Gå til innhold

Erfaringer fra AliExpress


Anbefalte innlegg

Dragonlove skrev (44 minutter siden):

man må vel til nærmeste havn hvor kontainerskip legger til i Norge , så vil tro det da blir Oslo muligens.

eller evt. også Larvik?

https://larvik.havn.no/vare-tjenester/containerhavn/

De megastore containerskipene som seiler fra Kina/Asia går vel direkte til største havnene på kontinentet(?), og så viderefraktes gods derfra til ulike destinasjoner. Men kommer vel an på type gods og størrelse kanskje, noe kommer vel direkte uten omlastning til Norge også for alt vi vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (28 minutter siden):

eller evt. også Larvik?

Eller Orkaner. (går faktisk ganske mange containerskip til orkanger)
Eller Narvik.
Eller noen av dem andre havnene i norge som kan laste/losse containerskip.
Ev i nærheten av en togstasjon, (kan fint flytte containeren fra båt til bane)
Eller få et spedisjonsfirma til å fikse frakt hele vegen hjem til deg.

Er såpass mange spedisjonsfirmaer i norge at man finner nok noen som kan frakte helt til døra
I alle fall om det er en 20 eller 22fots container.
Litt mer styr om det er en 40fots, da disse må fraktes på containerramme med trekkvogn og ikke rett på en containerbil.

Lenke til kommentar

bestilt noe småtteri i dag, spent på om det kommer før jul da :roll:

btw, vet ikke om andre har lagt merke til det, men lønner seg å betale i dollar fremfor Euro

9 kroner differanse på en bestilling/300 kr.

kan f.eks. være avgjørende hvis man balanserer ved 350-kroners grensa og risikerer tollbehandlinggebyr.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (29 minutter siden):

bestilt noe småtteri i dag, spent på om det kommer før jul da :roll:

btw, vet ikke om andre har lagt merke til det, men lønner seg å betale i dollar fremfor Euro

9 kroner differanse på en bestilling/300 kr.

kan f.eks. være avgjørende hvis man balanserer ved 350-kroners grensa og risikerer tollbehandlinggebyr.

Ja, Kineserne handler i $ så det lønner seg i forhold til Eur, Gbp eller Nok.

Lenke til kommentar

Den siste alix-pakken min "kom fra" nederland, så det er nok der de pakkes om fra containerskipet. Det var masse kinesisk på pakken, men en fraktseddel fra nederland. Tror de har mottakssentre rundt om i Europa og USA.

Grunnen til at de fleste har gratis frakt der er den særegne kinesiske regelen at skipsfrakt ikke koster noe. Derfor tar det også 2-3 uker eller mere før pakken ankommer Europa. Har også opplevd å få flere mindre pakker i samme boks sendt fra en annen plass som f.eks. singapore

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (13 timer siden):

Den siste alix-pakken min "kom fra" nederland, så det er nok der de pakkes om fra containerskipet. Det var masse kinesisk på pakken, men en fraktseddel fra nederland. Tror de har mottakssentre rundt om i Europa og USA.

Grunnen til at de fleste har gratis frakt der er den særegne kinesiske regelen at skipsfrakt ikke koster noe. Derfor tar det også 2-3 uker eller mere før pakken ankommer Europa. Har også opplevd å få flere mindre pakker i samme boks sendt fra en annen plass som f.eks. singapore

 

Småpakker fra Kina blir send med Flycontainere og ikke sjøveien, grunnen til at det tar tid er at de skal fylle Containerne før de sendes ut, det er billig for de å sende det slik, skulle det gått med sjøfrakt fra Kina hadde vi fort endt opp på 1-2 mnd frakttid.

Lenke til kommentar

Mens vi har diskutert hvor lang tid det tar å få pakker fra Kina.
Bestilte en barbermaskin fra Elkjøp under Black Week på søndagen i forrige uke.

Står jeg får den først om 2 uker. Ekstrem lang tid altså, at det skal ta 3 uker for Elkjøp å levere en vare i Norge. Den er oppført i 6 butikker, men kanskje dem ikke har den på lager og må bestille den fra Tyskland eller Kina....

Lenke til kommentar
DJViking skrev (58 minutter siden):

Mens vi har diskutert hvor lang tid det tar å få pakker fra Kina.
Bestilte en barbermaskin fra Elkjøp under Black Week på søndagen i forrige uke.

Står jeg får den først om 2 uker. Ekstrem lang tid altså, at det skal ta 3 uker for Elkjøp å levere en vare i Norge. Den er oppført i 6 butikker, men kanskje dem ikke har den på lager og må bestille den fra Tyskland eller Kina....

Elkjøp sender fra Hovedlager i Sverige, de sender ikke pakker mellom butikker, så det spiller ikke noen rolle om den er på lager i nabo kommunen.

Ser forøvrig Elkjøp har begynt å selge varer for 3 part, vi bestilte ett headset i julepresang og selv om alt gikk gjennom Elkjøp var det ikke de som sto oppført som selger, så omtrent som Amazon eller Cdon der altså.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (54 minutter siden):

Elkjøp sender fra Hovedlager i Sverige, de sender ikke pakker mellom butikker, så det spiller ikke noen rolle om den er på lager i nabo kommunen.

Ser forøvrig Elkjøp har begynt å selge varer for 3 part, vi bestilte ett headset i julepresang og selv om alt gikk gjennom Elkjøp var det ikke de som sto oppført som selger, så omtrent som Amazon eller Cdon der altså.

Lenge siden Elkjøp begynte med det tullet.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 26.11.2023 den 9:43 AM):

Mange søker feks. På "USB-C Cable" og enten blar seg nedover til dem finner den som er billigst eller sorterer på pris fra billigst til dyrest og velger den billigste. Da går man på en smell med stor sannsynlighet. Fordelen er jo at man trolig brukte veldig lite penger. 

Jeg kjøper stort sett kun kabler fra AliExpress eller lignende. Har hatt veldig gode erfaringer med det. For eksempel kabler som har vinklede plugger (90 grader), som er vanskelig å finne i Norge.

Sitat

Man trenger ikke noe raskere lading mener jeg. IPhone lader fra 0-50% på 30 minutter. Da holder batteriet normalt sett en hel dag. Å i dag hvor mnan har batteribanker og ellers mulighet for lade over alt så er det ikke noe poeng med en superduper hurtiglader som pumper 100W inn i telefonen.

Jeg vil helst ikke drasse rundt på en batteribank. Jeg setter pris på å kunne lade raskt til 85%, som min telefon er begrenset til.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Aliexpress og eBay bruker allerede VOEC-ordningen så her blir det ingen forskjell.

Ja Amazon også blant annet, som forøvrig har vært lynkjappe de gangene jeg har brukt de, bestiller ene dagen og har det ett par dager seinere, ja da har man nesten ikke behov for Norske butikker, synd men sant, jeg bruker dog Norske butikker på litt dyrere elektronikk og slikt for og kunne forholde meg til Norsk kjøpslov.

Lenke til kommentar
toreae skrev (14 timer siden):

Er det noen som har kjøpt GPS satellittnavigering fra Ali? Ser de har masse, men ingen sier noe om oppdateringer? Vise hastighet på stedet, legge inn POI osv?

Ikke fra Ali, men har kjøpt diverse Android Bilspillere opp igjennom fra Kina og de har fungert de, finnes flere forum rundt etter hvor man kan finne oppdateringer for Kina Bilspillere og GPS'er, det er nemlig ikke noe eget brand som regel, men flere som benytter seg av samme chip'er osv... 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (5 timer siden):

Ikke fra Ali, men har kjøpt diverse Android Bilspillere opp igjennom fra Kina og de har fungert de, finnes flere forum rundt etter hvor man kan finne oppdateringer for Kina Bilspillere og GPS'er, det er nemlig ikke noe eget brand som regel, men flere som benytter seg av samme chip'er osv... 

Jeg har faktisk sett litt på den løsningen, og jeg vil ikke utelukke den (og ali har også disse). Men det jeg tenke er gps som jeg kan bli godt kjent med hjemme, og så kan være med i leiebil på ferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...