Gå til innhold

Stor nedgang i jenter som spiller dataspill


Anbefalte innlegg

9 hours ago, Regenburg said:

Nyfeministene i Ottar truer dem opp på en scene og skriker truende til dem 'hvorfor hater du kvinner. Hvorfor er du så sint? Hvorfor mener du jeg skylder deg sex?' Og en av guttene mumler spakt 'nææi, jeg føler mække så veldig sint altså'. Etterpå går guttene på hamburgerbar og drøfter synergi på attributs i spillene sine.

Det er gjerne en stor forskjell på hvordan folk oppfører seg i virkeligheten og hvordan de oppfører seg på nett. Det er mange som er veldig tøffe når de gjemmer seg bak skjermen. De samme ville aldri i verden sagt det samme til personer de møter ansikt til ansikt.

De jentene jeg har spilt med opp gjennom årene har generelt vært bevisste på å unngå å fortelle at de er jenter, spesielt i pvp spill. I coop spill kan de gjerne oppnå fordeler ved at gutter gir dem ting, men også der ønsker de stort sett at så få som mulig vet. De som går rundt å forteller alle at de er en jente i coop spill er ofte gutter som prøver å oppnå fordeler med det. 

Har fått sett endel screenshots av kommentarer som er sendt til jenter jeg kjenner opp igjennom årene og ja det er en grunn til å reagere. Generelt er det for mange gamere som oppfører seg som idioter, og da spesielt mot jentene. 

Endret av Reg2000
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regenburg skrev (11 timer siden):

Har du en kilde på det?

Føler det er cirka 0 seksuell frustrasjon blant gamere. 

Første sesongen av 'Sigurd fåkke pult' har jo en plotlinje om dette.

Nyfeministene i Ottar truer dem opp på en scene og skriker truende til dem 'hvorfor hater du kvinner. Hvorfor er du så sint? Hvorfor mener du jeg skylder deg sex?' Og en av guttene mumler spakt 'nææi, jeg føler mække så veldig sint altså'. Etterpå går guttene på hamburgerbar og drøfter synergi på attributs i spillene sine.

Ai.. Det er vanskelig å forstå om du er en parodikonto når du bruker Sigurd fåkke pult for å underbygge poengene dine.

Unge menn er statistisk sett den mest seksuelt frustrerte gruppen i verden. Og de blir mer og mer frustrerte, for færre og færre av de får seg sex. Dette er jo hele bakteppet for at folk som Jordan Peterson ol. har steget så voldsomt i popularitet.

Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor det diskuteres her. Gamer er vel kanskje verdens mest ubrukelige merkelapp. Jeg er 30 år og ansatt i en velkjent organisasjon i en mellomlederstilling. Fetteren min er 15 år og går på ungdomsskole. Begge spiller, uten at vi har noe mer til felles enn det.

Man sier jo ikke «movier» om noen som ser film. Så hvorfor finnes betegnelsen her?

Uansett er nok det største problemet mer onlinespilling at det finnes en del veldig arrogante og bråkjekke gutter/menn (ja, alltid gutter/menn) som tar jævlig mye plass, er ekstremt ureflektert og hagler rundt seg med skjellsord som baserer seg på kjønn, legning, etnisitet etc.

Noen kommer til å bli trigget av det siste avsnittet der, men hvis vi stikker fingeren i jorda vet vi alle at det er sant. Hvis det virkelig er som du sier at menn er topp 1% i alt de foretar seg, er det vel ingen grunn til å tro at de ikke er topp 1% i sjikane og drittslenging også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Har du en kilde på din påstand?

En negativ er ikke en påstand, er det vel? 

Det er ikke en påstand at du -ikke- sugde naboen i går. Det er en logisk umulighet å bevise at du ikke gjorde noe. 

Derfor ser jeg gjerne en kilde på det positive utsagnet, nemlig at gamere er veldig seksuelt frustrerte. Det matsjer ikke den oppfatningen jeg har, men den påstanden er i det minste mulig å bevise. 

Lenke til kommentar
Felvinter skrev (9 minutter siden):

Uansett er nok det største problemet mer onlinespilling at det finnes en del veldig arrogante og bråkjekke gutter/menn (ja, alltid gutter/menn) som tar jævlig mye plass, er ekstremt ureflektert og hagler rundt seg med skjellsord som baserer seg på kjønn, legning, etnisitet etc.

De finnes helt klart. Noen lar det jo gå sport og sjargong i dette også. Dota serverne f.eks. hadde jo folk som nøt å kalle hverandre stygge ting så snart det gikk det minste littegranne dårlig. 

Lenke til kommentar
Geir T skrev (17 timer siden):

Jeg er dritt lei "inclusion", "diversity" og alle disse andre ESG-ordene som skal inn i alt av populærkultur de siste 6-7 årene.

 

Geir T skrev (17 timer siden):

dagens samfunnsklima, hvor alle skal være "krenket" over den minste lille ting

 

Geir T skrev (17 timer siden):

Bare en liten apropos: Har du hørt hvordan arabiske guttegjenger står og prater om jenter, når man venter på en holdeplass osv.? Det er med stor margin det verste jeg noensinne hører, og er nærmest helt grenseløst. Hvor mye av den virkelige fæle trakasseringen (vs. hva jeg snakker om overfor) er fra folk med bakgrunn fra langt mer kvinnefiendtlige kulturer enn vår egen?


Håper at du selv ser motsigelsen din her. For å si det sånn, tror du ikke disse "arabiske guttegjengene" blir opprørt over "krenkelseshysteriet" ditt når du mener de ikke kan snakke slik de gjør?

Grunnen til "krenkelseshysteriet" er jo nettopp det at man setter en grense for hvordan vi ønsker at samfunnet skal være. Eller er det kanskje du som avgjør hvor den grensa skal settes?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Men har du noen gang opplevd at du får uønsket oppmerksomhet fordi du er kvinne? Type du spiller med noen, etter en stund bruker du voice og de hører du er kvinne, også får du mer pes en andre? Kanskje ufortjent pes? 

I spillverdenen: kan ikke huske det. Veldig, veldig lenge siden jeg faktisk snakket i spill, jeg bruker for det meste tekst når jeg kommuniserer nå. Har ikke fått noe ufortjent pes eller uønsket oppmerksomhet av de jeg har spilt med, for de har jeg som oftest kjent i virkeligheten, eller så har de vært kompiser av daværende kjæreste osv. Ble godt inkludert sånn sett. :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (10 minutter siden):

I spillverdenen: kan ikke huske det. Veldig, veldig lenge siden jeg faktisk snakket i spill, jeg bruker for det meste tekst når jeg kommuniserer nå. Har ikke fått noe ufortjent pes eller uønsket oppmerksomhet av de jeg har spilt med, for de har jeg som oftest kjent i virkeligheten, eller så har de vært kompiser av daværende kjæreste osv. Ble godt inkludert sånn sett. :) 

Er du kvinne? :) I så fall, gøy at du også gamer, selv kvinnelig gamer her! Og jeg har aldri opplevd uønsket oppmerksomhet selv, nettopp fordi jeg gamer sammen med kjente og inkluderende, hyggelige menn og av og til også kvinner

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Gringorilla skrev (37 minutter siden):

 

 


Håper at du selv ser motsigelsen din her. For å si det sånn, tror du ikke disse "arabiske guttegjengene" blir opprørt over "krenkelseshysteriet" ditt når du mener de ikke kan snakke slik de gjør?

Grunnen til "krenkelseshysteriet" er jo nettopp det at man setter en grense for hvordan vi ønsker at samfunnet skal være. Eller er det kanskje du som avgjør hvor den grensa skal settes?

Derfor gjorde jeg også et skille mellom intenst engasjement og frekke kommentarer, vs ondsinnet trakassering som ikke hører hjemme noe sted. Når jeg snakker om «krenkelseshysteri», så refererer jeg åpenbart til det første..

Mitt poeng var også at all denne politiske korrekte sosionom-forskingen har mange blindsoner.

Det kan også være at denne nedgangen i jenter som spillere, er en naturlig korreksjon. Det har vært en stor reklamebølge rettet mot jenter og dataspill de siste få årene, og jeg ser statistikk hvor det sammenblandes «ekte» dataspill og mobilspill, og man kan regne med andelen kvinnelige dataspillere har vært overdrevet i mange studier og artikler, fordi dette har nærmest vært «bestillingen».

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Geir T said:

Derfor gjorde jeg også et skille mellom intenst engasjement og frekke kommentarer, vs ondsinnet trakassering som ikke hører hjemme noe sted. Når jeg snakker om «krenkelseshysteri», så refererer jeg åpenbart til det første.

Mitt poeng var også at all denne politiske korrekte sosionom-forskingen har mange blindsoner.

Problemet her er at du tar din egne personlige oppfatning / tolkning av hva som er hva, for deretter og mene at dette er fasiten og dermed bagatelliserer problemstillingen. Blir litt som de som skal fremme en problemstilling knyttet til en gruppe de selv ikke er del av eller fullt forstår.

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Geir T skrev (5 minutter siden):

Mitt poeng var også at all denne politiske korrekte sosionom-forskingen har mange blindsoner.

Der kan vi være enige. Altså, selv jeg kan føle at folk av og til går for langt i sin krenkelse, men poenget MITT er at det ikke er opp til meg å skulle sette grensen får NÅR det er lov å bli krenka. Jeg har min egen grense, og andre har sin grense.

Fun fact: Da jeg studerte psykologi hadde jeg to mørkhudete i klassen. Den ene av de to insisterte på at man skulle kalle mørkhudete for afro-amerikanere (merkelig, med tanke på at hun var bosatt i Norge), mens han andre så ingenting feil med å bli kalt neger (som var emnet vi diskuterte i timen). Poenget er at man har forskjellig grad av krenkelse, og jeg ser ingen grunn for å ikke hensynta selv de som lett blir krenket, så lenge det ikke går ut over noe annet. Men folk som klager over "krenkelseshysteri" har en tendens til å tøye strikken unødvendig langt, fordi de prøver å være en slags motpol.

 

The Very End skrev (3 minutter siden):

Problemet her er at du tar din egne personlige oppfatning / tolkning av hva som er hva, for deretter og mene at dette er fasiten og dermed bagatelliserer problemstillingen. Blir litt som de som skal fremme en problemstilling knyttet til en gruppe de selv ikke er del av eller fullt forstår.

This! 👆

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har to døtre på 18 og 16 år og kan fortelle litt om hverdagen.

Det jeg kan først og fremst si er at de spiller spill begge to, men den ene mer aktivt enn den andre.

Hun yngste på 16 spiller mye, fra Fortnite på pc (Spiller Gamerno konkurranse hver onsdag) og PS4/PS5 spill med historie. Hun går også på e-sport skole her i Larvik en gang i uken, og det trenes på å bli bedre spiller. Hun elsker alt med spill og hun ønsker å jobbe med spill, om det er e-sport utøver eller spilldesign. Så lenge det har med spill å gjøre.

Hun eldste spilte også mye, men har nå trappet kraftig ned på spillingen og bruker heller tid på å redigere video og slikt og laste opp på sosiale medier. Mye da fra spillverden. Hun var den som spilte absolutt mest i familien, men interesse med å redigere og sette sammen videoer har tatt opp mye mer av tiden. Men spill hun spiller er Last Of Us, Horizon, Sea of thieves og noe PUBG. Online delen spilles med venner og familie. Men at tiden brukt i spill har dalt veldig, så er det en naturlig grunn til det, nemlig endring av interesse. Det har ingenting med hetsing å gjøre.

De har heldigvis ikke opplevd å få slengt mye dritt til seg pga kjønn når de spiller over nett generelt. Det har hendt, men de ignorerer det heldigvis. Men da de gikk på ungdomsskolen spesielt, så var det flere av gutta som syntes at det at jenter spilte var teit og nørdete. I stedet for å spille sammen med de så snakket de drit om spillene de spilte og at man ikke trengte å være god osv. Det syntes jeg var synd, at det begynner allerede der å skille mellom jenter og gutter.

Lærere burde være generelt være mer opplyst på spill i dag, og jo yngere lærere er, jo større sjanse for at de vet mer om spill enn de på 30-40-50++. Læreren til hun ene datteren min spiller feks Fortnite og inkluderer det i noen av oppgavene/prosjektene de får på skolen, og det er veldig kult.

Men alt i alt, kampen mellom kjønnene må kjempes. Det burde egentlig ikke engang vært en kamp. Jeg håper at flere og flere jenter fortsetter med å spille og konkurrere. Det er litt synd at det ikke er ei eneste jente som feks spiller PUBG PGC turneringen som foregår nå om dagen.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 timer siden):

En negativ er ikke en påstand, er det vel?

Derfor ser jeg gjerne en kilde på det positive utsagnet, nemlig at gamere er veldig seksuelt frustrerte. Det matsjer ikke den oppfatningen jeg har, men den påstanden er i det minste mulig å bevise. 

Dette er statistisk påstand, ikke en logisk påstand. Det du snakker om gjelder ikke i statistikk. Du vi aldri kunne innhente data om en negativ logisk påstand, men du kan lett innhente statistikk om nivået på folks seksualdrift.

Regenburg skrev (15 timer siden):

Jeg fremholder at det er vel få steder det er såpass lav sex-drive som i dataspillmiljøer.

En default antakelse er at det ikke er avvik fra den generelle befolkningen. Du mener det er et avvik (de har lavere sex-drive).
Regenbue mener også det er et avvik (høyere sex-drive). At du mener de har lavere betyr ikke at det er en negativ påstand 😛

Da utfører man en enkel undersøkelse for å kartlegge sex-drive i henholdsvis datamiljøet og en kontrollgruppe som representerer befolknignen. Dersom gamere svarer lavere enn kontrollgruppen har du rett. Om de svarer høyere har Regenbue rett. (DVS det er samme kilde for din og Regenbue sin påstand, nødvendigvis)

Du kom med påstanden først og må underbygge den med kilder ellers kan vi alle bare se helt bort fra den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (12 minutter siden):

Dette er statistisk påstand, ikke en logisk påstand. Det du snakker om gjelder ikke i statistikk. Du vi aldri kunne innhente data om en negativ logisk påstand, men du kan lett innhente statistikk om nivået på folks seksualdrift.

En default antakelse er at det ikke er avvik fra den generelle befolkningen. Du mener det er et avvik (de har lavere sex-drive).
Regenbue mener også det er et avvik (høyere sex-drive). At du mener de har lavere betyr ikke at det er en negativ påstand 😛

Da utfører man en enkel undersøkelse for å kartlegge sex-drive i henholdsvis datamiljøet og en kontrollgruppe som representerer befolknignen. Dersom gamere svarer lavere enn kontrollgruppen har du rett. Om de svarer høyere har Regenbue rett. (DVS det er samme kilde for din og Regenbue sin påstand, nødvendigvis)

Du kom med påstanden først og må underbygge den med kilder ellers kan vi alle bare se helt bort fra den.

Ja. Ser at du har rett.

Her er en kilde på at gamere har redusert sexdrift.

While the researchers could not deduce from this study alone the reason for the correlation between men's gaming habits and their sex lives, the team speculated that decreased sex drive in gamers may be related to overstimulation of dopamine, a pleasure hormone released both when a man plays video games and when he has an orgasm.

 

https://www.medicaldaily.com/how-playing-video-games-can-affect-mans-sex-drive-and-ejaculation-418832

Endret av Regenburg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange menn som unngår online gaming med såkalte "randoms" nettopp fordi det ofte er mye toxic å oppleve. Dette er årsaken til at private servere fikk en fremvekst og at man i mange år om  ikke snart et tiår har hatt lukkede servere for å sile ut de man vil spille med. Dette er ikke noe fenomen som kun ett kjønn utsettes for. Avhengig av spillet og miljøet er public servere noe både menn og kvinner unngår. 

Omtrent ingen menn jeg kjenner spiller i særlig grad på public servere med mindre det gir spesifike fordeler å gjøre det. Da har man som regel både chat og mic deaktivert for "randoms".

I mange av de lukkede miljøene blir også dårlig oppførsel slått hardt ned på uavhengig av hvilket kjønn som står bak det. Å spille med venner er noe helt annet.

Noen av de verste stedene man kan henge på internett i dag er vel på chatten til såkalte hottub streamere og ting i den gata. Skjønner ikke at folk gidder eller orker.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
cosmic1981 skrev (4 timer siden):

De har heldigvis ikke opplevd å få slengt mye dritt til seg pga kjønn når de spiller over nett generelt. Det har hendt, men de ignorerer det heldigvis. Men da de gikk på ungdomsskolen spesielt, så var det flere av gutta som syntes at det at jenter spilte var teit og nørdete. I stedet for å spille sammen med de så snakket de drit om spillene de spilte og at man ikke trengte å være god osv. Det syntes jeg var synd, at det begynner allerede der å skille mellom jenter og gutter.

Lærere burde være generelt være mer opplyst på spill i dag, og jo yngere lærere er, jo større sjanse for at de vet mer om spill enn de på 30-40-50++. Læreren til hun ene datteren min spiller feks Fortnite og inkluderer det i noen av oppgavene/prosjektene de får på skolen, og det er veldig kult.

Lærern min sa at dataspill gjør deg dum i hodet. Og nesten ingen turte si høyt at de var gamere. Men dette er type år 2000 😅

Jeg setter pris på at debatten i det minste har kommet dit du forteller om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/10/2022 at 4:44 PM, Regenburg said:

LAN parties er vel fra den tiden at gaming var såpass nerdete at de jentene som søkte seg dit gjerne var av typen med litt outrert seksualitet eller overdreven sexagering.

Er vel forsvidt sikkert en type som er overrepresentert den dag i dag i animefans, tv spill jenter, MtG spillere, rollespill, om min erfaring er verdt noe. Selv om de jentene som er asexuelle sikkert også er hyppigere i sære hobbyer.

On 11/10/2022 at 9:08 PM, Regenburg said:

Det er ikke så interessant for meg i alle fall. Men en poster delte en historie om ei jente som lå rundt på LAN party. Ikke helt uvanlig i den tiden man hadde disse, kvitterte jeg. Stereotypen om nerdegutten på spekteumet som er jomfru strekker seg ikke til de jentene som gikk inn i de samme miljøene, av en grunn.

On 11/10/2022 at 9:47 PM, Regenburg said:

Tror ikke du er i nærheten av å forstå hva jeg snakket om. Beskriver et miljø som fantes på 90-tallet og litt utover. 

Norn av damene som dukket opp der var der ikke sekundert som seksuelle vesener. De var der nettopp fordi de som jenter fikk en status og en mengde oppmerksomhet de ikke fikk andre steder. Uten dette ville de ikke brydd seg med å entre eller oppholde   disse kulturene.

Vi snakker ikke akkurat om Frida med hjertet i hånden eller jentene i den kule jentegjengen i klassen for å si det mildt. 

Man ser noe av det samme fenomenet i dag. Bare at nå er det wet badedrakter på twitch og penger involvert. Samt at jentene er fysisk sett flottere.

Jeg driver ikke med gaming, men tilhører et annet interessemiljø som er ekstremt mannsdominert. Basert på det miljøet der, lyder det du skriver svært plausibelt.

Blant de ytterst få kvinnene som finnes i mitt miljø, har man to helt forskjellige typer. Man har de damene som er genuint interessert for sin egen del. Og så har man de damene som har oppsøkt miljøet fordi det er så spekket med menn.

Dette er damer som spiller rollen som fantasidame, som cool girl, som babe, som har pugget fakta som de slenger rundt seg med, som spiller på sex og kropp i kombinasjon med nerdete artefakter.

Ikke minst er det enkelt for oss damer å merke forskjellen. De genuint interesserte damene er vennlige, de andre oser av bitterhet og konkurranse.


Mitt inntrykk - her må gjerne dere andre kvinner uttale dere - er at sexfokuset blant menn er størst der hvor kroppsfokuset er størst. Altså at det er mer sexfokus blant de som driver med idrett og henger på treningssenter, og minst blant de som holder på med intellektuelle saker og nerdete greier. Og at et lavt sexfokus blant menn er det som trekker flest damer, da kvinner liker en utfordring.

Det er ikke uten grunn at det er menn som er fan av mannlige idrettsstjerner og kvinner som er fan av mannlige musikere og fortfattere.


Og ellers er intrykket at det er jenter som trekker jenter, damer som trekker damer, inn i et nytt miljø. Jo flere jenter og kvinner som gamer, jo flere jenter og kvinner vil begynne å game.

Likevel, nå er jeg en av de som tror det er forskjell på menn og kvinner, og at gir man en liten gutt en barnevogn, så vil han i mange tilfeller fylle den med stein og ikke med dukker :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
cosmic1981 skrev (På 11.11.2022 den 13.35):

Jeg har to døtre på 18 og 16 år og kan fortelle litt om hverdagen.

Jeg har også to døtre (tenåring og i tyveårene) som er ivrige gamere. Når jeg spør hvorfor de spiller, skjønner jeg at følelse av mestring er viktig. Den yngste har ADHD, spilling hjelper henne også med å gire ned hjernen når den er i ferd med å ruse av gårde.

Begge har opplevd å få slengt kjønnsbasert dritt etter seg, men det er, som den yngste sier, «først og fremst når vi gruser gutta…» De bryr seg ikke nevneverdig.

De reagerer mer på de sleske kommentarene. Hvis serverne oppdager at de er jenter, er det tidvis full testosteronoppblomstring. Av og til hagler det med beskjeder om hvor hardt de skal bli tatt og på hvilke måter, for eksempel.

Det skal sies at det finnes menn/gutter som ber hormonklubben roe seg ned, men de kan selvsagt ikke gripe inn i private meldinger.

Uansett har dette ført til at jentene i mye større grad spiller med venner og i lukkede grupper i stedet for på åpne servere.

Selv er jeg over 50 og spiller fortsatt. Det kunne så klart gå en kule varmt online på begynnelsen av 2000-tallet også, men ofte var chatten preget av «GG» og hjelpfulle kommentarer.

Tonen ble etter hvert røffere, ikke minst når «gaming trash talk-videoer» ble en egen sjanger på YouTube. Denne (u)kulturen holdes ved like i dag av streamere og influencere, først og fremst fra USA.

Selv har jeg hud som tåler selv de verste lobbyene, men jeg synes det er synd at aksepten for gaming + drittslenging er så stor at det anses som at man ikke kan ha det ene uten det andre.

Her om dagen måtte jeg for øvrig ta en prat med min 10 år gamle sønn og kompisen hans. Jeg måtte si til dem at det ikke er greit å si til hverandre de nokså grufulle tingene man skal gjøre med hverandres mødre selv om man spiller Fortnite…

Endret av Nordvarg
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jarde said:

Hele tema er politisk drevet, man ser ikke artikeler snakke om hvorfor ikke flere gutter gjøre jente ting på bakgrunn av "trakasserings" fra jenter.

Og hvor vanlig er det at kvinner skriver at de skal komme og voldta deg av eneste grunn at du er gutt? Alt er faktisk ikke sentrert rundt deg.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...