Gå til innhold

IS terrorister hentes tilbake til Norge. (Daesh/IS søstrene saken) .


Terrorister utvandret fra Norge skal få komme tilbake?   

55 stemmer

  1. 1. Ta terrorister inn til Norge

    • Ja
      7
    • Nei
      45
    • Usikker
      3


Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Ordlyden var/er nok litt skarp ja, men jeg har 0 sympati når det kommer til disse IS-brudene eller skjeggapene som reiste ned og joina IS. 

Det kan jeg forstå. 

Til sammenligning var det fint lite sympati for "tyskertøsene" å oppdrive i Norge i etterkrigstiden. Både koner og barn ble utskjelt, mobbet og plaget!

Verdispørsmålet er i grunn hvorvidt det er korrekt å straffe barn for dårlige valg mor og far tar. Her har vi nok ganske forskjellig oppfatning.

Du mener det er rett og rimelig at barna forblir i IS og får en pro-IS oppdragelse der. Greit nok - det står du fritt til å mene. Jeg mener vi er pliktige til å hjelpe norske mindreårige ut fra IS sine klør. Jeg ser faktisk ingen bedre løsning for barna, enn at de hentes hjem! (Selv om det betyr barnevern og fosterhjem, med alt det tilfører.)

Verdier, moral og etikk er heldigvis ulikt anlagt hos oss. Dette skaper grobunn for mange interessante debatter. 😊 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (6 timer siden):

Til sammenligning var det fint lite sympati for "tyskertøsene" å oppdrive i Norge i etterkrigstiden. Både koner og barn ble utskjelt, mobbet og plaget!

Tyskertøsene er et skammelig kapittel i Norsk historie. Og en relevant referanse for likheter og ulikheter med IS-kvinnene.

Hvis noen av tyskertøsene avslørte motstandsfolk eller hjalp Tyskerene med planlegging av militære operasjoner eller lignende så burde de selvsagt straffes for det. At unge jenter har sex med fienden bør ikke i seg selv straffes - deres kjønnsorgan eies ikke kollektivt av vår nasjon, kultur eller «rase».

Sitat

Verdispørsmålet er i grunn hvorvidt det er korrekt å straffe barn for dårlige valg mor og far tar. Her har vi nok ganske forskjellig oppfatning.

Du mener det er rett og rimelig at barna forblir i IS og får en pro-IS oppdragelse der. Greit nok - det står du fritt til å mene. Jeg mener vi er pliktige til å hjelpe norske mindreårige ut fra IS sine klør. Jeg ser faktisk ingen bedre løsning for barna, enn at de hentes hjem! (Selv om det betyr barnevern og fosterhjem, med alt det tilfører.)

Verdier, moral og etikk er heldigvis ulikt anlagt hos oss. Dette skaper grobunn for mange interessante debatter. 😊 

Jeg bladde meg ikke tilbake i hele diskusjonen, men er det ikke mors straff (eller fravær av omsorg) han argumenterer for, heller enn barnets straff?

Hvis man skal ta barnets ve og vel langt så kunne man si at foreldre aldri skal straffes. Sannsynligvis påfører det barna livsvarige skader at foreldrene bures inne - selv dårlige foreldre.

Når vi likevel gjør det så er det fordi vi også har andre hensyn å ta.

 

Si at barna har en sannsynlighet for å bli selvmordsbombere/ekstremister/… på 10% der de har vært nå - men ikke rette hatet mot Norge.  Si at ved å hente dem til Norge og gi dem full oppbacking så er sannsynligheten for at de blir selvmordbombere bare 2% - men da sannsynligvis rettet mot Norge. Si videre at Norge ikke har et formelt ansvar for å prøve å få dem hit, og at kostnaden ved å ta dem imot er såpass stor at vi heller kunne ha tatt imot 10 fattige barn fra Somalia helt uten forbindelser med Norge som ikke var i faresonen for å bli spesielt radikalisert, hva er egentlig «rett»?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Si videre at Norge ikke har et formelt ansvar for å prøve å få dem hit, og at kostnaden ved å ta dem imot er såpass stor at vi heller kunne ha tatt imot 10 fattige barn fra Somalia helt uten forbindelser med Norge som ikke var i faresonen for å bli spesielt radikalisert, hva er egentlig «rett»?

Spennende tanke, men vi vet jo begge at vi aldri tar inn X antall fattige barn fra Somalia sånn uten videre. Vi flyr ikke ned og henter utenlandske borgere i nød opp hit.

Klarer de å komme seg hit for egen hjelp, så kanskje. Men at staten aktivt skal hente inn folk som ikke har norsk pass? Det skulle jeg likt å sett! 

Å alltid finne den kandidaten på kloden som til en hver tid har mest rett på hjelp, og med det droppe å hjelpe alle som har det litt bedre, blir også vrient!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 minutter siden):

Å alltid finne den kandidaten på kloden som til en hver tid har mest rett på hjelp, og med det droppe å hjelpe alle som har det litt bedre, blir også vrient!

Man trenger ikke å oppnå perfeksjon for å se verdien av en forbedring.

En «kynisk» humanitær handling eller politikk bør søke å maksimalisere en nytte-funksjon (f.eks menneskeliv spart) for en gitt villighet til innsats (f.eks kostnader).

Hvis vi kan hjelpe 10 barn for prisen av 1 så synes det (isolert sett) som et bedre alternativ. Selv om vi evt kunne ha hjulpet 12 hvis vi lette enda bedre. Hvorvidt det er flertall for noe slikt er ikke til hinder for at jeg kan argumentere for at det burde være flertall for noe slikt, og begynne med deg?

Evt juridiske forpliktelser kommer selvsagt utenom dette. Hvis Norsk eller internasjonal lov sier at vi må ta hånd om en sjel så må vi det.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (14 minutter siden):

Spennende tanke, men vi vet jo begge at vi aldri tar inn X antall fattige barn fra Somalia sånn uten videre. Vi flyr ikke ned og henter utenlandske borgere i nød opp hit.

 

 

Norge tar inn flere tusen kvoteflyktninger I året, så ja vi hjelper mange utenlandske borgere I nød, og flyr dem opp hit årlig. 

Personlig er jeg motstander av ordningen, og den bør kuttes ut eller begrenses veldig slik de gjør i Sverige, men det er en diskusjon for en annen tråd. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (42 minutter siden):

Spennende tanke, men vi vet jo begge at vi aldri tar inn X antall fattige barn fra Somalia sånn uten videre. Vi flyr ikke ned og henter utenlandske borgere i nød opp hit.

Klarer de å komme seg hit for egen hjelp, så kanskje. Men at staten aktivt skal hente inn folk som ikke har norsk pass? Det skulle jeg likt å sett! 

Å alltid finne den kandidaten på kloden som til en hver tid har mest rett på hjelp, og med det droppe å hjelpe alle som har det litt bedre, blir også vrient!

Ett eksempel på dette er fra Afghanistan, flybilletter betalt og rett på fly til Norge. Deretter automatisk rett til familiegjenforening i Norge, selv om resten av familien bor trygt i Afghanisfan (er ikke krig/nød i hele landet) eller annet land (familier med grei økonomi som bor i annet land). Listen for innpass til Norge er ikke basert på personers reelle situasjon, men politiske føringer. Dermed får man en andel økonomiske flyktninger. Personer som på ingen måte har opplevd sulte nød, krig eller noe farlig. Dette er noe som er spesielt for Afghanere siste årene, at det har fått rettigheter til Norge uten å ha opplevd vansker.

Flyktningpolitikk provoserer like mye flyktninger i Norge, da noen kommer hit som "bortskjemte bærumsgutter" med en behagelig tur uten vonde opplevelser, til de som har traumer og har lidd.

At vi har økonomiske flyktninger ødelegger nok også for integrering hos enkelte.

IS søstrene som er tema her, vet jeg ikke noe om. Poenget er det å ta terrorister tilbake til Norge. Så kan en nok lure på om det burde være mulig å miste et statsborgerskap. Da man fra annet land oftest sitter på to statsborgerskap. Man har kommet fra et land med kultur og religion man har opprettholdt (greit nok) i Norge, for deretter å velge seg bort fra de grunnverdier Norge står for, med å reise til kultur og religion man vil dyrke, pluss terror. For noen er eneste tilknytning til Norge at man har lært noe norsk og får penger utbetalt, man lever i et paralellsamfunn. Dette er en svært liten gruppe, som er ødeleggende for integrering, de ønsker å utøve sterk sosial kontroll på sine landsmenn i Norge.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 timer siden):

IS søstrene som er tema her, vet jeg ikke noe om. Poenget er det å ta terrorister tilbake til Norge. Så kan en nok lure på om det burde være mulig å miste et statsborgerskap. Da man fra annet land oftest sitter på to statsborgerskap. Man har kommet fra et land med kultur og religion man har opprettholdt (greit nok) i Norge, for deretter å velge seg bort fra de grunnverdier Norge står for, med å reise til kultur og religion man vil dyrke, pluss terror. For noen er eneste tilknytning til Norge at man har lært noe norsk og får penger utbetalt, man lever i et paralellsamfunn. Dette er en svært liten gruppe, som er ødeleggende for integrering, de ønsker å utøve sterk sosial kontroll på sine landsmenn i Norge.

Dersom de har to statsborgerskap fra før, så er jeg villig til å åpne opp for muligheten til å miste ett av de. Men det må være svært strenge regler rundt dette, og for eksempel synes jeg det blir helt feil å frata foreldre av hel-norske barn sitt statsborgerskap (gitt at barna kun har norsk statsborgerskap, altså). 

En reaksjonsform vi har ovenfor terrorister er fengsel. Hva er galt med å putte terrorister bak lås og slå? I stedet for å sende de på fly til et annet land, hvor de typisk får gå helt fritt rundt og attpåtil kan finne seg et stort miljø med likesinnede, og igjen planlegge ny terror og/eller bedrive rekruttering? 

Vi har bedre kontroll på de i våre fengsler! Ja, det koster litt. Absolutt. Men samfunnskostnader av å ha terrorister gående fritt rundt, med et torn i siden til vårt land, kan på sikt vise seg å bli langt langt større! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 timer siden):

Dersom de har to statsborgerskap fra før, så er jeg villig til å åpne opp for muligheten til å miste ett av de. Men det må være svært strenge regler rundt dette, og for eksempel synes jeg det blir helt feil å frata foreldre av hel-norske barn sitt statsborgerskap (gitt at barna kun har norsk statsborgerskap, altså). 

Det er nedfelt i menneskerettighetene at man ikke kan gjøre noen statsløse, så med mindre noen har dobbelt statsborgerskap, vil ikke det være en problemstilling. Det er noen ganger man ser bort fra menneskerettigheter, fordi de går i konflikt med hverandre, men ser ikke at det kan være aktuelt i forhold til statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (5 timer siden):

Det er nedfelt i menneskerettighetene at man ikke kan gjøre noen statsløse, så med mindre noen har dobbelt statsborgerskap, vil ikke det være en problemstilling. Det er noen ganger man ser bort fra menneskerettigheter, fordi de går i konflikt med hverandre, men ser ikke at det kan være aktuelt i forhold til statsborgerskap.

Jepp. Derfor jeg eksplisitt nevner de som måtte ha to.

Dersom foreldrene har to statsborgerskap, men barna kun norsk (typisk dersom de er født og oppvokst her) - skal vi i slike situasjoner kunne ta fra foreldrene det ene borgerskapet? Jeg synes det blir problematisk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 timer siden):

Jepp. Derfor jeg eksplisitt nevner de som måtte ha to.

Dersom foreldrene har to statsborgerskap, men barna kun norsk (typisk dersom de er født og oppvokst her) - skal vi i slike situasjoner kunne ta fra foreldrene det ene borgerskapet? Jeg synes det blir problematisk!

Disse barna har vel aldri satt sine bein i Norge. Mødrene er født i et annet land men bodde i Norge når de som tenåringer reiste ut for å delta i IS. Faren (bestefaren) er registrert i Norge men befant seg i Somalia nær jentene ble sendt hjem.

Hvilket statsborgerskap de forskjellige her har, og om de har flere er vel litt uklart. Hvorvidt de _burde_ ha det ene eller det andre statsborgerskapet er vel også innafor å diskutere.


Hvis foreldrene er straffedømt og skal sone for terrorisme og har «latt» barna vokse opp i en fangeleir de 10 første årene av livet så vil vi vel uansett ta barna fra foreldrene. Å evt frata foreldrene Norsk statsborgerskap men la barna beholde det burde la seg gjør mhp barna.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lærdommen er vel her at oppmerksomhet i media generelt er lønnsomt også når en er fange i utlandet. Det bør andre norske statsborgere i fengsel i utlandet lære av. Lag en "mediasak" ut av ditt fangeskap - det hjelper 🙂 

Litt gammel denne, men likevel:

https://www.nrk.no/nyheter/nordmenn-fengslet-i-utlandet-1.11414929

Kopi derfra: "Ifølge Utenriksdepartementet sitter rundt 70 norske statsborgere i utenlandske fengsel. Kun fem av disse er kvinner."

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/1/2023 at 2:55 PM, plankeby said:

Da man fra annet land oftest sitter på to statsborgerskap. Man har kommet fra et land med kultur og religion man har opprettholdt (greit nok) i Norge, for deretter å velge seg bort fra de grunnverdier Norge står for, med å reise til kultur og religion man vil dyrke, pluss terror. 

Innføring av to statsborgerskap er en enorm tabbe og gavepakke som vil øke overføringer av Norske skattekroner til uland.

Flyktninger og mange innvandrere kommer til Norge for å få fordelen av dette:
image.png.99b452ae505c63a582ca0197fc3ef550.png



Så hvorfor vil de fortsatt ha statsborgerskap til dette?

image.png.f45b90b7b9959f74166bcd43e2abb33a.png

Er det fordi de ikke er flyktninger men økonomiske migranter som vil bruke fordelen av to statsborgerskap og Norsk kjøpekraft til å etablere business i hjemlandet finansiert av Norske skattebetalere?
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 3.4.2023 den 8.07):

Hvilket statsborgerskap de forskjellige her har, og om de har flere er vel litt uklart.

Alle har i hvert fall norsk statsborgerskap. Kvinnene og barna. Barn født etter 2006 er norske statsborgere dersom mor eller far er norsk, uavhengig av hvor fødselen skjer (i Norge eller utlandet).

Ekspertkommentator skrev (13 minutter siden):

Så hvorfor vil de fortsatt ha statsborgerskap til dette?

image.png

Det er for de fleste ikke et reelt valg. Å si fra seg et somalisk statsborgerskap krever arbeid, koster mye penger og har for de fleste ingen praktisk funksjon.

Forøvrig er statsborgerskap noe man har til en stat, ikke til innholdet i bildene du viser.

Musefella skrev (2 minutter siden):

Ja 99,9% av innvandrerne til Norge, enten det er såkalte flyktninger eller "arbeis"innvandrere(jobber mindre enn etnisk norske) er velferdsmigranter. Om man tror noe annet så er man enten dum eller fullstendig hjernevasket.

Påstanden om at 99,9% av alle innvandrere til Norge er velferdsmigranter forstår alle at åpenbart er tullprat, og ærlig talt holder den siste setningen også et veldig lavt nivå.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (19 timer siden):

Kopi derfra: "Ifølge Utenriksdepartementet sitter rundt 70 norske statsborgere i utenlandske fengsel. Kun fem av disse er kvinner."

Så rundt 7% av norske statsborgarar som er fengsla i utlandet er kvinner, det er ikkje så langt unna talet her heime der rundt 6% av innsette er kvinner, så det stemmer godt med snittet generelt sett.

Dei fleste av disse fengsla nordmennene i utlandet høyrer vi svært lite frå og er nok i all hovudsak heilt ukjent for den norske offentlegheita, det handlar nok mest om at dei fleste har fått rettferdige rettssaker og at dei soner under forsvarlege forhold. Dei vi stort sett høyrer om i media er dei som kan ha vært utsett for dårlege rettsprosessar eller som soner under dårlege forhold.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 28.3.2023 den 23.48):

To radikal islamister som har vært aktive i IS/daesh i ti år skal nå hentes, tilbake til Norge med sine radikaliserte barn. 

Ref. nyheten om dette tirsdag 28. Mars. 

Idioti og galskap av Arbeiderpartiet eller genialt? 

For meg fremstår dette som en gave til visse miljø i Norge som gir en utrygg fremtid. Vi har nok med de utfordringer av vold og kriminelle miljø som blomstrer nå. Hvilke signaler sender det at man kan reise ut av Norge for terror og så komme hjem igjen. Men tema er kanskje at dette kun er terrorgrupper sett med ikke muslimske øyne? 

Uansett er vel Norge at land muslimske terrorister aldri vil akseptere å forholde seg til. 

Dette opplegget er en måte å vise sin servilitet overfor USA på. De trenger å få tømt utenlandske muslimer fra leirene slik at de som blir igjen kan sendes tilbake til sine opprinnelige steder. Tiden holder på å renne ut for USA sitt domene i araberverden. Det blir bare for mye fokus på krig og fandenskap. Det er viktig å få roet ned befolkningen. Iran og Saudiene har kommet til en forståelse med hverandre.

Dagens Ap/SP regjering er en katastrofe for landet. Disse søstrene gjør ikke noe fra eller til. 

Ap skjønner seg ikke på sin samtid og jeg tror vi vil få nasjonal terror mot dyrtid. Altså nordmenn som blir voldelig mot sitt eget regimet. Legaliteten til dagens regjering er svak. Løgnene har blitt for mange og fattigdommen øker. 

Ap 

 

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/5/2023 at 11:24 AM, The Avatar said:

Så rundt 7% av norske statsborgarar som er fengsla i utlandet er kvinner, det er ikkje så langt unna talet her heime der rundt 6% av innsette er kvinner, så det stemmer godt med snittet generelt sett.

Dei fleste av disse fengsla nordmennene i utlandet høyrer vi svært lite frå og er nok i all hovudsak heilt ukjent for den norske offentlegheita, det handlar nok mest om at dei fleste har fått rettferdige rettssaker og at dei soner under forsvarlege forhold. Dei vi stort sett høyrer om i media er dei som kan ha vært utsett for dårlege rettsprosessar eller som soner under dårlege forhold.

Fun fact kanskje: var det ikke en (norsk) dame som klarte å rømme fra fengsel i sør-amerika et sted (for noen år siden)?

Og kom han hjem:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gg5Pa/narkodoemt-nordmann-jeg-vil-hjem-til-norge

?

Denne er vel heller ikke oppdatert:

https://www.klartale.no/verden/2009/12/11/fengslet-i-utlandet/

Kipi derfra:

"Men ikke alle blir skrevet om i norske aviser. Minst 64 nordmenn er fengslet i utlandet. Det viser tall fra Utenriks-departementet. Mange tar ikke kontakt med norske myndigheter. De står ikke på denne lista. Rosland er helt sikker på at det er flere nordmenn som er i fengsel i utlandet."

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 4/5/2023 at 10:27 AM, Musefella said:

Ja 99,9% av innvandrerne til Norge, enten det er såkalte flyktninger eller "arbeis"innvandrere(jobber mindre enn etnisk norske) er velferdsmigranter. Om man tror noe annet så er man enten dum eller fullstendig hjernevasket.

tviler på at innvandrere fra Polen, Litauen, Sverige er enige med å få merkelappen "velferdsmigranter" på seg.

 

https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sosialist57 skrev (På 5.4.2023 den 20.31):

Dette opplegget er en måte å vise sin servilitet overfor USA på. De trenger å få tømt utenlandske muslimer fra leirene slik at de som blir igjen kan sendes tilbake til sine opprinnelige steder. Tiden holder på å renne ut for USA sitt domene i araberverden. Det blir bare for mye fokus på krig og fandenskap. Det er viktig å få roet ned befolkningen. Iran og Saudiene har kommet til en forståelse med hverandre.

Dagens Ap/SP regjering er en katastrofe for landet. Disse søstrene gjør ikke noe fra eller til. 

Ap skjønner seg ikke på sin samtid og jeg tror vi vil få nasjonal terror mot dyrtid. Altså nordmenn som blir voldelig mot sitt eget regimet. Legaliteten til dagens regjering er svak. Løgnene har blitt for mange og fattigdommen øker. 

Ap 

 

Dag

Er du en sosialist som vil begrense innvandring og er imot AP?

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...