Gå til innhold

Barnehage og dugnad


Juggel

Anbefalte innlegg

Vi har fått "invitasjon" til dugnad i barnehagen. Invitasjonen går ut på at det er viktig at foreldre møter da det skal gjøres en rensk før vinteren.

Vi betaler jo ikke mindre enn i overkant av 3000 kr i måneden for at mini skal ha det greit der. Oppå dette kreves det altså oppmøte noen ganger i året for at utearealene skal se greit ut.

Er dette vanlig? Det er jo f.eks. ikke dugnad for foresatte på grunnskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Juggel skrev (4 minutter siden):

Vi har fått "invitasjon" til dugnad i barnehagen. Invitasjonen går ut på at det er viktig at foreldre møter da det skal gjøres en rensk før vinteren.

Vi betaler jo ikke mindre enn i overkant av 3000 kr i måneden for at mini skal ha det greit der. Oppå dette kreves det altså oppmøte noen ganger i året for at utearealene skal se greit ut.

Er dette vanlig? Det er jo f.eks. ikke dugnad for foresatte på grunnskolen.

Det er vel ganske vanlig, samtidig så skjønner jeg ikke helt hvorfor det har blitt det? Kanskje det henger igjen fra den tid de aller fleste barnehager var offentlige? Er det privateide barnehager så burde eierene stå for generelt vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Gjest 211af...bcc
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

I offentlig skole og barnehage kan det kanskje være greit. Men i private barnehager betaler man ikke for å gå på dugnad. Det blir litt som å gå på dugnad hos det lokale bilverkstedet fordi bilen din skal ha service.

Skjønner at du ikke har barn. Eller ikke hatt barn de siste 30-40 år.

Det er antagelig mere dugnad i private barnehager en i offentlige.

 

Anonymous poster hash: 211af...bcc

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Barnehage er noe dritt, eiere tar somregel ut lassevis av penger og forventer at alle skal stille opp gratis eller med latterlig lav lønn(de ansatte). De 3000 er jo bare en brøkdel av hva de får pr unge. Er vell rundt 200 000 i året totalt.

Det er ikke gratis å ha barn i barnehage eller skole nei. Men siden SV med Halvorsen ikke greide å skaffe full barnehagedekning med kun offentlige barnehager i 2005, måtte det private ty til. Og de fikk på plass full barnehagedekning omtrent med en gang.

Det er forresten ikke slik at alle private barnehager drives av store, skumle, utenlandske milliardærer som setter all profitt på en konto i Cayman Islands for å unngå skatt. Mange er ildsjeler som står på og satser alt de eier for å drive små, private, enkeltstående barnehager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Det er ikke gratis å ha barn i barnehage eller skole nei. Men siden SV med Halvorsen ikke greide å skaffe full barnehagedekning med kun offentlige barnehager i 2005, måtte det private ty til. Og de fikk på plass full barnehagedekning omtrent med en gang.

Det er forresten ikke slik at alle private barnehager drives av store, skumle, utenlandske milliardærer som setter all profitt på en konto i Cayman Islands for å unngå skatt. Mange er ildsjeler som står på og satser alt de eier for å drive små, private, enkeltstående barnehager.

De fleste 'store' barnehager er kjeder laget for profit til eierene. De 3000+ kronene går rett i lomma på de som står bak og ikke er i nærheten av ungene engang. Jeg synes det er en skikkelig råtten bransje, men jeg har ikke noe annet valg enn å ta det i bruk.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er en uting, men situasjonen er nå engang slik at uten dugnadene blir ikke de oppgavene gjort. Foreldre burde sikkert nekte, og på sikt ville det kanskje blitt bevilget mer penger / fler ansatte slik at det ikke var behov for dugnad. 

I mellomtiden går manglende dugnad og vedlikehold direkte ut over ungene, og det er det jo ingen som vil. 

Så, da blir det dugnad, da. 

Det er ikke så ille. Et par timer lett jobbing. Det pleier å være kake. Hyggelig å prate litt med andre foreldre også. 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (3 timer siden):

Vi har fått "invitasjon" til dugnad i barnehagen. Invitasjonen går ut på at det er viktig at foreldre møter da det skal gjøres en rensk før vinteren.

Vi betaler jo ikke mindre enn i overkant av 3000 kr i måneden for at mini skal ha det greit der. Oppå dette kreves det altså oppmøte noen ganger i året for at utearealene skal se greit ut.

Er dette vanlig? Det er jo f.eks. ikke dugnad for foresatte på grunnskolen.

I og med at du reagerer på at du betaler 3000 kr måneden, altså 36 000 i året, har du tenkt igjennom hvor mange voksne det hadde vært per barn hvis de skulle hatt samme årslønn som deg selv?  

Nå dekker riktignok staten mye mer enn det du betaler selv, men jeg er overasket over at folk ikke tenker over hvor billig 3000 kr i måneden for barnepass er.  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

De fleste 'store' barnehager er kjeder laget for profit til eierene. De 3000+ kronene går rett i lomma på de som står bak og ikke er i nærheten av ungene engang. Jeg synes det er en skikkelig råtten bransje, men jeg har ikke noe annet valg enn å ta det i bruk.

Allikevel greier private barnehager å gi minst like god kvalitet på barnehagen som det offentlige, ofte bedre. Mange av de mest populære barnehagene i mitt nærområde er private. Noen har lang venteliste. Så lenge det er konkurranse om å ha den beste barnehagen og det er mer enn god nok dekning, bør vi være glad for at det finnes private barnehager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Allikevel greier private barnehager å gi minst like god kvalitet på barnehagen som det offentlige, ofte bedre. Mange av de mest populære barnehagene i mitt nærområde er private. Noen har lang venteliste. Så lenge det er konkurranse om å ha den beste barnehagen og det er mer enn god nok dekning, bør vi være glad for at det finnes private barnehager.

Ja jeg er ikke I mot private barnehager jeg. 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (4 timer siden):

Vi har fått "invitasjon" til dugnad i barnehagen. Invitasjonen går ut på at det er viktig at foreldre møter da det skal gjøres en rensk før vinteren.

Vi betaler jo ikke mindre enn i overkant av 3000 kr i måneden for at mini skal ha det greit der. Oppå dette kreves det altså oppmøte noen ganger i året for at utearealene skal se greit ut.

Er dette vanlig? Det er jo f.eks. ikke dugnad for foresatte på grunnskolen.

Helt normalt. Vi har 3 barn og har vært på noen dugnader de siste åra, ja. 😅

 

Lenke til kommentar

Fordelen med dugnad er at man blir litt mer kjent med andre foreldre og områdene som poden tilbringer 8 timer i hver ukedag. Når barnet ditt blir større og har funnet på noe teit med et annet barn så er det nyttig å ha etablert grunnleggende kommunikasjon med det andre barnets foreldre.

Jeg er enig i at det er litt pussig med dugnad i en privat organisasjon som tar ut gevinst, men hvis de konkurrerer med offentlige barnehager så er det kanskje ikke så rart at de har mange av de samme greiene?

Jeg klarte i alle fall helt fint å stå sammen med andre foreldre og koste litt asfalt, male et gjerde og spise grillpølse en ettermiddag en gang i halvåret.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Juggel skrev (5 timer siden):

Vi har fått "invitasjon" til dugnad i barnehagen. Invitasjonen går ut på at det er viktig at foreldre møter da det skal gjøres en rensk før vinteren.

Vi betaler jo ikke mindre enn i overkant av 3000 kr i måneden for at mini skal ha det greit der. Oppå dette kreves det altså oppmøte noen ganger i året for at utearealene skal se greit ut.

Er dette vanlig? Det er jo f.eks. ikke dugnad for foresatte på grunnskolen.

Du trenger ikke å møte på dugnad. Å få bot for å ikke møte på dugnad, er ulovlig.

https://e24.no/privatoekonomi/i/lAQLqe/unnasluntring-kan-ikke-straffes-dugnadsbot-er-ulovlig

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

De fleste 'store' barnehager er kjeder laget for profit til eierene. De 3000+ kronene går rett i lomma på de som står bak og ikke er i nærheten av ungene engang. Jeg synes det er en skikkelig råtten bransje, men jeg har ikke noe annet valg enn å ta det i bruk.

Denne reagerer jeg litt på. «Ikke i nærheten av ungene en gang» - mao ungene må sitte ute i skauen uten tak over hodet, voksne rundt seg, ingen mat, leker, ingenting. Kun for at søkkrike eiere skal berike seg. Stakkars unger… veldig rart at ingen har reagert på dette før?? 
 

Ellers er dugnad helt normalt, både hos private og offentlige barnehager, men kanskje mest hos private. De svømmer nemlig ikke i penger! De 3000-ish vi betaler i mnd er til syvende og sist ikke mye penger når det skal dekke lønn, husvære, mat, vedlikehold osv osv. 

I de barnehagene jeg har hatt befatning med har normalen vært dugnad 1-2 ganger i året, fortrinnsvis i helg. 3-4 timer en lørdag har de fleste av oss tid til å rake løv og male litt ;) 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Det høres ganske miserabelt ut. Mye av poenget med dugnad er at det skal være sosialt, på godt og vondt. 

Det er ikke nødvendig hvis det f.eks skal males noen uteleker eller lekehus osv. Nesten umulig å få tidspunkt til å passe til alle sammen. 

Fungerer helt fint. Langt fra miserabelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...