Jump to content
dan83

Å kjøre med 9 år gamle vinterdekk!?

Recommended Posts

Hei, punkterte og møtte kjøpe nytt vinterdekk. Han som ordnet det så at det gamle var 9 år gammelt og anbefalte at jeg byttet alle dekkene, naturlig nok. Men jeg har egentlig ikke råd til en ekstra utgift på 11000kr+ nå(hvert dekke koster 3000kr) så usikker på hva jeg skal gjøre.

Brukte samme dekka i fjor vinter og merket kanskje at feste ikke var så bra som det burde være, men gikk jo helt greit. Er det veldig uansvarlig for meg å bruke disse dekkene en vinter til? Og hvor mye forskjell er det egentlig fra nye dekk og gamle?

Share this post


Link to post

For det første, hva slags dimensjoner er dekka? Du burde så absolutt bytte de ut, og har du ikke råd så har du ikke råd til bilen.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Problemet er vel helst at gummien blir stiv over tid og får dårligere egenskaper. Regner med dette er piggfrie dekk siden vedkommende sikkert hadde nevnt det hvis mesteparten var nedslitt/forsvunnet.

Du burde få tak i helt kurant dekkbytte på hele bilen din for rundt 5000 så lenge du slipper spesialgreier.

  • Like 3

Share this post


Link to post
dan83 skrev (27 minutter siden):

Men jeg har egentlig ikke råd til en ekstra utgift på 11000kr+ nå(hvert dekke koster 3000kr) så usikker på hva jeg skal gjøre.

Ingen ting å lure på. Har du ikke råd til dette har du rett og slett ikke råd til å ha bil, og lar den stå til du får den i forsvarlig stand!

Å kjøre på 9 år gamle vinterdekk er i seg selv livsfarlig. Men å skulle bytte ut bare ett av disse med et nytt er galskap! Du ber jo om at denne bilen skal skrense og snurre rundt ved nedbremsing. Så du må uansett bytte minst to dekk, slik at du har like dekk på hver aksel. Men bytt nå alle fire når du først er i gang!

Edited by ITtraktor
  • Like 6

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (15 minutter siden):

Ingen ting å lure på. Har du ikke råd til dette har du rett og slett ikke råd til å ha bil, og lar den stå til du får den i forsvarlig stand!

Å kjøre på 9 år gamle vinterdekk er i seg selv livsfarlig. Men å skulle bytte ut bare ett av disse med et nytt er galskap! Du ber jo om at denne bilen skal skrense og snurre rundt ved nedbremsing. Så du må uansett bytte minst to dekk, slik at du har like dekk på hver aksel. Men bytt nå alle fire når du først er i gang!

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her? Han ene tok 3000 kr bare for å bytte ett dekk. Kjapp jobb også, så antar meste av prisen var selve dekket

Share this post


Link to post
dan83 skrev (1 minutt siden):

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her? Han ene tok 3000 kr bare for å bytte ett dekk. Kjapp jobb også, så antar meste av prisen var selve dekket

Det kommer helt an på dimensjon. Prisene har nok økt mye grunnet inflasjon. Men med en ganske standard dimensjon, tenker jeg mellom 6000-10 000 for fire dekk ferdig montert. Du burde unngå de aller billigste dekkene. 

Share this post


Link to post
dan83 skrev (2 minutter siden):

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her?

Umulig å si så lenge du ikke oppgir biltype/dimensjon. En annen ting er at du bør unngå de dårligste dekkene på markedet. Dersom du ikke har råd til å kjøpe OK dekk, sjekk på finn.no om noen selger greie dekk/hjul som passer til din bil.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Er det pigg eller piggfri. Hvilken dekkdimensjon. Dekk kan vare opp til 10 år ved riktig lagring og lite bruk.

Priser varierer fra butikk til butikk, og dekkmerke. Ser f.eks på byttdekk.no for priser (men husk en må ha noen å legge på dekket og balansere det også. Om ikke byttdekk har et samarbeidsverksted der du bor er det bedre å kjøpe på en lokal dekkforhandler).

Edited by Svein M

Share this post


Link to post

Prøv å finn en rabattkode, Skruvat gir 15% på første kjøp for eksempel. DNB bankkort gir 10% hos Vianor.

Share this post


Link to post

Har kjørt både med helt nye premiumdekk, slitte billigdekk og nye billigdekk på vinter. Kan egentlig ikke si at det er noe definitivt svar her. Dekkets kvalitet i utgangspunktet, hvordan dekkene er oppbevart, hvor mye mønster som er igjen og hvordan, samt hvor man kjører vil spille inn. 9 år gammelt er neppe det mest optimale, men å si at det er direkte farlig blir å dra det litt vel langt. Mine 9 år gamle dekk fungerte såpass bra sist vinter at de får lov til å sitte på en vinter til. 

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Jeg kjørte fattn sin kassebil en gang, ut av en rundkjøring punkterer jeg på ene hjulet, finner ikke noe spiker eller slikt i dekket. Det hadde rett og slett revnet på innsiden av dekket, altså ikke den siden som er ut mot veibanen (venstresiden av et hjul som er montert på høyre side av bil) 

Viste seg at dekket var 10 år gammelt, men var ikke unormalt eller synlig slitt, bare lite kjørt over 10 år

Edited by Hr Kotelett
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hmm 3000,- pr dekk? Det hørtes dyrt ut. Hva er dimensjonene på dekka? Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt noen fint brukte på finn.no isteden. Da kan du fort få 4 dekk, inkl felg for 3-5k totalt. Selger 4 piggfrie vinterdekk(Continental Viking Contact 7 på Trinity 16" felger, 205/55/R16 XL) til under 4000, kun brukt 2 vintre og kjøpt i 2019. Så let litt der :)

Edited by Iterion

Share this post


Link to post
dan83 skrev (1 time siden):

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her? Han ene tok 3000 kr bare for å bytte ett dekk. Kjapp jobb også, så antar meste av prisen var selve dekket

Hvor holder du til? Dekklåven har greie dekk og bra tilbud nå. 4000 ish kroner for 4 dekk ferdig på felg. 16 tommer. 

Share this post


Link to post

9 år gamle vinterdekk er ikke nødvendigvis farlig. Kjenner en som kjørte med 15 år gamle avpiggede piggdekk, som da de ble byttet var bedre enn de nye piggfrie dekk på taxien hans. 

Har også selv opplevd vinterdekk som vare var et par år gamle bli ubrukelig. Så dette er det absolutt ingen fasit på. 

Dersom du ikke har råd til å ta alle dekkene, bør du kanskje bytte de to fremste først. Uansett, så bør/må du ha like dekk på samme aksel. Om et dekk ikke lar seg lappe og er gammelt, så bytter du på begge dekkene på samme aksel.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Sant nok kommer an på hvor mye man har kjørt og kjøremønster blant annet. Men er uansett viktig med gode dekk om vinteren, ikke minst nok mønsterdybde. De fleste bytter vanligvis dekk etter en 5-6 sesonger, men det varierer så klart. Gummien blir uansett hard etter noen år og med vanlig kjøremønster vil jeg tro de dekka er ganske så slitte!

Share this post


Link to post
Randeboy skrev (42 minutter siden):

Hvor holder du til? Dekklåven har greie dekk og bra tilbud nå. 4000 ish kroner for 4 dekk ferdig på felg. 16 tommer. 

Jeg holder til i Tønsberg. Må undersøke litt priser i tidlig morgen. Håper å finne noen så billig som mulig. Vurderer å bare ta andre forhjulet og vente med bakhjulene.

Bilen er en rav4 2013 modell, forhjulstrekk. 

Han karen som ordnet det ene dekket hørtes i hvert fall veldig sikkert ut i sin sak om at dekkene burde byttes. Han mente dekk bare holdt 5-6 år og han er jo fagmann.

Men mønster dybden på dekkene er fortsatt god, det sjekket jeg i fjor vinter.

Jeg har andre uforutsette utgifter for tiden, så dette passet meget dårlig!!!

En annen ting er reservedekket mitt er bare sånn tynt "pingle" dekk som kan kjøres med i maks 80km. Men det fikk jeg ikke satt på, siden det virket som at mutterene ikke var mulig å skru langt nok inn? Noe jeg har misforstått her? Også meget skuffet over at reservedekket var sånn dype dekk. Trodde en SUV ville ha ett normalt dekk som reserve!? 

Det var jo lissom litt poenget med en SUV tenkte jeg da, en bil som kanskje hadde mindre sjanse for å punktere og med bra reservedekk. Har visst misforstått jeg da!

Share this post


Link to post

Reservehjulet er vel stål felg. Det er ofte forskjellig muttere på stålfelg i forhold til aluminiumsfelg. Ellers så kjenner jeg ikke til hvordan det er på den bilen. Mini-reservehjul eller ingen reservehjul er vel blitt mer vanlig enn et i full størrelse.

Går fint å bytte bare to hjul når det ikke er firehjulstrekk.

Edited by Svein M

Share this post


Link to post

Men igjen, er det vanlig at en SUV har ett slik maks 80km dekk til reserve? Det likte jeg absolutt ikke. Har lissom antatt at det var ett normalt dekk som lå baki der. Og er ikke plass til ett normalt dekk heller.

Share this post


Link to post
Svein M skrev (1 minutt siden):

Reservehjulet er vel stål felg. Det er ofte forskjellig muttere på stålfelg i forhold til aluminiumsfelg. Ellers så kjenner jeg ikke til hvordan det er på den bilen. Mini-reservehjul eller ingen reservehjul er vel blitt mer vanlig enn et i full størrelse.

Ok, men trodde en SUV lissom var litt annerledes her da. Jeg er mye ute på tur på litt avsidesliggende steder og har visst hatt en falsk trygghet ved å ha trodd at jeg har hatt ett sikkerlig reservedekk. Veldig skuffende!

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...