Gå til innhold

Er Atle Antonsen en forbryter?


Anbefalte innlegg

Fra VG 07.01.23 "Etter en samlet vurdering legger riksadvokaten til grunn at utsagnet om å være for «mørk i huden» til å være på det aktuelle skjenkestedet «må forstås som et lite vellykket forsøk på satire over rasisme». Beslutningen er endelig, og riksadvokatens vedtak kan ikke påklages".
 

Konklusjonen fra høyeste hold i Norge er at Ali burde forstått dette var satire (humor). Riksadvokaten tar her på seg "farsrollen" for å forklare Ali at hun ikke lengre er en sensitiv tenåring. Spørsmålet er om dette treffer hjem fordi det er nødvendig med intelligens, modenhet og selvinnsikt for å forstå humor. Noe som kommer med årene. På tide at paragraf 185 slettes da Riksadvokaten ikke skal bruke tiden sin på oppdragelse av "millennials ".
 
Quote fra lenken nedenfor "Millenials have no sense of humor",
".. someone really should tell all the self-important snowflakes out there that when they can’t take a joke, get offended by every little thing or overly dramatize everything, they come across like whiny little brats. Yup, I do believe someone should tell them that."

https://stevetobak.com/2018/12/25/millennials-have-no-sense-of-humor/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Ingenting av det har med hudfarge å gjøre.

Så slutt å påstå at "det er jævlig fint å være hvit i Norge" da mann, når du setter et falsk premiss må du regne med korreksjon.

Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Så godt som ingen i Norge har det kjipt pga hudfargen, mens det er mange mørkhudede som har det kjipt pga hudfargen. Er det vanskelig å skjønne?

Det er nok flere hvite nordmenn enn du tror som i løpet av livet opplever ubehageligheter på grunn av sin hudfarge. For eks de som bor i innvandrertette områder,  det er også mange hvite nordmenn som er blitt utsatt for ran, overfallsvoldtekt, utpressing, blind vold, trakassering, osv fra ikke-hvite. En kan ikke utelukke at det kan være rasistiske motiver bak disse ugjerningene, bare fordi det snakkes lite om i media betyr ikke at det ikke skjer. Uansett bør rasisisk motiverte handlinger tas tak på en konsekvent måte og uten dyrking av offerrollen.

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (27 minutter siden):

Så slutt å påstå at "det er jævlig fint å være hvit i Norge" da mann, når du setter et falsk premiss må du regne med korreksjon.

Det jeg sa er jo helt riktig, med mindre du mistolker den med vilje. Ganske åpenbart at jeg ikke mener alle hvite har et perfekt liv, men at så godt som absolutt alle slipper unna problemer relatert til hudfargen. Det ville vært rart å påstå at ingen andre deler av livet kan være dårlig tross hudfargen.

Sitat

Det er nok flere hvite nordmenn enn du tror som i løpet av livet opplever ubehageligheter på grunn av sin hudfarge. For eks de som bor i innvandrertette områder,  det er også mange hvite nordmenn som er blitt utsatt for ran, overfallsvoldtekt, utpressing, blind vold, trakassering, osv fra ikke-hvite. En kan ikke utelukke at det kan være rasistiske motiver bak disse ugjerningene, bare fordi det snakkes lite om i media betyr ikke at det ikke skjer. Uansett bør rasisisk motiverte handlinger tas tak på en konsekvent måte og uten dyrking av offerrollen.

Jeg har allerede nevnt dette med innvandrer-tette områder, men det er igjen også en veldig liten del. Det er stort sett noen få områder i Oslo der det kan være et problem. 

Ran, voldtekt, utpressing o.l. er det ingen grunn til å tro er utbredt mer mot hvite enn mot ikke-hvite. Det kan være noen som er rasistisk ment, men jeg har aldri sett eller hørt noe statistikk som viser at det kan være et problem. Og med tanke på hvor mange som er rasister eller i mot innvandring i Norge så hadde nok denne statistikken vært i media ofte. Det med overfallsvoldtekt har vært et problem at gjerningsmenn ofte er fra andre kulturer, men ofrene har såvidt jeg har sett vært ganske variert.

Du kan gjette, men uten statistikk/rapportering så er det lite nyttig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi blir aldri kvitt rasisme når det er forbudt å spøke med det. Kun når vi normaliserer rasisme, så kan vi VIRKELIG legge det bak oss, ikkje når vi skal være "politisk korrekte". 

Er det OK å spøke om blondiner/brunetter? Nevne hårfargen ellers? Spøke om folk som bruker briller? De som er overvektige? Ja, da må det være OK å nevne hudfargen uten å havne i fengsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AA er kanskje ikke en forbryter, per rettens kjennelse, men han burde holdt seg for god for sånn oppførsel og uttalelser. Både når det gjelder den mørkhudete dama på baren og rullestolbrukeren han kødda med i 2016 som ble dratt frem.

Han mente det kanskje som spøk, men det er en grense for hva man kan gjøre og hvor langt man kan gå og unnskylde seg med "hei, jeg bare kødda!".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 minutter siden):

Men du skulle gjerne ha hatt en slags folkedomstol i regi av mobben? 🙂

Absolutt ikke, dóg det er langt verre faktiske forbrytelser hvor man (kanskje) kunne vurdert det.

Jeg mener det som jeg skrev det, men kunne kanskje sløyfet "per rettens kjennelse" :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (42 minutter siden):

AA er kanskje ikke en forbryter, per rettens kjennelse, men han burde holdt seg for god for sånn oppførsel og uttalelser. Både når det gjelder den mørkhudete dama på baren og rullestolbrukeren han kødda med i 2016 som ble dratt frem.

Han mente det kanskje som spøk, men det er en grense for hva man kan gjøre og hvor langt man kan gå og unnskylde seg med "hei, jeg bare kødda!".

Det er riktig.

AA er ingen rasist, kun en person som blir særdeles dum i fylla. Dette fortjener han (og andre med et altfor stort ego) kritikk for. 

At noen lettkrenkede trekker rasismekortet for fyllerør blir malplassert. De kunne heller skjelt ut AA for å være en provoserende imbesil i fylla som trenger et terapiopphold.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Det ville vært rart å påstå at ingen andre deler av livet kan være dårlig tross hudfargen.

Nettopp, derfor er formuleringen din "har det jævlig fint" mildt sagt misvisende. 

Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Ran, voldtekt, utpressing o.l. er det ingen grunn til å tro er utbredt mer mot hvite enn mot ikke-hvite. Det kan være noen som er rasistisk ment, men jeg har aldri sett eller hørt noe statistikk som viser at det kan være et problem. Og med tanke på hvor mange som er rasister eller i mot innvandring i Norge så hadde nok denne statistikken vært i media ofte. Det med overfallsvoldtekt har vært et problem at gjerningsmenn ofte er fra andre kulturer, men ofrene har såvidt jeg har sett vært ganske variert.

Du kan gjette, men uten statistikk/rapportering så er det lite nyttig.

Nå ble det faktisk publisert nærmere statistikker på disse tingene inntil "rasistene" begynte å reagere på den skjeve fordelingen av grov krim begått mot etnisk norske kontra den andre veien, dessverre var virkelighetens tall ikke politisk korrekte nok så det ble vedtatt at slike tall ikke skulle offentliggjøres mer. Et tydelig eksempel er skrekkperioden rundt 2010-2012, der en grotesk overfallsvoldtektsbølge rammet mange kvinner. Politiet kunne dengang bekrefte i media at dette var tilnærmet 100% etnisk hvite som var ofre og ikke-hvite utlendinger som var gjerningsmenn. Tatt slike ting i betraktning er en ufin fyllekommentar(som de fleste av oss opplever) bare en bagatell å regne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 timer siden):

Hvit rasisme kan godt være en ting, men du har garantert ikke opplevd det.

Hvis han (som presumptivt hvit) søker en jobb i staten så opplever han nå etter min mening rasisme. Begrunnelse under:

Staten har hatt en prøveordning med anonymiserte jobbsøknader. Flott - det legger opp til et mer egalitært samfunn.

De opplevde imidlertid at dette førte til at færre med innvandrerbakgrunn ble ansatt.

Sitat

Delen av innvandrarar som vart tilsett var høgast i dei stillingane som ikkje var anonymisert.

Ok, så vi har gjort ansettelsen mer objektiv, men det fører til at færre med innvandrerbakgrunn blir ansatt.

Sitat

– Resultatet var ikkje det me håpa på, seier kommunal og moderniseringsminister Nikolai Astrup.

Hva gjør vi da?

Sitat

Staten kjem ikkje til å halde fram med anonyme søknadar, men vil fokusere på andre tiltak som kan ha betre effekt.

https://www.nrk.no/norge/staten-skrotar-anonym-jobbsoking-1.15511350

Som lys jobbsøker så kan man altså konkludere at staten vil prøve nye tiltak som gjør ansettelsen mer objektiv men bare videreføre dem dersom dette medfører at etniske minoriteter i større grad blir valgt. Det styrende premisset er altså at hudfarge trumfer evner og egnethet. Som vel er definisjonen av rasisme?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Hvis han (som presumptivt hvit) søker en jobb i staten så opplever han nå etter min mening rasisme.

Det er egentlig veldig lite komplisert; Man ønsker en større representasjon av helheten i populasjonen i offentlige stillinger, fordi det offentlige har dette som et mål pålagt fra politisk nivå. Litt som når man vektlegger andre kriterier enn pris i anbudsprosesser. Har fortsatt til gode å se at «oss hvite nordmenn» er underrepresentert i det offentlige, og rasisme virker da å være et svakt argument. Det gjøres en rekke tiltak for å skape mangfold, og i de fleste sammenhenger skaper det et bedre Norge.

 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

AA kan være en drittsekk og har noen noen mindre bra personlighetstrekk som kommer til syne innimellom. Men akkurat denne saken synes jeg er greit at ikke fikk et stort rettslig omfang.

Det snakkes om at det er traumatisk fordi man har opplevd rasisme hele livet. Ja slik er det også med mennesker som har opplevd trakassering av andre årsaker enn hudfarge hele livet også. Men det kjøres ikke som hovedregel store rettsaker av den grunn (noen få som sjelden vinner igjennom - de blir heller gjerne stemplet som "tapere").

Jeg har absolutt empati for dette da jeg kjenner til hvordan det er å aldri få fri fra slikt (vi har folk i familien som ble ufør pga. trakassering mot person hele livet).

Så  kan de som hverken har opplevd det ene eller andre være besserwissere og pisse på alle andre i tråden. Det er vi jo vant til her inne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Som lys jobbsøker så kan man altså konkludere at staten vil prøve nye tiltak som gjør ansettelsen mer objektiv men bare videreføre dem dersom dette medfører at etniske minoriteter i større grad blir valgt. Det styrende premisset er altså at hudfarge trumfer evner og egnethet. Som vel er definisjonen av rasisme?

-k

Dette er helt riktig. Som én som har jobbet i både Stat og Kommune i tillegg til over 20 år i privat sektor så jeg en klar systemisk rasisme og kjønnsdiskriminering i ansettelsesprosesser i det offentlige. Problemet er ikke hudfargen men at de som ansettes ofte er langt fra kvalifiserte opp mot andre søkere som har "feil hudfarge" (aka hvit). Det er en helt latterlig symbol politikk som undergraver viktige kompetansemiljøer. Jeg er virkelig glad jeg ikke er hvit ung mann i dag som forsøke å skape karriere gjennom denne systemiske rasismen. For min del er jeg ekstra glad for at arbeidslivet går mot sin slutt.

Det samme opplevde man i møte med hjelpeinstanser som liten pjokk på 80-tallet (og i større grad på 90-tallet) med en ufør mor (uten uføretrygd) når man var på sosialen. Dette er et idiotsystem hvor man diskriminerer basert på hudfarge og kjønn.

Men jeg bryr meg ærlig talt ikke lenger. Jeg har nådd en alder hvor man lar idiotskapen seile sin egen sjø.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (50 minutter siden):

fordi det offentlige har dette som et mål pålagt fra politisk nivå.

Dette er ikke et argument for at noe er en god praksis. Et regime et sted i verden kan ha det som mål fra politisk nivå at alle homofile skal piskes på torget, praksisen er fremdeles uholdbar.

Sitat

Har fortsatt til gode å se at «oss hvite nordmenn» er underrepresentert i det offentlige, og rasisme virker da å være et svakt argument.

Det er urimelig å kalle det rasisme ved at bare forskjellige grupper får ulikt utfall. Vil du i såfall si at vi har et mannshatende samfunn siden 10x så mange menn som kvinner sitter i fengsel?

Det er rimelig å kalle det rasisme om det er en bevisst policy at et menneske får færre muligheter enn et annet menneske bare pga hudfarge (når alt annet er likt).

Her hadde staten muligheten til å ansette de beste kandidatene, uavhengig av navn. Når eksperimentet viste seg å ikke bygge opp under den stereotype forståelsen («vi diskriminerer mot etniske minoriteter»), men derimot at systemet hadde en preferanse for minoriteter («omvendt rasisme» - aka rasisme) som forsvant når man fjernet irrelevant kunnskap så avsluttet man det hele.

For vi kan jo ikke ha noe av at staten ansetter bare på objektive kriterier? En stat som ser «mennesker» og «kompetanse» heller enn «hudfarge» kan vi jo ikke ha noe av?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, knutinh said:

Et regime et sted i verden kan ha det som mål fra politisk nivå at alle homofile skal piskes på torget, praksisen er fremdeles uholdbar.

Det er urimelig å kalle det rasisme om forskjellige grupper får ulikt utfall. Vil du i såfall si at vi har et mannshatende samfunn siden 10x så mange menn som kvinner sitter i fengsel?

Det er rimelig å kalle det rasisme om det er en bevisst policy at et menneske får færre muligheter enn et annet menneske bare pga hudfarge (når alt annet er likt).

Her hadde staten muligheten til å ansette de beste kandidatene, uavhengig av navn. Når eksperimentet viste seg å ikke bygge opp under den stereotype forståelsen («vi diskriminerer mot etniske minoriteter»), men derimot at systemet hadde en preferanse for minoriteter («omvendt rasisme» - aka rasisme) som forsvant når man fjernet irrelevant kunnskap så avsluttet man det hele.

For vi kan jo ikke ha noe av at staten ansetter bare på objektive kriterier? En stat som ser «mennesker» og «kompetanse» heller enn «hudfarge» kan vi jo ikke ha noe av?

-k

Så du sidestiller regimer med Norges mål om inkluderende arbeidsliv?

Og hvordan stiller du deg til «egnethet» i ansettelsesprosesser? Dette er jo vedtatte praksiser som er uproblematiske. Det samme er jo tilfelle her.

Ellers så har historien vist at «objektive kriterier» definert av en fordelaktig majoritet er høyst diskutabelt å være det eneste parametre for god samfunnsutvikling.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Så du sidestiller regimer med Norges mål om inkluderende arbeidsliv? 

Du klaret fint å kritisere mitt ståsted uten å måtte gå så lavt. Prøv å lese igjen og forhold deg saklig.

Sitat

Ellers så har historien vist at «objektive kriterier» definert av en fordelaktig majoritet er høyst diskutabelt å være det eneste parametre for god samfunnsutvikling.

Du tenker på ting som karakterer fra Universiteter, antall år erfaring og sånt?

Mulig det. Men måten å løse det på må vel være å endre kriteriene, ikke å si at om du heter «Ali» så slipper du å være så god på de tingene vi måler, som om du heter Ola?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Det er jo ikke et inkluderende arbeidsliv når det eksluderer mer kompetente søkere. For en tåpelig logikk. Det er nettopp eksluderende arbeidsliv satt i praksis.

Dette er mer komplisert enn så. Man bør se det opp mot historikk, sosiopolitiske utfordringer m.m. Logikk eller ei, det offentlige har føringer som er forskjellig fra det private på godt og vondt, og disse strekker set langt utover enkeltparametre (målepunkter). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...