Gå til innhold

Hogwarts Legacy er lansert og får toppkarakterer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):

 

Fordi Rowling har sagt at biologiske menn er biologiske menn og ikke kvinner, og at de ikke burde delta i kvinneidrett?

Er du uenig i det? Du sier du har en transsønn. Det er vel en grunn til at du kaller dem transsønn og ikke sønn? Fordi vedkommende ikke ble født biologisk hannkjønn?

Det lureste for Rowling å gjøre er selvfølgelig å holde kjeft og tjene penger som hakka møkk. I stedet velger hun å komme med en kontroversiell mening. Jeg synes det står mer respekt av det. Og jeg ville syntes det om folk jeg er uenig med også.

Du sier Rowling forsøker å kansellere, og Rowling er bølle, men herreminhatt så mye makt det bittelille LGBT-twittermiljøet har.

Bare for å presisere litt så er det vel T-miljøet mot LG-miljøet det er snakk om der Rowling støtter andre kvinner, men også homofile og lesbiske som mener at menn ikke kan definere seg som lesbiske kvinner. De mener at det ikke er riktig at en hvilken som helst mann kan kalle seg lesbisk kvinne og kreve adgang til foreninger for lesbiske kvinner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

JKR har så vidt jeg vet ikke laget spillet, ei vært direkte involvert i følge utgiver Warner Brothers. Så da får folk ta "woke-rettferdigheten" sin og stappe den oppi noe anna. Rent tullball. Virkelige problemer får mindre oppmerksomhet pga slikt tull. Og, ut fra det jeg har lest hva JKR har sagt så burde det ikke være så kontroversielt. Men det er en annen diskusjon. Hun står ikke bak spillet som sådan uansett. 

Men viktigst - Knall spill! Jeg ble fryktelig positivt overrasket. :) Spiller på PC - og kjøper en ekstra versjon til guttungen på konsoll. Med god samvittighet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tabris skrev (2 timer siden):

Denne kampanjen mot JKR irriterer meg så mye at jeg får lyst til å kjøpe spillet to ganger for å utligne en som boikotter.

Har kjøpt Deluxe-utgaven, da, så har bidratt litt.

Ved å kjøpe spillet så støtter du spillselskapet mer enn du støtter Rowling. Samme Spillselskapet som har satt transpersoner og lesbiske/homofile i dette spillet. 

Så ved å kjøpe spillet så støtter og støter du begge sider samtidig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.gamingbible.com/news/hogwarts-legacy-introduces-series-first-trans-character-585669-20230207

Sitat

Many have already criticised the character’s name though, pointing out that including both ‘Sir’ and ‘Ryan’ - both of which hold masculine connotations - in the name of a transgender woman is tone deaf.

Som nevnt før har jeg ikke lest hva Rowling har skrevet, men hvis dette er logikken til de som kritiserer henne så har hun min fulle støtte uansett. For enkelte vil det virkelig aldri bli bra nok uansett hva de gjør.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg stusset også litt over påstanden om at "mange" vil boikotte, all den tid slike kampanjer virker å være preget av en høylytt minoritet og folk som kanskje ikke ville vært så skrekkelig interessert i spill uansett. Litt på samme måte som andre "krav" til spillmediet. 

Ellers synes jeg, som en som ikke har fulgt debatten tett, det var interessant å få Rowlings "overtramp" fremlagt i en annen tråd, der det fremstod litt påfallende hvor lite ille det en klarte å grave frem om henne var, til tross for at en tilsynelatende la ned en ganske omfattende innsats:

Interessant nok fremkom det i den tråden uttalelser som skulle tilsi at hun har de motsatte holdningene av de hennes kritikere anklager henne for, og bevisene for hennes gode holdninger fremstod på mange måter sterkere enn de for hennes dårlige:

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Ved å kjøpe spillet så støtter du spillselskapet mer enn du støtter Rowling. Samme Spillselskapet som har satt transpersoner og lesbiske/homofile i dette spillet. 

Så ved å kjøpe spillet så støtter og støter du begge sider samtidig.

Enig. Dette er et viktig poeng som jeg tror en del av de som boikotter overser.

La oss si at så mange hadde boikottet spillet at det floppet. JKR hadde da ikke fått noe særlig inntekt fra spillet, men det har hun heller ikke behov for da hun er styrtrik fra før. De det hadde gått ut over, var de ansatte i spillselskapet, som i verste fall kunne stått i fare for å miste jobben. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 7.2.2023 den 14.31):

Tror de fleste er i stand til å se forbi den lille, men høylytte woke-mafiaens grunnløse hat-kampanje mot J.K. Rowling, og kommer til å elske dette spillet! Tallene snakker for seg selv.

Mange av journalistene i Tek, Gamer med mer er super woke selv. Derfor fremstilles det på denne måten. Sjekk de ut på twitter.

De fleste finner nok ikke så mye galt i det JKR har sagt, ut i fra reaksjonene her inne og andre steder.

Endret av Sjørøver
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (22 minutter siden):

Mange av journalistene i Tek, Gamer med mer er super woke selv. Derfor fremstilles det på denne måten. Sjekk de ut på twitter.

De fleste finner nok ikke så mye galt i det JKR har sagt, ut i fra reaksjonene her inne og andre steder.

Har inntrykk av at hele spilljounalistikk-bransjen har blitt ekstremt politisk korrekt etter gamergate dessverre. Bare det at nesten halve denne saken handler om J.K. Rowlings såkalte "kontroversielle" uttalelser sier jo sitt. Ikke bare er det fullstendig irrelevant for spillet, men uttalelsene er ikke spesielt kontroversielle i de aller flestes øyne. Media prøver desperat å skape en sak rundt det virker det som. Heldigvis ser det ut til at spillerene elsker spillet. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Hansien said:

Det er passe naivt å tro det er unikt den ene veien. Det er en grunn til at vi nå har det som kalles cancel-culture, og det er ofte rettet mot de som ikke nødvendigvis har den samme meningen som det woke-samfunnet ønsker å tvinge igjennom. Som f. Eks at medier ikke ønsker å gi review til dette spillet på bakgrunn av at JK har hatt sine upopulære uttalelser tidligere og en stor aksjon hvor folk fremmer behovet for å boikotte dette spillet siden JK tross alt skapte universet, trass at det er en større gruppe mennesker som står bak uavhengig av henne. 

Eller det faktumet at GirlfriendReviews ble trakassert til tårer fordi hun spillte dette her på steam. 

 

Koselig gjeng denne woke-mobben..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen er veldig opptatt av å kategorisere folk inn som "woke", "mobb" og sånt, bare fordi noen er uenig med Rowlings uttalelser. Jeg synes det blir veldig rart. Får litt kjellerstue-vibber der man repeterer talepunkter fra andre.

Jeg tilhører vel de som ikke fatter hvordan noen ikke ser at enkelte av uttalelsene er veldig problematiske for de som er transpersoner. Det betyr ikke at jeg støtter noen boikott av dette spillet eller tror at Rowling hater transpersoner eller noe sånt. Jeg er bare uenig i hennes menneskesyn, og synes det er veldig feil av henne å trekke kunstige paralleller mellom gruppen transpersoner, pedofile og voldtektsmenn. Disse uttalelsene tiltrekker seg naturligvis da faktiske transhatere og andre gjerne fra ytre høyre og lignende som har svært negative hensikter ovenfor transpersoner som gruppe. Det blir en slags "guilt by association" mot Rowling, men all den tid hun ikke har tatt god og klar avstand fra dette så mener jeg hun fortjener litt kritikk for det.

Det er ikke så mye verre enn det, tror jeg. Men det er vel skikkelig "woke" å mene noe sånt 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye verre enn det, tror jeg. Men det er vel skikkelig "woke" å mene noe sånt 😅

Det er jo like mye andre veien, der folk omtrent blir satt i samme bås som JKR om man har lyst til å spille et spill man har ventet lenge på, bare fordi man er Harry Potter-fan. Det er ikke riktig det heller. Så begge sider er skyld i stigmatiseringen. Det begynner å nå en grense mener jeg, der man verken kan få mene ting eller få lov til å glede seg over ting, uten at man blir dratt igjennom en form for guilt-trip

EDIT: Jeg forsvar ikke JKR, bare hennes ytringsfrihet. 

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (19 timer siden):

Hvis noen sier "alle jøder burde dø" og jeg kaller den personen en drittperson så er det også "fordi personen hadde meninger du ikke er enige i". Å redusere det slikt fjerner all kontekst.

Du drar sånne ekstremer at det rett og slett er ikke vits å snakke med deg. Jeg sier ikke at JKR ikke gikk over en grense - det gjorde hun så sannelig, men man må tåle at noen har sagt noe slemt på Twitter, uten at man skal miste all forstand. Skjerp deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Du drar sånne ekstremer at det rett og slett er ikke vits å snakke med deg. Jeg sier ikke at JKR ikke gikk over en grense - det gjorde hun så sannelig, men man må tåle at noen har sagt noe slemt på Twitter, uten at man skal miste all forstand. Skjerp deg. 

Poenget er at når du drar den "kun fordi x har en annen mening enn deg" så fjerner det all nyanse rundt saken, såpass mye at det til og med kunne blitt brukt om det nynazister eller muslimske ekstremister mener.

Du sier du er enig i at hun gikk over en grense, og det er kun det jeg også har sagt. Jeg går kun i mot de som sier at hun ikke har sagt noe negativt. Det er noen her inne som tror at det hun har sagt er i verste fall nøytralt. Der er jeg uenig.

Hun må også tåle at folk ikke vil støtte henne pga ting hun sier på Twitter uten at folk skal rope ut "cancel culture". Så lenge ingen forbyr henne fra å gjøre noe, så kan folk stemme med lommeboken.

Jeg har forøvrig kjøpt spillet, da det virker kult og jeg støtter teamet som har laget det. Liker ikke JKR men hun har ingenting med dette spillet å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Noen er veldig opptatt av å kategorisere folk inn som "woke", "mobb" og sånt, bare fordi noen er uenig med Rowlings uttalelser. 

 

Det er ingen som kategoriserer folk som "woke" eller "mobb" fordi de er uenig med JKRs uttalelser. Stråmenn som dette bidrar bare til å polarisere debatten.

Det er de som ikke kan nøye seg med å være uenige, men som bidrar i kampanje mot JKR med cancel, boikott og det hele som er de som blir kalt for "woke" og "mobb". Hadde man bare vært uenig og kommet med saklige motargumenter, så hadde dette aldri blitt et problem.

Endret av Tabris
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Helt ærlig så er jeg møkkalei av dette som for meg er noia om woke og cancel.

For meg handler det om å være anstendig i livet.

Rowling har rett til sine meninger.
Samtidig så forstår hun ikke at mye av det hun skriver legitimerer transhat.
Det å være rik og ha innflytelse gir folk større skadepotensiale.

De av dere som synes det hun skriver er helt uprobematisk forstår muligens ikke de praktiske implikasjoner av mye det dama påstår og forsterker ved å bruke plattformen hun har til dette.

For min del skal alle få lov til tenke inni seg at "er du født gutt så er du gutt for alltid, for kjønn kan ikke forandre seg". Det er lov å tenke sånt.

Men betyr det at det skal være lov å agere basert på denne overbevisningen?
Hvis jeg tenker at kjønn er fast og at det er min rett å forsvare dette aktiv i hverdagen, hva fører det til?

Er det greit at jeg fortsette å kalle min kollega Knut, selv om på passet står det at hun heter Elizabeth?
Er det greit at hvis Knut ser ut som en dame og oppfører seg sådan jeg skal tvinge hun til å bruke garderobe og toalettet til oss mannfolka?
Er det greit at jeg tvinger Elizabeth til å bruke en uniform som ikke lenger passer?

Er det bare ytringsfrihet, eller har er det i praksis trakassering, mobbing, diskriminering?
Der transpersonen er utvilsomt svakeste part?

Merk at dette er bare starten av Rowlings offentlig reise som enabler av transhat .

Hun har kommet med vel mye mer som er direkte misvisende fakta, hun har pekt på deler av en vitenskapelig debatt og presentert som en sannhet, og hun har brukt hele pakken av  retoriske teknikker som mer eller mindre faller i kategori sjikanering.

Jeg har forståelse for at dette er både en betent og viktig tema, og at det er lov å ha bekymringer og ønske seg gode diskusjoner rundt det. Men det krever omhu, og det krever at de partene som sitter på mer makt, slik hun gjør, tar ting rolig uten å øyeblikkelig gå i kampmodus og spille offer. Ellers så er det faktisk ikke noe annet å si om hun en "typisk boomer"

Vel og merke, vi kan og fortsatt bør diskutere om mange av disse tema.
Det er mange som ønsker for eksempel endringer rundt deltakelse i profesjonell idrett, men det forutsetter at man har såpass is i magen og omhu til å kunne ta gode diskusjoner, basert på et vitenskapelig grunnlag,  for å sikre at det settes kriterier som både respekterer individet og felleskapet.

Endret av mronym
feilskriving
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Tabris skrev (39 minutter siden):

Det er ingen som kategoriserer folk som "woke" eller "mobb" fordi de er uenig med JKRs uttalelser. Stråmenn som dette bidrar bare til å polarisere debatten.

Det er de som ikke kan nøye seg med å være uenige, men som bidrar i kampanje mot JKR med cancel, boikott og det hele som er de som blir kalt for "woke" og "mobb". Hadde man bare vært uenig og kommet med saklige motargumenter, så hadde dette aldri blitt et problem.

Et fornuftig innlegg. 

Jeg tror enkelte sliter sterkt med tanken av å takle at andre både kan ha og ikke minst har rett til sine egne meninger,. Det gjelder nok "begge sider", selv om det i praksis vel er en grå, grøtete masse mellom ytterpunktene. Enkelte har jo titusenvis av innlegg her og ligger på siste side hver gang jeg er inne og leser litt. Spørsmålet er om man da faktisk har tid til å være ute i verden og faktisk kjenne litt på hva som skjer. Og ta litt på gress, som de sier. Jeg tenker mitt om det, men vet jo selvsagt ikke hva folk bedriver tida si med, annet enn uhorvelig stor mengde av den her inne. 

Litt paradoksalt er det uansett med disse debattantene her som alltid går direkte til det du skriver først. "Stakkars oss, vi er alltid kategorisert som en "woke mobb"" når diskusjonen - som du sier - som regel er langt mer nyansert enn som så. Selv har jeg eksempelvis sett flere av "the usual suspects" kalle Jordan Peterson 'kongen av incels' ved flere anledninger eller kaste folk som ikke er enig med dem selv ned i kjelleren til sin mor. "Kjellerstue-vibber" som det skrives over her. Hvis ikke det er å kategorisere, hva er det så?

Ironien tror jeg dessverre ofte er tapt. Det er ikke så enkelt å kansellere folk hvis man gir dem rett til å ha en subjektiv mening og ikke tillegger den på andre, antar jeg,  Så har jeg også lest her på forumet at kansellering er "noe alt right i USA har funnet opp for å underbygge egen sak". Det blir dårlig dialog av sånt, men det blir kanskje enklere å forstå hvorfor noen både tillegger andre meninger (for å underbygge sine) og i alle fall ikke anerkjenner at det finnes helt legitime meninger om saker og ting, som ikke er fobisk mot noen individer eller grupper av den grunn. 

Litt mer lystig: For de som er mest prinsippfaste i sitt hat må det være litt vanskelig om man skal boikotte dette spillet grunnet JK-tilknytningen, eller om de skal støtte spillet ettersom det jo blant annet er en transperson med. Det må gjøre vondt! 😀 Jeg gleder meg til å spille det, både fordi jeg syns universet er fint (og inkluderende) og spillet tilsynelatende er meget godt håndverk.  

Endret av Revie
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Liker ikke JKR men hun har ingenting med dette spillet å gjøre.

Så hvorfor er det da så mye drama rundt det? Og hvorfor var det ikke noe tilsvarende rundt Fantastic Beasts-filmen som kom i fjor, hvor hun både var produsent og manusforfatter? Man skulle jo tro det ville vært mer oppstyr da, men hørte aldri noe om at folk skulle boikotte den. Kanskje litt dumt av meg å forvente logikk og konsistens fra denne gjengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...