Gå til innhold

Erfaringer fra AliExpress


Anbefalte innlegg

DJViking skrev (4 timer siden):

Jeg fikk heldigvis pakkene mine lenge før estimert leveringstid.

2 av pakkene inneholdt hver 2 store metallskåler.
Senderen hadde pakket dem i isopor og mye teip. Det skulle vært ulovlig med isopor.

Jeg fikk masse bittesmå isopor-biter overalt. Selv om jeg var veldig forsiktig med å åpne. På gulvet, på veggene, på andre ting som sko, kofferten, etc.
Dessverre kan man ikke støvsuge isopor, da det kan ødelegge støvsugeren. Jeg fikk sopet opp mesteparten, men var nødt å ta støvsugeren for å få alt av det mikroskopiske isoporet som var igjen.

Isopor er noe svineri og ekstremt plagende å åpne uten å få isoporbiter over alt. Skulle vært forbudt.
De kunne sikkert pakket de inn i noe annet, og sikret innholdet like bra, som bobleplast.

Har aldri hatt noe problem med og støvsuge isopor, hvilken skade kan støvsuger ta av det da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (7 minutter siden):

Har aldri hatt noe problem med og støvsuge isopor, hvilken skade kan støvsuger ta av det da?

Bare noe jeg har hørt andre si.

Likevel. Isopor er irriterende. Det smuler så veldig lett, og bitene fester seg på alt.

Dette er den første aktøren fra AliExpress som har sendt meg en pakke pakket med isopor.
Alle de andre har brukt plast, esker og bobleplast.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (17 minutter siden):

Bare noe jeg har hørt andre si.

Likevel. Isopor er irriterende. Det smuler så veldig lett, og bitene fester seg på alt.

Dette er den første aktøren fra AliExpress som har sendt meg en pakke pakket med isopor.
Alle de andre har brukt plast, esker og bobleplast.

Er vel en første gang for alt, selv om jeg har vært medlem hos Aliexpress siden 2010 og har 1000 vis av handler hvert år har jeg ennda ikke motatt noe innpakket i isopor, ikke løs isopor iallefall.

Lenke til kommentar

Små feil skjer...
En handel fikk jeg feil størrelse på et produkt.
En handel fikk jeg feil farge på et produkt.

Jeg bruker å nevne slikt på reviews jeg skriver på ordrene.

Jeg har ikke gjort noe med det. På den første sa jeg i fra, og bestilte på nytt.
Den andre fikk jeg i går, men jeg har ikke sagt i fra.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 22.11.2023 den 2:25 PM):

Det er alt for generelt å si, og direkte misvisende. Flere kvalitetsprodusenter har egne butikker på AliExpress. Skal du følge din logikk må du i så fall styre unna "alt" av norske butikker også. Kanskje "mannen i gata" bør styre unna elektronikk på AliExpress, men det er mye kvalitet der bare man har liiiitt peiling. Clas Ohlson og NetOnNet er notoriske på (halv)dårlige Kinaprodukter, så der får også mannen i gata som ikke gidder å undersøke en del B-produkter. Jeg ville heller frontet å styre unna alt som heter dropshipping.

I Norge har vi lover og regler som regulerer ting som sikkerhet og trygghet. Det er ikke perfekt, men det sier seg selv at det er mye tryggere, generelt, å kjøpe noe i Norge enn i Kina.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 timer siden):

For å si det sånn, så skjer det like ofte at man får feil i Norge. Om ikke oftere faktisk. Med tanke på hvor mange pakker jeg har motatt fra Kina så vil jeg si feilraten er større fra Norske nettbutikker. 

Her er jeg helt enig.
Største feilraten jeg erfarer er hos elkjøp som jeg nå har gitt helt opp.

Har bestilt hundrevis om ikke tusenvis av pakker fra Ali.
Har aldri fått varer i feil farge eller størrelse.
- Jeg har fått varer av ikke så god kvalitet, men det blir mindre og mindre av slikt.
- Når man vet hvordan man skal lete finner man ofte bedre kvalitet på AliExpress en på elkjøp/biltema/power/clas

Jeg handler alt av kabler til Mobil og Data fra Ali nå.
Spes USB-Ckabler.
Når man bare har lært seg hva man skal se etter, og ikke kjøper det billigste av det billigste, er det ekstremt mye av veldig god kvalitet, til veldig gode priser.
Hvorfor skal man betale 300 kroner for en meter 100w-USB-C kabel i norge når man kan får en 2Meter av bedre kvalitet Fra Ali?

De får gangene jeg har hatt problemer med varene har jeg alltid fått pengene tilbake uten problemer.
Har aldri måtte sende noe i retur, men fått pengene tilbake eller nytt produkt.

Lenke til kommentar

Mange søker feks. På "USB-C Cable" og enten blar seg nedover til dem finner den som er billigst eller sorterer på pris fra billigst til dyrest og velger den billigste. Da går man på en smell med stor sannsynlighet. Fordelen er jo at man trolig brukte veldig lite penger. 

Jeg har sikkert 30 stk. USB-C kabler fra Essager som jeg har testet og dem holder det dem lover. 

Som en liten sidenotis kan jeg meddelle at den medfølgende USB-C til USB-C kabelen som følger med feks. iPhone 15 Pro Max faktisk er veldig bra. Den er tynn, meget fleksibel og den takler opp mot 30W. Ja, jeg har testet og målt. Om den klarer mer enn det vet jeg ikke, men det spiller ikke noen rolle. iphone klarer uansett ikke å lade fortere. Eller rettere sagt, dem har strupet muligheten for dette for å beskytte batteriet. Noe jeg synes er en god ting.
 

Man trenger ikke noe raskere lading mener jeg. IPhone lader fra 0-50% på 30 minutter. Da holder batteriet normalt sett en hel dag. Å i dag hvor mnan har batteribanker og ellers mulighet for lade over alt så er det ikke noe poeng med en superduper hurtiglader som pumper 100W inn i telefonen. 

Det som er minst like viktig er effektiv strømstyring. Å der er Apple veldig gode. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

men det spiller ikke noen rolle

Spiller noen rolle om du skal bruke kabelen til mer en å lade bare telefonen.
Jeg har kvittet meg med alle C-C kablene som ikke takler 100w og TB
Er så utrolig kjekt å bare koble en kabel i PC'n og ekstern mus-tastatur-skjerm opp.
Prøver du dette men en rimelig 30w c-c kabel sliter man.
Er no herk å måtte ha ørten forskjellige typer kabler når man bare kan ha en type.
Så jeg trenger ikke se på hvordan kabel jeg drar med meg.
Samme kabelen som later PC'n med 100w kan også lade Sonymobilen med 10w om jeg vil.

Kan fint bruke en 100w kabel i en 10w lader. :)
 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (31 minutter siden):

Spiller noen rolle om du skal bruke kabelen til mer en å lade bare telefonen.
Jeg har kvittet meg med alle C-C kablene som ikke takler 100w og TB
Er så utrolig kjekt å bare koble en kabel i PC'n og ekstern mus-tastatur-skjerm opp.
Prøver du dette men en rimelig 30w c-c kabel sliter man.
Er no herk å måtte ha ørten forskjellige typer kabler når man bare kan ha en type.
Så jeg trenger ikke se på hvordan kabel jeg drar med meg.
Samme kabelen som later PC'n med 100w kan også lade Sonymobilen med 10w om jeg vil.

Kan fint bruke en 100w kabel i en 10w lader. :)
 

Tror nok du missforsto meg litt. Jeg mente ikke at Apple sin kabel er det råeste man får tak i. Jeg mente at dette ikke bare er en drittkabel dem har slengt med. Den er ganske tynn og meget fleksibel. Det teller mye for meg da en tykkere stivere kabel sliter mer på kontaktene. På kontorpulten foretrekker jeg feks. Apple kabelen da den er fleksibel og lager mindre stress i kontakten på telefonen. 

Ellers har jeg også en drøss 100W kabler som jeg bruker, men dem er som sagt tykkere og mindre fleksible. Vertfall dem jeg har. 

Hvis du har kabler som takler 100W som er like tynne og fleksible som Apple sin standard kabel så gi meg gjerne en link. Da skal det bestilles :) 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Nei, det hadde jo vært surt om kabelen de sendte med ikke tålte normal lading.

Man må se kvaliteten på selve kabelen også. Ladehastighet er ikke alt. Som jeg slrev er det fordeler med en mer fleksibel kabel som i mine øyne overgår de ekstra få prosentene i ladehastighet. 

Som nevnt så vil en mer fleksibel kabel slite mindre på kontakten i telefonen (litt avhengig av hvordan man lader den). En mer fleksibel kabel krøller seg ikke heller på samme måte som billigere kabler og dem tar mindre plass når man skal ha dem med seg etc. 

Jeg kan telle på 3 fingre de siste 5 årene jeg hadde satt pris på raskere lading. Dette er ganger hvor jeg har glemt og lade den og at jeg trenger at den funker i 7-8 timer uten mulighet for kontaktpunkter for lading. 

Men da tar jeg med meg en liten magsafe lader som jeg fester på telefonen. Problem løst. 

Jeg ser fordelen med å kun ha en type kabel som funker til alt. Altså en haug med 100W kabler. Men det har også sin bakdel som jeg har nevnt over. 

Så ladehastighet er faktisk ikke det eneste som teller.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (43 minutter siden):

er det realistisk å bestille slike store varer fra Aliexpress?

mobile home

http://t.ly/och_f

eller f.eks møbler

http://t.ly/4PgE2

hvem tar seg av frakt når varen omsider er i Norge?

Da ville jeg nok heller valgt Alibaba og huket av på "Trade Assurance" og "Verified Supplier" og valgt en selger som hadde holdt på en stund, det blir da sendt med Container og det blir diverse papirarbeid og havneavgift osv.. så man bør vite hva man holder på med.

Alibaba er mer proff utgaven av aliexpress.

 

De fleste selgere på Alibaba kan selge deg minimum "1 Quantity"

Hadde egentlig tenkt og kjøpe minigraver via Alibaba men det utgår for øyeblikket pga den lave kroneverdien.

 

Den ene av de selgerne du henviser til på Aliexpress har 1 positiv tilbakemelding og har ikke vært noe særlig lenge på Aliexpress, jeg ville styrt unna.

 

Hadde nok ikke hatt noe problem med Sofaselgeren, jeg har kjøpt store ting fra Aliexpress før, blant annet en Pionjar fjellboremaskin (YN27 het den, altså en kopi av Pionjar som opprinnelig er Svensk) den veide en del og fikk den vel levert på døra med Bring.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

*snip*

takk for interessante synspunkter/innspill.

jeg skal ikke ha "noe stort" pr. nå, men har ofte lurt på hvordan det fungerer. :D

mye av det virker liksom helt vilt, å kunne bestille med et tastetrykk. Mye store industrimaskiner osv.

man skal være litt tøff for å ta sjansen på å bestille innen den sjangeren, men for deg har det jo gått bra, så er åpenbart mulig.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

takk for interessante synspunkter/innspill.

jeg skal ikke ha "noe stort" pr. nå, men har ofte lurt på hvordan det fungerer. :D

mye av det virker liksom helt vilt, å kunne bestille med et tastetrykk. Mye store industrimaskiner osv.

man skal være litt tøff for å ta sjansen på å bestille innen den sjangeren, men for deg har det jo gått bra, så er åpenbart mulig.

På Alibaba er det litt mer enn ett tastetrykk, der må man kontakte selger og avtale frakt, pris osv... Jeg begynte å fundere på å importere en minigraver etter at jeg så en video på YT av ett Engelsk Par som bodde i Frankrike, de går igjenom hele kjøpsprosess, sporing av container via app, henting av boks på terminal osv... 

 

 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (30 minutter siden):

Jeg begynte å fundere på å importere en minigraver etter at jeg så en video på YT av ett Engelsk Par som bodde i Frankrike, de går igjenom hele kjøpsprosess, sporing av container via app, henting av boks på terminal osv... 

bare tanken skremmer vettet av meg. :grin2:

de fikk noen problem med en avgift som måtte betales (på nytt)

bor du i Norge må du muligens helt til Hamburg eller Amsterdam som "nærmeste havn" for å hente?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 timer siden):

bare tanken skremmer vettet av meg. :grin2:

de fikk noen problem med en avgift som måtte betales (på nytt)

bor du i Norge må du muligens helt til Hamburg eller Amsterdam som "nærmeste havn" for å hente?

De betalte vel moms 2 ganger, men de fikk ordnet opp i det, nei man må vel til nærmeste havn hvor kontainerskip legger til i Norge , så vil tro det da blir Oslo muligens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...