Gå til innhold

IS terrorister hentes tilbake til Norge. (Daesh/IS søstrene saken) .


Terrorister utvandret fra Norge skal få komme tilbake?   

55 stemmer

  1. 1. Ta terrorister inn til Norge

    • Ja
      7
    • Nei
      45
    • Usikker
      3


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (9 minutter siden):

Det de dog etter mitt syn kan miste de for, er nettopp det du sier, at de ikke var villig til å gjøre det som var best for barna, nemlig sende de hjem. Det er først når de selv ber om bistand og får være med at de faktisk lar barna reise hjem til trygge Norge. 

Fra quotene mine over:

»Hvorfor ble ikke bare barna hentet hjem?

– Fordi kurdiske selvstyremyndigheter stilte som krav at man ikke kan skille barn fra foreldrene sine, sier Huitfeldt.«

Det kan synes som om kvinnene hadde valget mellom å bli i leiren med barna, eller å reise til Norge med barna (og møte straff)

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (33 minutter siden):

Fra quotene mine over:

»Hvorfor ble ikke bare barna hentet hjem?

– Fordi kurdiske selvstyremyndigheter stilte som krav at man ikke kan skille barn fra foreldrene sine, sier Huitfeldt.«

Det kan synes som om kvinnene hadde valget mellom å bli i leiren med barna, eller å reise til Norge med barna (og møte straff)

-k

 

Ja, er jeg som roter litt. Mødrene har ikke samtykket før nå. Når det er sagt, kunne de jo ha fått barna hjem før de ankom leiren, altså mens de levde i en krigssone/terrorvelde, men det er jo ikke sikkert de opplevde livet der nede som særlig farlig for barna den gang. 

Edit: eller, det du linker til er direkte motsigende til hva UD sier nå: 

Årsaken til at norske myndigheter ikke har hentet ut disse barna tidligere, er at det ikke er mulig å hente ut barna alene fra leirene uten samtykke fra foreldrene, skriver UD.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEBzma/de-terrorsiktede-syria-soestrene-har-landet-i-norge

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, knutinh said:

Litt av dilemmaet her er kanskje at Norge brukte utrolig mye tid og penger på å hente hjem to Norske leiesoldater/lykkejegere/kriminelle fra Kongo. Det setter en slags presedens.

-k

Er du en vanlig borger uten reiseforsikring og ender opp på sykehus p.g.a. akutt sykdom eller ulykke, så er meldig fra UD, "Dessverre kan vi ikke hjelpe". Private måtte hente hjem en hjerneskadd nordmann som hadde ligget på sykehus i 11 måneder i Thailand i 2014.

https://www.ht.no/nyheter/i/WqVajd/derfor-hjelper-terje-erlid-hjem-pasienter-fra-utlandet

Er du derimot kriminell eller enda bedre en råtten terrorist som har kommet opp i problemer i utlandet er det ingen grenser for hva Norge med UD trår til med for å hjelpe deg hjem til Norge. Da er det aldri spørsmål om reiseforskring?

Det står heller ikke på penger når det gjelder tvangsutsendelse. Leie privatfly for Nok 900,000 for å bli kvitt Abbas familien. Totalt kostet dette mislykkede forsøket på utsendelse 3 millioner kroner!

https://www.nrk.no/norge/leide-privatfly-for-nesten-900.000-kroner-til-avbrutt-tvangsretur-av-abbasi-familien-1.14593668
 
Dette er jo en perverst!


Sidenote:
UD sine stasjoner i utlandet er til mindre og mindre nytte for vanlige nordmenn i utlandet. Kost Nytte er snart nede i null for vanlige borgere da all tid og energi går med på å dele ut penger fra oljefondet og knytte opp norsk bedriftseiere med business i de aktuelle landene. Denne endringen i fokus resulterer selvsagt i at UD egentlig driter i vanlige folk og bare jobber sak for sak etter instruksjoner fra Oslo.

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Synes det er helt riktig av Norge å hente de hjem, slik at vi som stat kan straffe våre egne statsborgere for terrorvirksomhet. Man skal ikke slippe unna. Andre land gjør også dette.

Nei de skal ikke slippe unna. De skal "straffes" og erfare "psykisk tortur" med tilgang bare til PS2 i stedet for PS4! Ref. Breivik.

https://www.nettavisen.no/nyheter/breivik-vant-playstation-2-er-tortur-rettssak/s/12-95-3423215902

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (30 minutter siden):

Er du en vanlig borger uten reiseforsikring og ender opp på sykehus p.g.a. akutt sykdom eller ulykke, så er meldig fra UD, "Dessverre kan vi ikke hjelpe". Private måtte hente hjem en hjerneskadd nordmann som hadde ligget på sykehus i 11 måneder i Thailand i 2014.

Litt av forskjellen er at man som reisende, har all mulighet til å skaffe seg reiseforsikring og gjør man det så er man dekket. Det er litt urettferdig å sette feks det å bli beskyldt og satt i fengsel i Indonesia og det å bli syk uten forsikring mot hverandre. 

 

Ekspertkommentator skrev (32 minutter siden):

Er du derimot kriminell eller enda bedre en råtten terrorist som har kommet opp i problemer i utlandet er det ingen grenser for hva Norge med UD trår til med for å hjelpe deg hjem til Norge. Da er det aldri spørsmål om reiseforskring?

En løsning er jo at man feks begynner med "reiseforsikring" mot justismord, pågripelser , eller uvitenhet rundt lover i utlandet. Absolutt en grei løsning når jeg tenker meg om, det hadde lettet på den problematikken vi ser nå, hvor man må bruke enorme penger på å hente folk hjem for gi de en rettferdig rettsak. 

Man kunne også sløyfet både reisieforsiking og "reiseforsikring" og sagt at vi hjelper deg uansett, eller vi hjelper deg ikke uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Man kunne tenke seg at arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere aldri fikk innvilget statsborgerskap. Eller barna og barnebarna deres. Da kunne vi ha deportert en Norsk-Palistaner med barn og barnebarn som flyttet hit i 1974.

Sånn funker det ikke, og folk har fått statsborgerskap. Når man har fått det så er man like Norsk som meg og deg (i dette henseende). Hvor mener du at staten skulle sende deg etter at du hadde jobbet for IS? Hvor skal vi sende ABB?

-k

Flyktninger har dobbelt statsborgerskap av en grunn, fullstendig urimelig på absolutt alle tenkelige måter at de skal bo her permanent.

Men jeg ser at det kan bli en utfordring hvis vi skulle sende alle hjem rett å slett pga det enorme antallet som har kommet hit de siste 30 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Nei de skal ikke slippe unna. De skal "straffes" og erfare "psykisk tortur" med tilgang bare til PS2 i stedet for PS4! Ref. Breivik.

https://www.nettavisen.no/nyheter/breivik-vant-playstation-2-er-tortur-rettssak/s/12-95-3423215902

Fengselssystemet i Norge blir en helt annen diskusjon.

Det viktigste for Norge er å få ført nordmenn for retten her hjemme, finner ut mest mulig om hva som har skjedd, og at barna tas hånd om. Ikke minst er det som UD og PST har vært inne på viktig for å unngå at kvinnene rekrutteres til å begå terrorhandlinger.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Er du derimot kriminell eller enda bedre en råtten terrorist som har kommet opp i problemer i utlandet er det ingen grenser for hva Norge med UD trår til med for å hjelpe deg hjem til Norge. Da er det aldri spørsmål om reiseforskring?

Det står heller ikke på penger når det gjelder tvangsutsendelse. Leie privatfly for Nok 900,000 for å bli kvitt Abbas familien. Totalt kostet dette mislykkede forsøket på utsendelse 3 millioner kroner!

Vet ikke helt hva relevansen dette har til denne saken, men det er altså vanlig praksis at nordmenn i utlandet som har bedt om konsulær bistand selv betaler hele hjemreisen. Det vil jeg tro har skjedd her også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Youwon'tknow said:

For det første; HVA er problemet med at mennesker fra andre land bosetter seg i, unnskyld meg, men akkurat nå, JÆVLA Norge?? Vi er kalde, vi er anonyme, vi har ikke spesielt empati for andre. Men det kan andre bidra med (og ja, de kommer fra hele verden, takk og lov 🙏❤); gi nå faen i "hvor" man kommer fra; uansett blir utfallet bedre om man slutter å dømme mennesker som kun har gjort sitt BESTE i livet. At "Ola Nordmann" skal være sjef her, det er ikke rettferdig. Det er MANGE som må bli hørt! Og jeg er norsk statsborger (du vet, "arisk" og all dritten der), men ikke spesielt stolt av det, nei.. Heller jævlig flau.. 😓

 

12 hours ago, Youwon'tknow said:

Og dette vet du "fordi"? Tror du ikke de prøver å få til en fremtid for barna sine, men at det er ganske mye motstand som gjør at de ikke får det til? Tro meg; generasjonen under oss er mye mer opplyste enn vår aldersgruppe/generasjon. De stiller spørsmål, ja; sier ikke "Ok, da må jeg bare ta den vaksina", eller "Javel, da MÅ jeg vel bare gjøre det da". Heldigvis 🙏❤ Alle skal være velkomne, samme faen hva slags "pass" man har, så får folk slutte å være så redd for forandring. Kan godt fjerne julaften, Halloween, påskemas, 17. mai etc. for min del. Men av en eller annen grunn tviholder man på det. Skulle gjerne visst hvorfor...

Jeg ser du leser det du selv ønsker mellom linjene..

Jeg mener kun det jeg skriver, verken mer eller mindre.

Hvis hvilke som helst foreldre hadde vært med på eller støttet terrotvirksomhet, så ville politiet og barnevern blitt innblandet. Det skal vel ikke være forskjell på folk, eller syns du at minoriteter fortjener særbehandlign bare fordi de er minoriteter??

Ta deg sammen, les det jeg skriver og ikke legg til en masse annet tøys og svada!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man kan diskutere hvor rettferdig klassifiseringen av deltakelse i et opprør som «terror» er. En manns terrorist er en annen manns frihetskjemper etc. Jeg antar at Nordmenn som reiser til Ukraina for å kjempe mot Russere ikke får problemer med Norge etterpå (med mindre de har begått overgrep), mens de som reiste for å støtte IS - selv som koner eller fødemaskiner får terrorstempel.

Men når disse kvinnene reiste til Syria så var det ganske tydelig at det var holdningen til Norske myndigheter. I så måte visste de hva de gikk til. Hvordan forholdene var der nede visste de nok ikke fullt ut.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 29.3.2023 den 0.54):

Om grunnlaget er at de var norske, en gang i tiden, men at de frivillig ble med i en terrorgruppe, så mener jeg de har gitt fra seg retten til å komme tilbake. 

Om dem ble tvunget ut av Norge, så bør man vurdere hva dem har gjort for å komme seg vekk fra terrorisme selv, og så avgjøre om de fortjener å få komme tilbake.

Barna deres hadde selvfølgelig ikke dette valget, men da bør man sette opp et spesielt system for å integrere dem, som mulig kan være påvirket av oppveksten. Her vil jeg påstå det sannsynligvis ville fungere best om barna ble integrert i en annen familie, slik at dem ikke forblir knyttet til terror.

Den viktigaste grunnen til at dei får returnere til Norge er barna. I tillegg så hevder søstrene seg lurt og offer for menneskehandel, og sjølv om andre IS kvinner ikkje har blitt trudd på dette og har blitt dømt så har også desse søstrene rett til å få sin sak prøvd for retten. På grunn av at dei berre var 16 og 19 år så er det sjølvsagt grunnlag for å hevde at dei ikkje forstod omfanget av valget dei gjorde. Dette betyr ikkje at dei er uskuldige, men det kan være ein del av eit større bilde.

Iki skrev (På 29.3.2023 den 7.01):

Er barna derimot født i utlandet så burde man sammenligne dem med andre barn født i utlandet, og så veie opp rundt dette.

Er det vanlig for Norge å hente barn fra andre land, om dem ikke er statsborgere, for å hjelpe, eller må de barna komme seg til Norge selv?

I dette tilfellet så er det snakk om barn av norske statsborgarar der både mor og far har norsk statsborgarskap. Dette er barn som ikkje har fått norsk statsborgarskap men som oppfyller vilkåra for å kunne få det om dei ønsker.

Hadde foreldra ikkje reist ut for å bli med i IS så kunne barna like gjerne blitt født i Norge og då hadde dei vært norske statsborgarar.

Eg er forøvrig einig i at dette ikkje er saker der det er heilt svart/kvitt.
Det er utvilsomt at det er foreldra sin skuld at barna har blitt født i utlandet og veks opp i ein leir med tidlegare IS-krigarar. Samtidig er barna heilt uskuldige i dette valget, og barna har i tillegg norske besteforeldre og anna slekt i Norge.
Hadde vi latt IS-kvinnene råtne i fangeleiren som dei sjølv har oppsøkt så rammar det meir enn IS-kvinnene sjølv, samtidig så er har eg betenkelegheiter med at norske myndigheiter tillater ein retur til Norge av omsyn til barna som etter det norske regelverket ikkje er norske statsborgarar.
Saka hadde for meg vært langt enklare om vi hadde eit regelverk som seier at barn av norske statsborgarar også skal få statsborgarskap. I dag er det vel slik at barn av norske statsborgarar berre får norsk statsborgarskap om dei også har budd fleire år i Norge.
Det kan nok være betimeleg å spørre seg om kvifor disse barna av norske statsborgarar må hentast heim til Norge fordi dei lever under dårlege forhold medan andre barn av norske statsborgarar veks opp i fattigdom andre stadar i verden utan å bli henta til Norge.

knutinh skrev (22 timer siden):

Senest i april i fjor sa UD at ingen av de fire norske kvinnene i leirer i Syria ønsket å returnere til Norge. 

I løpet av det siste året har imidlertid søstrene ombestemt seg, og bedt UD om konsulær bistand.

Statsminister Jonas Gahr Støre tror ikke søstrene hadde blitt hentet uten barna.

Den store forskjellen som har skjedd i nyare tid er at dei har blitt flytta frå Al Hol-leiren til Roj-leiren som har etter det eg forstår dårlegare vilkår og strengare disiplin.

Så dei har nok innsett at ein frivillig retur til Norge der det viser seg at dei risikerer 1-2 år med fengsel før dei blir slept fri er eit betre alternativ enn bu på ubestemt tid i det som i praksis er ein fengselsleir under kummerlege forhold. 

 

 

 

Når det gjeld det meir overordna spørsmålet om kor lurt det er å tillate ein retur til Norge så tenkjer eg at det kjem veldig ann på kva oppfølging og konsekvensar dei får i Norge. Det er nok utvilsomt at disse døtrene hadde blitt radikalisert og gifta bort slik som mødrene om dei hadde blitt buande i Syria, får barna vekse opp og får norsk skulegang så er det langt større sjangs for at dei får vekse opp til å bli gode samfunnsborgarar.
Det er likevel også heilt klart at barna uansett risikerer radikalisering, særleg om mødrene i åra som kjem fritt frå fortelle barna løgner om kor bra det var i IS og kor dumme og urettferdige vesten var mor dei. Om dette får skje så ender vi opp med radikaliserte barn som i tillegg til radikaliseringa har fått kunnskap og ressursar gjennom å vekse opp i Norge til slutte seg til terrororganisasjonar i framtida. Sånn sett hadde det vært mindre "farleg" for Norge om barn og foreldre hadde forblitt i Syria, for sjølv om dei kanskje veks opp til å bli IS-terroristar så er dei for langt unna Norge til å kunne gjere noko nemneverdig skade mot oss.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Men når disse kvinnene reiste til Syria så var det ganske tydelig at det var holdningen til Norske myndigheter. I så måte visste de hva de gikk til.

var det egentlig forbudt å reise på det tidspunktet? IS var vel ikke engang stemplet som terror-organisasjon, eller når skjedde det hvis noen husker?

hvis det var etter de dro, blir de vel i så fall dømt nå, fordi myndighetene bruker loven med tilbakevirkende kraft eller noe.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hvis det var etter de dro, blir de vel i så fall dømt nå, fordi myndighetene bruker loven med tilbakevirkende kraft eller noe.

Paragrafen om deltaking i terrororganisasjon kom i 2013, og paragreden om reise med terrorformål kom i 2019.
Så dei kan ikkje dømmast for det som skjedde før paragrafen trådde i kraft (då må det brukast andre paragrafar), men dei kan fint straffast for å ha fortsatt å delta i ein terrororganisasjon i tida etter paragrafen trådde i kraft. 
Straffeloven gjeld for alle norske statsborgarar også i utlandet om det også er ulovleg i landet lovbrotet skjedde, men straffelova gjeld også om lovbrotet er alvorleg nok sjølv om det er lovleg i landet lovbrotet skjedde, til dømes ved krigsforbrytingar, terror, kjønnslemlesting, sexkjøp, osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (31 minutter siden):

ingen av konene til nazistene som ble tiltalt etter WW2 ble vel dømt pga. de var gift med en krigsforbryter?

Tyskertøsene ble vel dømt eller «dømt».

Ingen bør dømmes for å være gift og få barn med en terrorist. Ei heller å vaske klær, lage mat eller være et sexleketøy.

Hvis disse unge kvinnene har deltatt i planlegging eller utførelse av terror eller krigsforbrytelser så bør de straffes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...