Gå til innhold

Lønn som konsulent


Norish

Anbefalte innlegg

sungun skrev (48 minutter siden):

Noen juniorer kan gjerne gå i null (får erfaring) hvis man også får inn seniorer til samme kunde.

Det er motsatt av min erfaring. Timeprisen på senior og junior er ofte relativ lik. I hvert fall om man sammenligner med forskjellen i lønnsnivået på de to.

Så ofte er seniorene de man går i null eller taper penger på, men verdt det så lenge man får inn noen juniorer.

Derav "pyramideform" i de fleste konsulentselskap, der man kontinuerlig må ansette flere og flere hvert år (eller folk må slutte) for å beholde samme andel junior vs senior etterhvert som juniorene blir senior.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg lest tildelingen, men antar det er en rammeavtale med et sett vinnere. Da er jo ikke selskapet pliktig til å sende masse folk på enhver utlysning. Tipper dette er a) en mulighet til å reklamere med at de har rammeavtale med stor offentlig aktør og b) en forsikring - dersom de plutselig får folk på benken øker den lave prisen muligheten til å få sendt noen inn på denne avtalen. Og om man først er i den situasjonen så er 1000 kroner bedre enn ingen kroner.

Lenke til kommentar
Gjest 73ae4...76f skrev (6 timer siden):

De provisjonsbaserte har antatt en timepris for meg på 1400-1500. Har regnet litt frem og tilbake på ulike modeller o.l men man er vel i området 1.2 til 1.4 i året hvis man er utleid hele tiden. Mener du virkelig at dette er realistisk for en inhouse stilling?

Anonymous poster hash: 73ae4...76f

Helt konkret fikk jeg tre tilbud på 1,2. To av stillingene innebar riktignok lederansvar. Den siste var utvikler/arkitekt med 1,1 fast og 100k opsjoner.

Dette var i produktselskaper, ikke konsulenthus. Vet ikke hvor lett det er å få så høy fastlønn som menig konsulent.

Lenke til kommentar
Gjest 71742...859

Vurderer å hoppe fra ren inhouse til inhouse i et konsulentdelen av et annet selskap.

Det vil bety et hopp fra ca 1m til 1.2m. Bakdelen er vel flere møter og kanskje litt mer pes. Nå er alt veldig slapt.

Dette er innenfor sikkerhet.

Anonymous poster hash: 71742...859

Lenke til kommentar

Det er mange som går for større rammeavtaler uten profitt eller rent tap på konsulentene som er en del av avtalen, da det gjerne omfatter flere leveranseområder hvor man kan tjene penger, slik som: 

  • Konsulenter utover det som er definert i rammeavtalen
  • Endrer konsulentene fra seniorer til juniorer
  • Salg av IT utstyr (PCer, servere, tilbehør)
  • Ett steg inn hos kunden
  • Årlig KPI-justering kan generere profitt over år

Og sikkert en haug andre ting.

Lenke til kommentar
sungun skrev (18 timer siden):

Er vel bare juniorer som leies ut for 1400? En senior/sjefskonsulent er jo fort 2500 og oppover hos oss i hvertfall

Det høres helt urealistisk ut for en vanlig utvikler. Er det et spesiellt segment du snakker om her eller noe?

sungun skrev (18 timer siden):

(et fåtall av kundene som faktisk betaler dette).

Så hvilken pris er det kundene faktisk betaler da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (17 timer siden):

Det er motsatt av min erfaring. Timeprisen på senior og junior er ofte relativ lik. I hvert fall om man sammenligner med forskjellen i lønnsnivået på de to.

Så ofte er seniorene de man går i null eller taper penger på, men verdt det så lenge man får inn noen juniorer.

Derav "pyramideform" i de fleste konsulentselskap, der man kontinuerlig må ansette flere og flere hvert år (eller folk må slutte) for å beholde samme andel junior vs senior etterhvert som juniorene blir senior.

Jeg vil ikke gå så langt som at man går i null eller taper penger på seniorer, men at pengene ligger i juniorer hvor diferansen mellom lønn og timepris er størst, det er jeg helt enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...