Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie i oppsigelsestiden


Gudmunns

Anbefalte innlegg

Jeg sa opp jobben min 01.04.23. Med tre måneder oppsigelsestid. Da starter jeg i ny jobb 1. august. Etter en samtale med sjefen min, ble jeg pålagt om å ta ut all ferie i oppsigelsestiden min, da hen mente at all ferie må tas ut før man slutter. Jeg er uenig i det, da jeg skal ta ut ferie i ny jobb. Jeg mener at jeg ikke må avvikle ferie før jeg slutter, stemmer dette? Eller kan de tvinge meg til å ta ut all opptjent ferie i i oppsigelsesperioden? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Hva med ferie i ny jobb?

Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver.

For at arbeidsgiver skal kunne kreve at du tar ferie, må du har opptjent feriepenger forhenværende år hos den eksisterende eller tidligere arbeidsgiveren.

Dette har du krav på:

  • full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår hvis du tiltrer senest 30. september i ferieåret
  • tre uker ferie i hovedferieperioden (1. juni–30. september) hvis du tiltrer innen 15. august i ferieåret
  • minst én uke ferie samme år hvis du tiltrer etter 30. september

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/#:~:text=Hvis det er arbeidstakeren som har sagt opp&text=Hva med ferie i ny,full ferie hos tidligere arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
zanta skrev (6 minutter siden):

Da har du forstått det feil.

Hvilke andre tilfeller mener du arbeidsgiver kan pålegge ansatte å ta ferie til bestemt tid? 

 

Edit, fra arbeidstilsynet:

 

Sitat

Kan arbeidsgiver pålegge deg å ta ferie? Arbeidsgiver kan pålegge deg å avvikle ferie dersom virksomheten stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, for eksempel under fellesferien.

 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hvilke andre tilfeller mener du arbeidsgiver kan pålegge ansatte å ta ferie til bestemt tid? 

Ferielovens § 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Lenke til kommentar

Det er ganske normalt at man må ta ut ferien når man slutter i en bedrift.

I bedriften jeg jobber i står det i klartekst i interne regler at bedriften ikke betaler ut ferien man har til gode om man slutter, så denne må da avvikles før man slutter.

Hva som faktisk står i lover og regler er jeg ikke sikker på, men i vår bedrift står dette som et punkt i interne regler som man skriver under på å ha lest/godtatt når man blir ansatt.

I tilfeller hvor den ansatte har vært svært viktig for bedriften har vedkommende fått lov til å jobbe helt til oppstart i ny bedrift, men så har sluttdato blitt satt til denne datoen + antall dager vedkommende hadde igjen med ferie. Dvs 5 uker uker senere om vedkommende hadde full ferie og ikke tatt ut noe.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
zanta skrev (17 minutter siden):

Ferielovens § 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Dette er vell styringsretten til arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti at jeg har måttet ta ut ferie i oppsigelsestiden. Jeg har vært i arbeidslivet i 20 år og ser ikke på det som en selvfølge nei. ferieplanene var satt til august, som nå er hos ny arbeidsgiver. Hvis jeg tar ut ferie i juli, så får jeg plutselig mye lenger ferie og frafall i lønn når jeg tar ferie i ny jobb. Kontra å jobbe vanlig å få vanlig lønn i gammel jobb, få utbetalt feriepengene og spare de til ferie i ny jobb Hvor jeg ikke får betalt når jeg tar ferie. 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Det er ganske normalt at man må ta ut ferien når man slutter i en bedrift.

I bedriften jeg jobber i står det i klartekst i interne regler at bedriften ikke betaler ut ferien man har til gode om man slutter, så denne må da avvikles før man slutter.

Hva som faktisk står i lover og regler er jeg ikke sikker på, men i vår bedrift står dette som et punkt i interne regler som man skriver under på å ha lest/godtatt når man blir ansatt.

I tilfeller hvor den ansatte har vært svært viktig for bedriften har vedkommende fått lov til å jobbe helt til oppstart i ny bedrift, men så har sluttdato blitt satt til denne datoen + antall dager vedkommende hadde igjen med ferie. Dvs 5 uker uker senere om vedkommende hadde full ferie og ikke tatt ut noe.

Det din arbeidsgiver har som rutine er strengt ulovlig, uansett hvor mye du har signert på at du er kjent med det før du begynner. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Arbeidsgiver kan fastsette ferietiden, innenfor visse rammer. Det virker som dette er innenfor de rammene. De kan også la det jobbe, det er lov til å utbetale feriepengene også for årets ferie når du slutter, men de har lov til å kreve at du tar all ferien sammenhengende i juni/juli. 

Jeg har blitt sykemeldt og det kan hende jeg blir sykemeldt videre og da ut oppsigelsestiden. Hvordan forholder jeg meg til det? Det kan vell ikke avvikles ferie i sykemelding? Hvordan gjør man det da?

Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (17 timer siden):

Jeg har blitt sykemeldt og det kan hende jeg blir sykemeldt videre og da ut oppsigelsestiden. Hvordan forholder jeg meg til det? Det kan vell ikke avvikles ferie i sykemelding? Hvordan gjør man det da?

Er du sykemeldt har du ikke ferie. Du trenger ikke å foreta deg noe spesielt. Følg bare med på at du ikke blir trukket i lønn for ferie du ikke har avviklet. 

Hovedregelen er at alle feriepenger skal utbetales når du slutter. Dette kan avvikes ved avtale, slik at du eventuelt får dem til neste år.

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Er du sykemeldt har du ikke ferie. Du trenger ikke å foreta deg noe spesielt. Følg bare med på at du ikke blir trukket i lønn for ferie du ikke har avviklet. 

 

Dette er er litt skummelt råd siden ferieloven tvert imot har en veldig streng regel om varsling ved sykdom i ferien.

ferieloven § 9: 

Sitat

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvis du er medlem i en fagforening, eller kjenner noen som er, så ville jeg prøvd å kontakte de og spørre. Er selv medlem i Nito og de bruker å være behjelpelig med spørsmål.
Personlig trur jeg bedriften kan forlange at ferien skal tas ut i oppsigelsesperioden, og helt ærlig så forstår jeg arbeidsgiver. Det er svært få som er særlig motivert til å gjøre en god innsats når man har levert inn oppsigelsen.

 

Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (34 minutter siden):

Men hvordan fungerer dette i en oppsigelsesperiode? hvis jeg er sykemeldt så kan de vell ikke pålegge meg om å ta ut ferie? 

Nei, men arbeidsgiver kan fastsette ferien etter at den sykemeldingen du nå har, har opphørt. (De vet ikke om denne vil bli forlenget) Hvis du så forblir sykemeldt ville jeg nok ha varslet om at du ikke vil ta ut ferie, for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...