Gå til innhold

Kronekurs-skadelig "ryk og reis"-politikk?...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
afterall skrev (7 timer siden):

Rødt-lederen Martinussen er vel én av få politikere som er utdannet samfunnsøkonom, mener jeg? 

Har du eksempel på én pris som skal gå ned pga. rentehevingene, slik at inflasjonen blir lavere?

Det Jarmo skrev. Kan lage et overforenklet eksempel for å forklare noe av det som skjer: Hvis jeg ønsker å pusse opp og bruker håndverkere til jobben, øker jeg presset på snekkerfirmaene som er aktuelle til jobben. Før noe av det skjer, er jeg i banken og låner penger. Pengene jeg får låne, eksisterer ikke i pengemarkedet, banken "lager" nesten alle pengene, og totalmengden penger i markedet øker, noe som påvirker inflasjon og kronekurs. Hvis renta er for høy, utsetter jeg låneopptaket, hvis renta er superlav, er det bare å låne i vei.

Hvis snekkerfirmaet har alt for mye å gjøre, kan de velge å sette opp prisen og heller la kundene overby hverandre, slik at de kan sette opp sine priser (inflasjon). Snekkerfirmaet mangler også ansatte til alle de nye oppdragene, og siden alle snekkerfirmaene i området opplever vekst i oppdragsmengden samtidig, og det er får ledige snekkere på markedet, overbyr alle hverandre for å få snekkerne til å begynne hos seg selv. Snekkerne får mer penger mellom hendene. Hvis renta er lav, bruker de pengene på å betale på lånene sine. Hvis renta er lav, bruker de penger på puben, til ny bil og annet forbruk, som igjen driver etterspørsel og bidrar til prisvekst på områder med ubalanse i etterspørsel/tilbud.

Eksempelet er sterkt overforenklet, og er ikke en nøyaktig modell for hva som skjer. Det er også mange andre variabler som spiller inn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (14 timer siden):

Flere får avslag på lån og kreditt? Mindre penger til sirkulasjon.

Jeg har sånn noenlunde kontroll på inflasjon. Spørsmålet mitt var mer spesifikt, fordi svaret alltid ser ut til å være ganske generelt. Renten skal visstnok stagge inflasjon (ifølge tradisjonelle økonomer). Her blir økonomene beskyldt for å leve i en epistemisk boble: de klarer ikke å gjenkjenne andre verktøy enn det som alltid har vært. Jeg er ikke den første til å utfordre på hvilke spesifikke priser (2-3 F.eks) som skal settes ned pga. renteoppgang. 

Isabella Weber har utfordret dette og forsket på  f.eks priskontroll som et mer treffsikkert verktøy. Hun har også blitt ansatt av den tyske stat for å gjennomføre dette:

https://www.newyorker.com/news/persons-of-interest/what-if-were-thinking-about-inflation-all-wrong

 

Her i Norge har det jo vært nok kritikk i samme retning. Hvorfor skulle lokal renteoppgang hjelpe på inflasjon forårsaket av global inflasjon, eksempelvis? Eller global greedflation? 

Samtidig har vi jo her fått en slags priskontroll på strøm gjennom strømstøtten. Og vi har allerede priskontroll på en del varer fra norske gårdsbruk. 

Lenke til kommentar

Man kan tenke på leveraging og deleveraging. Real estate er noe av det som har mest leverage av alle asset classes. kun 10-15 egenkapital er nødvendig. I Noen land holder det med bare ca 3 %. Man kjøper, betaler omtrent bare rente i 3-4 år, så tar man en refinansiering basert på ny papirverdi/ liksomverdi på eiendommen for å øke lånet. Mange bruker begrepet penger, men det korrekte hadde vært å bruke valuta. Du jobber for valuta. Du betaler skatt med valuta, handler for valuta. Din valuta er NOK. Ditt lån er i NOK og banker skaper det ut av ingenting. Det er ikke penger, men valuta.

Boligen blir "mer verdt" hvert eneste år omtrent, men hvorfor? Først og fremst fordi pengemengden er konstant økende. Akkurat nå er den ned på 3.7 % eller noe tror jeg, år for år. Men man skal bare 2-3 år tilbake for å se at den var på omtrent 15 % år for år. Ikke rart at prisene økte fort da? Så kjapt som folk tok opp nye, store lån, refinansierte sine gamle, til 1-1.5 % rente. Gratis "penger" sant? Det som skjer med lav rente er at folk tar opp stadig økende lån, de jobber så mye de kan for å få så stort lån som mulig. De ønsker ikke å betale noe særlig rente, og selve lånet ønsker de aldri å nedbetale, det skal inflasjonen nedbetale. Prinsippet er greit, men det slår sprekker når renta stiger mye og raskt. 

Så, lav rente = leveraging. Folk ønsker stort lån for å kjøpe ting som det er begrenset av på markedet. Alle skal kjøpe, alle tar lån samtidig, prisene eksploderer.

Høy rente = deleveraging. Folk ser at det koster ganske mye å betale rente hver måned på mange miilioner. Samtidig ser de at prisene på ting faller, bil og bolig først og fremst, men også hytter er utsatt, båter, bobil. Det som før var enkelt og moro er nå blitt en byrde som de ønsker seg ut av. "Alle" er genier i et stigende marked så lenge de er med på galoppen. Nedturen blir desto mer smertefull. Folk ønsker å downsize gjerne både bolig og bil til noe rimeligere. Jeg har f.eks aldri noensinne sett så mye dyre hus komme til salgs som de siste 3-4 måneder, veldig mye >15 mill. De ønsker å cashe ut på toppen, men det blir kanskje ikke mulig så lenge ingen kjøpere får finansiering. Når rentene går opp og prisene går ned blir bankene strengere på sine utlån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Smule8o said:

At staten øker pengebruken med 7,3% gjør også sitt for å presse opp inflasjonen og dermed renta. 

Hadde staten hvert mindre tilstede i Norsk arbeidsliv, så hadde ikke det vært noe problem.
Men når staten + oljesektoren i praksis er økonomien, så vil økt oljepris i praksis gi litt inflasjon. Og da vil også feiltolket Keynes fra staten sin side også gi inflasjon, da store statlige investeringer som ikke gir varig infrastruktur vil si at man har ikke noe å vise for pengebruken.

Så derav tror jeg at kommentarfeltet på E24 har til en viss grad truffet rett: Man overselger krona for å begrense inflasjonen, selv om det i praksis kun gir redusert kjøpekraft samtidig som man åpner for høyere inflasjon da Oljefondet med viten og vilje står utenfor Norsk økonomi, derav omgår man i praksis handelsregelen via kronesalget. Derav vil ikke kronestyrken påvirke inflasjonen i den grad det ville ha gjort i en konvensjonel økonomi. 
 

Det jeg tror akademia feiler på i dette tilfellet er at man i liten grad er villig til å utforske hva det investerer i, om det er snakk om private eller selskapsinvesteringer, og om behovene i praksis er skapt av manglende investeringsmuligheter utenfor bolig og bil.
Det hjelper nok heller ikke at man ved å bruke eiendomsskatt i praksis legger opp til inflasjon på tomter, da bukken sitter ved havresekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
kremt skrev (6 timer siden):

Økonom kaller Norge en bananrepublikk

Her stikker man hodet i sanden og håper ting skal gå over av seg selv. Man skulle ikke tro Norge var en sterk økonomi når man ser hvor lite krona er verdt. En halvering av verdi mot usd på 15 år er helt hinsides.

Selv om jeg er enig i at kronen er urovekkende svak for tiden, så er det jo i overkant mye cherrypicking å bruke perioden hvor dollaren var unormalt svak som bakgrunn for kronens "halvering av verdi mot USD".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nok en gang bruker Staten, Norges Bank og Oljefondet media som skryteplass over sine prestasjoner. Denne gang feirer de seg selv med at Oljefondet "passerte 16000 milliarder" og kan klappe seg selv stolt på skulderen.

Samtidig bryter de Norges Banks forskrift om kronens kursordning som sier følgende

Quote

Norges Banks løpende utøvelse av pengepolitikken skal rettes inn mot stabilitet i kronens verdi mot europeiske valutaer, med utgangspunkt i kursleiet etter at kronen begynte å flyte den 10. desember 1992. Ved vesentlige endringer i kursen skal virkemidlene innrettes med sikte på at valutakursen etter hvert bringes tilbake til utgangsleiet". ( I desember 1992 kostet en dollar i underkant av 7 kroner, sveitsisk franc 4,5 kroner

Nåværende kurs er ca 11 kroner dollar og 12 kroner sveisisk franc. Her bryter man kraftig men ingen bryr seg, manipulatorene har fritt leide under Norges Banks svake styre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 13.11.2023 den 7:36 AM):

Man skulle ikke tro Norge var en sterk økonomi når man ser hvor lite krona er verdt. En

Investorer har nok oversikt over hvilket parti som regjeringen har gjort seg avhengig av når det kommer til viktige forhold i norsk økonomi.  (Ref. heading på trådstart).  Er jo ikke sikkert valutaflyttere og investorer føler seg helt trygge på hva Norge ender opp med å "finne på" nå for tida..  Eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er nesten ille hvor mye krass kritikk Støre får i diverse kommentarfelt (E24, VG, Nettavisen f.eks.),  han har jo en viss fornuft tross alt, tenk på hva slags holdninger/løsninger  den nye generasjon Ap vil ha til div. etter valget i 2025 (alt fra straffefri narkobruk AUF har uttalt at de er for, ønske om rel. hurtig utfasing av oljenæringen osv., altså reneste SV-politikk).  Kanskje man kommer til å savne Støre, tross alt, hvis han må tre tilbake da, og den nye generasjon søker samarbeid med alle partiene til venstre for Ap, inkl. altså Rødt og kanskje MDG.  Men en stor feil både Ap og Sp gjorde da de startet opp samarbeidet i regjering var dette at de "har bundet seg til masten" med SV i budsjettsammenhenger.  Man ser at SV nå går frem (begynner jo  å bli mange navere og sosialhjelpsmottakere i Norge nå og som har stemmerett, det er disse SV kjemper for skal få enda bedre betingelser må vite). 

Det internasjonale kapitalmarkedet har (ikke minst via Røkke-"saken" og dette med SVs "ryk og reis"-holdning til viktige næringslivsaktører som han) for lengst fått med seg hvordan stoda er i Norge, og dette koster oss nok dyrt i form av høyere renter som igjen ikke minst skyldes dårlig kronekurs pga., altså det "dårlige ryktet"  visstnok Norge har fått ute i det internasjonale markedet.  Skyld mer på SV for alt dette negative og litt mindre på Støre kanskje?

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 5.12.2023 den 9:23 PM):

Nok en gang bruker Staten, Norges Bank og Oljefondet media som skryteplass over sine prestasjoner. Denne gang feirer de seg selv med at Oljefondet "passerte 16000 milliarder" og kan klappe seg selv stolt på skulderen.

Samtidig bryter de Norges Banks forskrift om kronens kursordning som sier følgende

Nåværende kurs er ca 11 kroner dollar og 12 kroner sveisisk franc. Her bryter man kraftig men ingen bryr seg, manipulatorene har fritt leide under Norges Banks svake styre. 

Folk i det systemet der får ikke økonomiske problemer om kjøleskapene deres skulle bli ødelagt så selvfølgelig ser ting lyst ut for disse - hele tiden:

https://frifagbevegelse.no/ntb/en-av-fem-takler-ikke-uforutsette-utgifter-6.158.1041172.02c23b4281

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...