Gå til innhold

La oss boikotte Orkla!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjølv om det er ein viss ubalanse i at ein både har høge inntekter og samtidig varslar at dei vil sette opp, så har Orkla her ei heilt grei forklaring.
Det er varsla at inflasjonen vil gjere at alle prisane går opp, alt frå råprodukt, produksjon og transporten kjem til å bli dyrare. For at Orkla ikkje skal gå med eit tap så må dei sette opp prisane, det er svært sårbart å skulle være på etterskudd med slike tilpassingar.

Orkla har ei omsetting på 15 milliardar i kvartalet, så sett i den samanhengen så er ikkje 2 milliardar i overskot per kvartal eit veldig sterkt resultat. Orkla sitt med andre ord igjen med ca 13% av dei pengane som dei har i omløp. Kryp inflasjonen oppover slik at alle ledd blir 10% dyrare så vil Orkla få svært lite inntekter om dei ikkje samtidig aukar sine prisar i same tempo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Sidekick said:

https://www.nrk.no/nyheter/orkla-1.12908285

Da er det på tide å boikotte Orkla sine produkter, det får være grenser til griskhet og utnyttelse av mennesker. Jeg kommer til å følge ekstra nøye med i tiden framover. Står det Orkla på noen av produktene i butikken så blir det ikke noe kjøp.

Nei, dette må mediene ta seg av. 

Daglige saker om hvordan varehandelmogulene håver inn penger mens bønder sitter igjen med smårusk. Mediene kan stramme skruen - ikke la sjefer og kommunikasjonsansvarlige slippe unna med svada-svar.  Nok tap av omdømme, så tenker jeg pipen får en annen lyd. Krympflasjon-sakene er en god start, men savner oppfølgning.  

Og: De siste vi trenger er at vi velger bort norske produkt til fordel for masseproduserte utenlandske billigmerker. 

Men la oss se hva som skjer: Dersom/når Rema1000 og norgesgruppen leverer rekordresultat, ja da bør mediene henge på som en klegg og konkurransetilsynet må på banen. For da er det bevist en gang for alle at det er ikke konkurranse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zepticon said:

Du mener de merkene som produsentene selv produserer, og bruker sin markedsposisjon til å presse ut konkurerende merker fra hyllene med lavere pris, og så når de er borte så kan de øke prisene selv og ta all profitten?

 

Da kommer det alltids andre alternativer, som er priset lavere igjen. Evig sirkel

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (25 minutter siden):

https://produktkatalog.orklafoods.no/dagligvare/produktkatalog/produkter/

Grandiosa, Big One, Toro, Stabburet, Vossafor, Mr Lee, Nora, Idun, Tropicana, Gimsøy, Sjokade, Odense, Fun, Naturli, Trondhjems, Snack Jacks, Quaker, Bare Bra, Tomtegløgg, Nugatti, Mors, Hold-It, Bjellands, Abba, Banos, PS.

Det blir en del.

*Vossafår

 

Og jeg er rimelig sikker på at Tropicana er sin egen greie, sikkert mye større enn Orkla til og med.

Lenke til kommentar
Sitat

Krympet godteposer: Nå lover Orkla-sjefen å droppe pristrikset

https://www.nrk.no/norge/krympet-godteposer_-na-lover-orkla-sjefen-a-droppe-pristrikset-1.16154891

Sitat

Den relativt ferske Orkla-sjefen Nils K. Selte har skjønt noe resten av bransjen ennå ikke helt har tatt inn over seg: 

Folk blir skikkelig sinna og føler seg lurt når varene man kjøper i butikken krymper i størrelsen, samtidig som at prisen beholdes – uten at man får beskjed om det.

https://www.nrk.no/ytring/du-tuller-ikke-med-gamle-godteposer-1.16155118

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...