Gå til innhold

Samsung Galaxy S23/S23+/S23 Ultra


minim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 2/8/2023 at 7:28 PM, DJViking said:

Jeg skulle sette opp Samsung Wallet, men verken SBanken eller SpareBank1 hadde støtte for Samsung Pay.

Leste noe om at DNB har fått støtte for Samsung Pay.
irriterende. Var kjekt at en swipe fra kanten åpner Samsung Wallet.

Er det mulig å endre hvilken App som skal åpnes med den Swipe action?

Bruk Google Wallet i stedet, så skal det nok funke både med Sbanken og Sparebank1. Selv har jeg handlet lenge bare ved å åpne skjermen og legge mobiltelfonen over kortterminal i butikker. Har ikke med kort lenger. Bruker mest kortet i Sparebanken Vest.

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet gode sammenligninger på s21u / s22u exynos mot s23u?

Jeg fant en her: https://www.chip.de/test/Samsung-Galaxy-S23-im-Test_184644469.html

Kamera ser ut til å være bedre om man pixelpeeper. Batteritiden er også betydelig bedre (rundt 20% kanskje, svært avhengig av aktivitet). Og ytelse (for de som spiller på mobilen). Og til slutt S-penn, som nå er inkludert i telefonen.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (7 timer siden):

Er det noen som har funnet gode sammenligninger på s21u / s22u exynos mot s23u?

Jeg fant en her: https://www.chip.de/test/Samsung-Galaxy-S23-im-Test_184644469.html

Kamera ser ut til å være bedre om man pixelpeeper. Batteritiden er også betydelig bedre (rundt 20% kanskje, svært avhengig av aktivitet). Og ytelse (for de som spiller på mobilen). Og til slutt S-penn, som nå er inkludert i telefonen.

S22u hadde også inkludert Spen. Det jeg merker det mest på i praksis er batteritiden. Jeg hadde 9T SOT og 18t50min total her om dagen når jeg reiste nesten hele dagen. Det teller som en all day telefon og når nesten iPhone nivåer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/13/2023 at 12:48 AM, ray001 said:

Er det noen tilbud med siste  Galaxy Watch og Samsung S23 Ultra? 

Evt hva er beste tilbud på bare S23 Ultra 512Gb? 

Med innlevering av gammel mobil + nytegning med mob abb som kan sies opp senere? 

Den beste er vel direkte fra samsung akkurat nå, med ekstra i innbytte, oppgradert lagring/ram og samsung poeng som du kan bruke i etterkant.

Lenke til kommentar

Jeg fikk S23 for en snau uke siden og er godt fornøyd så langt med oppgraderingen fra min aldrende S10.

Noe jeg ikke var klar over før jeg fikk mail om det i dag, er at et halvt års forsikring mot "utilsiktet skade og væskeskade" åpenbart er inkludert gjennom hva de kaller Samsung Care+. Det er jo greit å huske på.

Lenke til kommentar

Jeg er superfornøyd med min Samsung Galaxy S23+.
Det er en solid oppgradering fra min gamle Samsung Galaxy A8.

Bildene jeg har tatt er suverent kvalitet på. Jeg har til og med fått høre hvor gode bildene er.

Telefon er rask og batteritiden er fantastisk god. Får håpe batteritiden holder seg like bra over tid.

Lenke til kommentar

Bare slik for å få en konkret bekreftelse;

S23 Ultra har "ekte" (?) 10x optisk zoom på sitt kamera? Og det er ikke noe spesielt man må gjøre for å "aktivere" det. Så, hvis jeg velger 10x zoom i kamera, så er det optisk zoom, og ikke noe digitalt forstørret, eller hva jeg skal si.

Jeg prøver å Google litt, og synes det står at det er det. Men, jeg er liksom ikke helt overbevist .. ?

Lenke til kommentar
Bone skrev (8 minutter siden):

Bare slik for å få en konkret bekreftelse;

S23 Ultra har "ekte" (?) 10x optisk zoom på sitt kamera? Og det er ikke noe spesielt man må gjøre for å "aktivere" det. Så, hvis jeg velger 10x zoom i kamera, så er det optisk zoom, og ikke noe digitalt forstørret, eller hva jeg skal si.

Jeg prøver å Google litt, og synes det står at det er det. Men, jeg er liksom ikke helt overbevist .. ?

Ser sånn ut, ja.

https://www.samsung.com/no/smartphones/galaxy-s23-ultra/

image.png.ac40700c58cfaf879b1fcbc3d48f7f07.png

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Bone said:

Bare slik for å få en konkret bekreftelse;

S23 Ultra har "ekte" (?) 10x optisk zoom på sitt kamera? Og det er ikke noe spesielt man må gjøre for å "aktivere" det. Så, hvis jeg velger 10x zoom i kamera, så er det optisk zoom, og ikke noe digitalt forstørret, eller hva jeg skal si.

Jeg prøver å Google litt, og synes det står at det er det. Men, jeg er liksom ikke helt overbevist .. ?

Joda, den har det.

Om du zoomer fra 9x til 11x, så skal du se at den kicker inn. Bilde skifter litt, og det er pga 10xlinsen er på siden av 3x linsen, og at de har litt forskjellig karakteristikk.

Det sagt, om det er svært mørkt så unngår telefonen av og til 10x linsen. Jeg tipper det som skjer er at hovedlinsen er såpass mer lyssterk at det gir mer mening å bruke digital zoom på den opptil kanskje 15x. Jeg tror også at 10x linsen ikke fungerer på mindre enn kanskje 50cm avstand. Dette er helt normale begrensninger med kameraobjektiv.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg brukt Samsung S23 Ultra i rett oppunder to uker og har litt tanker rundt hva jeg syntes er bra, meh og dårlig. Blir fort til at jeg sammenligner den med iPhone 14 Pro Max som jeg brukt daglig før jeg gikk over til Samsungen disse ukene:

Design, S-Pen og byggekvalitet: Mobilen er diger, og det merkes i lommen selv sammenlignet med iPhone 14 Pro Max som ikke heller er en mini-mobil. Den føltes likevel bra i hånden, jeg bruker den med originalt skinndeksel fra Samsung, og man blir fort vant med størrelsen. Skjermen er flott og alt flyter bra med 120hz som klokkes opp og ned etter innholdet på skjermen. Byggekvaliteten føltes solid. S-Pen'en er kjekk å ha men jeg kunne personlig levd uten den da jeg sjelden har brukt den. Det mest nyttige jeg har hatt av den er som klikker for å ta bilder hvor jeg selv vil være med og skriblet ned noen notater her.

Batteritid: Samsung har definitivt fått bedre batteri enn mine tidligere erfaringer med dem, og da særlig når mobilen ligger i standby over tid om natten og lignende. Mobilen har ikke vært restartet på over en uke nå og det føltes som om den har best batteritid første par dagene og så begynner den å bruke mer batteri etter et par dagers bruk, men så stabiliserer det seg. Så det er første gang jeg føler Samsung har fått god kontroll på batteribruken og dette er nok en kombinasjon av en stabil programvare og god prosessor fra Snapdragon sammenlignet med Exynos som vi har fått i Europa tidligere på S-serien. Sammenlignet med iPhone 14 Pro Max så er de ganske jevnbyrdige, jeg kan ikke si jeg syntes iPhone er særlig mye bedre eller verre i batteribruk enn S23 Ultra'en.

Programvare: Jeg syntes Samsung sitt OneUI har blitt modent med årene, men jeg syntes fortsatt det er for mye "mas" fra ulike Samsung-sentriske løsninger og en del ting er ikke like strømlinjeformet som på iPhone. For eksempel så liker jeg at jeg har 100% backup av min iPhone via iCloud skulle jeg miste eller ødelegge den, mens jeg med S23 Ultra' en ikke er trygg på at verken Google eller Samsung sin backupløsning vil redde meg i et slik tilfelle uten tap av data. Den klassiske strømstyringen til Samsung er litt overivrig noen ganger ved at jeg for eksempel får notifikasjoner fra Outlook-appen om ny epost på jobbkontoen 20-30 minutter senere enn  iPhonen og jobblaptopen har varslet om den samme eposten. Og enkelte andre varsler dukker opp med en viss forsinkelse når mobilen har ligget i ro og ubrukt en stund, men dette opplever jeg som vanlig oppførsel på Android, og hadde jeg ikke hatt iPhonen liggende i nærheten til tider så ville jeg ikke merket dette en gang og trodd varslene kom presist.

Kamera: Kameraene er veldig bra. Det som er en av de tingene som er mest negativt sammenlignet med iPhonen er at den har tregere lukkertid fra du knipser bildet til det tas, som fører til at en del bilder av hunden eller unger (les; ting som er i bevegelse hele tiden) fort blir ute av fokus eller uklare. iPhonen er raskere på å ta bildene og det merkes veldig når man prøver å få knipset ting som ikke liker å holde seg i ro, og da særlig når belysningen blir dunkel. Det jeg syntes har vært artig er 10x zoom-linsen. Nå har jeg ikke så mye reell nytte av den linsen men den har gitt meg noen blinkskudd jeg aldri hadde kunne tatt med iPhonen og fått samme kvalitet på bildet. Vidvinkel og telefoto benyttes jeg ikke så ofte men de gangene jeg har knipset litt med dem så har resultatene vært bra. Nattmodus fungerer flott på Samsungen men igjen så er den tregere lukkertiden fra du knipser til bildene tas et smått irritasjonsmoment. Video tar jeg ikke så mye av så jeg kan ikke si så mye enn at de få snuttene jeg har filmet har sett bra ut og jeg tror ikke Samsung er mye bak Apple som har vært ledende på dette området noen år.

 

Oppsummert så liker jeg S23 Ultra'en men jeg følter fortsatt at iPhone er bedre til min bruk i hverdagen. Min "arbeidsflyt" er mer strømlinjeformet med iPhonen og jeg syntes forskjellen på Android og iOs er blitt mindre og mindre med årene. Så jeg går nok over til Apple igjen om ikke jeg finner en "killer" feature som overbeviser meg om at Samsung er riktig valg fremover. Og så må jeg innrømme at trådløs Carplay i bilen med iPhonen er veldig kjekt fremfor Android Auto som krever kabel i 2022 Audi e-Tronen vår.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Jeg har litt problemer med Bluetooth og Garmin Venu 2.
Ofte så "mister" Garming Connect forbindelsen med klokken min.
Den klarer ikke å synkronisere eller får kontakt.
Jeg må slå av/på Bluetooth, og så virker det igjen, men det varer ikke lenger før den igjen mister forbindelsen.

Jeg bruker Huawei klokke med min uten problemer med blåtann, men det var en hel seremoni med hva en måtte gå igjennom og tillate samt hindre at app ble stengt ned når jeg installerte den. Kanskje det hadde noe for seg og at det er batterisparing som er problemet? 

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å bruke notat funksjonen man får om man er særs forsiktig å legger telefonen på et bord, venter til skjerm er sort og forsiktig klarer å lirke ut penn for å skrive rett på sort skjerm uten å vekke telefon før en har kommet dit. Virker som en genial løsning, men jeg klarer ikke å se nytten av den når det er så vanskelig å få brukt den. Jeg kunne også tenke meg å notere noe, legge telefon i lommen og så plukke opp for å notere videre alt på den låste skjermen uten å låse opp telefonen.

Ideen deres virker genial, men jeg har aldri tatt det i bruk på noen av notene mine siden nytteverdien har vært lik null når jeg ikke har fått det til å virke som beskrevet over. Er det noe jeg gjør feil? 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (12 timer siden):

Kamera: Kameraene er veldig bra. Det som er en av de tingene som er mest negativt sammenlignet med iPhonen er at den har tregere lukkertid fra du knipser bildet til det tas, som fører til at en del bilder av hunden eller unger (les; ting som er i bevegelse hele tiden) fort blir ute av fokus eller uklare. iPhonen er raskere på å ta bildene og det merkes veldig når man prøver å få knipset ting som ikke liker å holde seg i ro, og da særlig når belysningen blir dunkel.

Prøv appen "Camera Assistant" fra Good Lock Labs i Galaxy Store. Den legger til et valg der du tar bilde så fort fingeren berører knappen, i stedet for når du løfter fingeren fra den som er standardoppførsel.

Dvs. du bør først sjekke om du allerede har dette valget, for det er mulig den er inkludert på Ultra. På S23+ måtte jeg installere denne appen.

Lenke til kommentar
minim skrev (På 17.2.2023 den 23.13):

Jeg kunne tenkt meg å bruke notat funksjonen man får om man er særs forsiktig å legger telefonen på et bord, venter til skjerm er sort og forsiktig klarer å lirke ut penn for å skrive rett på sort skjerm uten å vekke telefon før en har kommet dit.

Nå har jeg prøvd å gjøre dette 10 ganger og fikk det til alle 10 gangene.

  • Du tenger ikke vente til skjermen blir sort, du bare trykker på knappen for å skru av/låse skjermen.
  • Du trenger ikke legge den på et bord, det er bare å ta ut pennen.
  • Så lenge du ikke putter pennen tilbake inn igjen mens du tar den ut, så er det ikke noe problem. Skulle du aktivere skjermen ved et uhell, så trykker du på knappen for å skru av skjermen mens du har pennen i hånda og trykker på knappen på siden av pennen mens skjermen er låst. Da aktiveres notatfunksjonen.
  • Notatfunksjonen er også tilgjengelig når skjermen er ulåst.
minim skrev (På 17.2.2023 den 23.13):

Jeg kunne også tenke meg å notere noe, legge telefon i lommen og så plukke opp for å notere videre alt på den låste skjermen uten å låse opp telefonen.

Da må du låse opp telefonen for å velge et tidligere notat.

minim skrev (På 17.2.2023 den 23.13):

Er det noe jeg gjør feil? 

Om det er deg eller telefonen din vet jeg ikke, men du knoter over gjennomsnittlig mye med denne funksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (12 minutter siden):

Nå har jeg prøvd å gjøre dette 10 ganger og fikk det til alle 10 gangene.

  • Du tenger ikke vente til skjermen blir sort, du bare trykker på knappen for å skru av/låse skjermen.
  • Du trenger ikke legge den på et bord, det er bare å ta ut pennen.
  • Så lenge du ikke putter pennen tilbake inn igjen mens du tar den ut, så er det ikke noe problem. Skulle du aktivere skjermen ved et uhell, så trykker du på knappen for å skru av skjermen mens du har pennen i hånda og trykker på knappen på siden av pennen mens skjermen er låst. Da aktiveres notatfunksjonen.
  • Notatfunksjonen er også tilgjengelig når skjermen er ulåst.

Da må du låse opp telefonen for å velge et tidligere notat.

Om det er deg eller telefonen din vet jeg ikke, men du knoter over gjennomsnittlig mye med denne funksjonen.

Ahh det med å skru den av igjen tenkte jeg ikke på å prøve engang, men det virker. Da løste det et problem takk :) 

Har man ikke noen muligheter til å force at den ikke oppretter nye notat automatisk? Går man f.eks en befaring på en times tid og tar notater underveis sporadisk hadde funksjonen vært nydelig, men nå er den ubrukelig og jeg må låse opp for å bruke vanlig notatblokk app eller få det splittet opp i en masse notat. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...