Gå til innhold

Eier MDG evne til å håndtere økonomi? Går de for langt...


Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (12 minutter siden):

Nå var det vel strengt alt Aftenposten som spurte om det?

Nope:

"– En må starte med å verne hele fjorden. Absolutt hele. Deretter kan en undersøke punkt for punkt hva som ikke skader og åpne for det, sier han, og legger til at til og med bading kanskje bør settes på pause mens man gjør undersøkelser."

(Jeg har ikke Aftenposten, men det han sa ble gjengitt i andre nettaviser.)

Mener å huske at han modererte seg i ettertid. Etter han hadde skjønt at han dreit på draget.

EDIT: https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-totalfrede-oslofjorden/s/12-95-3424167663

Endret av nightowl
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, nightowl said:

Nope:

"– En må starte med å verne hele fjorden. Absolutt hele. Deretter kan en undersøke punkt for punkt hva som ikke skader og åpne for det, sier han, og legger til at til og med bading kanskje bør settes på pause mens man gjør undersøkelser."

(Jeg har ikke Aftenposten, men det han sa ble gjengitt i andre nettaviser.)

Mener å huske at han modererte seg i ettertid. Etter han hadde skjønt at han dreit på draget.

EDIT: https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-totalfrede-oslofjorden/s/12-95-3424167663

Dette er ikke en direkte sitat av hva han sa til aftenposten (som nettavisen gjenforteller). Det Rasmus sa var at han mente at all aktivitet i Oslofjorden burde stoppe til man får et overblikk av situasjonen, hvor da journalisten spurte:

"Du vil først stoppe alt, inkludert bading, for så eventuelt å åpne for det igjen?"

Hvor da Rasmus svarte:

"I prinsippet ja. Det er det jo det en gjør det når en verner, sier Hansson, som likevel tror bading er innenfor fjordens tålegrense.

Vi trenger neppe en lang utredning for å komme frem til at bading, utslippsfri nyttetrafikk og båtliv er innenfor det fjorden tåler, sier Hansson og fortsetter:

Poenget er at nå må vi sette fjorden først og vite hva vi gjør. Fjorden tåler veldig lite i den tilstanden den er i nå, sier Hansson, som har partiet i ryggen i ønsket om vern"

Noe som betyr noe helt annet enn det aftenposten kjørte med som overskrift.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når vi først går over på annet enn økonomisk forsvarlighet, så er MDG et parti som minner litt om Trump. Grove og usaklige uttalelser. En måte vi ikke er vant til om opptreden fra politiske partier i Norge.

Noen liker sikkert at man kjemper så hardt for miljøet at man kaller arbeidere i Norge nazister og slavedrivere, slik MDG gjorde om de som arbeider med olje. 

MDG er så opptatt av å vinne sin egen strategi at man ikke er mottakelig for å se noe helhetsbilde.

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Eier MDG evne til å håndtere økonomi? Går de for langt...
shockorshot skrev (15 minutter siden):

Dette er ikke en direkte sitat av hva han sa til aftenposten (som nettavisen gjenforteller). Det Rasmus sa var at han mente at all aktivitet i Oslofjorden burde stoppe til man får et overblikk av situasjonen, hvor da journalisten spurte:

"Du vil først stoppe alt, inkludert bading, for så eventuelt å åpne for det igjen?"

Hvor da Rasmus svarte:

"I prinsippet ja. Det er det jo det en gjør det når en verner, sier Hansson, som likevel tror bading er innenfor fjordens tålegrense.

Vi trenger neppe en lang utredning for å komme frem til at bading, utslippsfri nyttetrafikk og båtliv er innenfor det fjorden tåler, sier Hansson og fortsetter:

Poenget er at nå må vi sette fjorden først og vite hva vi gjør. Fjorden tåler veldig lite i den tilstanden den er i nå, sier Hansson, som har partiet i ryggen i ønsket om vern"

Noe som betyr noe helt annet enn det aftenposten kjørte med som overskrift.

shockorshot skrev (3 timer siden):

Jeg tenker rett skal være rett. La oss se på hva han sa

“Du vil først stoppe alt, inkludert bading, for så eventuelt å åpne for det igjen?

– I prinsippet ja. Det er det jo det en gjør det når en verner, sier Hansson, som likevel tror bading er innenfor fjordens tålegrense.

Vi trenger neppe en lang utredning for å komme frem til at bading, utslippsfri nyttetrafikk og båtliv er innenfor det fjorden tåler, sier Hansson og fortsetter:

Poenget er at nå må vi sette fjorden først og vite hva vi gjør. Fjorden tåler veldig lite i den tilstanden den er i nå, sier Hansson, som har partiet i ryggen i ønsket om vern”.

En anelse misledende overskrift fra Aftenposten det der og det er ganske åpenbart for oss som bor her i fjorden at den har enorme problemer.

Make up your mind already. (Min understreking over.)

--

Uansett så er ikke overskriften Aftenposten valgte så viktig. Hvorfor henge seg så opp i denne. Det er klart at Hansson mente bading måtte vurderes. Uten å ha belegg for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 timer siden):

MDG er et fantasiparti. Politikken dems har ingen rot i virkeligheten, og er umulig å gjennomføre på stor skala. De er litt som barn som skal fortelle hvordan deres drømmeverden ser ut.

Synes det funker ganske så bra med de som styringsparti i Oslo.

Det gjør jo åpenbart velgerne også, siden de ble gjenvalgt med nesten doblet oppslutning fra forrige valg og er det tredje største partiet. Og Lan Marie Berg ble den politikeren som fikk flest personstemmer i kommunen.

Så jeg tror egentlig ikke folk opplever at politikken deres er umulig å gjennomføre eller ikke har rot i virkeligheten, i hvert fall ikke i Oslo der de har fått gjennomført en del av sin politikk over en god del år. Men hva vet vel de som bor der om sin egen situasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
21 minutes ago, nightowl said:

Sier vel mest om de andre partiene når MDG/Berg får bra oppslutning ..

Eller det forteller oss at den unyanserte fremstillingen man leser av folk på Internett ikke alltid er representativt for tankene til populasjonen (i Oslo).

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Synes det funker ganske så bra med de som styringsparti i Oslo.

Det gjør jo åpenbart velgerne også, siden de ble gjenvalgt med nesten doblet oppslutning fra forrige valg og er det tredje største partiet. Og Lan Marie Berg ble den politikeren som fikk flest personstemmer i kommunen.

Så jeg tror egentlig ikke folk opplever at politikken deres er umulig å gjennomføre eller ikke har rot i virkeligheten, i hvert fall ikke i Oslo der de har fått gjennomført en del av sin politikk over en god del år. Men hva vet vel de som bor der om sin egen situasjon.

Nå er jo Oslo-borgerne gjerne litt "out-of-touch" med virkeligheten også, så det gir egentlig mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Synes det funker ganske så bra med de som styringsparti i Oslo.

Det gjør jo åpenbart velgerne også, siden de ble gjenvalgt med nesten doblet oppslutning fra forrige valg og er det tredje største partiet. Og Lan Marie Berg ble den politikeren som fikk flest personstemmer i kommunen.

Så jeg tror egentlig ikke folk opplever at politikken deres er umulig å gjennomføre eller ikke har rot i virkeligheten, i hvert fall ikke i Oslo der de har fått gjennomført en del av sin politikk over en god del år. Men hva vet vel de som bor der om sin egen situasjon.

Velger å tro at Oslofolk ikke går over lik for at Oslo skal være ren? I såfall er jo Osloborgere kyniske. Får litt digresjon til au pair ordningen der rike utnytter unge fra fattige land til å være husholderske. Kanskje er Osloborgere som stemmer MDG kyniske alikevel?? Det skal være rent her, til hvilken sosial og miljømessig kostnad utenfor Oslo gir vi blanke faen i... 🤔 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (48 minutter siden):

Velger å tro at Oslofolk ikke går over lik for at Oslo skal være ren? I såfall er jo Osloborgere kyniske. Får litt digresjon til au pair ordningen der rike utnytter unge fra fattige land til å være husholderske. Kanskje er Osloborgere som stemmer MDG kyniske alikevel?? Det skal være rent her, til hvilken sosial og miljømessig kostnad utenfor Oslo gir vi blanke faen i... 🤔 

Vel så vidt jeg kan se hører MDG-velgere i Oslo ofte til en av følgende kategorier:

1) hipstere, IT-millionærer, mellomledere o.l. med tilhold på Grünerløkka

2) rikfolk på vestkanten som vil være raddis men helst ikke sosialist, og helst ikke hjelpe fattige

3) studenter

4) ungdommer 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Man må virkelig være tåka for å stemme på et slikt parti som MDG, det paritet ville ha ruinert landet på under ett år.

Ikke at AP er stort bedre.

 

Oslo og mange andre byer i Norge er dog interessante  da de er så ekstremt ekstremt mangfoldige, en stor smeltedigel av alle verdens borgere med en stor stor overvekt av østeuropeere og mena borgere. De har kanskje ikke tilstrekkelig forståelse for hvordan norsk økonomi fungerer.

 

Taxi jobben blir ikke særlig fruktbar uten oljenæringa, da snakker vi 50 kr mot usd på sekundet. Blir en 30 år Lada da istedenfor en subsidiert Tesla.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Musefella said:

Man må virkelig være tåka for å stemme på et slikt parti som MDG, det paritet ville ha ruinert landet på under ett år.

Ikke at AP er stort bedre.

 

Oslo og mange andre byer i Norge er dog interessante  da de er så ekstremt ekstremt mangfoldige, en stor smeltedigel av alle verdens borgere med en stor stor overvekt av østeuropeere og mena borgere. De har kanskje ikke tilstrekkelig forståelse for hvordan norsk økonomi fungerer.

 

Taxi jobben blir ikke særlig fruktbar uten oljenæringa, da snakker vi 50 kr mot usd på sekundet. Blir en 30 år Lada da istedenfor en subsidiert Tesla.

Har du kilder på noe av det du sier her, eller dikter du opp ting?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Så jeg tror egentlig ikke folk opplever at politikken deres er umulig å gjennomføre eller ikke har rot i virkeligheten, i hvert fall ikke i Oslo der de har fått gjennomført en del av sin politikk over en god del år. Men hva vet vel de som bor der om sin egen situasjon.

Jeg er tilhenger av demokrati. Men ville du ha argumentert på samme måte i en diskusjon om Trump? «Men hva vet vel de som bor der om sin egen situasjon?»

En kontroversiell leder/parti som er valgt inn ved et lovlig valg kan fremdeles være kontroversiell og man kan mene at de fører en uheldig politikk. Man kan selvsagt også ta feil.

k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 timer siden):

Nå er jo Oslo-borgerne gjerne litt "out-of-touch" med virkeligheten også, så det gir egentlig mening.

Alle er vel litt out of touch med litt forskjellige virkeligheter. Ja det finnes Oslo-folk som drikker latte og ikke vet at kua må få kalv for at de skal få melken sin. Og så finnes det innbyggere i små-kommuner som «hater Oslo-folk som suger velstand ut av regionene som bidrar» uten å reflektere over at kommunen deres har større andel offentlig ansatte enn Oslo.

Jeg opplever at reell satsing på sykkelfelt (og ikke bare prat) var overmodent for Oslo. Noe paradoksalt er det at MDG måtte kutte ned gamle fine trær for å få det til.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-trefelling-skaper-reaksjoner-48-trar-ma-vike-for-mdg-byradens-sykkelplaner/s/12-95-3424099357

Generelt oppfatter jeg MDG som et ensaksparti. Litt som folkeaksjonen mot bompenger. Som er greit for å skape engasjement rundt en sak og tvinge de andre partiene til å endre fokus, men som fort feiler i å navigere i den kompleksiteten politikk egentlig er.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Er dette den beste forklaringen du klarer å fiske opp?

Nei, det var den første ;) 

 

knutinh skrev (2 timer siden):

Alle er vel litt out of touch med litt forskjellige virkeligheter. Ja det finnes Oslo-folk som drikker latte og ikke vet at kua må få kalv for at de skal få melken sin. Og så finnes det innbyggere i små-kommuner som «hater Oslo-folk som suger velstand ut av regionene som bidrar» uten å reflektere over at kommunen deres har større andel offentlig ansatte enn Oslo.

Jeg opplever at reell satsing på sykkelfelt (og ikke bare prat) var overmodent for Oslo. Noe paradoksalt er det at MDG måtte kutte ned gamle fine trær for å få det til.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-trefelling-skaper-reaksjoner-48-trar-ma-vike-for-mdg-byradens-sykkelplaner/s/12-95-3424099357

Generelt oppfatter jeg MDG som et ensaksparti. Litt som folkeaksjonen mot bompenger. Som er greit for å skape engasjement rundt en sak og tvinge de andre partiene til å endre fokus, men som fort feiler i å navigere i den kompleksiteten politikk egentlig er.

-k

Helt klart. MDG er et ensaksparti. Men de er også et parti med ganske ekstreme meninger og holdninger. Og de bruker en veldig aggressiv retorikk. Jeg vil si at de er som FRP for 15-20 år siden. Det var ikke mange som tok FRP seriøst den gangen, og det burde ikke være mange som tar MDG seriøst nå. Dessverre er det ikke sånn.

Problemet med MDG i Oslo er at de har fått alt for mye makt. Arbeiderpartiet danser etter deres fløyte for å beholde makten i det som lenge var en Høyre-kommune. Resultatet er at de som ikke er enig i MDGs ekstreme politikk flytter til Oslos omegns-kommuner, mens de "latte-drikkende veganerne" flytter inn, og dermed øker MDGs oppslutning. Litt som i USA der stater, fylker og byer "driver ut" politiske motstandere og skaper et sted hvor bare én type velgere føler seg velkommen. Det samme skjer i Oslo; liker du biler er du ikke velkommen i Norges største by. Liker du kjøtt bør du holde deg unna. Vil du bo i noe annet enn en liten overpriset leilighet er det best å komme seg vekk derfra. Ønsker du din egen hage er det bare å komme seg vekk. Oslo er rett og slett blitt en by hvor store deler av befolkningen ikke lenger er "velkommen". Og det er et demokratisk problem siden det er både landets hovedstad og Norges største by.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Det samme skjer i Oslo; liker du biler er du ikke velkommen i Norges største by. Liker du kjøtt bør du holde deg unna. Vil du bo i noe annet enn en liten overpriset leilighet er det best å komme seg vekk derfra. Ønsker du din egen hage er det bare å komme seg vekk. Oslo er rett og slett blitt en by hvor store deler av befolkningen ikke lenger er "velkommen". Og det er et demokratisk problem siden det er både landets hovedstad og Norges største by.

Nå ble det i overkant negativt her... Oslo er ganske mye mer enn bare Grønland og Grunerløkka. Du kan bo i oslo, få hage, spise kjøtt og du kan kjøre bil (også på grunerløkka). 

Jeg forstår godt at de som bor i sentrum tar godt imot mange av initiativene til MdG. Oslo har så lenge jeg kan huske vært en skikkelig møkkete by, nesten som en industri-by i Storbritannia. At man i sentrumskjernen skal sterkt begrense bilbruk syns jeg er passelig, det er ikke noe behov for å kjøre bil der og kollektivtilbudet er latterlig godt. Hvis man snur på det, og skal legge til rette for at de som bor i sentrum skal kjøre bil, så vil det uansett ikke være plass til å parkere bilene for de som faktisk bor der. At man skal være uønsket som bileier når du bor i sentrum er både "riktig" og nødvendig tror jeg. Det som er merkelig, er at de får så mye stemmer, når Oslo er veldig mye større enn bare sentrum, og de aller fleste som bor i Oslo, bor i nærområdene rundt. 

Problemet med MdG sin politikk, er at man gjør det vanskelig for all motorisert trafikk som faktisk har noe i sentrum å gjøre, som håndtverkere, transportselskaper osv. Det blir for ekstremt og ensidig, og det er viktig at slike partier aldri får for mye makt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Nå ble det i overkant negativt her... Oslo er ganske mye mer enn bare Grønland og Grunerløkka. Du kan bo i oslo, få hage, spise kjøtt og du kan kjøre bil (også på grunerløkka). 

Jeg forstår godt at de som bor i sentrum tar godt imot mange av initiativene til MdG. Oslo har så lenge jeg kan huske vært en skikkelig møkkete by, nesten som en industri-by i Storbritannia. At man i sentrumskjernen skal sterkt begrense bilbruk syns jeg er passelig, det er ikke noe behov for å kjøre bil der og kollektivtilbudet er latterlig godt. Hvis man snur på det, og skal legge til rette for at de som bor i sentrum skal kjøre bil, så vil det uansett ikke være plass til å parkere bilene for de som faktisk bor der. At man skal være uønsket som bileier når du bor i sentrum er både "riktig" og nødvendig tror jeg. Det som er merkelig, er at de får så mye stemmer, når Oslo er veldig mye større enn bare sentrum, og de aller fleste som bor i Oslo, bor i nærområdene rundt. 

Problemet med MdG sin politikk, er at man gjør det vanskelig for all motorisert trafikk som faktisk har noe i sentrum å gjøre, som håndtverkere, transportselskaper osv. Det blir for ekstremt og ensidig, og det er viktig at slike partier aldri får for mye makt. 

Hadde vært enig med deg om ikke det var for at MDG jobber hardt for å få vekk bilene utenfor sentrum også. Og det nye kjøttforbudet i barnehagene gjelder nok ikke bare barnehagene i sentrum for å si det sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Hadde vært enig med deg om ikke det var for at MDG jobber hardt for å få vekk bilene utenfor sentrum også. Og det nye kjøttforbudet i barnehagene gjelder nok ikke bare barnehagene i sentrum for å si det sånn. 

Da er vi egentlig enige. Utenfor kjernen ser jeg ikke noe behov for å begrense biltrafikk i særlig grad. Jeg har ikke fått med meg hva kjøttforbudet er, link gjerne. At kjøtt skal forbys er for meg meget ekstremt, men at det bør begrenses samtidig som det forklares hvorfor tror jeg er viktig. Jeg tror en fremtid der vi bruker mindre kjøtt er tvingende nødvendig, og det er greit at barn lærer at et sunt kosthold ikke nødvendigvis alltid må inneholde kjøtt eller animalske produkter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...