Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt brød, men potensielt mindre jo mer fiber. Nordmenn elsker å stappe i seg mat fra frø og frøoljer. Dette skjer fra morgen til kveld.

Du merker ikke noe til det for det er mekanismer i kroppen som håndterer dette, blant annet skjoldbruskkjertelen. Saken er at disse funksjonene blir stresset til det ikke går mer.

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Er bare å glede seg til alderdommen.

Det vil vise seg. De jeg kjenner som har blitt over 90 år har stort sett levd på fisk, gulerot og poteter. Det var det som var tilgjengelig.

Hvis man skal følge anbefalinger skal man ikke spise overdrevet med fisk for å unngå miljøgifter. Det som funket for 50 år siden, funker ikke nødvendigvis nå.

Det hele blir et spørsmål om effekten mellom kost og nytte. Hvilken nytte gjør det i kroppen i forhold til skade/risiko.

Endret av BadCat
Skrevet

Mine fagområder er elektronikk, medieproduksjon, branding og profesjonell gaming. Verifiser med flere kilder før dere gjør noe drastisk med kostholdet.

Skrevet
BadCat skrev (13 minutter siden):

Det vil vise seg. De jeg kjenner som har blitt over 90 år har stort sett levd på fisk, gulerot og poteter. Det var det som var tilgjengelig.

Hvis man skal følge anbefalinger skal man ikke spise overdrevet med fisk for å unngå miljøgifter. Det som funket for 50 år siden, funker ikke nødvendigvis nå.

Det hele blir et spørsmål om effekten mellom kost og nytte. Hvilken nytte gjør det i kroppen i forhold til skade/risiko.

Hvem i alle dager ønsker å bli 90 år? De fleste sitter på ett hjem å husker ikke sist kvarter. De er ensome pga de tror ingen besøker de og frustrert over at de kan gjøre stort sett ingenting. 

Klart, det finnes unntak og oppegående 90 åringer men det er ikke mange. 

Om en spiste fisk har nok veldig lite å si. Mange av de som er 90 nå røykte store deler av livet feks, da har det lite å si om du kokte poteter og spiste fisk..

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kanskje ikke 90, men man kan i alle fall game til uti de 70.

Nyere forskning påstår at reaksjonseven holder seg 20 år lengre enn først antatt.

Endret av BadCat
Skrevet
4 hours ago, BadCat said:

Mine fagområder er elektronikk, medieproduksjon, branding og profesjonell gaming. Verifiser med flere kilder før dere gjør noe drastisk med kostholdet.

Enig!

Jeg pratet med fastlegen min om Carnivore diett før jeg hoppet i det. Han syntes det hørtes spennende ut, men ønsket at jeg skulle komme inn til blodprøver og helsesjekk hver mnd, så jeg følte meg mer sikker med oppfølging. 

Bortsett fra at jeg drakk 6-10 kopper kaffe hver dag på jobb, så fulgte jeg en streng Carnivore diett med intermitterende faste. Jeg gikk fra 120kg til 100 kg på litt under to mnd. Dette er også mulig hvis man følger en lavkarbo diett. Mye av vekttapet var vann, da jeg nesten ikke fikk i meg karbohydrater.

Bla brød, ris og poteter, som har mye karbohydrater hjelper til å binde mye vann til kroppen. 

Disclaimer; jeg gikk på en psykisk smell en liten stund etter jeg startet med karbohydrater/sukker igjen. Jeg vet ikke om dette hadde sammenheng, men dette er en liten anekdote fra meg.

Saken er at både Carnivore og lavkarbo dietter kan bli litt dyrere, spesielt i starten, men man må også huske på at man ikke lenger bruker penger på mellom-måltider, snacks, øl *insert your guilty pleasure*

Skrevet

Jeg har tidslås på brødet, ellers går det galt om natta.

Kjære, hvor er brødet, kyllingen, roastbiffen og salamien?

Det, det har jeg ikke sett... 😇 😮 😛

Skrevet
On 6/4/2025 at 6:11 PM, Trene Arnholdt said:

Bla brød, ris og poteter, som har mye karbohydrater hjelper til å binde mye vann til kroppen. 

1 del karbo binder 4 deler vann.

Hvis en lege vil ha deg på diuretika (vanndrivende medisin) så kan du noen ganger greit løse problemet ved å kutte kraftig ned på karbohydrater, da dette er det eneste næringsmiddelet vi ikke har behov for. Essensielt protein og fett er du helt avhengig av.

Næringsmiddelindustrien elsker å pushe på deg karbohydrater fordi du ikke har naturlig stopp-mekaniske på å slutte og spise mer noe de ser sitt snitt i å tjene penger på. Ikke nok med at de selger vann med tilsetningsstoffer og dårlige planteoljer.

Gjør en kritisk gjennomgang av hva de selger på nærbutikken din, og du finner ut at minst 60% av varene ikke egner seg for menneskemat. For de som er meste kresen havner denne listen fort på rundt 90%(!).

Last ned frifor appen og bruk den hvis du føler deg klar for å spise ekte og bra mat. Dette er strengt tatt info som myndighetene burde kommet med, men som med det meste annet så kan du forvente at slikt bobler opp fra folkedypet.

Skrevet
On 6/4/2025 at 12:29 PM, Subara said:

Inflamasjoners hovedkilde er sukker. 

Neste på listen er kanskje brød da?, lyst brød/hvitt mel.

Det som er så rart er at denne informasjonen er godt kjent, men fremdeles driver norske myndigheter å pusher korn som det stod om liv.

Rent hvetemel har f.eks dobbelt så høy glykemisk index som bordsukker (vanlig farin)

• Liker 1
Skrevet
vidor skrev (4 timer siden):

Det som er så rart er at denne informasjonen er godt kjent, men fremdeles driver norske myndigheter å pusher korn som det stod om liv.

Rent hvetemel har f.eks dobbelt så høy glykemisk index som bordsukker (vanlig farin)

Norske myndigheter har da pushet norske landbruksprodukter i tiår. Man skulle jo helst drikke mengder med melk, som om det var helt uproblematisk.

I tillegg vil et høyt kornforbruk hjelpe til på miljøregnskapet, som utrolig nok er en del av kostholdsrådene.

Skrevet (endret)
vidor skrev (7 timer siden):

Oj, det visste jeg ikke. Hveteboller og vafler gikk ned på høykant da jeg var barn i hvert fall. Hva skal man kose seg med?

Det er veldig mye søtsaker som lages med dadler nå, som jo er blant den søteste frukten som finnes. Brukt i stedet for sukker i Nederland i "eldre tider". Og det er vel frukten som har høyest sukkerinnhold. Men fordi den har fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter kan man innta denne likevel. Det er sannelig ikke lett å kose seg lenger. Men en dag i uken skal ikke gjøre noe fra eller til.

Dessuten bananer, overmodne bananer som virkelig inneholder mye søtstoff.

Endret av Subara
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har fått øynene opp for bokhvete. Navnet er misledende siden det ikke er i slekt med vanlig hvete eller andre kornslag. Bokhvete er frøene fra en helt annen type plante. Altså noe helt annet enn vanlige melsorter. Bokhvete har mye lavere glykemisk indeks enn mel og regnes ofte som glutenfritt.

Det er ikke alle butikker som har det så man må ofte lete litt. Det koster rundt 100 kr/kg og man trenger 0,1 kg for en god mettende porsjon. Tilberedingen er ved koking på samme måte som ris. Retten kan sammenlignes litt med ris eller kokte gryn. Jeg liker konsistensen men smaken må jazzes litt opp med f.eks salt, soyasaus, olje, finhakket purre, eller andre kryddere/ting. Det kan også brukes som mettende tilsetning i salater.

Coop-kjeden har denne til 39,90:

Spoiler

Screenshot2025-06-06at09-42-00Bokhveteboil-in-bag.thumb.png.662615f9364052aff8ddb55fa49edb95.png

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Jeg har fått øynene opp for bokhvete. Navnet er misledende siden det ikke er i slekt med vanlig hvete eller andre kornslag. Bokhvete er frøene fra en helt annen type plante. Altså noe helt annet enn vanlige melsorter. Bokhvete har mye lavere glykemisk indeks enn mel og regnes ofte som glutenfritt.

Det er ikke alle butikker som har det så man må ofte lete litt. Det koster rundt 100 kr/kg og man trenger 0,1 kg for en god mettende porsjon. Tilberedingen er ved koking på samme måte som ris. Retten kan sammenlignes litt med ris eller kokte gryn. Jeg liker konsistensen men smaken må jazzes litt opp med f.eks salt, soyasaus, olje, finhakket purre, eller andre kryddere/ting. Det kan også brukes som mettende tilsetning i salater.

Coop-kjeden har denne til 39,90:

Skjul innhold

Screenshot2025-06-06at09-42-00Bokhveteboil-in-bag.thumb.png.662615f9364052aff8ddb55fa49edb95.png

Ikke noe dumt tips dette. Ekstremt populært i Russland,når jeg er der får jeg det nesten daglig. Men som du sier må man tilsette noe. Bland dette med kjøttdeig og noe annet krydder, ganske greit måltid som metter en stund. 

Skrevet
Subara skrev (38 minutter siden):

Oj, det visste jeg ikke. Hveteboller og vafler gikk ned på høykant da jeg var barn i hvert fall. Hva skal man kose seg med?

Det er nettopp det, det er noe man skal kose seg med.
Ikke noe man spiser hver dag til frokost, lunch og kvelds. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...