Gå til innhold

Nora Squeezy Jordbærsyltetøy lett – Nå rødt aroniapiss på flaske... 🙄


Anbefalte innlegg

Man kjøper altså en ny flaske Nora Squeezy Jordbærsyltetøy lett på butikken, fra sin faste plass i butikkhyllen. I første omgang merkes det ikke at etikketten har fått nytt utseende, så flasken går rett til kassen og hjem i handleposen. Når man så har kommet hjem og skal nyte det man forventer er det vanlige jordbærsyltetøyet på flaske, spruter det så en mørkerød gørr ut over brødskiva, som begynner å renne nedover skorpene... Hva i helvete er dette? Man skjekker innholdslisten bakpå flasken og finner så ut at Nora naturligvis har endret oppskriften. Så diskrét, Nora! Mengden jordbær har nå blitt redusert fra 53% bær til 46% bær. Æsj... Hva er de resterende 54 prosentene av innholdet i denne flasken? Vann, for å tynne det ut og spare penger ved å tilsette pektin (fortykningsmiddel). Sukker, som selvfølgelig sier seg selv. Men så var det noe nytt her... Aroniaekstrakt? Jaha. Sånn her ser aroniabær ut. En nær slektning av jordbæret... Og det værste er at det smakes. Dette syltetøyet smaker ikke lengre som jordbærsyltetøy. Selv fargen på syltetøyet har blitt endret flere nyanser mørkere av disse aroniabærene.

Forøvrig er de restende ingrediensene uendret: sitronsyre, konserveringsmiddel og, vel, fargetsoff...for jordbærsyltetøyet er kanskje heller ikke så rødt lengre, etter at det har blitt vannet ut og fortyknet med pektin... Noe annet som dog kanskje vekker oppmerksomhet, er en ubetydelig liten endring i fortegnelsen av næringsinnholdet, hvor Nora har prestert å kutte ned 16 søte, små kilokalorier, hvorav det tidligere var betegnet 130 kilokalorier per 100 gram syletøy, som nå er 114 kilokalorier... Disse 16 fraværende kilokaloriene viser seg å være resultatet av at syltetøyet inneholder 4 gram mindre sukker, hvorav det totale innholdet nå er 27 gram per 100 gram syltetøy. Det må da vel være storslagent for den generelle forbruker? Men så er det engang slik at vi nå snakker om jordbærsyltetøy. Kari og Ola Nordmann slurper ikke i seg en flaske Nora Squeezy Jordbærsyltetøy lett i løpet av en time, tre ganger i uken. Mengden syltetøy som går med til én brødskive vil i de fleste tilfeller kun tilsvare knappe to til tre spiseskjéer – stort mer enn det får du heller ikke skvist ut av denne flasken, før skvipet rett og slett renner av brødskiva. Blir svaret kanskje mer smak av pektin neste runde? Det duger helt sikkert, bare med en ny etikket som ser enda bedre ut enn den forrige.

spacer.png

Endret av Så kritisk du еr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor går grensen for når man selger jordbærsyltetøy, og når det er snakk om syltetøy med jordbærsmak tilsatt annen drit for at de som lager dette skal tjene mer penger? Ikke greit og ufint av Nora.

Minner meg litt om de gamle diskusjonene  for ti år siden omkring Grandiosa med Ost og Skinke (som viste seg å ikke være det vi anerkjenner som skinke):
https://www.nrk.no/mr/mattilsynet-sjekkar-grandiosaen-1.8021790

og kreativ oppskriftsendring av Guacemole ved å erstatte avocado med ertepure tilsatt kjemikalier (for å bedre smaken selvfølgelig). Finner ikke link på dette.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 15.2.2023 den 14.55):

Hvor går grensen for når man selger jordbærsyltetøy, og når det er snakk om syltetøy med jordbærsmak tilsatt annen drit for at de som lager dette skal tjene mer penger? Ikke greit og ufint av Nora.

Minner meg litt om de gamle diskusjonene  for ti år siden omkring Grandiosa med Ost og Skinke (som viste seg å ikke være det vi anerkjenner som skinke):
https://www.nrk.no/mr/mattilsynet-sjekkar-grandiosaen-1.8021790

og kreativ oppskriftsendring av Guacemole ved å erstatte avocado med ertepure tilsatt kjemikalier (for å bedre smaken selvfølgelig). Finner ikke link på dette.
 

Grensen er 40% bær, da kan man bruke ordet syltetøy.

Lag syltetøy av bær fra frysedisken, da kan man regulere sukkermengden selv.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tar man med i beregningen at det krever tid og oppvask, blir "kiloprisen" for hjemmelaget syltetøy ganske høy. Bedre å kjøpe kvalitet på butikken om man ikke har det som hobby.

https://meny.no/varer/palegg-frokost/syltetoy/jordbaersyltetoy-7039010013222

Nora Hjemmelaget har 60% jordbær. Og smaker ekte syltetøy, ikke saus med jordbær/aroniasmak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Aronia er nesten en helsebrønn, på linje med blåbær. Det er sikkert ikke lett å lage lett-syltetøy. Men er også mulig å blande flere sorter med syltetøy hjemme, for å få til noe som ikke er kjempesøtt. Og heller ikke stint av kunstige søtningsmidler. 

Lenke til kommentar

Siden du reagerer så sterkt på en så liten fisefin bagatell av forandring i hverdagen - lurer jeg på hvordan du reagerer på litt større ting, av faktisk betydning. Men nok om det. 

Som den kokken jeg er (eller pleide å være, rettere sagt :p) vil jeg rette på en ting. Dette er ikke jordbærsyltetøy. Dette er jordbærsaus. Men det er lite tiltalene å skrive saus på noe som er ment å være et påleggsprodukt. Jeg lot meg allikevel friste til å prøve dette produktet for et par år siden. Det føltes nesten ut som et godteriprodukt. Men dette her er altså jordbærsaus

Kiloprisen står heller ikke i stil med produktet. 

Siden du ikke liker den nye flasken, så foreslår jeg heller at du lager egen jordbærsaus. Ehhh... jeg mener syltetøy. 😜 

Her er en oppskrift jeg på saus.... ehhh, syltetøy jeg lager her og nå. 

1. Bruk en pose frosne Firstprice jordbær (400 gram) 
2. En most banan
3. En sprut eller to med sitronsaft/sitrus gir en fin syrlighet på smaken
4. En klype salt binder smakene sammen
5. Sukker sa du? Tja, 30 - 100 gram. Alt etter smak og behag.
6. Tynn ut konsistensen med litt eplejuice. Husk at den blir tykkere i kjøeleskap.
7. Kok opp sausen, ehhh, syltetøyet med  atamonpulver (fås nesten over alt, til og med på Kiwi tror jeg)
Atomonpulver sørger for lang holdbarhet på produktet. 

Estimert kilopris ferdig produkt: 25 kr,-

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Quote

Siden du reagerer så sterkt på en så liten fisefin bagatell av forandring i hverdagen

At man ikke får det man tror man får er faktisk et ganske utbredt problem i matvarebransjen. Flere bør reagere sterkt på det. Det bidrar også til helseproblemer i enkelte tilfeller.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 timer siden):

Tar man med i beregningen at det krever tid og oppvask, blir "kiloprisen" for hjemmelaget syltetøy ganske høy. Bedre å kjøpe kvalitet på butikken om man ikke har det som hobby.

https://meny.no/varer/palegg-frokost/syltetoy/jordbaersyltetoy-7039010013222

Nora Hjemmelaget har 60% jordbær. Og smaker ekte syltetøy, ikke saus med jordbær/aroniasmak.

Jeg er enig i at de syltetøyene med 60% bær går an, men jeg personlig syns enda at de er for søte. Dessverre for meg liker jeg ikke disse søtstoffene, et syltetøy med 80% bær uten søtstoffer hadde vært ideelt.

At prisen blir høy må jeg si meg uenig i, Hjemmelaget koster 60,50 kroner per kilo, ett kilo fryste jordbær koster 54,75 kroner. Det er et øyeblikk å lage om man har rutinen inne, minimalt med oppvask. Jeg koker på grunn av fare for bakterier, det holder veldig lenge i kjøleskapet. Min personlige favoritt er posene med skogsbær, det blir et sabla godt syltetøy. 

Nora 40% og 60% har nesten identisk kilospris, det tror jeg ikke alle er klar over.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (9 timer siden):

1. Bruk en pose frosne Firstprice jordbær (400 gram) 
2. En most banan
3. En sprut eller to med sitronsaft/sitrus gir en fin syrlighet på smaken
4. En klype salt binder smakene sammen
5. Sukker sa du? Tja, 30 - 100 gram. Alt etter smak og behag.
6. Tynn ut konsistensen med litt eplejuice. Husk at den blir tykkere i kjøeleskap.
7. Kok opp sausen, ehhh, syltetøyet med  atamonpulver (fås nesten over alt, til og med på Kiwi tror jeg)
Atomonpulver sørger for lang holdbarhet på produktet. 

Estimert kilopris ferdig produkt: 25 kr,-

Du må nok i alle fall doble den kiloprisen. Banan vil jeg råde til å prøve i liten skala først og atamon har jeg ikke sett på årevis. Syns ikke det er nødvendig heller, bruker bare litt sitronsyre. Ha gjerne i pektin så man slipper å spise med skje.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (5 minutter siden):

Du må nok i alle fall doble den kiloprisen. Banan vil jeg råde til å prøve i liten skala først og atamon har jeg ikke sett på årevis. Syns ikke det er nødvendig heller, bruker bare litt sitronsyre. Ha gjerne i pektin så man slipper å spise med skje.

Sant nok at det er sitronsyre som gjelder nå. Atamon lærte jeg på kokkeskolen. Men det begynner å bli noen år siden.
Du har rett i forhold til kiloprisen. Regnet smått over det nå. Frosne jordbær koster 55 kr,- kiloen nå.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (Akkurat nå):

Sant nok at det er sitronsyre som gjelder nå. Atamon lærte jeg på kokkeskolen. Men det begynner å bli noen år siden.
Du har rett i forhold til kiloprisen. Regnet smått over det nå. Frosne jordbær koster 55 kr,- kiloen nå.

Alt stiger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det finnes et syltesukker. https://www.dansukker.no/no/produkter/alle-produkter/syltesukker-no

Leste at en utlending kjøpte en pose uten å vite hva det var, og brukte det i kaffen. Til vedkommendes overraskelse tyknet det til i kaffen. Kan være nordmenn også som har opplevd det.

Rognebær er gratis visse deler av året. Men det er jo ikke det samme som jordbær. Villbringebær finnes også, men ungdommen syns vel det blir fomlete å plukke disse små bærene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...