Gå til innhold

det dauer langt flere av Covid-19 nå (2022) enn i 2020 og 2021


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette personer med Covid-19 eller som dør pga Covid-19? Det vil jo være litt interessant. I tillegg så kom vel flesteparten i perioden rett etter vi åpnet opp som vil være som forventet.

Mr.M skrev (2 minutter siden):

men er liksom ikke noe særlig ståhei om det eller mas om restriksjoner etc.

Det var ikke kun antall døde som var et problem før, det var at alle kunne få det samtidig og sprenge kapasiteten på sykehusene. Nå ser det ut til at ting er jevnere og de som blir syke blir ikke like syke (pga vaksinene).

Jeg tror og mener også at etter at omikron tok over for delta så burde det blitt åpnet opp med en gang. Tror de fleste er enige i at det gikk en del måneder for lenge før ting ble lettet.

Hadde vært fint med litt flere tall og tolkninger av disse. Denne grafen sier ikke så veldig mye alene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Er dette personer med Covid-19 eller som dør pga Covid-19?

jeg vil vel mene de dør av viruset og ikke kun med ? hvorfor skulle de evt. plutselig ha begynt annen praksis mht. dødsattester/årsak?

forøvrig er tabellen hentet her (mouse over)

https://www.nrk.no/korona/status/

senere ukene har daglig dødsrate vært 30-40 individer, mens toppene mars/august viser 346/211 pr.dag !! Dette er helt vilt.

Også sykehusinnleggelser (se tabellen) er langt høyere enn foregående to åra.

*** rettelse, statistikk/tabell over sykehusinlagte opphørte april 2022

 

 

Endret av Mr.M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 timer siden):

faktisk er tallene skyhøyt flere

 

s04nXBz.png

men er liksom ikke noe særlig ståhei om det eller mas om restriksjoner etc.

snåle greier.



Nå har alle hatt muligheten til å få vaksine, og vi får håpe de som dør i hovedsak er dem som velger å la være å vaksinere seg og ikke uskyldige som ikke kan ta vaksine.

Vi kunne reddet liv gjennom å innføre restriksjoner, men vi må ta hensyn til at et segment av befolkningen kunne blitt ytterligere radikalisert og mistet enda mer tillit til myndigheter -- og at dette segmentet er det samme som ville ignorert retningslinjer, og er det samme segmentet som lar være å ta vaksine og blir sykest.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Under pandemien regnet FHI alle dødsfall i Norge som et covid-dødsfall, så lenge personen som døde hadde covid, uansett reell dødsårsak.

Det vil altså si at en 90 år gammel mann som lå for døden med kreft og som har fått ca. to måneder igjen å leve, på grunn av kreften som han har kjempet mot i flere år, vil bli registrert som et korona/covid-dødsfall om han dør av kreften, men fikk påvist covid én dag før dødsfallet.

Om de fører statistikk på samme måte som i dag, vil det med andre ord være like stor usikkerhet knyttet til reelle covid dødsfall. Det kan altså bare bety at flere som ligger for døden i dag, med andre sykdommer, blir smittet hyppigere.

Myndigheter verden over fører statistikk på samme måte. De gjør dette for å bygge oppunder nedstengningen og for å overbevise folk at det var verdt det (noe det ikke var) og media kan lage dramatiske overskrifter med antall mennesker som dør "på grunn av covid" mens antallet som faktisk dør på grunn av covid og ikke andre sykdommer, får vi mest sannsynlig aldri vite.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zash skrev (3 timer siden):

Den tabellen lyver dessverre ganske mye, da det står "daglige dødsfall", men tallene er nærmere ukentlig. 

Hvis du ser på FHI sin statistikk, så viser den et litt annet bilde:

javel, men det er bare nyanser, for om det summeres daglig eller ukentlig, er tallene allikevel helt entydig, dvs. det dør enormt flere av Covid-19 inneværende år, enn de foregående.

Det siste halvåret har nesten like mange dødd av korona i Norge som de to første årene av pandemien til sammen.

https://www.vl.no/nyheter/2022/08/24/naer-4000-koronadodsfall-i-norge/

Ser Nakstad har en kjapp årsaksforklaring (som vanlig)

– "Økningen skyldes at det har vært mye mer smitte i 2022 enn tidligere i pandemien, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad til P4."

hvordan vet han det, all den tid man ikke registrerer smitte lengre?

dessuten, om økt smitte evt. har skylden, -var det ikke alvorlig sykdom/dødsfall vaksinene skulle beskytte mot?

Virker som vaksine-korthuset/fasaden begynner slå sprekker?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 22.11.2022 den 15.58):

faktisk er tallene skyhøyt flere

 

s04nXBz.png

men er liksom ikke noe særlig ståhei om det eller mas om restriksjoner etc.

snåle greier.

Det er ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det er langt flere som blir smittet av covid-19 nå enn i 2020 og 2021; ja nå i 2022 har sannsynligvis over 95% av oss hatt corona(jeg kjenner ikke noen jeg kan komme på nå som ikke har hatt det)og da sier det seg selv at statistikken på døde går opp, selv om de som dør gjennomsnittelig har høy alder, ja ofte langt høyere enn gjennomsnittelig levealder og som regel er veldig svake fysisk sett; jeg er overbevist om at det ofte er snakk om mennesker som faktisk dør av alderdom men som har en positiv PCR-test den dagen de dør av alderdom, og det er ikke noe covid-19 kunne ha gjort særlig med fra eller til.

Angående mas om restriksjoner; så var vel disse restriksjonene(som kan spore sitt opphav til Kinas totalitære og dystopiske strategi)i stor grad brukt for å avlaste strukturelle problemer i helsevesenet; det vil si, en enkel løsning; men så var det jo begrunnet med en økning i akuttinnleggelser og belastninger på intensivbehandlingene, ikke dødsfall i seg selv. Når la oss si, 98 år gamle pleiepasienter på aldershjem sovner stille inn etter å blitt smittet med covid-19 er ikke det noe som fører til overbelastning på intensivavdelingene.

Comma Chameleon skrev (På 22.11.2022 den 16.03):

Er dette personer med Covid-19 eller som dør pga Covid-19? Det vil jo være litt interessant. I tillegg så kom vel flesteparten i perioden rett etter vi åpnet opp som vil være som forventet.

Det var ikke kun antall døde som var et problem før, det var at alle kunne få det samtidig og sprenge kapasiteten på sykehusene. Nå ser det ut til at ting er jevnere og de som blir syke blir ikke like syke (pga vaksinene).

Jeg tror og mener også at etter at omikron tok over for delta så burde det blitt åpnet opp med en gang. Tror de fleste er enige i at det gikk en del måneder for lenge før ting ble lettet.

Hadde vært fint med litt flere tall og tolkninger av disse. Denne grafen sier ikke så veldig mye alene.

Det skulle aldri ha vært noen nedsteninger i desember-januar i fjor i det hele tatt mener nå jeg; jeg mente det da og jeg mener det nå, men forskjellen er at heldigvis er flere enige med meg nå enn for et år siden. Men omicron ble slått opp i media som selve dødsviruset med stor D selv om alle empiriske data tidlig viste noe annet, men media kjørte en non-stop frykt- og redselskampanje og Norge ble unødig satt i unntakstilstand nok en gang.

Det har etterhvert blitt innrømmet i offisielle og anerkjente medier at man ikke alltid skilte så godt på de som døde av og de som døde med covid og da sier det seg selv at når eldre mennesker som døde av alderdom med positive PCR-tester og de som døde med andre hovedårsaker samtidig som de hadde covid bidro til en skremmende stor dødsstatistikk enkelte steder.

FrihetensRegn skrev (På 22.11.2022 den 19.28):

Under pandemien regnet FHI alle dødsfall i Norge som et covid-dødsfall, så lenge personen som døde hadde covid, uansett reell dødsårsak.

Det vil altså si at en 90 år gammel mann som lå for døden med kreft og som har fått ca. to måneder igjen å leve, på grunn av kreften som han har kjempet mot i flere år, vil bli registrert som et korona/covid-dødsfall om han dør av kreften, men fikk påvist covid én dag før dødsfallet.

Om de fører statistikk på samme måte som i dag, vil det med andre ord være like stor usikkerhet knyttet til reelle covid dødsfall. Det kan altså bare bety at flere som ligger for døden i dag, med andre sykdommer, blir smittet hyppigere.

Myndigheter verden over fører statistikk på samme måte. De gjør dette for å bygge oppunder nedstengningen og for å overbevise folk at det var verdt det (noe det ikke var) og media kan lage dramatiske overskrifter med antall mennesker som dør "på grunn av covid" mens antallet som faktisk dør på grunn av covid og ikke andre sykdommer, får vi mest sannsynlig aldri vite.

Det er jo helt klart at vi her; i stor grad, ikke snakker om mennesker som har livet og fremtiden foran seg; altså om de som nettopp har booket drømmeferien, har kjøpt seg drømmeboligen etc. I veldig, veldig, veldig mange av tilfellene, kanskje overveldende er det snakk om de som er på et stadie i livet hvor et levd liv i betydningen av at "livet består av mer enn å bare eksistere" er noe man har lagt bak seg; mennesker som bor på en pleieinstitusjon og har høy alder og sannsynligvis ikke ville taklet et eneste virus. 

 

Mr.M skrev (På 22.11.2022 den 22.31):

javel, men det er bare nyanser, for om det summeres daglig eller ukentlig, er tallene allikevel helt entydig, dvs. det dør enormt flere av Covid-19 inneværende år, enn de foregående.

Det siste halvåret har nesten like mange dødd av korona i Norge som de to første årene av pandemien til sammen.

https://www.vl.no/nyheter/2022/08/24/naer-4000-koronadodsfall-i-norge/

Ser Nakstad har en kjapp årsaksforklaring (som vanlig)

– "Økningen skyldes at det har vært mye mer smitte i 2022 enn tidligere i pandemien, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad til P4."

hvordan vet han det, all den tid man ikke registrerer smitte lengre?

dessuten, om økt smitte evt. har skylden, -var det ikke alvorlig sykdom/dødsfall vaksinene skulle beskytte mot?

Virker som vaksine-korthuset/fasaden begynner slå sprekker?

Fordi det har vært en mange hundre prosents økning i coronasmitte nå i 2022? I 2021 og enda mindre i 2021 var det relativt sjeldent å bli smittet; forsiktige som vi var, men nå i 2022 har "alle" blitt smittet og det er da logisk at dødsfallene da skyter i været når "alle" får det? Men så å si "alle" overlever også, noe som forteller at dette ikke er et apocalyptisk dommedagsvirus slik enkelte medier mente at også omicron var, men at det er de som uansett ikke ville taklet noe virus, de med alvorlig immunsvikt som ikke overlever.

Jeg tror nok de fleste som dør er vaksinerte, men som sagt, har man en grunnleggende immunsvikt og det meste av kroppens funksjoner ikke klarer å stå imot er nok de vaksinene som er ikke spesielt effektive.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 timer siden):

Det er ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det er langt flere som blir smittet av covid-19 nå enn i 2020 og 2021

statistikk/kilde?

dessuten skal jo omikron-varianten medføre mindre alvorlig sykdom/dødelighet...
 

"risikoen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse er langt mindre ved omikron-smitte enn med deltavarianten av koronaviruset, viser nye studier."

https://www.nettavisen.no/nyheter/opploftende-omikronstudier-tyder-sterkt-pa-at-omikronbolgen-blir-mindre-alvorlig/s/12-95-3424223404

"Omikron gir lavere risiko for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelser."

https://www.faktisk.no/artikler/j1dkl/dette-vet-vi-om-omikron-sa-langt

"Line Vold, avdelingsdirektør i FHI

http://Line Vold om omikron: – Gir mindre alvorlig sykdom - VGTV


-dermed enda et paradoks til den pågående massedøden virker det som.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er et par visualiseringer for å sammenlikne med andre land.

For akkumulerte tilfeller av Covid-19, ser man både "frislippet" og at man mer eller mindre sluttet med testing: 

image.thumb.png.5430b1ae3b36f4a471b64aca6e4f5a83.png

 

For akkumulerte tilfeller av dødsfall som skyldes Covid-19, se man at Norge fortsatt ligger lavt internasjonalt. Utviklingen i Norge samsvarer mye med resten av verden, bare med lavere tall:

image.thumb.png.5f79b3f7e89e9f3560cb0228b409fcd3.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 28.11.2022 den 16.34):

statistikk/kilde?

dessuten skal jo omikron-varianten medføre mindre alvorlig sykdom/dødelighet...
 

"risikoen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse er langt mindre ved omikron-smitte enn med deltavarianten av koronaviruset, viser nye studier."

https://www.nettavisen.no/nyheter/opploftende-omikronstudier-tyder-sterkt-pa-at-omikronbolgen-blir-mindre-alvorlig/s/12-95-3424223404

"Omikron gir lavere risiko for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelser."

https://www.faktisk.no/artikler/j1dkl/dette-vet-vi-om-omikron-sa-langt

"Line Vold, avdelingsdirektør i FHI

http://Line Vold om omikron: – Gir mindre alvorlig sykdom - VGTV


-dermed enda et paradoks til den pågående massedøden virker det som.

Altså....nei, jeg kan ikke gi deg noen kilde når jeg ikke har tallene på mennesker som har tatt selvtester man får kjøpt på REMA 1000 liggende hjemme. De tallene har ingen, ikke engang SSB. Da må man kanskje drive detektivarbeid på søppelfyllinger over det ganske land for å finne brukte PCR-tester med to røde streker på og tro meg, vi snakker hundretusener her. Før selvtestene ble man kun testet på teststasjoner og 100% av disse ble registrert i offentlige registre. Nå er det nesten ingen som tar tester som blir tiglgjengelig og derfor forsvinner sannsynligvis 99.9% av de som faktisk er smittet av covid/omicron fra statistikken. Enkelt og logisk og nei det kan jeg nok ikke lenke til, like lite som jeg kan lenke til at fløy en fugl forbi vinduet mitt akkurat nå. Så det er slett ikke noe paradoks. Og man kan jo være anekdotisk her, men jeg registrerer nå at nesten alle som ikke hadde corona før februar 2022 nå har fått det. Så å si alle rundt meg unntatt noen veldig få. Men før 2022 var det relativt få jeg kjente som hadde fått det; det var noen men få. Og med fare for å gjenta meg selv - selvtester, som er det de fleste tilfellene avdekkes på havner ikke i noen tellere og registre. De havner bokstavelig talt i søppeldunken. Så ingen vet hvor mange som er smittet med covid i Norge nå, men det er jo helt klart mer enn noen få.

Jeg ser absolutt ingen paradokser her. Og tiltakene; begrunnelsen ihvertfall var ikke for at 0 personer skulle dø av corona; skal man hindre at noen dør av noe som helst må man bare legge ned samfunnet for alltid; det var for å hindre kollaps i helsevesenet. Og intensivavdelingene blir ikke rent ned av corona-pasienter lenger. Sannsynligvis; tror jeg uten at jeg skal være heeeelt 100% sikker er eldre mennesker, veldig gamle mennesker faktisk som sovner stille inn samtidig som de har testet positivt for covid-19 og ikke har flere svette og utslitte sykepleiere rundt seg på intensivavdelingen som nesten besvimer i et desperat forsøk på å redde pasientens liv.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...