Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kommer jeg meg ut av en uoppsigelig kontrakt?


oliloka

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Marzo said:

En slik kontrakt sikrer både utleier og leietakers interesser. For flere vil det være en trygghet å vite at man ikke kan bli sagt opp av leiligheten på 3måneders varsel. Har man barn på skole/barnehage feks... 

Og det å kjøpe leilighet bør betraktes som en bevisst handling hvor man absolutt burde tatt hensyn til en leiekontrakt man har signert. 
Enten ved å vente med å kjøpe, eller kontraktuelt sette overtakelsesdato langt frem i tid, gjerne i budrunden. 

Kortidsleie med kort oppsigelsesfrist vil normalt ha høyere leiepris enn langsiktige kontrakter.

Ja, det er en god poeng. Som leietaker også er det fint å vite at du ikke blir kastet bort i de første 3 månedene.

 

Men man har ikke alt planlagt i livet. Vi så denne leiligheten som var en unik mulighet. Ting skjedde fort, vi bestemte også for å gifte oss. Skal jeg bli straffet fordi gode ting skjer i livet mitt? Bare for at noen ikke skal stresse med å finne en ny leietaker? Jeg har til og med sagt til henne at jeg er villig til å gjøre alt. Finne en ny leietaker og alt. Men hun forholder seg bare til kontrakten.

 

Jeg bodde i Spania i mange år. Der er det også bindingstid på kontrakter. Men det som skjer da er at hvis du drar før bindingstiden er over, så mister du depositumet ditt. Ikke noe mer. Du kan dra når du vil, men du mister depositumet. Og Utleieren har 3 månders husleie som depositum fra meg. Klarer ikke hun å finne noen på 3 måneder? Seriøst? Er det nødvendig at jeg betaler til henne husleie frem til neste sommer bare fordi det stod i en eller annen kontrakt at jeg skal være der i 1 år? Er ikke det mye bedre at hvis jeg drar før tiden min, hun tar depositumet, og det er det. Det var det jeg tenkte kommer til å skje i utgangspunktet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, ITtraktor said:

Dersom du tenker å innlede dialog ville jeg nok dempet noen av holdningene du viser overfor utleiere. 

Ja, jeg er ikke vanskelig å snakke med. Jeg er bare litt frustret nå. Så ikke meningen å være sur.

 

Men jeg er alltid postiv og åpen. Mine personlige meninger skal jeg ikke si til henne.

 

Jeg er åpen for det hun forslår for å finne en løsning :) Og jeg forstår at man må forholde seg til kontrakten.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oliloka said:

Men man har ikke alt planlagt i livet. Vi så denne leiligheten som var en unik mulighet. Ting skjedde fort, vi bestemte også for å gifte oss. Skal jeg bli straffet fordi gode ting skjer i livet mitt? Bare for at noen ikke skal stresse med å finne en ny leietaker? Jeg har til og med sagt til henne at jeg er villig til å gjøre alt. Finne en ny leietaker og alt. Men hun forholder seg bare til kontrakten.

Selvfølgelig skjer ting. Det gjelder vel også for de som lar fremmede leie boligen deres. 
Hvorfor skal ikke de få lov å gifte seg eller opplever gode ting i livet uten å frykte at de mister sine økonomiske rammer? 
Dette går som sagt begge veier og du fremstiller det som utleiere er en stygg ulv. 

Hvis du absolutt ville kjøpe leiligheten så burde du avtalt overtakelse mars 2023.
Det er ikke avskrekkende, og du ville hatt god tid til å flytte uten store ekstra kostnader. 
Hvorfor gjor du ikke det?

 

Jeg ville forsøkt å leid ut din nye for 5mnd og satt flyttingen på vent, fremfor å gå fra 3mnd depositum...

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Marzo said:

Selvfølgelig skjer ting. Det gjelder vel også for de som lar fremmede leie boligen deres. 
Hvorfor skal ikke de få lov å gifte seg eller opplever gode ting i livet uten å frykte at de mister sine økonomiske rammer? 
Dette går som sagt begge veier og du fremstiller det som utleiere er en stygg ulv. 

Hvis du absolutt ville kjøpe leiligheten så burde du avtalt overtakelse mars 2023.
Det er ikke avskrekkende, og du ville hatt god tid til å flytte uten store ekstra kostnader. 

 

Jeg ville forsøkt å leid ut din nye for 5mnd og satt flyttingen på vent, fremfor å gå fra 3mnd depositum...

Ja,  det kom litt stygt ut. Jeg mente ikke å si at utleiere er en stygg ulv. Jeg forstår når du har bindingstid så er begge parter beskyttet.

 

Jeg tror den bestå  måten å kommer frem til en løsning i sånne situasjoner er dialog.

 

Det er ikke lett noen ganger å kommer frem til en løsning sammen med noen, men å være åpen og snakke sammen alltid hjelper :)

 

Jeg får bare snakke med utleieren min og vi får se hva utfallet blir :) Jeg vet i utgangspunktet at jeg er bundet i minst 12 månder, så jeg har det i bakhodet :) Sånn er det.

Endret av oliloka
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

«Utleierens tapsbegrensningsplikt

I avtaleretten er det et grunnprinsipp om at man skal ta hensyn til den andre partens interesser. Utleieren har en tapsbegrensningsplikt, som betyr at han plikter til å begrense leietakerens økonomiske tap. Tapsbegrensningen kan skje ved å skaffe nye leietakere så fort som mulig. 

Hovedregelen er likevel at avtaler skal holdes som de ble inngått.

Hvis oppsigelsestiden bare er på de normale 3 månedene, er det sannsynlig at du må betale husleie for hele oppsigelsestiden. 

Hvis du har 2 år igjen før kontrakten er ferdig, kan det være større sannsynlighet for at dere kan bli enige om en løsning. Hvis leiligheten ligger sentralt og er i god stand, vil det være enkelt for utleieren å finne en annen leietaker. I dette tilfellet er det også en fordel hvis du kan hjelpe utleieren med å finne noen som kan overta leiligheten. De fleste utleiere pleier å være hjelpsomme med å la deg flytte ut, hvis de har en annen leietaker som kan dekke utgiftene.»

https://advokatmatch.no/bryte-oppsigelsestid-pa-leilighet

En annen mulighet er å forklare situasjonen og si at du ikke kommer til å betale ut de 12 månedene. Ikke akkurat legalt, men du får nesten gjøre hva som innerst inne kjennes rett. Av og til er det en forskjell på hva vi er «forpliktet» til å gjøre, og hva som innerst inne kjennes rett. Ingen er tjent på at boligen står ubrukt, spesielt ikke når det kanskje er andre der ute som trenger en bolig.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (21 minutter siden):

 

Det er veldig mange rettigheter på leietakerens side. Men det er litt dumt når man avtaler seg vekk fra dem;)

 

Problemet er ofte at markedet overkjører leietagere. Når det er manko på leiligheter, så kan utleiere setter større krav - ofte også utenfor loven - fordi det er manko. Man godtar det, fordi det er blitt vanlig, og man strengt talt ikke har stort annet valg. Bo ett sted, eller ikke ha noe sted å bo.

 

Lykke til, trådstarter. Pleier å ordne seg uansett, fordi (som regel) er ikke folk helt blåst. De vil nok bare sikre inntekten, å skaffer du en person som er OK, så pleier det jo å gli seg til.

 

Du kan jo si at hvis de ikke er fornøyd med leietager innen 3mnd, så står du for kontrakten din. (ref bråk osv fra leietager).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sentinelle said:

«Utleierens tapsbegrensningsplikt

I avtaleretten er det et grunnprinsipp om at man skal ta hensyn til den andre partens interesser. Utleieren har en tapsbegrensningsplikt, som betyr at han plikter til å begrense leietakerens økonomiske tap. Tapsbegrensningen kan skje ved å skaffe nye leietakere så fort som mulig. 

Hovedregelen er likevel at avtaler skal holdes som de ble inngått.

Hvis oppsigelsestiden bare er på de normale 3 månedene, er det sannsynlig at du må betale husleie for hele oppsigelsestiden. 

Hvis du har 2 år igjen før kontrakten er ferdig, kan det være større sannsynlighet for at dere kan bli enige om en løsning. Hvis leiligheten ligger sentralt og er i god stand, vil det være enkelt for utleieren å finne en annen leietaker. I dette tilfellet er det også en fordel hvis du kan hjelpe utleieren med å finne noen som kan overta leiligheten. De fleste utleiere pleier å være hjelpsomme med å la deg flytte ut, hvis de har en annen leietaker som kan dekke utgiftene.»

https://advokatmatch.no/bryte-oppsigelsestid-pa-leilighet

En annen mulighet er å forklare situasjonen og si at du ikke kommer til å betale ut de 12 månedene. Ikke akkurat legalt, men du får nesten gjøre hva som innerst inne kjennes rett. Av og til er det en forskjell på hva vi er «forpliktet» til å gjøre, og hva som innerst inne kjennes rett. Ingen er tjent på at boligen står ubrukt, spesielt ikke når det kanskje er andre der ute som trenger en bolig.

Ja, jeg tenker å foreslå det for henne. Hvis jeg betaler for annonsen og finner noen som kan flytte inn og vasker leiligheten, om hun er villig da til å gi videre kontrakten min til den nye leietakeren. 

 

Men jeg lurte jo på tenk om du får sparken og ikke har råd til å betale husleie? Men du kan jo ikke forlate leiligheten fordi du har nesten 2 års bindingstid. Hva skjer da? Du kan jo ikke betale husleia hahahah Bare noe som kom inn i hodet mitt

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Sommer2022 said:

Problemet er ofte at markedet overkjører leietagere. Når det er manko på leiligheter, så kan utleiere setter større krav - ofte også utenfor loven - fordi det er manko. Man godtar det, fordi det er blitt vanlig, og man strengt talt ikke har stort annet valg. Bo ett sted, eller ikke ha noe sted å bo.

 

Lykke til, trådstarter. Pleier å ordne seg uansett, fordi (som regel) er ikke folk helt blåst. De vil nok bare sikre inntekten, å skaffer du en person som er OK, så pleier det jo å gli seg til.

 

Du kan jo si at hvis de ikke er fornøyd med leietager innen 3mnd, så står du for kontrakten din. (ref bråk osv fra leietager).

Jeg er aboslutt enig med deg Sommer. Problemet er ikke at uleiere er slemme ulver. Men at vi ikke har nesten noen rettigheter. Det er alltig tanke på om at utleier skal ha inntektsgaranti, depositum, at leiligheten skal være i samme stand som den gang du tok den. Men hvilke rettigheter har utleier? Med prisene som er, så er jeg enig med deg at man bare tar det man får. Man kan ikke være kresen på kontrakter og slikt. Og da er det lett å overkjøre leietakere. Men sånn er det. Man må gjøre det beste ut av det.

 

Jeg vet at mange mennesker er snille og har lyst å komem frem til en lønsing. Men jeg er redd for at utleiren min ikke er en av dem. Fordi når jeg ringte henne for å fortelle om situasjonen, så forholdte hun seg bare til kontrakten og hadde ikke lyst å tenke på noe annet. Men vi har fortsatt ikke snakket om flere muligheter. Jeg bare fikk en følelse at hun ikke er så fleksibel. Og loven er jo på hennes siden, så hvorfor skal hun være det hahaha Så jeg tar det som kommer. I værste fall ta opp lån for å betale både husleie og boliglån hahahah Fordi alle pengene kommer til å gå til egenandel hahahah

Endret av oliloka
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen ting å komme med hva loven angår, men jeg synes det er verdt å påpeke at du ikke blir straffet for noe som helst. Du blir heller ikke utsatt for noe ulovlig eller urimelig. Du har signert en kontrakt som, hvis jeg forstår det rett, er vel innen for lovens rammer. Du lurer på hvorfor du skal bi straffet fordi det skjer gode ting i livet ditt? Hvorfor skal utleier bli straffet? Jeg er tilbøyelig til å holde med leieboer i det alle fleste tilfeller og kanskje utleier burde være litt mer imøtekommende, men utleier fremstår ikke som urimelig heller.

Det er ikke sånn at utleier er slem hvis du ikke får viljen din og jeg vil råde deg til å være litt mer ydmyk i møte med motparten, fordi du sitter med en utrolig dårlig hånd. Jeg vil også råde deg til å tenke litt over hva en kontrakt faktisk er og hvorfor de eksisterer. For all del, jeg skjønner at det er frustrerende, men det er alltid to sider av en sak.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Verden snurrer ikke rundt deg og dine ønsker, uansett hvor mye du skulle ønske det. Så du kan ikke legge skyld på utleier for at "dine drømmer ikke kan oppfylles", eller at dette er en form for straff. Da burde dere ha ventet med giftemålet og alt det der. Det er ingen andre sin feil at du vil ut av en lovlig bindende kontrakt.

Men for all del, snakk med personen, be om et møte personlig. Kanskje hun er grei og lar deg finne en ny leieboer, kanskje ikke. Det er vanskeligere å si nei i person enn å bare legge på telefonen. Å finne en ny leieboer er ikke verre enn å legge ut en annonse på finn.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oliloka skrev (På 17.10.2022 den 14.22):

Utleieren min har vært veldig smart her. Det er en paragraf i kontrakten

"Leietaker har ikke adgang til å fremleie eller på en annen måte overlate sin bruksrett til andre eller oppta personer i sin husstand uten samtykke fr Utleier".

Dette punktet i kontrakten er tvilsomt. Utleieren kan ikke nekte samtykke til fremleie uten saklig grunn om "framleierens forhold", jfr. husll pgf. 7-5. Usaklig grunn gir deg rett til å si opp leieavtalen. Dette må også gjelde i bindingstid.

Se også pgf. 7-6.

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I et tidligere innlegg skriver du at du trodde utleier bare kom til å ta depositumet og det var det. Hvis det er greit for deg å miste de pengene kan du alltids foreslå å møtes på halvveien. Foreslå at du betaler leie ut 2022 og lar utleier ta depositumet mot at leieforholdet da opphører ved nyttår.

Hvis du har kontrakt til neste sommer er det ikke så stort tap økonomisk for utleier. Og utleier har tid på seg til å finne en ny leieboer. 

Du har ikke rett på dette, men det er verdt et forsøk? 

Lenke til kommentar

Er det lov å nemne at risikoen ved å bryte avtalen er forholdsvis lav?

Du har bunde deg for eit år, så utgangspunktet er at du uansett må betale fram til sommaren. Dersom du berre flytter ut, lar leilegheita stå tom, og sluttar å betale huselige så tvinger du utleigar til å gjere nokre valg.
Enten kan utleigaren stå på sine rettigheiter og starte prosessen med å kreve inn pengane frå deg med tvang, eller så kan utleigar spare seg mykje ekstraarbeid og heller legge energien i å få inn ny leigetakar. Det du risikerer å tape er forsinkelsesrente på husleiga som du skulder, samt eventuelt eit økonomisk tap for dei gjenværande månadane om utleigaren kan dokumentere at ditt avtalebrudd førte til at leiliegheita måtte leigast ut til under markedspris for å få leigd ut, det som utleigar risikerer å tape er mykje ekstraarbeid.
Mange leigetakarar vil nok ikkje ha energi til å starte ein slik prosess for eit pengekrav som ikkje har forfalt enda, då er det nok langt meir fornuftig for leigatakaren å bruke dei tre månadane med sikring i depositumskontoen til å finne ny leigetakar, ein jobb som utleigaren uansett må ta til sommaren.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

§7-5 i husleigelova gir vel TS rett til å framleiga bustaden resten av leigetida:

Sitat

§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

Ofte vil det nok vera enklast for alle partar at framleigaren trer inn i kontrakten som ny hovudleigar, men om huseigaren nektar kan ein kan så klart risikera å måtta stå som mellommann fram til kontrakten går ut eller kan seiast opp.

Endret av MKap
Formatering
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...