Jump to content
dan83

Å kjøre med 9 år gamle vinterdekk!?

Recommended Posts

Jeg skifter bare andre dekk på samme akse, og venter med bakhjulene. De på dekk 1 sa at forhjulene var viktigst, spesielt med tanke på at jeg har forhjulstrekk. Men kommer til å ha i bakhodet at dekkene bak er gamle når jeg kjører i vinter og hvis det føles for "glatt", så skifter jeg de også så klart.

Share this post


Link to post

Minner meg om da jeg i en bakke hadde null kontakt med veien. Altså det var så glatt at når jeg bremset reagerte ikke bilens ABS engang. Det var gamle vinterdekk, men ikke nedslitt. Endte med knust støtfanger da bilen skled rett fram og inn i hardpakket/iset snøfonn. Angret dypt på gamle dekk da. Dette var på mindre vei, uten annen trafikk akkurat da i kun 30 km/t. Har jo ingen fasit om nye dekk hadde avverget dette.

Sitter nå med 7 år gamle dekk og får tenke sikkerhet foran økonomi. Tipper flere holder igjen på nye dekk nå grunnet strømkrisen og bekymring for utgifter.

Har alltid holdt meg til merkedekk. Ser priser har gått en del opp, selv til min 205 55 16" dim. Ser at noen lokale steder i landet har greie priser, så hvor man bor har mye å si. Dekkene må jo på felg. Hjelper lite å få dekk i posten.. 

Finner ikke NAF/Motor sin test for 2022 av dekk? Må kanskje se på den som er datert 2021?

Edited by plankeby

Share this post


Link to post
plankeby skrev (3 timer siden):

Minner meg om da jeg i en bakke hadde null kontakt med veien. Altså det var så glatt at når jeg bremset reagerte ikke bilens ABS engang. Det var gamle vinterdekk, men ikke nedslitt. Endte med knust støtfanger da bilen skled rett fram og inn i hardpakket/iset snøfonn. Angret dypt på gamle dekk da. Dette var på mindre vei, uten annen trafikk akkurat da i kun 30 km/t. Har jo ingen fasit om nye dekk hadde avverget dette.

Sitter nå med 7 år gamle dekk og får tenke sikkerhet foran økonomi. Tipper flere holder igjen på nye dekk nå grunnet strømkrisen og bekymring for utgifter.

Har alltid holdt meg til merkedekk. Ser priser har gått en del opp, selv til min 205 55 16" dim. Ser at noen lokale steder i landet har greie priser, så hvor man bor har mye å si. Dekkene må jo på felg. Hjelper lite å få dekk i posten.. 

Finner ikke NAF/Motor sin test for 2022 av dekk? Må kanskje se på den som er datert 2021?

Du må være medlem for å lese testen for 2022. Den er for SUV dekk i dimmensjon 235/55 R18.

For piggfrie ble resultatene for de 4 beste (2022):

1. Nokian Hakkapelitta R5 SUV.  Best isgrep, kjøreegenskaper alle underlag. Svakheter: bremsestrekning våt vei, vannplaning.

2. Goodyear Ultragrip ice 2. Best på bar asfalt og vannplaning. Noe svakt svinggrep på snø og is, grep forsvinner brått.

3. Continental Vikingcontact 7. Bra grep og kjøreegenskaper på alle underlag. Noe høyere støynivå enn hos de beste.

4. Michelin X-ICE SNOW SUV. Bra bremsestrekninger på snø/is. Svakheter: bremsestrekning våt vei, vannplaning

Edited by Svein M

Share this post


Link to post
Svein M skrev (2 timer siden):

Du må være medlem for å lese testen for 2022. Den er for SUV dekk i dimmensjon 235/55 R18.

For piggfrie ble resultatene for de 4 beste (2022):

1. Nokian Hakkapelitta R5 SUV.  Best isgrep, kjøreegenskaper alle underlag. Svakheter: bremsestrekning våt vei, vannplaning.

2. Goodyear Ultragrip ice 2. Best på bar asfalt og vannplaning. Noe svakt svinggrep på snø og is, grep forsvinner brått.

3. Continental Vikingcontact 7. Bra grep og kjøreegenskaper på alle underlag. Noe høyere støynivå enn hos de beste.

4. Michelin X-ICE SNOW SUV. Bra bremsestrekninger på snø/is. Svakheter: bremsestrekning våt vei, vannplaning

Takk. Kjøpte Conti 7 i dag. Merker priser har økt. Et par tusen mer nå enn for et par år tilbake. 💵💵

Selv om økonomien framover er usikker, så legger jeg penger i dekk, det handler om sikkerhet.

Utfordringen her jeg bor er at det kan bli milde vintre med mye regn. Men tenker at grep på is er viktigst. 

Edited by plankeby

Share this post


Link to post
plankeby skrev (22 minutter siden):

Selv om økonomien framover er usikker, så legger jeg penger i dekk, det handler om sikkerhet.

Aldri spar på det som er mellom deg og bakken. Seng, dekk og sko. 

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Sjørøver skrev (1 time siden):

Aldri spar på det som er mellom deg og bakken. Seng, dekk og sko. 

Ja. Særlig dekk. Lett å la seg lure av gamle harde vinterdekk. Vanskeligere å beregne kjøringen etter dårlige vinterdekk kontra dårlige sommerdekk. 

Sommerdekk kjører jeg mer ut, er da ekstra varsom på vått føre, hastighet vs vannplaning. Samme varsomhet kan man ikke beregne å klare på gamle vinterdekk og is. 

Vannplaning bør man ta hensyn til med vinterdekk også. Med CONTI 7 ser man på mønsteret at dekket vil slite mer på svært våt vei. Men det er nok lite mulig å få full score i såkalt pose og sekk. Is vs vann 🚙 

Edited by plankeby

Share this post


Link to post
On 9/30/2022 at 10:38 AM, dan83 said:

Jeg skifter bare andre dekk på samme akse, og venter med bakhjulene. De på dekk 1 sa at forhjulene var viktigst, spesielt med tanke på at jeg har forhjulstrekk. Men kommer til å ha i bakhodet at dekkene bak er gamle når jeg kjører i vinter og hvis det føles for "glatt", så skifter jeg de også så klart.

Med dårligere dekk bak en foran skal en være veldig oppmerksom på kjøreegenskapene. Med ESP kan det nok gå bra, men det er lett å få sladd. Spesielt forhjulsdrevne biler blir litt uforutsigbare, for der er man gjerne mindre obs på at de kan slippe bak.. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg kjører en gammel Rav4 (2001 firehjulstrekk), og har brukt gamle dekk uten problemer, tilogmed piggdekk hvor jeg har tatt av piggene til sommerbruk.

Nå har jeg piggdekk av et billig merke og de fungerer utmerket. 

Med ord ord, - man kan godt kjøre på gamle og billige dekk. 

Share this post


Link to post

Har tidligere kjørt på ganske dårlig dekk ala Nankang, Sailun osv. Det gikk stort sett veldig fint, man må bare være klar over hvilket grep man har og tilpasse farten deretter. Fordi du har nye dekk fra nokia, continental etc betyr det ikke at du kan holde 100 kmt i hver eneste sving. Jeg har nå nokia r3 som er ganske bra. Kjører forøvrig langt mindre på vinter enn tidligere, og det er en befrielse å slippe all kjøringen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Hanne9867 skrev (På 11.10.2022 den 19.36):

Jeg kjører en gammel Rav4 (2001 firehjulstrekk), og har brukt gamle dekk uten problemer, tilogmed piggdekk hvor jeg har tatt av piggene til sommerbruk.

Nå har jeg piggdekk av et billig merke og de fungerer utmerket. 

Med ord ord, - man kan godt kjøre på gamle og billige dekk. 

Ja det går som regel kjempefint. Helt til du kommer ut for en nødsituasjon, og må plutselig panikkbremse / ta unnamanøver.

Men vi får heller krysse fingre for at du slipper sånt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ja det går som regel kjempefint. Helt til du kommer ut for en nødsituasjon, og må plutselig panikkbremse / ta unnamanøver.

Men vi får heller krysse fingre for at du slipper sånt. 

En skal kjøre etter forholdene, dette inkluderer dekkene. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Dubious skrev (9 minutter siden):

En skal kjøre etter forholdene, dette inkluderer dekkene. 

Det er en god teori, men de fleste følger trafikken, uansett forhold, og de færreste tenker på kvaliteten på dekka mens de kjører.

  • Like 1

Share this post


Link to post
36 minutes ago, Hanhijnn said:

Det er en god teori, men de fleste følger trafikken, uansett forhold, og de færreste tenker på kvaliteten på dekka mens de kjører.

Og det er også ingen fordel å ha 2x bremselengden til bilen foran. 😛

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Hanne9867 skrev (På 11.10.2022 den 19.36):

Jeg kjører en gammel Rav4 (2001 firehjulstrekk), og har brukt gamle dekk uten problemer ....

Alle vet at en 4WD bremser dobbelt så bra som en 2WD. Eller?

Share this post


Link to post
19 hours ago, zanta said:

Alle vet at en 4WD bremser dobbelt så bra som en 2WD. Eller?

Ja, 4WD biler har også den  fine egenskapen at hvis man prøver seg på en bratt og glatt bakke, og ikke kommer helt opp, så rygges bilen automatisk ned igjen. 

Share this post


Link to post
On 10/13/2022 at 11:05 AM, Dubious said:

En skal kjøre etter forholdene, dette inkluderer dekkene. 

Helt riktig. Jeg er nok av de som strekker dekkene så langt som mulig. Noen har vært med 100.000km før bytte og andre har måttet bli byttet lenge før pga slitasje. Jeg kjøper ikke dyrest på sommerdekk, men legger heller pengene over i vinterdekk. Så må man se på hvor man kjører. Jeg kjører 99% E6 som saltes som om det var siste gang hver vinter så da er egenskaper på snø og is ikke av høyest prioritet. Når det da har snødd 10cm før brøytebil er ute så har jeg bare kjørt sakte og tatt høyde for bremsestrekke. Årstallet på dekk er også missvisende da du får kjøpt nye dekk som viser seg å være 4-5år gamle. Skal man da kaste de etter 4år? Jeg savner eldre biler med 185 og 195 bredde. Da fikk man billige dekk og kunne heller velge kvalitet. Fremdeles oppgis ofte 195/60-15 i pristilbudene selv om biler med de dekkene ikke har blitt solgt de siste 20 år.

Jeg hadde en bil med 155 brede dekk. Da var det rent morro å kjøpe dekk. På den nye, når og om den kommer, så er det 235/65-18. Da begynner det å svi. Og det er jo helt tullete. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...