Gå til innhold

Telenor tar betalt for epost - bytte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eposten som eg brukar til kvardags er hos yahoo. Det er vel nærmare 20 år sidan eg oppretta den, og den fungerer framleis både via pop og imap. Eg har aldri betalt ei krone for dette, og reklame kan eg ikkje hugse å ha sett utan at eg loggar inn via webmail. Eg har rett nok ikkje undersøkt om dette er noko som yahoo framleis tilbyr nye brukarar. Eg er uansett litt overraska over at dei framleis kan tilby dette, men poenget er at så lenge slike tenester finst tykkjer eg at det er underleg at Telenor trur at dei kan tene pengar på noko som elles er gratis.

Om det var slik at alle byrja å ta betalt ville situasjonen sjølvsagt ha vore ein annan. Til samanlikning ville "ingen" for 15 år sidan betale noko for å lese nyheiter på nett, medan det i dag er meir regelen enn unntaket at ein må betale for å lese avisa på nett.

zanta skrev (11 timer siden):

Jeg avsluttet min online.no-konto for flere år siden, pga dårlig funksjonalitet. Opprettet konto hos outlook.com (Microsoft), gmail.com (Google) og icloud.com (Apple - du trenger ikke å ha Appleprodukter for å opprette konto). Alle har e-post, kalender og kontakter som gjør det man forventer, i tillegg en begrenset skytjeneste og andre funksjoner (Google Foto for eksempel). Alle disse tjenestene er «gratis», men du får reklame i eposttjenestene fra MS og Google. Hvis du ikke ønsker dette, tar de også betalt.

Er det mogeleg å bruke desse via pop/imap? Vil ein få reklame dersom ein brukar desse via pop/imap?

Kom gjerne også med forslag til rimelege reklamefrie alternativ som ikkje "les" eposten og sel brukardata til andre aktørar.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Er det mogeleg å bruke desse via pop/imap? Vil ein få reklame dersom ein brukar desse via pop/imap?

Kom gjerne også med forslag til rimelege reklamefrie alternativ som ikkje "les" eposten og sel brukardata til andre aktørar.

1: Jeg tror jeg får reklame på outlook.com kun når jeg bruker webmail, kan ikke huske å ha fått dette i e-postleser på iOS/iPadOS eller Android.

2: icloud.com er et alternativ, jeg tror ikke jeg har sett reklame der. Men bruker svært sjelden webmail der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (19 timer siden):

Når same teneste er gratis "alle" andre stader har eg problem med å forstå forretningsmodellen med å ta betalt for dette. Det einaste Telenor oppnår er potensielt færre kundar og redusert omdømme.

Hehe. Har du hørt; "If anything is free, you are the product"? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nightowl skrev (På 17.4.2023 den 3.52):

De tror nok helt riktig, det er antagelig mange eldre brukere som ikke kommer til å bytte.

Det vil nok garantert være mange som betalar for å sleppe styret det er med å bytte over til ei anna epostadresse og så oppdatere alle typer tenester med den nye epostadressa. Problemet er nok at det vil være veldig krevande å få nye kundar som ser verdien i å betale for eit telenor-domene framfor eit av dei mange gratisalternativa.

Mistenker at Telenor gjer dette for å etterkvart kunne fase ut heile eposttenesten.
Til privatbruk er det nok også sannsynleg at vi er heilt på slutten av epostens storheitstid. For mange privatbrukarar er nok eposten i dag nesten utelukkande brukt som brukarnamn for å logge seg på andre tenester. Sjølve den digitale kommunikasjonen med vennar og familie går i stor grad via andre tenester, som Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp, Discord, osv.
Meir seriøs digital kommunikasjon med offentleg forvaltning eller banken går i dag mykje gjennom dedikerte tenester der ein brukar BankID for innlogging, blant anna fordi det er så mykje som ein i dag ikkje kan sende over epost av omsyn til personopplysningar som kan kome på avvege.

 

Det som eg reagerer mest på er at det er at 39 kr månaden er ein relativt høg pris utan at produktet blir tilført verdi som står i stil. At spamfilteret som brukarane alt har blir oppdatert, og at ein endrar på designet er ikkje akkurat store endringar som er verdt nesten 500 kr i året. Også aukninga frå 3 til 5 Gb gir nok liten reell nytte for dei fleste sidan epostar i seg sjølv tek lite plass. Til same pris kan ein kjøpe eit eige webdomene med 100 GB som ein kan fordele utover 100 epostadresser. Skal ein kjøpe eit tilsvarande produkt med ei epostadresse og 5 Gb lagring så kostar det under 20 kr, og då får ein også sitt eige domene i tillegg.
Hadde det kosta ein tiar i månaden så hadde det nok vært langt meir spiselig for dei fleste.
Så kan eg kan ikkje fatte anna enn at dette er eit forsøk på å vri dei siste hundrelappane ut av lojale Telenorkundar som no ikkje har vilje eller kompetanse til å finne andre tenesteleverandørar før heile eposttenesten blir lagt ned.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Det som eg reagerer mest på er at det er at 39 kr månaden er ein relativt høg pris utan at produktet blir tilført verdi som står i stil. At spamfilteret som brukarane alt har blir oppdatert, og at ein endrar på designet er ikkje akkurat store endringar som er verdt nesten 500 kr i året. Også aukninga frå 3 til 5 Gb gir nok liten reell nytte for dei fleste sidan epostar i seg sjølv tek lite plass.

Ligner Telenor på en prikk å gjøre dette. Rart de ikke gjorde det for lenge siden.

Lenke til kommentar

Fikk epost fra Telenor om dette nå nettopp og krav om betaling fra 1. juni.

Er jeg pliktig til å betale? Jeg tenker at jeg ikke gjør noe og så vil Telenor måtte slette / stenge kontoen. Det er ikke meg som må si opp av epost adressen og være den aktive parten?

Jeg har gått over til gmail og satt opp outlook 2007 til  den nye adressen. Litt plunder, men med hjelp fra diverse sider på internett gikk det greit 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hjelperytter said:

Jeg har gått over til gmail og satt opp outlook 2007 til  den nye adressen. Litt plunder, men med hjelp fra diverse sider på internett gikk det greit

Outlook 2007?! Den gikk jo ut på dato for mange år siden. Til og med Outlook 2013 gikk ut på dato for en uke siden. Software som ikke lenger blir supportert er det risikabelt å bruke, særlig på et område med så mye trafikk som email. Du kan få kjøpt en lifetime lisens for MS Office 2021 Pro Plus (som inkluderer Outlook) for $39, så jeg ville ha vurdert det, var jeg deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/16/2023 at 8:05 PM, Novice99 said:

Telenor opplyste  om at mens oppgraderingen pågikk så ville spamfiltetet fungere dårligere i en overgangsperiode. Jeg merket det selv, men synes det er på vei tilbake til normalen med godt filter nå. 

Jeg hadde satt opp min gamle online.no-konto til å videresende alt til min gmail-konto, og her for noen uker siden oppdaget jeg at det var mye mindre i spam-folderen på gmail enn det vanligvis brukte å være. Vel, good news, tenkte jeg. Men da jeg logget meg på online-kontoen (noe jeg gjør 3-4 ganger i året) oppdaget jeg det nye brukergrensesnittet, samt en spam-folder full av skit. Så det nye spam-filteret fungerer bra, men videresendingen av email hadde blitt slått av. Så nå får jeg spam på gmail igjen, og jeg må finne ut om det er noen gamle web logons jeg trenger som fortsatt bruker online.no-kontoen min som logon. Jeg har vel 40 dager på meg, da.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Hjelperytter said:

Fikk epost fra Telenor om dette nå nettopp og krav om betaling fra 1. juni.

Er jeg pliktig til å betale? Jeg tenker at jeg ikke gjør noe og så vil Telenor måtte slette / stenge kontoen. Det er ikke meg som må si opp av epost adressen og være den aktive parten?

Det står vel i den opprinnelige avtalen mellom deg og Telenor at de kan endre betingelsene hvis de gir x dagers varsel, og du har rett til å si opp avtalen kostnadsfritt hvis du gjør det innen en viss tidsfrist.

Hvis du får en regning som du ikke betaler, hva tror du skjer da?
Tror du det blir mindre jobb for deg enn å avslutte email-kontoen selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møkka Norge fornekter seg ikke. Alt skal være dyrt i Norge. Lenge siden jeg sluttet med Telenor. Det direkte tåpelige det norske bedrifter  bedriver.  Se på TV2 og all den reklamer som er der. Sykt. Jeg kuttet ut Telenor mailen av den enkle grunn at norske myndigheter trolig overvåker den og den vil koste penger etterhvert. Jeg har  2 gmail kontoer og en hotmail. Faktisk hotmail. Som jeg har hatt siden starten. Livet i Norge ser ut til å bli mer og mer bedriten og dårlig. Snart må man betale for å komme inn i butikker. Mens det i Danmark popper opp selvbetjeningsbutikker. Se på fotballsendingene i Norge. I Danmark får jeg se gratis Champions League og Premier League.  

Greit å tro seg rik men Norge er en ekte møkkastat. 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

Ligner Telenor på en prikk å gjøre dette. Rart de ikke gjorde det for lenge siden.

Ja det ligg nok heilt i tråd med Telenors mobilsatsing der dei latar som at forbrukarane er ute etter 5G og anna rask dataoverføring på mobiltelefonen når det dei fleste eigentleg vil ha er nok data til ein fornuftig pris slik at ein kan bruke mobiltelefonen som vanleg overalt.

Det er heilt sikkert ikkje mange forbrukarar som synes at det viktigaste med eit mobilabonnement er at ein skal kunne bruke opp heile månedskvota på 3GB om ein er uheldig og sett på ein 4K stream i 30 sekund utan å være på wifi. Det folk vil ha er muligheita til å sjå nokre timar på stream per dag på bussen og liknande i heilt OK oppløysing på ein liten mobilskjerm utan at det koster skjorta.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hjelperytter skrev (31 minutter siden):

Fikk epost fra Telenor om dette nå nettopp og krav om betaling fra 1. juni.

Er jeg pliktig til å betale? Jeg tenker at jeg ikke gjør noe og så vil Telenor måtte slette / stenge kontoen. Det er ikke meg som må si opp av epost adressen og være den aktive parten?

Jeg har gått over til gmail og satt opp outlook 2007 til  den nye adressen. Litt plunder, men med hjelp fra diverse sider på internett gikk det greit 

 

Det kjem ann på avtalen og på korleis Telenor gjer dette i praksis.

Dersom det er opna for at vilkår kan endrast undervegs så vil avtalen fortsette å løpe om Telenor har varsla om endringane innanfor avtalte tidsfristar, då vil ei manglande oppseiing frå deg bety at du aksepterer dei nye vilkåra inkludert betaling.

Det kan også være at Telenor tek ei litt meir pragmatisk tilnæring der dei låser ned alle epostkontoane den 1 juni, og så opnar oppigjen tilgangen så fort ein betalar rekninga. Og at kontoar som ikkje blir låst opp igjen blir sletta etter ei bestemt tid.

Reint praktisk så vil det være ein krevjande jobb for Telenor å tvangsinnkreve pengane frå deg, så det er nok meir sannsynleg at du berre blir låst ute av tenesta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, The Avatar said:

Reint praktisk så vil det være ein krevjande jobb for Telenor å tvangsinnkreve pengane frå deg, så det er nok meir sannsynleg at du berre blir låst ute av tenesta.

Telenor kommer jo til å sette ut denne jobben til et inkassofirma, så det er null stress for Telenor. Og da har en regning på kr. 39,- plutselig blitt til en regning på kr. 239,- (f.eks.) og du sitter i saksa.

Hva pokker er det som er så vanskelig med å bare klikke på stopp-knappen selv og spare seg for ukesvis av trøbbel og heft?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt en veldig fin e-post adresse siden frisurf-dagene mine med modem i 1999, som etter hvert ble til en online-adresse. Benyttet meg aldri av adressen jeg fikk til disp når jeg etter hvert kjøpte ADSL/VDSL, da adressen var genial.

Men i de siste månedene har man tidvis druknet i spam på Telenor, og det gjelder også andre jeg kjenner, som praktisk talt ikke er registrert noen plasser med sin online-adresse. 

Har hotmail-adresse som brukes på helt sære ting, mens gmail har tatt mer og mer over. Det er temmelig lite spam på gmail

Kommer nok til å flytte ut fra Online rimelig kjapt, men er et betydelig antall innlogginger som må oppdateres.

Om Google-konsernet tror jeg lar meg påvirke av reklamepiss er jeg såpass rund i kantene at jeg lar dem leve i god tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/16/2023 at 8:24 PM, Jalla21 said:

Det er helt normalt at spam nivået varier. Så den konspirasjon kan du dra lengre på landet med.

Hvis det er en konspirasjon så stemmer den i alle fall med min erfaring.  Har vært helt enormt med spam siste månedene, på online-kontoen. Jeg har mange ulike kontoer, men om online får opp et bra spamfilter nå, så skal jeg ta meg råd til å betale en månedspris tilsvarende ca. en kaffekopp man kjøper ute. 

Endret av Cervinus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/19/2023 at 1:43 PM, The Avatar said:

Mistenker at Telenor gjer dette for å etterkvart kunne fase ut heile eposttenesten.

Det er det de holder på med nå. Sin egen drift av det skal legges ned.

De har outsourcet hele løsningen annet firma og må nå følgelig ta betalt da de får en mye tydligere kostnad for driften.
Telenor drifter ikke lengre Online e-post.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...