Gå til innhold

IS terrorister hentes tilbake til Norge. (Daesh/IS søstrene saken) .


Terrorister utvandret fra Norge skal få komme tilbake?   

55 stemmer

  1. 1. Ta terrorister inn til Norge

    • Ja
      7
    • Nei
      45
    • Usikker
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (20 timer siden):

Positivt å se at søstrene fortsatt er atskilt og at forhør ser ut til å gjøres grundig.

Er ikkje ueining, men kor lang tid skal det eigentleg ta å avhøyre dei to systrene? Etter at dei kom til Norge og vart arrestert onsdag 29 mars så har det vært 35 fulle virkedager om vi trekk frå fridagane i mai samt arbeidsdagen i dag. Og fortsatt meiner politiet at dei treng fire veker til.
Jobben skal sjølvsagt gjerast grundig, men 12 veker med avhøyr er ganske lenge så ein eller annan plass må det gå tapt veldig mykje tid.
Eg er også litt skeptisk til kva politiet hadde gjort om tingretten ikkje hadde gitt løyve til fire nye veker og hadde meint at 8 veker var nok, hadde då systrene fått anledning til å samordne sine forklaringar på ein slik måte at heile straffesaka kunne ha stranda?

Ideelt sett så burde vel politiet hatt nok ressursar og tid til at dei kunne gjort seg ferdig med alle avhøyra innafor dei 8 vekene som dei viste dei hadde til rådigheit, at dei fekk 4 "bonusveker" av tingretten burde ikkje være avgjerande for å få fullført jobben.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Er ikkje ueining, men kor lang tid skal det eigentleg ta å avhøyre dei to systrene? Etter at dei kom til Norge og vart arrestert onsdag 29 mars så har det vært 35 fulle virkedager om vi trekk frå fridagane i mai samt arbeidsdagen i dag. Og fortsatt meiner politiet at dei treng fire veker til.
Jobben skal sjølvsagt gjerast grundig, men 12 veker med avhøyr er ganske lenge så ein eller annan plass må det gå tapt veldig mykje tid.
Eg er også litt skeptisk til kva politiet hadde gjort om tingretten ikkje hadde gitt løyve til fire nye veker og hadde meint at 8 veker var nok, hadde då systrene fått anledning til å samordne sine forklaringar på ein slik måte at heile straffesaka kunne ha stranda?

Ideelt sett så burde vel politiet hatt nok ressursar og tid til at dei kunne gjort seg ferdig med alle avhøyra innafor dei 8 vekene som dei viste dei hadde til rådigheit, at dei fekk 4 "bonusveker" av tingretten burde ikkje være avgjerande for å få fullført jobben.

Et poeng det. Utfordringen er den enorme bevisbyrden og krav til kvalitet på bevisene, som skal komme fra et udemokratisk, korrupt og vestfiendlig land. Dette forsinker saken stort. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 29.3.2023 den 9.53):

Men det er jo ikke så enkelt heller... De som dro til Kongo, kan ha begått et drap, og står ovenfor dødstraff/livsfarlig fengsel for å ha gjort noe ulovlig. En homofil som reiser til Iran for å besøke familien, vil kunne stå ovenfor samme straff, men da for noe man er totalt uenig i er riktig. Begge har begått lovbrudd vel viten om konsekvensene av lovbruddet, skal begge råtne der, skal begge forsøkes hentes hjem, eller skal man gjøre forskjell på de, og da med hvilket grunnlag? 

Da sier vi på en måte at vi vil at Norsk rett skal stå over retten i landet hvor handlingen ble begått.
 

* Hvis jeg kjøper sex i Thailand så vil den Norske staten straffe meg.

* Hvis jeg begår drap i Thailand og får 10 års fengsel så gjør Norge ingenting?

* Hvis jeg begår majestetsfornærmelse i Thailand og får 10 års fengsel så vil den Norske staten kjempe med nebb og klør og alle diplomatiske midler for å hente meg hjem så jeg slipper straff?

Et problem med dette er at Norge normalt ikke har samme tilgang på vitner og bevis for å kunne dømme/frikjenne oss for hva vi har gjort på fremmed jord. Et annet problem er at disse andre statene nok vil oppleve dette som et ufint inngrep i deres suverenitet. Hva må Norge betale (eller «betale») for at Kongo gir fra seg Norske fanger som er lovlig dømt i Kongo?

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 timer siden):

Da sier vi på en måte at vi vil at Norsk rett skal stå over retten i landet hvor handlingen ble begått.
 

* Hvis jeg kjøper sex i Thailand så vil den Norske staten straffe meg.

* Hvis jeg begår drap i Thailand og får 10 års fengsel så gjør Norge ingenting?

* Hvis jeg begår majestetsfornærmelse i Thailand og får 10 års fengsel så vil den Norske staten kjempe med nebb og klør og alle diplomatiske midler for å hente meg hjem så jeg slipper straff?

Et problem med dette er at Norge normalt ikke har samme tilgang på vitner og bevis for å kunne dømme/frikjenne oss for hva vi har gjort på fremmed jord. Et annet problem er at disse andre statene nok vil oppleve dette som et ufint inngrep i deres suverenitet. Hva må Norge betale (eller «betale») for at Kongo gir fra seg Norske fanger som er lovlig dømt i Kongo?

-k

Nei vi setter oss vel nødvendigvis ikke over andres lover? 

Norge bør enten gi hjelp til alle, eller hjelp til ingen som havner i bråk i utlandet, og hjelpepakka de får bør være tilnærmet lik. Hvis vi skal bestemme hvem vi skal hjelpe basert på følelser og mediepress så blir det veldig vanskelig og urettferdig. Hjelpen bør bestå i å sørge for at den tiltalte får mest mulig rettferdig sak. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...