Jump to content
dan83

Å kjøre med 9 år gamle vinterdekk!?

Recommended Posts

dan83 skrev (3 minutter siden):

Men igjen, er det vanlig at en SUV har ett slik maks 80km dekk til reserve? Det likte jeg absolutt ikke. Har lissom antatt at det var ett normalt dekk som lå baki der. Og er ikke plass til ett normalt dekk heller.

Jeg har aldri hørt om reservehjul som kun kan kjøres 80 km. Blir det så raskt utslitt?  

Edited by ITtraktor
  • Like 1

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri hørt om reservehjul som kun kan kjøres 80 km. 

Det er veldig smalt og står i gult maks 80km.

Share this post


Link to post
dan83 skrev (3 minutter siden):

Ok, men trodde en SUV lissom var litt annerledes her da. Jeg er mye ute på tur på litt avsidesliggende steder og har visst hatt en falsk trygghet ved å ha trodd at jeg har hatt ett sikkerlig reservedekk. Veldig skuffende!

Om der ikke er plass så er det i hvertfall bedre enn ingenting. Men det forutsetter at en har hjulmuttere som passer til reservehjulet.

Share this post


Link to post
Svein M skrev (3 minutter siden):

Om der ikke er plass så er det i hvertfall bedre enn ingenting. Men det forutsetter at en har hjulmuttere som passer til reservehjulet.

Men er det vanlig i dag at en SUV bare har sånn type reservedekk? Eller varier dette ett hvilke "utgave" man har en modell osv?

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (Akkurat nå):

Men må det da kastes når man har kjørt 80km? 

Har ingen anelse, vet bare at jeg er meget skuffet over at bilen min kun er utstyrt med slik "pingle" dekk som reserve. Mister jeg mye av tryggheten jeg har hatt

Share this post


Link to post
dan83 skrev (1 minutt siden):

Men er det vanlig i dag at en SUV bare har sånn type reservedekk? Eller varier dette ett hvilke "utgave" man har en modell osv?

Jeg vet ikke hvor vanlig det er. Men en SUV har litt større hjul, og plassen inni bil er ikke så stor så jeg kan tenke meg at det er vanlig.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+56132
46 minutes ago, dan83 said:

Jeg holder til i Tønsberg. Må undersøke litt priser i tidlig morgen. Håper å finne noen så billig som mulig. Vurderer å bare ta andre forhjulet og vente med bakhjulene.

Bilen er en rav4 2013 modell, forhjulstrekk. 

Han karen som ordnet det ene dekket hørtes i hvert fall veldig sikkert ut i sin sak om at dekkene burde byttes. Han mente dekk bare holdt 5-6 år og han er jo fagmann.

Men mønster dybden på dekkene er fortsatt god, det sjekket jeg i fjor vinter.

Jeg har andre uforutsette utgifter for tiden, så dette passet meget dårlig!!!

En annen ting er reservedekket mitt er bare sånn tynt "pingle" dekk som kan kjøres med i maks 80km. Men det fikk jeg ikke satt på, siden det virket som at mutterene ikke var mulig å skru langt nok inn? Noe jeg har misforstått her? Også meget skuffet over at reservedekket var sånn dype dekk. Trodde en SUV ville ha ett normalt dekk som reserve!? 

Det var jo lissom litt poenget med en SUV tenkte jeg da, en bil som kanskje hadde mindre sjanse for å punktere og med bra reservedekk. Har visst misforstått jeg da!

Det er riktig som han sier, en tommelfingerregel er rundt 6 år for dekk, selv om det er store variasjoner i hvordan de er blitt både brukt og ikke minst oppbevart/lagret. Gummi er dessverre ferskvare, og varer ikke evig, og må anses som en del av vedlikeholdet på bil å bytte med jevne mellomrom uansett hvilke bil man har, selv elbiler slipper ikke unna det ;) Over tid blir gummien hard, og endrer dermed egenskaper. Spesielt veigrepet, noe som man ikke nødvendigvis merker under "vanlig" kjøring, men først under krevende forhold og nødsituasjoner (som f.eks unnamanøvrer, kraftig oppbremsing, etc.).

Med mindre du har offroad dekk, er de fleste også utsatt for punktering i mer eller mindre like stor grad, så du slipper ikke unna slike ting.

Share this post


Link to post
E.C. skrev (2 timer siden):

Har kjørt både med helt nye premiumdekk, slitte billigdekk og nye billigdekk på vinter. Kan egentlig ikke si at det er noe definitivt svar her. Dekkets kvalitet i utgangspunktet, hvordan dekkene er oppbevart, hvor mye mønster som er igjen og hvordan, samt hvor man kjører vil spille inn. 9 år gammelt er neppe det mest optimale, men å si at det er direkte farlig blir å dra det litt vel langt. Mine 9 år gamle dekk fungerte såpass bra sist vinter at de får lov til å sitte på en vinter til. 

Testa du dei under ulike forhold mtp. bremselengde? Det er først då du veit om dekkene er gode nok, ikkje ved normal kjøring.

Share this post


Link to post
dan83 skrev (47 minutter siden):

Jeg har andre uforutsette utgifter for tiden, så dette passet meget dårlig!!!

Jeg reagerer på at du mener dette er en uforutsett utgift. Om dekkene er 9 år gamle, så er det på høy tid å bytte - det burde ikke ha kommet som et sjokk. Alle som tar sertifikat i Norge skal skikket til å vurdere om bilen er i forsvarlig stand til å kjøre. Dekk er en vesentlig del av det. Dersom du er feil skodd og havner i en ulykke, kan du risikere fratrekk fra forsikringen eller at de nekter utbetaling overhodet. I tillegg til at det er farlig selvfølgelig. Bremselengde på gamle/slitte vinterdekk og nye er et hav av forskjell.

Selv betalte jeg 6600,- for 4stk Pirelli vinterdekk montert på Dekk1 i Tønsberg i fjor, dimensjon 205/60r16. Prisene har steget noe siden den tid fordi mange dekk ble laget i Russland. I år betalte jeg 8300,- for 4 stk. sommerdekk med montering på samme plassen. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Reservedekk er vel mest designet for å få deg ut av en knipe sånn at du kan få fikset ting ordentlig når du har kommet deg hjem igjen.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+56132
12 minutes ago, ITtraktor said:

Jeg har aldri hørt om reservehjul som kun kan kjøres 80 km. Blir det så raskt utslitt?  

Jo, det er ganske vanlig å ha et veldig lite smal reservehjul, som kun er designet for å komme seg til nærmeste verksted. Spare plass og vekt :) Marginalt bedre enn skumløsning da, men ikke mye.

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (4 minutter siden):

Men må det da kastes når man har kjørt 80km? 

Det er nok maks 80km/t. Kan sikkert kjøre til det er utslitt. Men det har jo dårligere egenskaper så en bytter til vanlig dekk så fort en kan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Dassen skrev (2 minutter siden):

Jeg reagerer på at du mener dette er en uforutsett utgift. Om dekkene er 9 år gamle, så er det på høy tid å bytte - det burde ikke ha kommet som et sjokk. Alle som tar sertifikat i Norge skal skikket til å vurdere om bilen er i forsvarlig stand til å kjøre. Dekk er en vesentlig del av det. Dersom du er feil skodd og havner i en ulykke, kan du risikere fratrekk fra forsikringen eller at de nekter utbetaling overhodet. I tillegg til at det er farlig selvfølgelig. Bremselengde på gamle/slitte vinterdekk og nye er et hav av forskjell.

Selv betalte jeg 6600,- for 4stk Pirelli vinterdekk montert på Dekk1 i Tønsberg i fjor, dimensjon 205/60r16. Prisene har steget noe siden den tid fordi mange dekk ble laget i Russland. I år betalte jeg 8300,- for 4 stk. sommerdekk med montering på samme plassen. 

Uforutsett siden jeg trodde dekka var nyere. Mønster dybden er veldig bra og jeg har ikke så mye peil på slikt egentlig. Først etter at jeg kjøpte bil at jeg har lært at dekk kun varer i ca 6 år, så sjekket ikke alder på dekkene i fjor når jeg kjøpte bilen.

Men uansett, skal høre med Dekk1 i morgen og håper de har dekkene inne på lager. Skal også høre med Bilservice dekksenter.

Share this post


Link to post
Zeph skrev (3 minutter siden):

Reservehjul er vel snart historie i dei fleste bilar, i alle fall med elbilane sitt inntog.

Så hva gjør man da hvis man punkterer ett øde sted og ingen kan kjøre deg til nærmeste dekksenter? Kommer viking med nytt dekk da eller? Eller lapper dekke for deg hvis det er mulig?

Share this post


Link to post
dan83 skrev (5 minutter siden):

Så hva gjør man da hvis man punkterer ett øde sted og ingen kan kjøre deg til nærmeste dekksenter? Kommer viking med nytt dekk da eller? Eller lapper dekke for deg hvis det er mulig?

De kan frakte hele bilen til verksted om der er ikke er andre muligheter.

Share this post


Link to post
dan83 skrev (11 minutter siden):

Så hva gjør man da hvis man punkterer ett øde sted og ingen kan kjøre deg til nærmeste dekksenter? Kommer viking med nytt dekk da eller? Eller lapper dekke for deg hvis det er mulig?

Skum for å fylle dekket, punkteringsfrie dekk, eller så må du få hjelp. Det er vel mest nærliggande at dei tar med seg bilen til ein stad der du kan få dekket reparert eller skifta.

Share this post


Link to post
dan83 skrev (39 minutter siden):

Det er veldig smalt og står i gult maks 80km.

Det gjør det vel ikke. Det står max 80 km/h. På tide å lære seg forskjellen på distanse og hastighet?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...