Gå til innhold

La oss boikotte Orkla!


Anbefalte innlegg

mandodiao skrev (1 time siden):

 

Hvorfor stiller ikke du spørsmål rundt hvem som betaler rekningen for at billig(EMV)merkene skal ha lavere pris?

Jeg tenker at det er de norske bøndene og de norske forbrukerene som finansierer store deler av prispresset.

Forstår rett og slett ikke helt hva du mener her. Norske forbrukere finansierer presset på å ha lave priser, ved å betale lite for varene? 

Norske bønder kanskje. Men utgangspunktet for tråden her var et premiss om at prisene er for høye. Hvordan tenker du at vi får lavere priser hvis bøndene skal få mer?

Resten av innlegget ditt fremstår som udokumenterte påstander. Legg frem kilder så kan vi diskutere det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjokolade1 skrev (29 minutter siden):

Forstår rett og slett ikke helt hva du mener her. Norske forbrukere finansierer presset på å ha lave priser, ved å betale lite for varene? 

Norske bønder kanskje. Men utgangspunktet for tråden her var et premiss om at prisene er for høye. Hvordan tenker du at vi får lavere priser hvis bøndene skal få mer?

Resten av innlegget ditt fremstår som udokumenterte påstander. Legg frem kilder så kan vi diskutere det.

I gamle dager kostet maten mye mer enn i dag, men maten var bedre, og mer næringsrik..

En kylling og egg eller gris kostet mye mer enn idag sett iforhold til valuta.....

Jeg ønsker tilbake til den tiden, der man fikk god mat og betalte for det og så verdien idet.

Prosessering av mat og dårlig industri har gjort maten dårlig og "billig" for toppene. Og vi får dårlig mat til lavere priser.

Forenklet kan man si at allmennheten er blitt bortskjemt med latterlig rimelig matvarer sett i forhold til inntekt, men det er dårlig kvalitet. Og det er enda verre i Sverige som er EU-land. Ikke på åpne markedene da, men på supermarkedet.

Og det blir folk som Hagen rik på, tro meg han spiser ikke den maten selv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 minutter siden):

I gamle dager kostet maten mye mer enn i dag, men maten var bedre, og mer næringsrik..

En kylling og egg eller gris kostet mye mer enn idag sett iforhold til valuta.....

Jeg ønsker tilbake til den tiden, der man fikk god mat og betalte for det og så verdien idet.

Prosessering av mat og dårlig industri har gjort maten dårlig og "billig" for toppene. Og vi får dårlig mat til lavere priser.

Forenklet kan man si at allmennheten er blitt bortskjemt med latterlig rimelig matvarer sett i forhold til inntekt, men det er dårlig kvalitet. Og det er enda verre i Sverige som er EU-land. Ikke på åpne markedene da, men på supermarkedet.

Og det blir folk som Hagen rik på, tro meg han spiser ikke den maten selv.

Ikke å virke overlegen, men det her blir så lavt nivå at jeg ikke orker å svare engang. Da hadde jeg like gjerne kastet meg inn i de uendelig mange og lange Facebook-kommentarfeltene om emnet, som bærer preg av mange veldig sterke meninger og lite fakta.

Kvalitet var heller ikke tema jeg opprinnelig var interessert i å diskutere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (11 minutter siden):

Ikke å virke overlegen, men det her blir så lavt nivå at jeg ikke orker å svare engang. Da hadde jeg like gjerne kastet meg inn i de uendelig mange og lange Facebook-kommentarfeltene om emnet, som bærer preg av mange veldig sterke meninger og lite fakta.

Kvalitet var heller ikke tema jeg opprinnelig var interessert i å diskutere. 

Ja du kan gjerne argumentere mot fakta OG personlige meninger som min. Det er forresten jeg som er overlegen, som er opptatt av kvalitet.

Hva er poenget? Enda dårligere kvalitet til lavere priser?

Svensk iskrem feks lol...

 

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (55 minutter siden):

Forstår rett og slett ikke helt hva du mener her. Norske forbrukere finansierer presset på å ha lave priser, ved å betale lite for varene? 

Norske bønder kanskje. Men utgangspunktet for tråden her var et premiss om at prisene er for høye. Hvordan tenker du at vi får lavere priser hvis bøndene skal få mer?

Resten av innlegget ditt fremstår som udokumenterte påstander. Legg frem kilder så kan vi diskutere det.

Det jeg mener er at en butikk som har egne merkevare av f.eks. kjøttdeig, legger på f.eks.10kr/kg på Gilde sin kjøttdeig for å kompansere for en lavere pris på sine egne produkter. Derfor betaler indirekte forbrukeren av de produktene en del av prisforskjellen.

Altså forbrukeren betaler "for mye" for et produkt, for å finansiere kunstig lav pris på et annet.

Jeg tenker at bøndene hadde fått mere om de ikke trengte å konkurere i like stor grad mot kjøtt av uante opprinnelser, som butikkjedene presser markedet med. Butikkjedene kopierer til og med embalasjen for å forvirre konsumer.

Samt om konsumerene ikke lot seg lokke til å kjøpe produktene som er kunstig lavt priset, til fordel for norskproduserte varer. Det hadde vært begynnelsen på en bedre balanse, og bedre forhandlingsgrunnlag for bonden.

Jeg skriker ikke etter lavere priser, jeg mener bare at noen av holdningene til TS om at billigere er bedre ikke holder vann. Jeg forsvarer heller ikke Orkla, annet enn at det er naturlig at deres produkter også stiger i pris, som alt annet.

Jeg ser ikke så mange kilder på det du eller noen andre skriver heller, men om du føler deg nok inspirert så kan du jo google litt temaet å se hva du finner.

Ellers kan jeg enda en gang referere til Anders Norstad, som sikkert bommer på mange ting han også, men bruker mye tid på akkurat de temaene som går igjen her. Han er tidligere generalsekretær for Norsk bonde og småbrukerlag og mildt sagt engasjert i matproduksjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (6 minutter siden):

Det jeg mener er at en butikk som har egne merkevare av f.eks. kjøttdeig, legger på f.eks.10kr/kg på Gilde sin kjøttdeig for å kompansere for en lavere pris på sine egne produkter. Derfor betaler indirekte forbrukeren av de produktene en del av prisforskjellen.

Altså forbrukeren betaler "for mye" for et produkt, for å finansiere kunstig lav pris på et annet.

Jeg tenker at bøndene hadde fått mere om de ikke trengte å konkurere i like stor grad mot kjøtt av uante opprinnelser, som butikkjedene presser markedet med. Butikkjedene kopierer til og med embalasjen for å forvirre konsumer.

Samt om konsumerene ikke lot seg lokke til å kjøpe produktene som er kunstig lavt priset, til fordel for norskproduserte varer. Det hadde vært begynnelsen på en bedre balanse, og bedre forhandlingsgrunnlag for bonden.

Jeg skriker ikke etter lavere priser, jeg mener bare at noen av holdningene til TS om at billigere er bedre ikke holder vann. Jeg forsvarer heller ikke Orkla, annet enn at det er naturlig at deres produkter også stiger i pris, som alt annet.

Jeg ser ikke så mange kilder på det du eller noen andre skriver heller, men om du føler deg nok inspirert så kan du jo google litt temaet å se hva du finner.

Ellers kan jeg enda en gang referere til Anders Norstad, som sikkert bommer på mange ting han også, men bruker mye tid på akkurat de temaene som går igjen her. Han er tidligere generalsekretær for Norsk bonde og småbrukerlag og mildt sagt engasjert i matproduksjon

Takk for mer utfyllende svar.

Jeg er selv godt inne i bransjen, så trenger ikke google så mye. For din del blir det selvfølgelig også bare en udokumentert påstand det også, så det får du forholde deg til som du vil. 

Det jeg i alle fall kan si er at butikkene generelt har lave eller ingen marginer på typisk norske "landbruksprodukter". Ellers er det jo åpenbart riktig at tap på en vare må dekkes inn av andre varer, men hvorfor skulle det måtte være slik at tap på "billig-kjøttdeig" må dekkes inn av merkevarekjøttdeigen? Det finnes flere eksempler hele varegruppekategorier i butikkene som isolert sett er ulønnsomme. 

 

Bøndene hadde utvilsomt fått bedre betalt hvis de ikke hadde konkurranse i det hele tatt, men er det en ønskelig situasjon? Det er en vanskelig og viktig diskusjon. Å peke ut butikkene som den slemme ulven for å tilby billigere utenlandske alternativer blir noe overforenklet.

 

Lenke til kommentar

Det er mye som kunne vært gjort annerledes. Først og fremst er det altfor mange butikker, ofte er det bare et par hundre meter mellom hver butikk i tettbygd strøk. Åpningstider kunne vært kortet inn, 9-21 bør holde for de fleste. Mange butikker har nå 7-23, helt unødvendig og kostnadsdrivende. Utvalget kunne vært krympet, man trenger ikke 10 forskjellige varianter av kokt skinke, eller lettmelk fra 5 forskjellige leverandører.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg spiser bare det i Sverige som er bra, lokal svensk mat, og det er vanskelig å velge god mat i EU land. Det er lagt opp for fattige og rike, der du må betale dyrt for ok mat. I Norge er det mer en god standard for alle.

Mye mat kjøper jeg fortsatt i Norge.

Er det vanlig at Svensker valfarter til Norge for å få ta del i den sunne, billige maten her?

-k

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

I gamle dager kostet maten mye mer enn i dag, men maten var bedre, og mer næringsrik..

En kylling og egg eller gris kostet mye mer enn idag sett iforhold til valuta.....

Jeg ønsker tilbake til den tiden, der man fikk god mat og betalte for det og så verdien idet.

Oldemoren min spiste ku-jur. Fordi etter at de hadde solgt alt som lot seg selge så var juret det de satt igjen med.

Det var svelt-ihjel og hun brakk seg når hun fortalte om det 50 år etterpå. Nå har hun vært død i mange år men tror du at hun ville ha vært enig med deg om å gå tilbake til den gode gamle tida? Når familien min spiste næringsrik sirup fordi det var det eneste pålegget de hadde råd til, og farfaren min fikk gebiss i konfirmasjonsgave? Flotte tider, du.

 

Det finnes mange måter du kan øke matvareprisene dine på. I Oslo har vi Jakobs. Strøm-Larsen. Mathallen. Som har flotte råvarer. Til høyere pris. Som frittgående gris fra Grøstad. Storfe fra kjøttraser. Fersk fisk av alle mulige slag. Et stort utvalg av grønnsaker i sesong. Er problemet at du har så dårlig viljestyrke at du ønsker å bli tvunget til å velge slike varer, eller er problemet at de andre ikke skal få velge selv?

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (3 timer siden):

Ja, jeg syntes det er litt trist at vi ikke klarer å produsere noe annet enn olje i dette landet. For elektronikk er det over for oss. Elektronikk kan ikke produseres i ett land som tar vare på HMS, arbeidsmiljø og arbeidstid, når det eneste som betyr noe er pris. Kvalitet er ikke-eksisterende utover at det må være godt nok til å ikke umiddelbart gå i stykker, men svakt nok til at det kommer til å gå istykker.  

Jeg skulle gjerne sett tollmurer som dobler prisen på elektronikk.….

Så det du mener er vi bare skal la kapitalismen og markedskreftene styre:  At bønder i Norge bare skal pakke sammen fordi andre land gjør det billigere enn oss. Sier du at vi her i Norge har hevet oss over det stadiet at vi skal bli skitten - Det får noen andre ta seg av?

Norges velstand gjør bl.a. at vi kan få kostbar kreftbehandling. Hvis du vil at vi skal jobbe på samlebånd med å gjøre det samme som de gjør hos Foxcon i Kina, beskyttet av tollmurer så genenerer ikke det den velstanden som gjør at vi kan kjøpe dyr kreftmedisin på et internasjonalt marked. Det blir å lukke seg inne og bli selvforsynt. Som et slags mini-Nord-Korea.

Hvis du vil bygge mer tollmurer så vil handelspartnerene våre gjøre det samme. Da vil de som jobber med noe som lar seg eksportere (så som lakseoppdrett eller olje eller IT) gå harde tider i møte. De må da finne seg jobber som har et hjemmemarked. Som potetplukkere og gårdsdrenger, som veldig mange jobbet som for 100 år siden.

Så det du sier er at du vil tvinge sånne som meg til å jobbe med noe skittent og nasjonalt ulønnsomt for å tilfredsstille dine estetiske idealer? Hva slags holdning er det?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
32 minutes ago, knutinh said:

For elektronikk er det over for oss. Elektronikk kan ikke produseres i ett land som tar vare på HMS, arbeidsmiljø og arbeidstid, når det eneste som betyr noe er pris.

Men nå er vel norsk elektronikk verdensledende på opptil flere områder, er det ikke slik?

https://www.nordicsemi.com/

Det som behøves det er økt konkurranse, ved at de store internasjonale kjendene kan komme inn å konkurrere med de norske leverandørene. Da kan vi få et prisnivå på nivå med resten av Europa. Vi hadde en mulighet med Lidl, men den muligheten ble ikke tatt godt nok vare på. 

Med en av de store Europeiske kjedene på markedet så måtte de norske kjedene ha begrenset sine priser og sin fortjeneste.

Dette er den medisinen som kan virke for å begrense grådigheten til de norske leverandørene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Orkla er stort. Å boikotte de blir vanskelig, om ikke umulig her i Norge. (Toro, Stabburet, Nora, etc.)

Jeg er veldig opptatt av norskprodusert mat, og enda mer lokalprodusert.

Men leverpostei fra Orkla (Stabburet) koster 8 kroner.

Leverpostei fra bondensmarket koster 108kr. (Pluss minus 10%)

Det meste av kjøtt, fjørfe, fisk, skalldyr og villt kjøper jeg fra rekoringen eller bondensmarket. Det koster 50% eller mer kontra butikk.

Da kjøper jeg rett fra bonden, og emballasje er langt mer enklere.

I motsatt fall, kan jeg kjøpe fisk fanget i Norge, pakket i Kina, solgt i norske butikker langt rimeligere enn hos bonden - som tross alt har fanget den selv og tilbyr fisken uten emballasje og frys.

Hva er greia?

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Er det vanlig at Svensker valfarter til Norge for å få ta del i den sunne, billige maten her?

-k

Svenskene vet jo ikke hva vi har, med unntak av Partysvenker eller rettere sagt arbeids-svensker som er innom.

Men nordmenn som bor her vet helt klart at Brødet er fake og jævlig, egga er fiskejævlig, all mat som er laget posteier etc er jævlig, fiskepudding er en joke, iforhåld til den du får fra norske kvalitets merker, eller lokale fiskehandel. Iskremen er nesten skammelig, pulvermelk eller enda værre fake melke vanilla pulver eller noe. 

Og ferske reker er kjempebillig i Norge iforhold til Sverige, er 300-399kr kiloen her i kystbyen Strømstad.

Som sagt de har ok kokt/røkt skinke, ok melk og juice, og bra ok Osteslag, og de har rimelige internasjonale varer, feks Serrano, Parma etc. Den svenske honningen er også god, alt det andre må du betale dyrere enn i Norge for å få meget bra kvalitet.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Oldemoren min spiste ku-jur. Fordi etter at de hadde solgt alt som lot seg selge så var juret det de satt igjen med.

Det var svelt-ihjel og hun brakk seg når hun fortalte om det 50 år etterpå. Nå har hun vært død i mange år men tror du at hun ville ha vært enig med deg om å gå tilbake til den gode gamle tida? Når familien min spiste næringsrik sirup fordi det var det eneste pålegget de hadde råd til, og farfaren min fikk gebiss i konfirmasjonsgave? Flotte tider, du.

 

Det finnes mange måter du kan øke matvareprisene dine på. I Oslo har vi Jakobs. Strøm-Larsen. Mathallen. Som har flotte råvarer. Til høyere pris. Som frittgående gris fra Grøstad. Storfe fra kjøttraser. Fersk fisk av alle mulige slag. Et stort utvalg av grønnsaker i sesong. Er problemet at du har så dårlig viljestyrke at du ønsker å bli tvunget til å velge slike varer, eller er problemet at de andre ikke skal få velge selv?

Det var jo fordi forfedrene dine var fattige, ikke noe galt idette, mine forfedre var heller ikke rike, men drev gård og hadde derfor nok av mat og dyr, og bilskrot.'

Poenget mitt var at maten var mer riktig priset da, med bedre kvalitet.

Nå har vi jo fått velstand og gode levekår, hvorfor skal vi da stupe ned i kvaliteten med mindre vi kjøper det i boder/åpne marked rett fra bonden??

For tipp olde foreldrene våre så levde jo disse både gjennom de harde 30 åra med børskrakk, og bank-konkurser samt 2. Verdenskrig...  Tror det blir værre om det blir krig nå, pga at våpen og sjøkrig er mye mer avansert nå..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gouldfan said:

Poenget mitt var at maten var mer riktig priset da, med bedre kvalitet.

Hvordan underbygger man at maten hadde en bedre "kvalitet" før? Det forholder seg vel ikke omvendt ved at det har blitt strengere regler for tilsettingsstoffer, plantevernmidler, osv. Hvordan kan man sannsynliggjøre eller underbygge at maten hadde en bedre kvalitet før? Tyder ikke for eksempel en stadig økt levealder på at maten har en bedre kvalitet nå, enn det den hadde før? Kan det være slik at maten faktisk har blitt billigere og bedre?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Oldemoren min spiste ku-jur. Fordi etter at de hadde solgt alt som lot seg selge så var juret det de satt igjen med.

Det var svelt-ihjel og hun brakk seg når hun fortalte om det 50 år etterpå. Nå har hun vært død i mange år men tror du at hun ville ha vært enig med deg om å gå tilbake til den gode gamle tida? Når familien min spiste næringsrik sirup fordi det var det eneste pålegget de hadde råd til, og farfaren min fikk gebiss i konfirmasjonsgave? Flotte tider, du.

 

Det finnes mange måter du kan øke matvareprisene dine på. I Oslo har vi Jakobs. Strøm-Larsen. Mathallen. Som har flotte råvarer. Til høyere pris. Som frittgående gris fra Grøstad. Storfe fra kjøttraser. Fersk fisk av alle mulige slag. Et stort utvalg av grønnsaker i sesong. Er problemet at du har så dårlig viljestyrke at du ønsker å bli tvunget til å velge slike varer, eller er problemet at de andre ikke skal få velge selv?

Vel vi er mange som ikke bor i Oslo da...

Lenke til kommentar
arne22 skrev (17 minutter siden):

Hvordan underbygger man at maten hadde en bedre "kvalitet" før? Det forholder seg vel ikke omvendt ved at det har blitt strengere regler for tilsettingsstoffer, plantevernmidler, osv. Hvordan kan man sannsynliggjøre eller underbygge at maten hadde en bedre kvalitet før? Tyder ikke for eksempel en stadig økt levealder på at maten har en bedre kvalitet nå, enn det den hadde før? Kan det være slik at maten faktisk har blitt billigere og bedre?

Åh nå kjenner jeg meg gammel, vi snakker før kraftfor etc, årsaken til at levealder øker er både helsetjenester og bredt tilgjengelig mat. Mine Tippolde familie, levde nok gjennom både 1 og 2 Verdenskrig, de hadde voksne barn under 2.VK som loset jøder og flyktninger til Sverige, så de må ha opplevd både ett og annet.

Det jeg mener er at dyrehold var bedre før, det var mer fritt beite, bedre avl og oppdrett, det var mer naturlig for, det var ikke antibiotika til dyr, frittgående høns hadde vi der jeg vokste opp, og de gikk fritt rundt på tunet, og gikk inn på natten eller når det regnet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes fortsatt mange steder med frittgående høns rundt om i verden. Pleier sånn sett å ha frittgående høns rundt meg deler av året.

Det er ikke min erfaring at en forholdsvis ineffektiv og kanskje mer naturlig produksjon gir "bedre kvalitet" på maten og bedre folkehelse. Jeg vil nok heller si at kvaliteten ser ut til å bli en del dårligere og at det kan se ut som at et mer industrielt landbruk gir bedre produkter.  "Gamle dager" finnes fortsatt rundt om i verden, så hvis man ønsker å oppleve det, så er jo egentlig mulighetene mange. 

I Norge så går levealder stadig opp og gjennomsnittlig kroppshøyde øker også fortløpende. Hos de landene som fortsatt praktiserer "gamle dager", så er det jo ikke nødvendivis slik.

https://www.fhi.no/nettpub/hin/samfunn/levealder/

https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/artikkel/hvorfor-har-norske-menn-blitt-10-centimeter-lengre-siden-1900/74779885

Det er sånn sett ikke helt sannsynlig at moderne produksjon og distribusjon av mat har medført en veldig stor forverring i levekårene, selv om det selvfølgelig er mange faktorer som spiller inn.

Den beste måten å få bukt med problemet med en for høy avanse hos de norske kjedene, det er å få inn noen av de store europeiske kjedene på det samme markedet. Det ville nok endre litt på marginene til Orkla og det ville vel kanskje også være ganske godt til pass.

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 minutter siden):

Det finnes fortsatt mange steder med frittgående høns rundt om i verden. Pleier sånn sett å ha frittgående høns rundt meg deler av året.

Det er ikke min erfaring at en forholdsvis ineffektiv og kanskje mer naturlig produksjon gir "bedre kvalitet" på maten og bedre folkehelse. Jeg vil nok heller si at kvaliteten ser ut til å bli en del dårligere og at det kan se ut som at et mer industrielt landbruk gir bedre produkter.  "Gamle dager" finnes fortsatt rundt om i verden, så hvis man ønsker å oppleve det, så er jo egentlig mulighetene mange. 

I Norge så går levealder stadig opp og gjennomsnittlig kroppshøyde øker også fortløpende. Hos de landene som fortsatt praktiserer "gamle dager", så er det jo ikke nødvendivis slik.

https://www.fhi.no/nettpub/hin/samfunn/levealder/

https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/artikkel/hvorfor-har-norske-menn-blitt-10-centimeter-lengre-siden-1900/74779885

Det er sånn sett ikke helt sannsynlig at moderne produksjon og distribusjon av mat har medført en veldig stor forverring i levekårene, selv om det selvfølgelig er mange faktorer som spiller inn.

Den beste måten å få bukt med problemet med en for høy avanse hos de norske kjedene, det er å få inn noen av de store europeiske kjedene på det samme markedet.

 

Det er jo pga at vi fikk inn importert viktig frukt og mat fra verden med skipsfart, dette gav følgelig mer vitamintilskudd og hjalp mot tæring.

Bare se til Frankrike der oppdrett av dyr er omtrent hellig, de lager mye bedre kjøttprodukter enn storindustri som Nortura etc.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...