Gå til innhold

Hvorfor har ikke coop de billigste matbutikkene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rema gjorde om på Æ-appen for noen måneder siden, så kundene oftere får rabatt på varer de ikke ønsker. De som ikke liker kaffe, kan f.eks. få en stor rabatt på kaffe. Dette har sikkert Rema tjent mer penger på. De har råd til salt i grøten fremdeles. 

For å få fram siter utvalg, merk av den setningen i innlegget du vil sitere (ja, merk noe midt i tråden). Dette fungerer stort sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (1 time siden):

Rema gjorde om på Æ-appen for noen måneder siden, så kundene oftere får rabatt på varer de ikke ønsker. De som ikke liker kaffe, kan f.eks. få en stor rabatt på kaffe. Dette har sikkert Rema tjent mer penger på. De har råd til salt i grøten fremdeles. 

Jeg handlet 10 varer på Rema når de hadde 10-listen. og noen ganger handlet jeg noe i tillegg.

Men etter at de kom med det nye systemet hvor en kun får rabatt på ting en ikke kjøper, så har jeg ikke handlet noe på Rema.
Er kun innom Rema for å hente posten, men har jeg valget så velger jeg boks utenfor Extra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er hvordan Coop i så stor grad kan invadere et marked med kommunens velsignelse slik de har gjort i østre del av Stavanger. 

I min 600m omkrets så finner jeg ikke mindre enn 3 stk coop extra og 1 stk coop prix. Tidligere var 1 av de 3 extra-butikkene en "mega" (i anførselstegn fordi det var byens værste mega ang. utvalg). I tillegg så eksisterer det 1 stk Kiwi og 1 stk rema 1000 i ukanten av området. 

Jeg har ingen ønsker om å velge mellom extra 1, 2 eller 3... eller prix. Jeg ønsker meg Meny, Kiwi og gjerne en ekstra rem 1000 butikk. Men aller helst, ønsker jeg meg en utenlandsk kjede,, som har noe mer enn de samme varene jeg finner i alle butikker. 

Edit: Det er 200m mellom 2 av extra-butikkene og 1,4 km mellom de to som er lengst vekke fra hverandre

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (9 minutter siden):

Mitt spørsmål er hvordan Coop i så stor grad kan invadere et marked med kommunens velsignelse slik de har gjort i østre del av Stavanger. 

I min 600m omkrets så finner jeg ikke mindre enn 3 stk coop extra og 1 stk coop prix. Tidligere var 1 av de 3 extra-butikkene en "mega" (i anførselstegn fordi det var byens værste mega ang. utvalg). I tillegg så eksisterer det 1 stk Kiwi og 1 stk rema 1000 i ukanten av området. 

Jeg har ingen ønsker om å velge mellom extra 1, 2 eller 3... eller prix. Jeg ønsker meg Meny, Kiwi og gjerne en ekstra rem 1000 butikk. Men aller helst, ønsker jeg meg en utenlandsk kjede,, som har noe mer enn de samme varene jeg finner i alle butikker. 

Det er jo et gammelt arbeiderklassestroek.

Har det noe med det aa gjoere?

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (20 minutter siden):

I min 600m omkrets så finner jeg ikke mindre enn 3 stk coop extra og 1 stk coop prix. Tidligere var 1 av de 3 extra-butikkene en "mega" (i anførselstegn fordi det var byens værste mega ang. utvalg). I tillegg så eksisterer det 1 stk Kiwi og 1 stk rema 1000 i ukanten av området. 

Fordi de før var egne butikker, så gikk de inn i Coop, og så lenge de drives med overskudd så er det ingen grunn for de å legge ned butkkkene, for da kommer en konkurrent inn. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Fordi de før var egne butikker, så gikk de inn i Coop, og så lenge de drives med overskudd så er det ingen grunn for de å legge ned butkkkene, for da kommer en konkurrent inn. 

Tre av disse vil jeg tro, er gamle oekonomer, som de het foer.

Hvis en butikk, skulle overleve der i gamle dager, maatte den tilhoere kooperasjonen.

Svein Tang Wa synger jo en arbeidervise om "Hu Jenny paa oekonomen" tilsiktet, det omraadet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (42 minutter siden):

Hvis det er så ekstremt lukrativt å drive matbutikker her i norge så er det faktisk absolutt ingenting i veien for at utenlandske aktører kan etablere seg, men de velger å ikke gjøre det.

Det er kun lukrativt hvis du har sinnsyke innkjøpsavtaler.

Rabatten Rema, Coop og NorgesGruppen får på varer de kjøper inn, er det komplett umulig for mindre aktører å oppnå. Nye butikker har dermedikke sjans i havet til å selge melk og brød til samme pris. 

Tre aktører dominerer markedet, og har sikret seg gode kvantumsrabatter pga sin størrelse. 

Hadde vi hatt flere butikkaktører, ville hver og en av de hatt mindre makt, som igjen ville åpnet opp for at nye butikker kunne klart å etablere seg.

Dette er en fastlåst situasjon, og jeg ser ingen god løsning. Det eneste som kanskje kunne ha virket, var hvis myndighetene tvangsdelte hver kjede opp i ti nye enheter. Da hadde vi over natten hatt 30 ulike butikker, som hver måtte ha forhandlet for innkjøpsbetingelser. På en slik måte ville betingelsene innbyrdes mellom de kanskje blitt likere — som kan føre til noe bedre konkurranse. Kanskje. Kanskje ikke. Uansett alt for drastisk til at jeg kunne ha anbefalt en slik løsning.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (46 minutter siden):

Hva med å forby rabattene? Selge varene på samme måte som vi kjøper dem, med hyllepris?

Du tenker på bonusprogrammene? 

Konkurransen innen flytrafikken ble betraktelig bedre da kundeprogrammene ble forbudt innenlands. Ingen gratis SAS-poeng når man reiste på jobbens regning, gjorde det mer aktuelt å vurdere de ulike aktørene opp mot hverandre. Norwegians eksistens skyldes mye dette!

Poengene og fordelene du får av å være trofast Kiwi-kunde, er dog ikke av samme kaliber. Butikken har ikke egen hurtigkasse for de som har sølvkort fra NorgesGruppen. Rema har ikke unike varer som selges eksklusivt til de som har brukt Rema over 100 ganger året.

Du straffes ikke ved å handle hos konkurrenten. Ingen bonuspoeng som nullstilles etter X dager, etc.

Jeg tror ikke fjerning av lojalitetsprogram vil ha noen som helst betydning. Til informasjon har jeg i dag både Trumf, Coop-medlskap og Æ-appen. Ergo handler jeg akkurat der jeg vil, uten å bry meg om eventuelle bonuser/fordeler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja. Coop starter i motbakke - de er medlemseid med en omsetningsbasert utbytteordning, noe som betyr at de må kalkulere med at en ikke ubetydelig andel av omsetningen skal deles ut igjen. Det ble 1,3 milliarder rett fra bunnlinja i 2022, til sammenligning var driftsinntekter og -resultat hhv. 72mrd og 2,1mrd (2021-tall). Det tilsvarer utdeling av nærmere en tredjedel av resultatet i utbytte, hvert år, som en fast ordning. Medlemsdemokratiet (at styrene i lokale samvirkelag er tillitsvalgte medlemmer) har også en kostnad i form av effektivitetstap. 

Så pengene forsvinner ikke ut i noe økt overskudd i Coop. Om de forsvinner i "toppen" eller på vei dit er et annet spørsmål. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 3.2.2023 den 21.43):

Det er kun lukrativt hvis du har sinnsyke innkjøpsavtaler.

Rabatten Rema, Coop og NorgesGruppen får på varer de kjøper inn, er det komplett umulig for mindre aktører å oppnå. Nye butikker har dermedikke sjans i havet til å selge melk og brød til samme pris. 

Tre aktører dominerer markedet, og har sikret seg gode kvantumsrabatter pga sin størrelse. 

Hadde vi hatt flere butikkaktører, ville hver og en av de hatt mindre makt, som igjen ville åpnet opp for at nye butikker kunne klart å etablere seg.

Dette er en fastlåst situasjon, og jeg ser ingen god løsning. Det eneste som kanskje kunne ha virket, var hvis myndighetene tvangsdelte hver kjede opp i ti nye enheter. Da hadde vi over natten hatt 30 ulike butikker, som hver måtte ha forhandlet for innkjøpsbetingelser. På en slik måte ville betingelsene innbyrdes mellom de kanskje blitt likere — som kan føre til noe bedre konkurranse. Kanskje. Kanskje ikke. Uansett alt for drastisk til at jeg kunne ha anbefalt en slik løsning.

Er ikke det litt selvmotsigende? Grunnen til at 3 kjeder dominerer er pga gode innkjøpsbetingelser fordi de kjøper enorme mengder,og så skal de deles opp til små enheter som dermed vil få dårligere priser fra produsenter og leverandører? I tillegg vil vel dette føre til mindre enheter med grossister og være kostnadsdrivende. Det vil bli en mer fair konkurranse, men jeg tror det hadde gitt dyrere priser til sluttkunden? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 3.2.2023 den 21.43):

Det er kun lukrativt hvis du har sinnsyke innkjøpsavtaler.

Rabatten Rema, Coop og NorgesGruppen får på varer de kjøper inn, er det komplett umulig for mindre aktører å oppnå. Nye butikker har dermedikke sjans i havet til å selge melk og brød til samme pris. 

Tre aktører dominerer markedet, og har sikret seg gode kvantumsrabatter pga sin størrelse. 

En utenlandsk aktør _kunne_ ha kjøpt/leid 3000 lokaler rundt om i landet, funnet kjøpmenn/hyret ansatte, og så forhandlet med prior/gilde/tine/bama.

Gitt nok kapital så kunne de ha blødd penger inntil de hadde nok omsetning til å få lignende priser inn som dagens 3 store. Og så kunne de ha skrudd ned profitten fra 3-4% til 1-2% sånn at vi kunne få 1-2% billigere mat. Ville du ha investert sparepengene dine i et slikt tiltak?

Det er mulig at distributøren Asko er konkurransehemmende men den er vel ikke heleid av Norgesgruppen?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (16 minutter siden):

En utenlandsk aktør _kunne_ ha kjøpt/leid 3000 lokaler rundt om i landet, funnet kjøpmenn/hyret ansatte, og så forhandlet med prior/gilde/tine/bama.

Gitt nok kapital så kunne de ha blødd penger inntil de hadde nok omsetning til å få lignende priser inn som dagens 3 store. Og så kunne de ha skrudd ned profitten fra 3-4% til 1-2% sånn at vi kunne få 1-2% billigere mat. Ville du ha investert sparepengene dine i et slikt tiltak?

Det er mulig at distributøren Asko er konkurransehemmende men den er vel ikke heleid av Norgesgruppen?

-k

Syns du beskriver problematikken ganske bra her. Det er ikke noe særlig penger å spare i det siste leddet, og leverandørene har enorm makt, siden de har nærmest monopol innenfor sine produktområder. 

Jeg tror Norgesgruppen eier Asko, men klarte ikke google meg til fasit. 

generasjon Johannson fortsatt eiere og ledere i virksomheten og JOH. JOHANNSON har en eierandel i NorgesGruppen ASA på ca. 70 prosent. ASKO er et av NorgesGruppens to forretningsområder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...