Gå til innhold

Er Atle Antonsen en forbryter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (12 minutter siden):

Jeg kommer fortsatt til å forbeholde meg retten til å si at du kan til helvete reise tilbake til Somalia eller Afrika hvis jeg mener at denne personen ikke har noe her å gjøre. Det er min Grunnlovlsfestede rett å si høyt og tydelig, uansett hvor usympatisk en slik uttalelse kan fremstå.

Grunnloven gir vel ikke ubegrenset ytringsfrihet.

Hva gjelder rasismeparagrafen så kan jeg tenke meg to scenarier:

1. Du opplever at en mørk fyr snapper parkeringsplassen som du mener å være først i køen. Du fyrer av deg «ha deg tilbake til Afrika din jævel». Det kan fort være straffbart.

2. Du er i en høylydt diskusjon med en ny landsmann. Han sier «Nordmenn er jævla rasistiske, lukter vondt og lager drittmat». Du svarer «hvis det er så galt her, hvorfor flytter du ikke tilbake til Afrika?». Jeg kan ikke tenke meg at det er straffbart.

-k

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (49 minutter siden):

Jeg kommer fortsatt til å forbeholde meg retten til å si at du kan til helvete reise tilbake til Somalia eller Afrika hvis jeg mener at denne personen ikke har noe her å gjøre. Det er min Grunnlovlsfestede rett å si høyt og tydelig, uansett hvor usympatisk en slik uttalelse kan fremstå.

Hele situasjonen er aldeles latterlig, det blir snart "rasisme" å hevde at du har tatt parkeringsplassen min.

Det er i hvertfall greit å få bekrefte hvor mange rasister det faktisk finnes blant vanlige folk. Folk påstår det knapt finnes rasisme i Norge, men nå tyter rasistene frem i hopetall i kommentarfelt over hele landet. 

Det hadde ikke gjort meg noe om du forlot landet, sammen med alle de andre rasistene. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sjørøver skrev (31 minutter siden):

Er det straffbart om en mørkhudet kaller meg som er hvit for en jævla potet? 

Jeg vet ikke. Om noen gjør det en dag og du føler deg krenket kan du jo anmelde og se om du klarer å få en sak ut av det? 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (19 minutter siden):

Det er i hvertfall greit å få bekrefte hvor mange rasister det faktisk finnes blant vanlige folk. Folk påstår det knapt finnes rasisme i Norge, men nå tyter rasistene frem i hopetall i kommentarfelt over hele landet. 

Det hadde ikke gjort meg noe om du forlot landet, sammen med alle de andre rasistene. 

Har du et forslag til land jeg kan flytte til som er mindre rasistisk enn Norge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (31 minutter siden):

Du er ingen minoritet, du kommer ikke fra et fattig krigsherjet land. Du har ikke hatt like utfordringer i oppveksten, utsatt for jevnt over mye skjult rasisme og hets. Du er ikke en "fremmed", med annen kultur. Altså - det bør si seg selv. 

Er ikke det du ramser opp ganske stigmatiserende for folk med minoritets-bakgrunn?

Ikke alle med mørk hud kommer fra et krigsherjet land. Jeg hører at ikke alle Afrikanere lever i krig og fattigdom. Det er bare noe vi har lett for å tro.

-k

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er noe påfallende at fokuset nå er å ta Atle Antonsen (som åpenbart har et adferdsproblem) samt overføre han sine fylleutbrudd på den generelle norske befolkning. Problemet er at jo mer dette hauses opp jo mer skade gjør det, premisset blir da at å simpelthen bli referert til som mørkhudet, av ulike motiver, er noe av det verste som kan skje et menneske. Om slike utsagn er stort problem i Norge, slik at mørkhudede faktisk føler mentalt og emosjonelt ubehag bør jo psykologer komme på banen og snakke om psykologisk resiliens. Om noen kaller deg en blå elefant med djevelhorn så tar du deg neppe av nær av det ettersom du vil avfeie det som useriøst sludder, hvorfor kan ikke da målet være at mørkhudede reagere på samme måte dersom noen skulle prøve seg meg hudfarge-hets? Om denne Jirde, som forøvrig liker å redusere mennesker til hudfarge, kjønn og alder, bare hadde ledd av AA ville hun fremstått mye sterkere og sendt et etter min mening sterkere signal til andre ikke-hvite innvandrere. Formålet burde jo være økt velvære for alle.

Apropo det bør vi også snakke mer offentlig om AAs oppførsel som dessverre ikke er uvanlig i Norge i den forstand at undertrykkede følelser kommer frem i fylla til sjenanse og plage for andre. Dessverre har vi hatt en tendens til å avfeie dette som "fylla har skylda" og la problemet vedvare. AA, en mann i 50-årene, burde gått til psykolog for lenge siden, så hadde han trolig vært foruten disse kjipe episodene. Således tenker jeg at AA ikke nødvendigvis hater mørkhudede men tok det første og beste han kunne finne for å fornærme henne på for å føle seg overlegen, klassisk mobbeoppførsel med andre ord. Her burde noen i hans omgangskrets konfontert han, ikke minst burde hans også tatt noen runder selvrefleksjon i sin alder og posisjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Det er i hvertfall greit å få bekrefte hvor mange rasister det faktisk finnes blant vanlige folk. Folk påstår det knapt finnes rasisme i Norge, men nå tyter rasistene frem i hopetall i kommentarfelt over hele landet. 

Det hadde ikke gjort meg noe om du forlot landet, sammen med alle de andre rasistene. 

Problemstillingen er at du er en som bare mener noe, uten å kunne begrunne dine meninger med substans.

Du ber meg i tilsynelatende i fullt alvor om å forlate Norge, der jeg bodd i hele mitt liv, og det  fordi jeg har omtrent de samme meningene som de fleste andre nordmenn har knyttet til innvandring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Er ikke det du ramser opp ganske stigmatiserende for folk med minoritets-bakgrunn?

Ikke alle med mørk hud kommer fra et krigsherjet land. Jeg hører at ikke alle Afrikanere lever i krig og fattigdom. Det er bare noe vi har lett for å tro.

-k

Du har helt rett i det. Jeg forsøkte bare å lage et poeng av å fremheve kontrastene til motpolene fra begge sider. Da gikk jeg så langt "inn" på motpolen som jeg kom. Men; du har helt rett i at dette absolutt ikke gjelder alle med minoritetsbakgrunn. Men; jeg bør kanskje være forsiktig med å begi meg ut på rasisme-diskusjonen. Jeg (!) ble jo stemplet som rasist i "Rasisme i Norge" -tråden. Kun fordi folk ikke klarte å tolke hva jeg forsøkte å få frem (eller, kanskje det er bare meg som ikke formidler meg godt nok... nuja).  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Windfarmer skrev (45 minutter siden):

Jeg kommer fortsatt til å forbeholde meg retten til å si at du kan til helvete reise tilbake til Somalia eller Afrika hvis jeg mener at denne personen ikke har noe her å gjøre.

Jeg er enig i at takhøyden skal være relativt høy før man kan bli dømt for å være rasistisk.

I ditt konkrete eksempel, er jeg litt delt.

Hva om man sier dette til en andregenerasjons innvandrer eller noen som er adoptert?

Da baserer man uttalelsen kun på at vedkommende har en annen hudfarge - dermed rasistisk og bør være ulovlig.

Sier man det samme til noen som har utført en kriminell handling, og man VET at dette er en asylsøker, tenker jeg det ikke er rasistisk.

Samtidig føler jeg siste kommentar i innlegget blir feil/motsigende.

At Anthonsen bruker "fylla som skylda" synes jeg er feigt. Da kunne han heller lagt seg flat uten å nevne fylla. 

Rett og slett: Beklager, dette var upassende og skal ikke skje igjen.

Lenke til kommentar

Du tok opp det med mørke mennesker. You tell me?

Bullshitt, det var Atle Antonsen som tok opp mørke mennesker og som startet denne debatten.

Det er mange som frykter kulturelle fenomener, både fra midt-østen og USA. Men har du en kilde på at folk flest bryr seg så mye om den etniske sammensetningen?

Du ber om kilder? På den ene side hevder du at:

Det er i hvertfall greit å få bekrefte hvor mange rasister det faktisk finnes blant vanlige folk. Folk påstår det knapt finnes rasisme i Norge, men nå tyter rasistene frem i hopetall i kommentarfelt over hele landet. 

Så ber du om kilder? Du er jo kilden selv.

Det er mulig å stemme på partier som vil redusere budsjettet til NAV. Har du møtt noen som ikke vil at du skal stille enkle spørsmål?

Gi et par forslag, og ikke kom med det vanlige puddingsvaret ditt at :

Man får ikke alltid det man ber om. 

   

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Windfarmer skrev (23 minutter siden):

Problemstillingen er at du er en som bare mener noe, uten å kunne begrunne dine meninger med substans.

Du ber meg i tilsynelatende i fullt alvor om å forlate Norge, der jeg bodd i hele mitt liv, og det  fordi jeg har omtrent de samme meningene som de fleste andre nordmenn har knyttet til innvandring. 

Ref mitt nylige innlegg vedr. andregenerasjons innvandrere og adoptere, og din førstepost.

Du treffer jo hodet på spikeren her.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at takhøyden skal være relativt høy før man kan bli dømt for å være rasistisk.

I ditt konkrete eksempel, er jeg litt delt.

Hva om man sier dette til en andregenerasjons innvandrer eller noen som er adoptert?

Da baserer man uttalelsen kun på at vedkommende har en annen hudfarge - dermed rasistisk og bør være ulovlig.

Sier man det samme til noen som har utført en kriminell handling, og man VET at dette er en asylsøker, tenker jeg det ikke er rasistisk.

Samtidig føler jeg siste kommentar i innlegget blir feil/motsigende.

At Anthonsen bruker "fylla som skylda" synes jeg er feigt. Da kunne han heller lagt seg flat uten å nevne fylla. 

Rett og slett: Beklager, dette var upassende og skal ikke skje igjen.

Ja, jeg er enig at at det Atle Antonsen sa var upassende, feil, sårende og helt uakseptabelt.

Mitt hovedpoeng er at dette ikke er noe som verken politiet eller domstolene skal blande seg inn i, dette er en del av den offentlige meningsutveksling som ikke har noe i rettsapparatet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e7ac4...59b
knutinh skrev (1 time siden):

Grunnloven gir vel ikke ubegrenset ytringsfrihet.

Hva gjelder rasismeparagrafen så kan jeg tenke meg to scenarier:

1. Du opplever at en mørk fyr snapper parkeringsplassen som du mener å være først i køen. Du fyrer av deg «ha deg tilbake til Afrika din jævel». Det kan fort være straffbart.

2. Du er i en høylydt diskusjon med en ny landsmann. Han sier «Nordmenn er jævla rasistiske, lukter vondt og lager drittmat». Du svarer «hvis det er så galt her, hvorfor flytter du ikke tilbake til Afrika?». Jeg kan ikke tenke meg at det er straffbart.

-k

Helt enig med deg her!

Vi vet ikke konteksten dette ble sagt i.

Anonymous poster hash: e7ac4...59b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...