Gå til innhold

Store utfordringer med jenter i forsvaret?


lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (6 timer siden):


Det er vel en viss forskjell på å være naken for å kunne gjennomføre grunnleggende hygiene og voldtekt, eller?

Det er også en viss forskjell på grunnleggende hygiene og det å måtte bade naken med det motsatte skjønn når det strengt tatt ikke er nødvendig. 

Eller mener enkelte at dersom èn jente blant 20 gutter ikke ønsker å bade naken foran de på en øvelse, så kommer hun ikke til å klare å opprettholde hygienen i en krigssituasjon? 

Jeg forstår godt, at en jente som må takle kommentarer, trakassering osv (gutta-stemning) ikke ønsker å bade foran de samme guttene naken, men det betyr jo ikke automatisk at hun ikke klarer seg i strid? Merkelig resonnement

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skandalen i Forsvaret handler ikke om "seksuell spenning mellom unge" og hvordan noen ikke forstår grensesetting. Dette premisset får meg til å undres over motivet til den som stiller spørsmålet. Hvorfor ikke skrive noen erotiske noveller isteden? Har noen hørt om kurdiske kvinnelige soldater? Hva med russiske kvinner i ww2 ? Hva med Irma Grese? Kvinner kan slå fra seg i krig, og hvorfor skulle de ikke det? Krig angår alle. Krig er likestilling - alle får lidelse og død.

Forsvaret kunne ha (tildels) forebygget endel svært enkelt, ved å for eksempel skille kvinner og menn fra hverandre, det å ha felles kaserne er bare å be om bråk og trakassering spør du meg. Jeg har ikke noe imot kvinner i Forsvaret men å legge 1 jente på en kaserne med 80 gutter virker å være helt totalt åndsforlatt. Et minimum av innsikt bør man kunne ha. Man reiser ikke med Harm og Hegseth  til Tsjetsjenia. Jeg opplevde selv at en jente kom til vår kaserne, og var et par uker før hun forsvant. Senere fikk jeg høre at hun hadde vært innom flere leirer men soldater kom og runka opp i sengen hennes. Helt unødvendig og sikkert traumatisk, og det hele ble verre av Forsvarets elendige håndtering. Dette er mange år siden men det virker å være helt likt idag.

Det skandalen handler om, er at ledelsen, idag representert ved Kristoffersen, som ble hjulpet frem av Ine Eriksen Søreide, er helt totalt inkompetent og ikke gjør noe som helst for å bedre på forholdene, de gjør det faktisk verre, ved å gi blaffen i varslere og å belønne overgripere med opprykk og forfremmelse. Hvilke tiltak har lederene gjort? Null og niks. Forsvarssjefen selv har jo mottatt medalje for å arrestere feil mann, gikk imot nye  stridsvogner og vil legge ned ny sjøkommando før den kom i drift, så hvorfor ikke gi belønning til dusj filmeren og fyllekjøreren ? De har fått beskjed i årevis om hvordan det står til, men fortsetter å gi opprykk til feil folk, presse ut dem de burde satset på, som hun kvinnelige helikopterpiloten, og legge lokk på alt av skandaler, akkurat som politiet i Bergen. Det burde være innlysende at overgrep som er nevnt i avisene, burde ført til suspendering, politianmeldelse og omplasseringer, ikke opprykk og lønnspålegg. Saker med noe som såvidt lignet bevis burde føre til oppsigelse. Det er jo overordnede? Ikke rekrutter og menige. Han med dusjfilmingen har jo tilstått og beviset er overveldende. Da må det REAGERES og det må få øyeblikkelige konsekvenser å bryte med normer og regelverk. For de HAR vel normer og regelverk i Forsvaret, har de ikke ? Skulle ikke forundre meg om de hadde ikke noe som helst om kvinner og oppførsel.  Rettslig vern må være minst like bra i Forsvaret som i samfunnet ellers, men dette later Kristoffersen ikke til å forstå et kvekk av. Han bare lirer av seg den ene floskel etter den andre, og unnlater å gjøre jobben han er satt til. Hvorfor er han sjef ? Jeg vet kun at når han ble sjef for Heimevernet, så var han bunnkandidat, men Ine Eriksen Søreide sørget for at han ble valgt. Nå kommer det jo fram at befal omtrent drikker gratis alkohol og tar med pene rekrutter "på bakrommet" ? Herre Jesus, skandalen har ingen ende. Det er ikke rart de krasjer fregatter når de ikke har noe vett og fyker rundt innaskjærs uten ais forbi oljeterminaler om natten i 18 knop med 5 idioter bak rattet.

Endret av Karamell
More details
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 2/22/2023 at 11:30 AM, Quakecry said:

Fordi psyken deres håndterer ikke noen kommentarer, men dem skal håndtere andre forhold på slagmarken helt fint? 

Helt håpløs tankegang. Ytterst få i Forsvaret kommer noensinne på "slagmarken" og hva de blir utsatt for der, har absolutt ikke en dritt med hva de må gjennom som en minoritet blant en haug drittsekker. Alle skal ha muligheten til å gjennomføre tjenesten på lik linje med alle andre, uten å bli plaget, det er det som er hele saken, ikke at kvinner er svake og ynkelige fordi de ikke tåler å høre dritt hundre ganger i døgnet, eller bli klådd på, bli trakassert eller få undertøyet stjelt eller bli filmet. Det hadde ingen tålt, verken menn eller kvinner. Du må ta noen vitaminer.

Det er vel ikke noen som vet hvordan man vil reagere i en krisesituasjon. Det jeg vet om dette, er at dersom man øver på å håndtere kriser, og øver jevnlig og realistisk, så blir man bedre på å gjøre det samme når det smeller.

Det er lite forskning på om det er noen sammenheng mellom å være barsk og tåle kommentarer, og å opptre som helt "i kjøttkverna" på "slagmarken".  Kanskje det offeret som grein og ble voldtatt, forandrer seg til et vilt dyr, et sadistisk beist som skjærer baller av gutter og bruker snikskytter riflen som dildo etterpå ? 

Mens den barske mandige kjekkasen på Diskusjon.no, ble til en pyse som anga kameratene sine og begynte å halte, og drikke diesel, når det nærmet seg sesjon.

Det kan vi ikke vite på forhånd-

Endret av Karamell
typo
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Karamell said:

Skandalen i Forsvaret handler ikke om "seksuell spenning mellom unge" og hvordan noen ikke forstår grensesetting. Dette premisset får meg til å undres over motivet til den som stiller spørsmålet. Hvorfor ikke skrive noen erotiske noveller isteden? Har noen hørt om kurdiske kvinnelige soldater? Hva med russiske kvinner i ww2 ? Hva med Irma Grese? Kvinner kan slå fra seg i krig, og hvorfor skulle de ikke det? Krig angår alle. Krig er likestilling - alle får lidelse og død.

Forsvaret kunne ha (tildels) forebygget endel svært enkelt, ved å for eksempel skille kvinner og menn fra hverandre, det å ha felles kaserne er bare å be om bråk og trakassering spør du meg. Jeg har ikke noe imot kvinner i Forsvaret men å legge 1 jente på en kaserne med 80 gutter virker å være helt totalt åndsforlatt. Et minimum av innsikt bør man kunne ha. Man reiser ikke med Harm og Hegseth  til Tsjetsjenia. Jeg opplevde selv at en jente kom til vår kaserne, og var et par uker før hun forsvant. Senere fikk jeg høre at hun hadde vært innom flere leirer men soldater kom og runka opp i sengen hennes. Helt unødvendig og sikkert traumatisk, og det hele ble verre av Forsvarets elendige håndtering. Dette er mange år siden men det virker å være helt likt idag.

Det skandalen handler om, er at ledelsen, idag representert ved Kristoffersen, som ble hjulpet frem av Ine Eriksen Søreide, er helt totalt inkompetent og ikke gjør noe som helst for å bedre på forholdene, de gjør det faktisk verre, ved å gi blaffen i varslere og å belønne overgripere med opprykk og forfremmelse. Hvilke tiltak har lederene gjort? Null og niks. Forsvarssjefen selv har jo mottatt medalje for å arrestere feil mann, gikk imot nye  stridsvogner og vil legge ned ny sjøkommando før den kom i drift, så hvorfor ikke gi belønning til dusj filmeren og fyllekjøreren ? De har fått beskjed i årevis om hvordan det står til, men fortsetter å gi opprykk til feil folk, presse ut dem de burde satset på, som hun kvinnelige helikopterpiloten, og legge lokk på alt av skandaler, akkurat som politiet i Bergen. Det burde være innlysende at overgrep som er nevnt i avisene, burde ført til suspendering, politianmeldelse og omplasseringer, ikke opprykk og lønnspålegg. Saker med noe som såvidt lignet bevis burde føre til oppsigelse. Det er jo overordnede? Ikke rekrutter og menige. Han med dusjfilmingen har jo tilstått og beviset er overveldende. Da må det REAGERES og det må få øyeblikkelige konsekvenser å bryte med normer og regelverk. For de HAR vel normer og regelverk i Forsvaret, har de ikke ? Skulle ikke forundre meg om de hadde ikke noe som helst om kvinner og oppførsel.  Rettslig vern må være minst like bra i Forsvaret som i samfunnet ellers, men dette later Kristoffersen ikke til å forstå et kvekk av. Han bare lirer av seg den ene floskel etter den andre, og unnlater å gjøre jobben han er satt til. Hvorfor er han sjef ? Jeg vet kun at når han ble sjef for Heimevernet, så var han bunnkandidat, men Ine Eriksen Søreide sørget for at han ble valgt. Nå kommer det jo fram at befal omtrent drikker gratis alkohol og tar med pene rekrutter "på bakrommet" ? Herre Jesus, skandalen har ingen ende. Det er ikke rart de krasjer fregatter når de ikke har noe vett og fyker rundt innaskjærs uten ais forbi oljeterminaler om natten i 18 knop med 5 idioter bak rattet.

Jeg tror at du er i nærheten av vesentlige poeng. Men er det ikke litt "politisk ukorrekt" å ta noe som helst hensyn til kjønn? 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg syns man skal ta alt woke og cancel jall og stappe det en viss plass. Jeg leser Harry Potter om det passer meg, og syns menn og kvinner fremdeles er menn og kvinner, selv om noen utfordrer rollene mer enn før. Hvis noen mener soldater er "Hen" så mener jeg de er duster. Det er absolutt umulig å ha kontroll på alle og hva de gjør i en militærleir. Folk slåss, drikker, røyker hasj og tar piller, de stikker av og skyter med skarpt midt på natta, etter en stakkar som var på nachspiel og prøvde å snike seg inn i leiren.  Ja faktisk.

Det er homser, transer, pedoer, hetro og sadister og gærninger i en salig blanding. Det lar seg ikke gjøre å beskytte kvinner eller homser (eller ofre da) hvis man putter dem i samme rom, med et overveldende flertall hetero menn. Forsvaressjefen kan messe om holdninger og ukultur til han spyr, det hjelper ikke en drit. HVis overtramp førte til reaksjon, så hadde det bidratt til holdningsendring. De som kommer med frekke kommentarer, kan sove i telt en uke i myra, eller gå en fin 3 mil marsj. Det reageres ikke. Da bare fortsetter det, og andre ser at det ikke får noen konsekvenser, da henger de seg på.

Vips, så har du skapt en ukultur.

En gang vi kikket ut vinduet i leiren, kom det en løpende forbi, med en annen rekrutt like etter, med bajonett i hånden og skrek han skulle drepe han foran. Langt bak kom "daghavende" dvs befalet, og ropte STOOPP. Han hadde null kontroll, akkurat som Forsvaret har.

Endret av Karamell
typo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Disse som mener kvinner er svakere bør få oppleve litt for å forstå.

Jeg er temmelig sikker på at om jeg, stor og sterk man i 30 åren var på kaserne og samme med mange likesinnede jeg sa til en annen mann "Kan du ta ned buksa sånn at jeg kan se på deg mens jeg runke" dette ville ikke bare blitt stoppet umiddelbart, men det ville bety øyeblikkelig dimittering.

Dette har vel og merke ikke noe med LHBT saker å gjøre, men det er ett poeng at Forsvaret, som dessverre andre etater, handler med en dobbelt moral etisk standard rundt enkelte ting.
Blant annet virker det som om noen tror at likestilling betyr det å håndtere alle likt.

I virkeligheten vet vi at for at ekste likestilling skal kunne skje må man jobbe ganske hardt og lenge, gi fordeler til enkelte og ulemper til andre helt til forskjellene har jevnet seg ut.
Equity is not equality altså

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig for en 19-årig gutt/mann å ikke drive med seksuell trakassering. Det de trenger er kanskje en holdningstest på sesjon, og en eller annen jævlig direkte befal som sier klart fra at seksuell trakassering => på hue og ræva ut umiddelbart.

 

Problemet er vel heller at for mange i forsvaret ser på dette som en arena av og for machomenn hvor sånt er greit fordi "boys will be boys".

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Karamell said:

Det lar seg ikke gjøre å beskytte kvinner eller homser (eller ofre da) hvis man putter dem i samme rom, med et overveldende flertall hetero menn. Forsvaressjefen kan messe om holdninger og ukultur til han spyr, det hjelper ikke en drit. HVis overtramp førte til reaksjon, så hadde det bidratt til holdningsendring. De som kommer med frekke kommentarer, kan sove i telt en uke i myra, eller gå en fin 3 mil marsj. Det reageres ikke. Da bare fortsetter det, og andre ser at det ikke får noen konsekvenser, da henger de seg på.

Det er vel det som er hele problematikken som forsvaret tilsynelatende ikke har forstått. De har et ledelsesproblem. Befalet har enorm makt i forsvaret og burde helt klart være modige nok til å ta tak når de får høre om slike saker. Det gjør de dessverre ikke. Her er det gutteklubben grei som beskytter hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, knopflerbruce said:

Det er ikke vanskelig for en 19-årig gutt/mann å ikke drive med seksuell trakassering. Det de trenger er kanskje en holdningstest på sesjon, og en eller annen jævlig direkte befal som sier klart fra at seksuell trakassering => på hue og ræva ut umiddelbart.

 

Problemet er vel heller at for mange i forsvaret ser på dette som en arena av og for machomenn hvor sånt er greit fordi "boys will be boys".

Men hvis kategoriene mann og kvinne  erstattes med "hen" så blir jo beskrivelsen din bare meningsløs? Eller, om en vil, at en kan forandre sitt "kjønn" med et pennestrøk. 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
On 2/22/2023 at 3:41 PM, KalleKlovn said:

Jeg er fra en forsvarskommune og omgås/ har mange nære og bekjente i forsvaret. Og sorry to say, det er kjentsak at jentene oftere kommer til kort på bare øvelser som ikke en gang anses som veldig "harde", og gutta må bla. bære deres sekker, mer utstyr, oppsett av leir osv. Det blir en utfordring bare av å frakte en skadet/liksomskaded medsoldat bort. Det er ikke bare det fysiologiske aspektet, men også i at det ligger smått psykologisk imprinta i menn å gjerne hjelpe kvinner over sine mannlige kollegaer, og i en hypotetisk krisesituasjon kan f.eks en mannlig soldat under høyt press prioritere en mindre skadet kvinnelig kollega over en mannelig. En bekjent som er sersjant i TMBN som bla. har vært på utenlandsoppdrag som påpekte dette når vi diskuterte risikovurderinger i strid. Det er også lavere terskel for interne sosiale intriger som kan påvirke moral og derav. indirekte stridsdyktighet. Mange både lavt og høyere oppe i Forsvaret ser rett og slett på kvinner i Forsvaret (særlig Hær) som en byrde på lag og tropp - av erfaring. 

Jeg mener at kvinner skal være en del av Forsvaret, men at vi samtidig faktisk må inse de fysiologiske/psykoligiske realitene mtp. forskeller hos det kvinnelige og mannelige kjønn (på generelt grunnlag), og bygge strukturen rundt det. Det er rett og slett ikke alt som funker med det politisk korrekte 50/50-mantraet samfunnet skal hylle og bygges rundt nå om dagen. 

Mtp. omgang mellom kjønn, er det ironisk å lese så mange kommentarer som maler gutta i Forsvaret som primitive, ekle og dumme fordi det er en naturlig "gutta-kultur/samhold" som oppstår i leir og miljø. At "maskulinitet" liksom er giftig og noe negativt i Forsvaret er peak clownworld. De aller fleste gutta i Forsvaret er helt vanlige unge menn - om noe generelt i bedre fysisk form og faktisk mer ordentlige av seg enn de utenfor. Få som også snakker om at mange av jentene gjerne får lettere behandling/tjeneste, og i aller høyste grad lirer av seg div. kommentarer og gjør seksuelle tilnærmelser  + bruker sitt kjønn til fordel- uten at gutta syter. Noen av jentene digger jo også denne fæle machokulturen i Forsvaret så godt at vi har de ufine merkelappene leirfarer og feltmadrass. Rart med det, men flertallet av jentene velger også disse fæle, dumme og primitive machogutta over de lavtesto feminine manbunsa uten ryggrad både innenfor og utenfor Forsvaret. Og jo - det er faktisk et poeng i at om kvinner knekkes av typen "gutte-kommentarer" og "machokultur" løper til media klar til feministisk kamp, viser det psykologiske og sosiale svakheter som er ugunstig i krig. Sånn er det bare. Seksuell trakassering er ikke ok når det er sagt - og det bør gjelde begge veier.

Å ta denne "likestillingskampen" til Forsvaret viser ikke bare selvbedrag/manglende realitetsorientering, det er direkte naivt og farlig. Forsvaret har en funksjon.

Takk for at du deler innsikten din, og veldig godt beskriver problemet. Her var det mye sant, men også litt jeg har et annet syn på.

Skal man sende kvinner i krig?
Som en krigende nasjon må man ta en strategisk beslutning om man skal sende nasjonens fruktbare kvinner i krig. Dersom for mange fruktbare kvinner dør går det hardt ut over nasjonens evne til å opprettholde folketallet på sikt, som er en innsatsfaktor i krig/ styrken til nasjonen etter endt krig.

Fysisk
Forsvaret består av endel «brannmann» oppgaver, som menn er mye bedre egnet til enn kvinner. For stillinger som krever god fysikk, så må man sette et sett med minimumskrav og de må være like for begge kjønn. Enten klarer du det eller så klarer du det ikke. Det er veldig få kvinnelige brannkonstabler i Norge og det er det en god grunn til. 

Psykisk
Det å bli klar til strid, innebærer også som du er inne på ikke bare fysisk styrke, men også psykisk. Tradisjonelt har man bevisst brukt machokultur til å bygge samhold. Til å gjøre troppene sine klar til å drepe. Til å gjøre troppene sine klare til å dø. Dø for hverandre, for fedreland, for kongen, for [sett inn en gud her], for 100 jomfruer i etterlivet, for fitte! TIL VALHALLA!!!

Så det forsvaret må gjøre er å ta denne diskusjonen, kan vi bygge samholdet, villigheten til å dø, villigheten til å drepe uten å tenke seg om - uten å bygge en machokultur? Jeg har ikke svaret på det, men ja jeg tror det.

Trakassering
Kollektiv avstraffing og indrejustis ble bevisst brukt aktivt når jeg tjenestegjorde. Hvordan sørger du for at en gjeng mer eller mindre motiverte folk gjør som du sier og slår ned villigheten til små og store opprør?

Jeg tjenestegjorde i en av få avdelinger som har operativt oppdrag i fredstid; Garden. Det var strenge regler på alt fra ansiktshår til 
[må ta en pause, poster posten så lenge til jeg har tid til å fortsette]

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Skal man sende kvinner i krig?
Som en krigende nasjon må man ta en strategisk beslutning om man skal sende nasjonens fruktbare kvinner i krig. Dersom for mange fruktbare kvinner dør går det hardt ut over nasjonens evne til å opprettholde folketallet på sikt, som er en innsatsfaktor i krig/ styrken til nasjonen etter endt krig.

Det skal være en ganske omfattende krig om det der skal bli et problem, ihvertfall med dagens moderne krigføring... Jeg vil tippe at dersom krigene blir så omfattende at det blir mangel på kvinner til å lage barn, så er det ikke fordi kvinnene er sendt ut i feltet, men fordi kvinnene også har blitt bombet ihjel sammen med resten av befolkningen. 

 

bzzlink skrev (16 minutter siden):

Fysisk
Forsvaret består av endel «brannmann» oppgaver, som menn er mye bedre egnet til enn kvinner. For stillinger som krever god fysikk, så må man sette et sett med minimumskrav og de må være like for begge kjønn. Enten klarer du det eller så klarer du det ikke. Det er veldig få kvinnelige brannkonstabler i Norge og det er det en god grunn til. 

Helt enig, en 1.80 høy godt trent kvinne, kan være en bedre brannmann enn en 170 høy slank mann, vi kan ikke bare si at generelt sett er menn fysisk overlegne kvinner, det må være minimumskrav som du sier som er gjeldende. 

 

bzzlink skrev (18 minutter siden):

Psykisk
Det å bli klar til strid, innebærer også som du er inne på ikke bare fysisk styrke, men også psykisk. Tradisjonelt har man bevisst brukt machokultur til å bygge samhold. Til å gjøre troppene sine klar til å drepe. Til å gjøre troppene sine klare til å dø. Dø for hverandre, for fedreland, for kongen, for [sett inn en gud her], for 100 jomfruer i etterlivet, for fitte! TIL VALHALLA!!!

Så det forsvaret må gjøre er å ta denne diskusjonen, kan vi bygge samholdet, villigheten til å dø, villigheten til å drepe uten å tenke seg om - uten å bygge en machokultur? Jeg har ikke svaret på det, men ja jeg tror det.

Disse målene kan man nå på andre måter enn å bygge en guttekultur ala russetiden. Jeg er usikker på om man i det hele tatt trenger å være "skikkelig macho" for å begå drap i krig, jeg tror ikke det?  Jeg tror heller ikke man trenger det for å begå kaldblodige ubarmhjertige drap for den saks skyld. 

Jeg synes også det er merkelig å bygge samhold ved å være kalde, brutale og ubehagelig mot hverandre, skulle nesten tro dette egentlig skulle føre til dårligere samhold, men det er vel slik det alltid har blitt gjort, så da er det kanskje det rette? 

bzzlink skrev (24 minutter siden):

Trakassering
Kollektiv avstraffing og indrejustis ble bevisst brukt aktivt når jeg tjenestegjorde. Hvordan sørger du for at en gjeng mer eller mindre motiverte folk gjør som du sier og slår ned villigheten til små og store opprør?

Jeg tjenestegjorde i en av få avdelinger som har operativt oppdrag i fredstid; Garden. Det var strenge regler på alt fra ansiktshår til 
[må ta en pause, poster posten så lenge til jeg har tid til å fortsette]

Det er enormt mange regler som skal følges, og som slås hardt ned på i militæret. Reprimander blir gitt i plenum hvor det du har gjort blir sagt høyt foran hele troppen osv ( sånn var det når jeg var der). Det eneste som skal til, er vel å bare håndheve regler på samme måte for trakassering basert på seksualitet, hudfarge, kjønn, you name it? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 timer siden):

Det skal være en ganske omfattende krig om det der skal bli et problem, ihvertfall med dagens moderne krigføring... Jeg vil tippe at dersom krigene blir så omfattende at det blir mangel på kvinner til å lage barn, så er det ikke fordi kvinnene er sendt ut i feltet, men fordi kvinnene også har blitt bombet ihjel sammen med resten av befolkningen. 

 

Helt enig, en 1.80 høy godt trent kvinne, kan være en bedre brannmann enn en 170 høy slank mann, vi kan ikke bare si at generelt sett er menn fysisk overlegne kvinner, det må være minimumskrav som du sier som er gjeldende. 

 

Disse målene kan man nå på andre måter enn å bygge en guttekultur ala russetiden. Jeg er usikker på om man i det hele tatt trenger å være "skikkelig macho" for å begå drap i krig, jeg tror ikke det?  Jeg tror heller ikke man trenger det for å begå kaldblodige ubarmhjertige drap for den saks skyld. 

Jeg synes også det er merkelig å bygge samhold ved å være kalde, brutale og ubehagelig mot hverandre, skulle nesten tro dette egentlig skulle føre til dårligere samhold, men det er vel slik det alltid har blitt gjort, så da er det kanskje det rette? 

Det er enormt mange regler som skal følges, og som slås hardt ned på i militæret. Reprimander blir gitt i plenum hvor det du har gjort blir sagt høyt foran hele troppen osv ( sånn var det når jeg var der). Det eneste som skal til, er vel å bare håndheve regler på samme måte for trakassering basert på seksualitet, hudfarge, kjønn, you name it? 

Det er også slik at det er veldig mye mer i forsvaret enn "å bære tung sekk", så denne overfokuseringen på det ene feltet hvor det er en merkbar forskjell er ganske rar. Og den stereotypiske guttekulturgreia er jo helt latterlig. Du finner ikke mye sånt utenom i hockeygarderoben eller i gamer-servere på Discord, men somehow er det jo det lavpannede og primitive en kobler med menn - selv i forsvaret.

Hvis det er et problem at tilstedeværelse av kvinner "på grunn av menns psyke" skaper problemer, har en gjort en JÆVLIG dårlig jobb med utvelgelsen. Dog skulle en jo tro at de skjønte at det er en viss fare for at det kommer mange med "Call of Duty-mentalitet" og leter etter en erkestereotypisk maskulin arena - slik at en har midler til å avsløre disse tingene og holde dem unna steder der de kan utgjøre et problem. Kanskje finnes det spesifikke og snevnre arenaer i forsvaret hvor det å bære en sekk på 100kg en mil i ett strekk er viktig - der kan en sikkert håndplukke noen slike, men ikke i de vanlige arenaene hvor kvinner kan gjøre en god jobb.

Jeg lurer litt på hvordan vi kan ha tiltro til at menn i forsvaret har den nødvendige disiplinen for å gjøre en god jobb, om de ikke har disiplin nok til å behandle kvinner på en ålreit måte.

Jeg vet ikke om det gjelder 1% av mennene, 10% eller 50% av dem, men her MÅ det gjøres en jobb. Ellers får man kutte i bevilgningene til de skjønner at dette er ramme alvor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, knopflerbruce said:

Jeg vet ikke om det gjelder 1% av mennene, 10% eller 50% av dem, men her MÅ det gjøres en jobb. Ellers får man kutte i bevilgningene til de skjønner at dette er ramme alvor.

Redusere forsvars-budsjettet nå? 

Hvor stort er problemet egentlig? Jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (8 minutter siden):

Redusere forsvars-budsjettet nå? 

Hvor stort er problemet egentlig? Jeg aner ikke.

Dette er et betydelig problem, som har vært skrevet om i mange år. Det er ikke en ny problemstilling.

Og, ja, hvis det må til er det å kutte pengesekken en løsning. Altså, det er en last resort, men det er et tiltak som må nevnes når det virker som man bare ignorerer hele problematikken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvB3pr/forsvaret-tause-om-likestillingstiltak-etter-knusende-rapport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, knopflerbruce said:

Dette er et betydelig problem, som har vært skrevet om i mange år. Det er ikke en ny problemstilling.

Og, ja, hvis det må til er det å kutte pengesekken en løsning. Altså, det er en last resort, men det er et tiltak som må nevnes når det virker som man bare ignorerer hele problematikken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvB3pr/forsvaret-tause-om-likestillingstiltak-etter-knusende-rapport

Kanskje enklere pause kjønns-ideologien og la det bli enklere for jenter å flytte rom/avdeling (enn å svekke forsvars-evnen) 🙂

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Kanskje enklere pause kjønns-ideologien og la det bli enklere for jenter å flytte rom/avdeling (enn å svekke forsvars-evnen) 🙂

 

Ingen forsvarsevne blir svekket her. Det er ikke sånn at det er ungdommene som ikke klarer holde seg unna tafsing som er de man kan stole på på slagmarken to begin with.

Å flytte offeret her, tar jeg avstand fra. Det er ikke noen egnet løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...