlig man ser på miljø i kretsene hvor Emil vanker. Hvis de som arbeider på oljeplatform kan sammenlignes med Hitlers håndlangere eller de som pisket slavene på bomullsplantasjer, hva kan man rettferdiggjøre å gjøre mot dem?

-k

Jeg forutsatte nok dette som godt kjent. Noe jeg tror det er? Dette var ikke bare i Dagsavisen.. Men vi glemmer fort på godt og vondt. 

Nå kan en jo også lett Google selv, før man responderer med stråmann tilbake. 

For min del forholder jeg meg til der jeg kaller anerkjente kilder som f.eks. Aftenposten og NRK. Deretter om flere har omtalt det samme. Kildekritikk er alltid viktig. Særlig nå når unge bruker Tiktok og annet som kilder. 

Da flere fagblader med mer også tok opp dette. Fordi man var ikke vant til så hard retorikk fra, et parti her i Norge. Det ligner mer på hva en kan forvente av Trump i USA. 

Nå kan jeg allikevel ta litt av noen ganger her inne, det er jo diskusjon. Men jeg dikter ikke opp historier eller påstander uten noe belegg. Derfor er jeg lite begeistret for at noen vil drepe tråder med å kaste inn stråmann og lignende. Heldigvis er diskusjon.no for det meste et svært godt og spennende forum. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...