Gå til innhold

Er Atle Antonsen en forbryter?


Anbefalte innlegg

Å skjelle ut noen eller diskriminere på grunn av hudfarge er like ille samme hvem det blir brukt mot og samme hvilket land man bor i.

Vi kan ikke bagatellisere rasisme mot folk bare fordi det finnes flere med samme hudfarge som dem der de bor.

Det er jo selvfølgelig lite rasisme mot oss hvite I Norge, men det betyr ikke at vi skal finne oss i det når det skjer.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (45 minutter siden):

Det er jo åpenbart hvorfor det er frekkere å trakassere noen fordi de er mørkere i huden i Norge. Nettopp fordi de er veldig i mindretall og har gått igjennom mye rasisme og diskriminering i mange år. Grunnen til at det ikke er det samme andre veien er fordi det er jævlig fint å være hvit i Norge. Trenger ikke være rakettforsker for å se det.

Dette synes som en motsigelse av det du sier under:

Sitat

Jeg føler aldri at jeg må "tåle mer" fordi jeg er hvit.

Det er verre å trakassere mørke folk enn lyse folk, men du føler ikke at du må tåle mer som lys? Hvis det er mer greit å hetse lyse enn mørke så skal vel nettopp lyse tåle mer i følge deg?

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (21 minutter siden):

Å skjelle ut noen eller diskriminere på grunn av hudfarge er like ille samme hvem det blir brukt mot og samme hvilket land man bor i.

Vi kan ikke bagatellisere rasisme mot folk bare fordi det finnes flere med samme hudfarge som dem der de bor.

Det er jo selvfølgelig lite rasisme mot oss hvite I Norge, men det betyr ikke at vi skal finne oss i det når det skjer.

Hvit rasisme kan godt være en ting, men du har garantert ikke opplevd det. Så jeg synes du kan anerkjenne folk som faktisk opplever vonde hendelser i stedet for å forsøke å sette opp falske offerroller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (6 minutter siden):

Hvordan i all verden kan du vite det, du kjenner ikke meg. Og om jeg ikke har opplevd rasisme så har jeg automatisk ikke opplevd vonde hendelser, fordi jeg er hvit?

Det er ikke snakk om falske offerroller, det er motstand mot å bagatellisere rasisme mot andre enn svarte. Om noe av dette virker kontroversielt for deg så burde du virkelig ta litt betenkningstid.

Jeg vet fordi du er her og har null bakkekontakt i en soleklar rasistisk hendelse, plus faktumet at du forsøker å innta en offerrolle her også. Hadde du vært svart og like kynisk så hadde jeg heller ikke gitt deg mer legitimitet rundt hva man skal føle rundt rasisme.

Dette er krokodilletårer fra en hvit person som alltid har fått det slik han vil, og som tror hans uhyggelige møter med gategjenger kan sidestilles med en livslang mindreverdighetsfølelse.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

Jævlig fint å være hvit i Norge? Flott, neste gang jeg ser en nedbrutt og likbleik narkoman skal jeg hilse fra deg å fortelle han hvor jævlig fint han har det.

Ingenting av det har med hudfarge å gjøre. Så godt som ingen i Norge har det kjipt pga hudfargen, mens det er mange mørkhudede som har det kjipt pga hudfargen. Er det vanskelig å skjønne?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Det er jo selvfølgelig lite rasisme mot oss hvite I Norge, men det betyr ikke at vi skal finne oss i det når det skjer.

Selvfølgelig skal man i prinsippet ikke finne oss i det uansett hvilken vei det går, men i ekstremt mange tilfeller er det ingenting man kan gjøre i de spesifikke tilfellene. Det er så forsvinnende lite rasisme mot hvite i Norge at det er ekstremt få tilfeller der man trenger å gjøre noe. Akkurat som det er mange tilfeller der mørkhudede opplever rasisme som ikke blir tatt tak i, fordi det er vanskelig å bevise eller fordi det skjer så ofte at det er vanskelig å ta tak i alle tilfeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig skal man i prinsippet ikke finne oss i det uansett hvilken vei det går, men i ekstremt mange tilfeller er det ingenting man kan gjøre i de spesifikke tilfellene. Det er så forsvinnende lite rasisme mot hvite i Norge at det er ekstremt få tilfeller der man trenger å gjøre noe. Akkurat som det er mange tilfeller der mørkhudede opplever rasisme som ikke blir tatt tak i, fordi det er vanskelig å bevise eller fordi det skjer så ofte at det er vanskelig å ta tak i alle tilfeller.

Er det sikkert at det å straffe rasisme hardt har noen effekt på rasisme? Slik jeg forstår det, så kjempes best rasisme ved at man eksponeres og lærer/tør å prate, inkludere og bli kjent med andre mennesker. Ved å bare straffe de som sier noe feil, eller opptrer rasistisk, så kan vel like gjerne resultatet være mer skjult men sterkere rasisme? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (53 minutter siden):

Er det sikkert at det å straffe rasisme hardt har noen effekt på rasisme? Slik jeg forstår det, så kjempes best rasisme ved at man eksponeres og lærer/tør å prate, inkludere og bli kjent med andre mennesker. Ved å bare straffe de som sier noe feil, eller opptrer rasistisk, så kan vel like gjerne resultatet være mer skjult men sterkere rasisme? 

Straff kan ta mange former, det må ikke være fengsel eller bøter. Det kan være annen tvungen aktivitet. F.eks. samfunnstjeneste der du må bidra til å bekjempe rasisme i samfunnet. Akkurat som at noen som har problemer med alkohol kan gå til rehabilitering kan man jo sende noen som har problemer med rasisme i terapi eller et annet sted der de kan lære seg å ikke være rasistisk lengre.

Men all rasisme får man ikke bort uansett, da begrepet er såpass bredt og dekker såpass mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (24 minutter siden):

Straff kan ta mange former, det må ikke være fengsel eller bøter. Det kan være annen tvungen aktivitet. F.eks. samfunnstjeneste der du må bidra til å bekjempe rasisme i samfunnet. Akkurat som at noen som har problemer med alkohol kan gå til rehabilitering kan man jo sende noen som har problemer med rasisme i terapi eller et annet sted der de kan lære seg å ikke være rasistisk lengre.

Men all rasisme får man ikke bort uansett, da begrepet er såpass bredt og dekker såpass mye. 

Joda, absolutt, men jeg er usikker på om det også vil bidra til å løse problemet. Hvis du har en person som hater utlendinger da, og så slenger vedkommende ut en rasistisk post på facebook. Hvordan skal vedkommende bli mindre rasistisk av å måtte jobbe for en sak vedkommende i utgangspunktet er motstander av? 

Og hvilke konsekvenser/reaksjoner vil det ha i vedkommendes ekkokammer? 

Jeg er usikker på om det er veien å gå, men samtidig så har jeg ingen bedre løsninger. Det jeg likte, var den muslimske menigheten i Drammen (?) som inviterte SIAN på kaffe og en prat hvor SIAN kunne få stille sine kritiske spørsmål rundt Islam, og SIAN stilte opp. Nå har jo ikke det løst den konflikten, men på sikt så er det kanskje mer effektivt? 

Hva om Sumaya hadde gitt nummeret sitt til Atle den kvelden, og bedt han ringe dagen etterpå så de kunne snakke ut, og Atle hadde gjort det. Jeg tror utfallet av den historien hadde vært et mye sterkere virkemiddel i kampen mot rasisme, enn å stå hardt mot hardt. 

Problemet med den løsningen, er jo at man må ha velvilje fra begge parter til å prate rolig sammen, og det vil jo ikke alltid fungere. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

La oss leke litt med tanker og si at Atle er hardbarka rasist, og har en KKK uniform i kjelleren, men ingen vet om det. Så kommer Sumaya saken opp og Atle blir dømt, hardt og brutalt, mister jobben og blir uthengt. Kun pga den saken, alt annet vet vi ingenting om. 

Hva er da sjansen for at Atle slutter å være rasist, fordi han ble straffet?

Jeg tror den er lik null, tvert imot så kan Atle nå faktisk bli en farligere person, men som bare moderer sine uttalelser. 

Det kan selvfølgelig også få en "lykkelig" slutt at han i fengsel møter noen som får han på bedre veier, eller terapi, men samtidig så vil jo han kanskje bli tvunget til å søke seg til likesinnede i fengselet, for egen beskyttelses skyld, og problemene vil bare bli større. 
 

Signaleffekten av denne harde straffen er jo at alle skal vise aktsomhet og passe på hva man sier, men om det fjerner det virkelige problemet, eller bare skjuler det og potensielt gjør det mer farlig er jeg usikker på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 timer siden):

Det er ikke snakk om falske offerroller

Det er 100% det det er fra din side. Du later som om du er et offer når du ikke er i nærheten av å kunne sammenlignes med det som er diskutert her. Du kunne likegodt sagt "jeg har ikke tenkt å donere til kreftsaken fordi det ikke er fokus på min allergi imot støv som gjør at jeg uten allergimedisin hoster 3-4 ganger i døgnet".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer på hvor lenge det går før denne kvinnen igjen er i media, nok igjen som et "offer" for "rasisme" i dette landet? Hun er jo stadig i media og skriker om det. For meg virker hun som en person som lever av oppmerksomhet og vil gjør det hun kan for å gjøre seg selv til et midtpunkt i media med jevne mellomrom.

Uansett hvor oppmerksomhetssyk denne kvinnen er, vil jeg påstå at Anthonsens kommentar om at hun er "for mørk til å være her" er rasistisk, og han fortjener de sanksjoner han måtte få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...