Gå til innhold

Erfaringer fra AliExpress


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bestilt en del derfra nå, alt fra fyllepenner, en klokke, og anna smånips. Pleier å ta 3-4 uker, men siste pakken tok bare 2 uker.

Men ikke opplevd å ikke få pakken enda, hvertfall. Hvis man bestiller fra flere "butikker" samtidig kommer alle pakkene samla i en pappeske, så de har vel et oppsamlingspunkt før det sendes til Norge.

3D-mobildekselet jeg kjøpte for $3 for 2 år siden bruker jeg fortsatt, etter mange fall fra lommehøyde til bakken. Man får mail når status har endret seg, og kan følge med på sporing, men den "forsvinner" en stund etter at den er sendt ut, altså endrer ikke status, til den dukker opp i Posten-appen som "ny pakke er registrert".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Mener pengene blir holdt igjen hos Ali til du har trykket Confirm Delivery. Men hvis du ikke trykker innen 75 dager går det automatisk uansett. Muligens så man skal ha mulighet til å få penga igjen hvis varen aldri blir sendt eller kommer.  Der var det ja.

"Once the seller sends your order, its status will change from “Pending shipment” to “Shipped” and the “Confirm order received” checkbox will be automatically activated.

With it, you can notify the seller that you have received the product so that AliExpress will release the money of your purchase to the seller."

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 timer siden):

Så lenge det er et ordentlig merke.
Tror også OnePlus bygges av Foxconn (Samme som bygger Apple iPhone).

Men det er vanskelig å hvite merke av produktene på AliExpress. Flere av produktene jeg har sett etter (Vannkanner, Vannkoker, Kjeler, Kopper, Kar) har ikke oppført merke på produktet. Kan hende det ikke har noe merke, eller kjent merke.

Når Oneplus først kom på markedet så importerte jeg den direkte fra Kina og det var mye telefon for pengene da, det var forøvrig Pete Lau som kom fra Oppo sin Blu Ray avdeling som startet opp Oneplus (Oppo sine Blu Ray spillere var forøvrig meget bra)

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (5 timer siden):

@DJViking skatt er inkludert i prisen som oppgis i kassen. Dette ser du klart og tydelig når du legger inn bestillingen. Det er en del av VOEC-ordningen: Tolletaten
 

IMG_6005.thumb.jpeg.2409dc3492434cbaa49f064ff8125bb5.jpeg

Og skulle Posten likevel sende deg info om at du må betale så kontakter man bare kundeservice og sier at man kan sende de Tax Invoice så ordner det seg slik at man ikke trenger og betale mva 2 ganger.

Dette forutsetter dog at man gjør det før man henter ut pakken, om andre fraktselskap er like medgjørlige er jeg usikker på, de har iallefall ikke vært det før.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (11 timer siden):

Og skulle Posten likevel sende deg info om at du må betale så kontakter man bare kundeservice og sier at man kan sende de Tax Invoice så ordner det seg slik at man ikke trenger og betale mva 2 ganger.

Dette forutsetter dog at man gjør det før man henter ut pakken, om andre fraktselskap er like medgjørlige er jeg usikker på, de har iallefall ikke vært det før.

sletting av momskrav fra posten gjelder for vareverdi+frakt over 500kr. Les svaret jeg fikk fra posten i linken over.

 

Ved andre tilfeller må du få refundert moms fra Aliexpress/ebay etc. 

 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 timer siden):

Ofte forskjell på varer som er laget i Kina av utenlandske selskaper, og produkter som er laget i Kina av Kina.

Mange av varene som selges på Ali og Ebay, er laget i de samme fabrikkene som merkevarene. 

Ganske utrolig hvordan kineserne må jobbe med dette stempelet som dårligere produkter. Jeg har flere titalls eksempler på såkalte "norske" produkter som kun er rent kinesisk produkt slengt på sin egen logo og x-doblet prisen.

Bjerknez skrev (22 timer siden):

Det meste blir laget i Kina. Det vet vi alle. Forskjellen ligger i kvalitetssikringen i mellomleddene.

Det varierer mye. Du drar frem Apple som et eksempel, men det mener jeg blir ganske irrelevant. De som lurer på å kjøpe iPhone går ikke på AliExpress og ser etter alternativer. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mange ting som kommer fra nøyaktig samme fabrikk og ser prikk like ut inni. Og jeg tror du vil bli overrasket over hvor lite kontroll butikker/leverandører har på disse billigprodusentene. Clas Ohlson er ikke nede og sjekker hver eneste produsent på Exibel-merket sitt. Dette er produkter du kan finne med haugevis av andre varemerkenavn på seg. De ser vel at det finnes en CE-godkjenning, og så har du et forhandlerapparat å støtte deg på dersom det skulle være noe.

Samme med Andersson-merket. NetOnNet har hatt haugevis av tilbakekallinger her. De lages for å være billigst mulig og selges med store marginer.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt et par spillkonsoller. De er gode, jeg er fornøyd, men når jeg leser litt om andres erfaringer er det åpenbart at kvalitetskontroll, og kundeservice ved reklamasjon, er ikke-eksisterende. Funker det så funker det, all risikoen ligger på kjøper. 

Det kan godt hende at produktene som selges på Clas er like varierende i kvalitet, men der kan du hvertfall gå tilbake og få ny vare hvis det skjer noe. 

Prøver bare å si at man må være inneforstått med at handel fra disse sidene kan bety tapte penger.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (12 timer siden):

Når Oneplus først kom på markedet så importerte jeg den direkte fra Kina og det var mye telefon for pengene da, det var forøvrig Pete Lau som kom fra Oppo sin Blu Ray avdeling som startet opp Oneplus (Oppo sine Blu Ray spillere var forøvrig meget bra)

Spennende. Oppo hadde gode sonefrie DVD-spillere i gamle dager også. Handlet fra oppodigital.com i 2007.

Angående aliexpress så er det omtrent det mest geniale som finnes på internettet IMHO. Det er dukket opp en klone av aliexpress nylig, noe som heter TEMU. Bare kikket såvidt på det, men blir interessant å se hvordan det utvikler seg, og om det merkes på noen måte med en konkurrent.

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett bare gode erfaringer med Aliexpress med et unntak.

Pakke skulle leveres av DHL. Kamera utenfor viser at budet fra dhl går til døren, tar bilde av pakken før han tar den med seg igjen.

Klagde til dhl og Aliexpress, men de holdt fast på bilde av at pakken var levert og nekter å ta tak i saken videre. Selv med videobevis ble det avfeid.

Heldigvis betalte jeg med kredittkort, så fikk refundert beløpet der med en gang jeg sendte dem video av budet.

Så det er ikke alltid en får den hjelpen en forventer fra Aliexpress.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (44 minutter siden):

noe som heter TEMU

Temu er ikke en klone av Ali.
Temu har eksistert like lenge som ali, om ikke lengre.
Men dem var primært for det interne markedet i kina.
Fokuserte mye på mat, og spesielt grønnsaker i starten.

Nå har dem bestemt seg for å satse i USA.
Ja dem sender vel i hele verden. Men fokuset dems er i USA, hvor du får betalt ganske mye for å verve venner til å handle hos dem.

CNBC har en fin sak om dem
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja sikkert mye som har eksistert i kina som man ikke er klar over her. Men de ser ut til å ha siktet seg veldig inn på aliexpress sitt globale konsept nå ihvertfall, og app og funksjonalitet og vareutvalg osv ligner mye. De fleste omtaler denne versjonen av Temu som ny. Og setter et bestemt skille mellom Temu (amerikansk, oppstart 2022) og Pinduoduo (kinesisk). Ser det skrives at Temu ofte er billigere enn ali, og at frakten ofte er raskere. Må nesten teste det ut og sammenligne.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Spennende. Oppo hadde gode sonefrie DVD-spillere i gamle dager også. Handlet fra oppodigital.com i 2007.

Angående aliexpress så er det omtrent det mest geniale som finnes på internettet IMHO. Det er dukket opp en klone av aliexpress nylig, noe som heter TEMU. Bare kikket såvidt på det, men blir interessant å se hvordan det utvikler seg, og om det merkes på noen måte med en konkurrent.

Er flere lignende sider som Aliexpress, Dhgate, Bangod, Dx, lightinthebox, GearBest osv... De har eksistert så lenge jeg kan huske samtidig med Ali, men selv bruker jeg stort sett Aliexpress og eBay om jeg skal ha noe fra Usa eller Tyskland.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Aldri handlet med disse men med Wish og FruugoNorge og her er mva inkludert :) 

Hva er fordelen med å handle på Fruugo framfor AliExpress?
Nettsiden er på norsk, men jeg synes produktinformasjonen på Fruugo er mye dårligere.


Prisene er omtrent like for det "samme" produktet.

https://www.fruugonorge.com/rustfritt-stal-wok-honeycomb-grain-frying-pan-double-handle-tradisjonell-panne/p-205885706-438113247

https://www.aliexpress.com/item/1005005202210004.html

Lenke til kommentar
DJViking skrev (4 timer siden):

Hva er fordelen med å handle på Fruugo framfor AliExpress?
Nettsiden er på norsk, men jeg synes produktinformasjonen på Fruugo er mye dårligere.


Prisene er omtrent like for det "samme" produktet.

https://www.fruugonorge.com/rustfritt-stal-wok-honeycomb-grain-frying-pan-double-handle-tradisjonell-panne/p-205885706-438113247

https://www.aliexpress.com/item/1005005202210004.html

Nettsiden er ikke på Norsk, men dårlig oversatt Norsk, det er heller ikke en Norsk side, men ett Engelsk foretak som nok speiler Aliexpress eller andre sider og tar avanse (eller såkalt Dropshipping)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har handlet mye fra china og har bare gode erfaringer fra AliExpress . Kjøpt alt i fra lommelykter,batterier,ladere,mobildeksler,komponenter,kabler,værstasjoner,solbriller,belter,skumkanon til bilen og sikkert mye mer. Det som er viktig er å kjøpe fra en seriøs selger med god omtale. Det eneste tullet som har vært er at posten klarte å rote bort noen få pakker,med det var lokalt her som jeg bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...