Gå til innhold

Erfaringer fra AliExpress


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Dragonlove said:

Ett eksempel er Tuya som leverer masse smartprodukter, termostater, brytere osv... De blir solgt i Skandinaviske butikker også, Tuya er en Kinesisk Leverandør av elektrisk utstyr som har holdt på siden 2014, er vel litt som Schneider og Elko her i Norden (Dog ikke samme kvalitet muligens) Man har også mulighet for å flashe smart enhetene med 3 parts programvare for de som er redd for å bli spionert på, ligger video på Youtube (,Tasmota ESPHome) produktene Støtter 100-V-240V.

Har en del dingser fra de liggende som skal testes etter hvert :) 

Har en Tuya garageportåpner som funker i SmartLife appen, sammens med Cleverio og Nedis produkter jeg har.

Er samme smørja alt sammen. Veldig gode produkter for småpenger, men alt går jo gjennom server i kina så man må være obs på det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bytex skrev (På 21.11.2023 den 10:46 AM):

Styr unna alt av elektronikk, men rene mekaniske ting og  mobildeksler etc er good stuff.

Det er alt for generelt å si, og direkte misvisende. Flere kvalitetsprodusenter har egne butikker på AliExpress. Skal du følge din logikk må du i så fall styre unna "alt" av norske butikker også. Kanskje "mannen i gata" bør styre unna elektronikk på AliExpress, men det er mye kvalitet der bare man har liiiitt peiling. Clas Ohlson og NetOnNet er notoriske på (halv)dårlige Kinaprodukter, så der får også mannen i gata som ikke gidder å undersøke en del B-produkter. Jeg ville heller frontet å styre unna alt som heter dropshipping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Det er alt for generelt å si, og direkte misvisende. Flere kvalitetsprodusenter har egne butikker på AliExpress. Skal du følge din logikk må du i så fall styre unna "alt" av norske butikker også. Kanskje "mannen i gata" bør styre unna elektronikk på AliExpress, men det er mye kvalitet der bare man har liiiitt peiling. Clas Ohlson og NetOnNet er notoriske på (halv)dårlige Kinaprodukter, så der får også mannen i gata som ikke gidder å undersøke en del B-produkter. Jeg ville heller frontet å styre unna alt som heter dropshipping.

Ja, det er mye bra på ALiExpress, helt klart. Men man må lære seg sjargongen og gangen i hvordan man handler der. Det har jeg nevnt så mange ganger nå at jeg ser ingen grunn til å gjøre det igjen. 

Også må man innse at ved å betale en brøkdel av summen til hva det koster her hjemme så MÅ man forstå at det i enkelte tilfeller blir litt lotto. 

Når jeg har handlet for la oss si rundt 50.000 kroner de siste 3-4 årene og kanskje spart MINST 50-70%  ved å handle på AliExpress så flyr jeg ikke i flint hvis et produkt til 200 kroner ikke var som beskrevet. Det ordner seg somregel uansett, men det er ikke alltid jeg gidder å bry meg hvis det er småbeløp. 

Vi må ikke gå og tro at alt som selges over disk i Norge er så mye bedre. Servisen er så klart bedre samt garantiordninger etc. Men det er nettopp den biten du delvis betaler for. Også betaler man selvsagt mer fordi det er en eller flere mellomledd som skal ha sin del av kaka. 

Det meste kommer fra Kina uansett.

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (42 minutter siden):

Vi må ikke gå og tro at alt som selges over disk i Norge er så mye bedre. Servisen er så klart bedre samt garantiordninger etc. Men det er nettopp den biten du delvis betaler for. Også betaler man selvsagt mer fordi det er en eller flere mellomledd som skal ha sin del av kaka. 

Nei, og "selges over disk" er nå en ting, men den dropshipping-trenden har ikke de fordelene en gang. Den har ingen fordeler utenom at teksten er oversatt til norsk.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (22 minutter siden):

Snart slutt på tollfri handel frå utlandet til under 350 kroner

Grensa på 350,- skal visstnok håndheves fra nyttår, men hos aliexpress legges det såvidt jeg har sett allerede til "tax" på bestillinger. Da blir det ingen endringer over nyttår med tanke på toll når vi bestiller, eller?

Ingen endringer, verken for moms eller tollavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):
^fmj skrev (57 minutter siden):

Ingen endringer, verken for moms eller tollavgift.

Det er jo greit i såfall. Jeg ser nå at det uansett ikke er toll på import av elektronikk, så da er det jo uansett ikke noe problem for de fleste produktene som diskuteres i denne tråden.

Har noen regnet på dette? Jeg mener å ha regnet ut at jeg må legge på ca 30-35% på prisen, når jeg er i "kassen". Husker ikke hva jeg har kjøpt dog...

Lenke til kommentar
frohmage skrev (37 minutter siden):

Det er jo greit i såfall. Jeg ser nå at det uansett ikke er toll på import av elektronikk, så da er det jo uansett ikke noe problem for de fleste produktene som diskuteres i denne tråden.

Enn så lenge er varer unntatt tollavgift.

"VOEC-ordningen gjelder for varer med verdi inntil 3 000 kroner. Merk at du kan handle så mange varer du vil og få disse sendt til deg i samme pakke så lenge hver vare har en verdi under 3 000 kroner. Men du må betale merverdiavgift på 25 % for alle varene, inklusive frakt og andre kostnader. Derimot er varene du handler innenfor VOEC-ordningen unntatt for tollavgift. "

VOEC

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (14 timer siden):

Man betaler mva hos aliexpress allerede, må bare passe på at pakkene merkes med VOEC nummeret til aliexpress. Noe mange selgere er dårlig til.

Jeg har nå løst dette ved å legge VOEC nummeret til Aliexpress  ( 2034638 ) i adressen min.

At du har skrevet det i adressefeltet tar ikke Posten hensyn til, det skal nemlig være eget felt for VOEC nummeret.

Lenke til kommentar

Jeg fikk heldigvis pakkene mine lenge før estimert leveringstid.

2 av pakkene inneholdt hver 2 store metallskåler.
Senderen hadde pakket dem i isopor og mye teip. Det skulle vært ulovlig med isopor.

Jeg fikk masse bittesmå isopor-biter overalt. Selv om jeg var veldig forsiktig med å åpne. På gulvet, på veggene, på andre ting som sko, kofferten, etc.
Dessverre kan man ikke støvsuge isopor, da det kan ødelegge støvsugeren. Jeg fikk sopet opp mesteparten, men var nødt å ta støvsugeren for å få alt av det mikroskopiske isoporet som var igjen.

Isopor er noe svineri og ekstremt plagende å åpne uten å få isoporbiter over alt. Skulle vært forbudt.
De kunne sikkert pakket de inn i noe annet, og sikret innholdet like bra, som bobleplast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (48 minutter siden):

Jeg fikk heldigvis pakkene mine lenge før estimert leveringstid.

2 av pakkene inneholdt hver 2 store metallskåler.
Senderen hadde pakket dem i isopor og mye teip. Det skulle vært ulovlig med isopor.

Jeg fikk masse bittesmå isopor-biter overalt. Selv om jeg var veldig forsiktig med å åpne. På gulvet, på veggene, på andre ting som sko, kofferten, etc.
Dessverre kan man ikke støvsuge isopor, da det kan ødelegge støvsugeren. Jeg fikk sopet opp mesteparten, men var nødt å ta støvsugeren for å få alt av det mikroskopiske isoporet som var igjen.

Isopor er noe svineri og ekstremt plagende å åpne uten å få isoporbiter over alt. Skulle vært forbudt.
De kunne sikkert pakket de inn i noe annet, og sikret innholdet like bra, som bobleplast.

Noen blir bare aldri fornøyde 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...