Gå til innhold

"Slutt å skylde på krigen i Ukraina".


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (14 minutter siden):

Vel, ja, krigen påvirker hele verdensøkonomien og Tysklands dumskap gjennom de siste årene bidrar også til dette. MEN - dette hadde ikke behøvd å bety noe som helst for STRØMPRISEN i Norge, i og med at strøm ikke hadde behøvd og moralsk sett ikke bør vare en vare på noe marked overhodet som det skal konkurreres om. Å gjøre strøm til en forbruksvare slik det har blitt nå er veldig nært i grenseland til å kalles ondskap. Det nyere norske og 100% politikerskapte "strømmarkedet" er like forkastelig og uakseptabelt som det amerikanske "helsevesenet". Enkelte ting skal det være en menneskerett å ha tilgang til og ikke noe som det skal konkureres om å tilby, og både strøm og helsevesen handler om mennesker liv og overlevelse og det er moralsk uakseptabelt og ondskap å fase ut dette til det private markedet. Strøm bør være 100% statlig og GRATIS. Og i Norge har vi RÅD til det.

Fint å drømme om scenarioer. Men nå er vi en gang i denne avtalen og prisene påvirkes av en masse greier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (30 minutter siden):

Vel, ja, krigen påvirker hele verdensøkonomien og Tysklands dumskap gjennom de siste årene bidrar også til dette. MEN - dette hadde ikke behøvd å bety noe som helst for STRØMPRISEN i Norge, i og med at strøm ikke hadde behøvd og moralsk sett ikke bør vare en vare på noe marked overhodet som det skal konkurreres om. Å gjøre strøm til en forbruksvare slik det har blitt nå er veldig nært i grenseland til å kalles ondskap. Det nyere norske og 100% politikerskapte "strømmarkedet" er like forkastelig og uakseptabelt som det amerikanske "helsevesenet". Enkelte ting skal det være en menneskerett å ha tilgang til og ikke noe som det skal konkureres om å tilby, og både strøm og helsevesen handler om mennesker liv og overlevelse og det er moralsk uakseptabelt og ondskap å fase ut dette til det private markedet. Strøm bør være 100% statlig og GRATIS. Og i Norge har vi RÅD til det.

I utgangspunktet, så er det jo økonomisk fornuftig for Norge å produsere og selge strøm til et marked som betaler veldig godt. Vi gjør dette med olje og gass også, selvom vi sikkert kunne droppa det og heller hatt billig drivstoff og gass ved å bruke og raffinere kun den oljen vi trenger selv.

35 milliarder ekstra i inntekt til staten har dette generert hittil i år.  Å bygge disse utenlandskablene, er nok ikke gjort for å få goodwill i EU, eller for at statsråder skal bli rike, men fordi vi har mulighet til å selge et produkt som vi produserer billig og som andre land er villig til å betale mye for. I utgangspunktet så synes ikke jeg dette er noen dårlig idè, og det er sikkert derfor vi også vedtok disse kablene, men så har det altså skjært seg. 

Så kan man si at vi har råd til ekstremt billig eller tilogmed gratis strøm, men når vi når skjæringspunktet der vi bruker mer enn vi klarer å produsere, så blir problemstillingen en helt annen. Istedenfor da å få inntekter, må staten øse ut penger for at folk skal få gratis strøm. Vi har også råd til strømmen slik den er nå, med de støtteordninger som finnes. 

Den beste løsningen hadde vært å hatt billig strøm til egne innbyggere, og selge dyrt til utlandet, men det er vel her det er noen problemer mtp avtalene som er gjort, i tillegg dukker problemstillingen med at det blir ekstra kostnader for staten i de tider vi må importere strøm opp.  En annen viktig ting, er at vi er nødt til å begrense strømbruken. Hvis denne er gratis, så vil jo overnevnte problem bare bli enda større. 

 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (22 timer siden):

Sitter man i regjering, så må man forsøke å fremme det synet at det ikke er regjeringens skyld når noe går galt, eller det er regjeringens skyld når noe går bra. 

Sitter man i opposisjon så gjelder selvsagt det stikk motsatte. 

Det viktigste for politikere og partier er å vinne makten

Det minner litt om Putins relativisme. Der den objektive sannheten ikke er så nøye og det viktigste er å bruke "sannheten" selektivt for å fremme sine egne interesser. Ugunstige ting ties om, positive ting fremheves og "formes" til sin fordel. Jeg er bekymret for at denne ignorante holdningen til den objektive sannheten brer om seg. Trump og MAGA-bevegelsen har også denne holdningen. Jeg er frustrert over at slike strategiske narrativ står så stert.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er visstnok Russlands feil at Tyskland valgte å begynne nedleggelsen av kull og atomkraft. Det er visstnok Russlands feil at Europa fulgte energipolitikken til en skolejente fra Sverige istedenfor å høre på advarsler om mangel på energi, blant annet leting etter mer olje og gass og manglende investeringer i olje og gassfelt. Det er visst Russlands feil at vi valgte å tappe ned vannmagasinene til rekordlave nivåer for å eksportere mest mulig av strømmen til EU. Det er visst Russlands feil at Tyskland og EU gjorde seg avhengig av russisk gass.

Er det noe annet vi har glemt å skylde på russerne?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Dette er projeksjoner jeg har sett mye av i det siste, men som ingen noensinne har sagt eller brukt som argument. Kan du vise til hvem som hevder disse tingene? Jeg har gjennom måneder bare sett folk som hevder at folk hevder.

Svært mange, både på dette forumet, men også i media og blant politikere der de konstant skylder på Russland. Da politikerne samlet seg sist på Stortinget i et ekstraordinært møte, valgte nesten samtlige politikere å dra frem Russland som syndebukk når man skulle forklare energikrisen/energiprisene i Norge og Europa. Ikke deres egen politikk eller EUs energipolitikk eller mangel på det. Nei, alt var Russlands feil.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (47 minutter siden):

Svært mange, både på dette forumet, men også i media og blant politikere der de konstant skylder på Russland. Da politikerne samlet seg sist på Stortinget i et ekstraordinært møte, valgte nesten samtlige politikere å dra frem Russland som syndebukk når man skulle forklare energikrisen/energiprisene i Norge og Europa. Ikke deres egen politikk eller EUs energipolitikk eller mangel på det. Nei, alt var Russlands feil.

Med "svært mange" burde det være svært enkelt å linke en håndfull sitater.

Selvsagt har Russland mye av skylda, men det er vel ingen her som mener at Russland har absolutt all skyld alene og at faktorene du nevner ikke har påvirket noe som helst. Så.. siter gjerne i fleng disse nyanseløse meningene du mener det finnes "svært mange" av, også her på forumet, i media og politikere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Noen men langt i fra alle. Sannheten kommer mer å mer frem nå når det mobiliseres 

Jeg vet at regimet har støtte blant noen i den russiske befolkningen, men synes likevel det er verdt å påpeke viktigheten av at vi her i vesten, og forøvrig resten av verden offentliggjør at vi aldri vil gi opp det russiske folket. Det kan ha stor symbolverdi for kommende generasjoner.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 timer siden):

 

Putin startet "energikrigen" med Europa lenge før den fysiske invasjonen startet (ser da bort i fra Krim).
 

 

Å bruke wikipedia som kilde på politiske temaer er langt på vei bortkastet. Det er korrekt at den europeiske strømprisen gikk kraftig opp i løpet av 2021, men dette skyldes ikke kun boycott av russisk gass. Strømkrisen har vært varslet i flere år, på grunn av senket strømproduksjon i EU, som et følge av antiatom- og klimapolitikk.

Jeg hører flere komme med påstanden om Putins energikrig, men jeg finner det lite troverdig, med tanke på at Nordstream 2 ble bygget ut i denne perioden. Det var USA som la kjepper i hjulene for stabil gassforsyning gjennom denne, ikke Russland.

Dette intervjuet med NTNU-professor Jan Emblemsvåg fra to uker tilbake er nokså relevant i sammenhengen.
 

 

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 timer siden):

Å bruke wikipedia som kilde på politiske temaer er langt på vei bortkastet. Det er korrekt at den europeiske strømprisen gikk kraftig opp i løpet av 2021, men dette skyldes ikke kun boycott av russisk gass. Strømkrisen har vært varslet i flere år, på grunn av senket strømproduksjon i EU, som et følge av antiatom- og klimapolitikk.

Jeg hører flere komme med påstanden om Putins energikrig, men jeg finner det lite troverdig, med tanke på at Nordstream 2 ble bygget ut i denne perioden. Det var USA som la kjepper i hjulene for stabil gassforsyning gjennom denne, ikke Russland.

Russland ville og ha langtidskontraktar på gassen på den tia, noko eu nekta. Skjønnar Russland godt i at dei "våpeniserte" gassen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Aiven said:

Å bruke wikipedia som kilde på politiske temaer er langt på vei bortkastet. Det er korrekt at den europeiske strømprisen gikk kraftig opp i løpet av 2021, men dette skyldes ikke kun boycott av russisk gass. Strømkrisen har vært varslet i flere år, på grunn av senket strømproduksjon i EU, som et følge av antiatom- og klimapolitikk.

Jeg hører flere komme med påstanden om Putins energikrig, men jeg finner det lite troverdig, med tanke på at Nordstream 2 ble bygget ut i denne perioden. Det var USA som la kjepper i hjulene for stabil gassforsyning gjennom denne, ikke Russland.

Dette intervjuet med NTNU-professor Jan Emblemsvåg fra to uker tilbake er nokså relevant i sammenhengen.
 

 

Hva med IEA? Du vet de som faktisk har det som hovedoppgave å sikre energitilførsel i verden. Hvor har noen forresten sagt at før 24 februar var det pga boycott av russisk gass? Det som skjedde før 24 februar var at Russland som strupet gasseksporten til Europa gjennom hele 2021.

IEA calls on Russia to send more gas to Europe before winter

  

2 hours ago, Gangleri said:

Russland ville og ha langtidskontraktar på gassen på den tia, noko eu nekta. Skjønnar Russland godt i at dei "våpeniserte" gassen sin.

Regner med at du mener det samme om de norske bedriftene som ikke ville ha fastprisavtale for strøm lengre? For 20 år siden hadde nesten 30% av alle norske bedrifter fastprisavtale, mot bare 4% ifjor. Skulle nesten tro at de ikke så black swans innenfor strømpriser som en reel trussel lengre og valgte å ta risikoen for å få høyere avkastning. Nesten sånn som Tyskland.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Hva med IEA? Du vet de som faktisk har det som hovedoppgave å sikre energitilførsel i verden. Hvor har noen forresten sagt at før 24 februar var det pga boycott av russisk gass? Det som skjedde før 24 februar var at Russland som strupet gasseksporten til Europa gjennom hele 2021.

IEA calls on Russia to send more gas to Europe before winter

 

IEA jobber for interessene til sine 31 medlemsland, ikke for "å sikre energitilførsel i verden". I motsetning til det noen tror, så er verden faktisk større enn Vesten.

Hvis du hadde lest artikkelen du linker til ordentlig, ville du sett at Russland overholdt sine kontrakter. Anklagen var at de holdt igjen kapasitet for å forsøke å legge press for en godkjenning av Nordstream 2*. Det høres plausibelt ut, men da handler det i så fall om at de ønsker å eksportere mer, ikke mindre.

Forsøk å være litt mindre lat neste gang du skriver noe, så du ikke kaster bort folks tid på tøv?


 *Som allerede var blitt bygget siden den egentlig var godkjent, men Tyskland ombestemte seg og stoppet for åpningen, etter kraftig politisk press fra USA

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 timer siden):

Fint å drømme om scenarioer. Men nå er vi en gang i denne avtalen og prisene påvirkes av en masse greier.

Hvilken avtale. Og står slike avtaler over Grunnloven?

Selv på Stortinget egen hjemmeside står det:

Grunnloven er den høyeste rettskilden i Norge. Dersom andre lover er i strid med den, må de vike.

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Grunnloven/om_grunnloven/

Et selvstendig land kan si opp og reforhandle avtaler. Forøvrig skal det være kvalifisert flertall i Stortinget for suverenitetsavståelse. Nei Til EU har forøvrig gått til sak mot staten angående ACER-avtalen og mener den står i strid mot Grunnlovens paragraf 115. Jeg har desverre mine til Om NTEU vil vinne frem, men jeg støtter selvfølgelig saken deres 100% uten forbehold men det er prisverdig at de tar det opp.

https://neitileu.no/fylke/buskerud/undergraving-acer-rettssak-og-grunnlovsdomstol

Energiloven fra 1990 kan også reverseres, det er ingenting imot Norges lover som sier at den kan reverseres. "Jeg drømmer ikke opp noe scenarie"; jeg står for det jeg mener, jeg er realist og vet at de gode kreftene har et mektig maktapparat mot seg, men det er bra at man i det hele tatt går til skritt som søksmål og forsøk på påvirkning, det er hva man gjør i et demokrati; å sitte stille og godta å bli herset med er noe som hører diktaturene til.

Baranladion skrev (21 timer siden):

I utgangspunktet, så er det jo økonomisk fornuftig for Norge å produsere og selge strøm til et marked som betaler veldig godt. Vi gjør dette med olje og gass også, selvom vi sikkert kunne droppa det og heller hatt billig drivstoff og gass ved å bruke og raffinere kun den oljen vi trenger selv.

35 milliarder ekstra i inntekt til staten har dette generert hittil i år.  Å bygge disse utenlandskablene, er nok ikke gjort for å få goodwill i EU, eller for at statsråder skal bli rike, men fordi vi har mulighet til å selge et produkt som vi produserer billig og som andre land er villig til å betale mye for. I utgangspunktet så synes ikke jeg dette er noen dårlig idè, og det er sikkert derfor vi også vedtok disse kablene, men så har det altså skjært seg. 

Så kan man si at vi har råd til ekstremt billig eller tilogmed gratis strøm, men når vi når skjæringspunktet der vi bruker mer enn vi klarer å produsere, så blir problemstillingen en helt annen. Istedenfor da å få inntekter, må staten øse ut penger for at folk skal få gratis strøm. Vi har også råd til strømmen slik den er nå, med de støtteordninger som finnes. 

Den beste løsningen hadde vært å hatt billig strøm til egne innbyggere, og selge dyrt til utlandet, men det er vel her det er noen problemer mtp avtalene som er gjort, i tillegg dukker problemstillingen med at det blir ekstra kostnader for staten i de tider vi må importere strøm opp.  En annen viktig ting, er at vi er nødt til å begrense strømbruken. Hvis denne er gratis, så vil jo overnevnte problem bare bli enda større. 

 

 

Det var et prosjekt de la stor prestisje i, og er det noe som kjennetegner politikere er at de aldri innrømmer feil, ihvertfall ikke mens de er fortsatt aktive; når det blir såpass åpenbart at ting har gått galt og alt det som det ble advart mot er et faktum og atpåtil enda verre enn det som det ble advart mot er det ingen grenser for hvor langt de vil rote seg bort i bortforklaringer for å "redde ansikt". Derfor fremstår Støre nå som mer irrasjonell enn noensinne når han med nebb og klør forsvarer den energipolitikken som han faktisk uttalte skespis mot for 5 år siden; du kan være sikker på at PR-hæren hans insisterer på at han skal gjenta Ukraina-kortet på inn- og utpust samme hva; "det er alltid noen som vil kjøpe det" er det han blir fortalt. Men jeg merker og ser i media en viss trøtthet og desperasjon hos politikerne som har stått i bresjen for dette; noe sier meg at de forstår at det gikk galt men at de ikke bare kan snu og fremstå som dårlige politikere som har dummet seg ut; de skjønner at de lot seg lure av de kreftene som har ønsket denne situasjonen. I en slik situasjon er det vel egentlig best at de trekker seg fra politikken og overlater sin jobb til noen andre.

Men hvorfor mener du at "gratis" strøm vil være et problem? Jeg mente ikke gratis som i helt gratis, jeg er jo for at folk skal betale skatt, men poenget mitt var at strøm i Norge er såpass billig å produsere at det kunne bli dekket av skatten. Men da ville staten og kraftbaronene som har eglet seg inn på politikerne blitt "snytt" for milliarder selvfølgelig. Og som sagt ville jeg med glede betalt litt ekstra i skatt for drifting av vannkraften. Det er en avgift jeg ville betalt med glede.

FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Det er visstnok Russlands feil at Tyskland valgte å begynne nedleggelsen av kull og atomkraft. Det er visstnok Russlands feil at Europa fulgte energipolitikken til en skolejente fra Sverige istedenfor å høre på advarsler om mangel på energi, blant annet leting etter mer olje og gass og manglende investeringer i olje og gassfelt. Det er visst Russlands feil at vi valgte å tappe ned vannmagasinene til rekordlave nivåer for å eksportere mest mulig av strømmen til EU. Det er visst Russlands feil at Tyskland og EU gjorde seg avhengig av russisk gass.

Er det noe annet vi har glemt å skylde på russerne?

Og ikke bare det. I 1990 var Putin agent for KGB, og det var en ung Putin som i 1990 snek seg inn i Norge og manipulerte Eivind Reiten til å innføre energiloven som åpnet for kjøp og salg av elektristitet. Du vet, Putin er en slu strateg som tenker flere tiår fremover, han visste nemlig i 1990 at Sovjetunionen snart ville bli oppløst og at han ville bli president 10 år senere og selvfølgelig var det å ødelegge norsk energipolitikk noe han måtte prioritere. Putin er "historiens skjulte hånd" og det er sikkert mye annet han egentlig har skyld i.

Spøk til alvor, når de har avslørt seg selv er absurditeter det eneste man sitter igjen med. Eller manioulasjoner, men akkurat Ukraina-kortet i norsk energidebatt er isåfall en veldig elendig form for manipulasjon. En god ting, og et lyspunkt er jo at den situasjonen vi er i har tvunget flere til å måtte engasjere seg i hvordan sammenhengene er, om  både vannkraft, vannkraftens historie, kraftbørser, utenlandskabler og vindturbriner. For bare et år siden var det færre som behøvde å engasjere seg i det, men nå er "katta ute av sekken" og det er en bevisthet og oppvåkning om dette, og det er umulig å stappe katta tilbake i sekken igjen og si "Putin did it". Det overbeivser ikke noen av de som har satt seg tilstrekkelig inn i det, men det er neppe de Støre og Solberg prøver å overbevise. De som har satt seg godt inn i det skal heller brunbeises, stemples som høyreekstremister, venstreekstremister, hestesko(et nytt trendy uttrykk), kraftnasjonalister, konspirasjonsteoretikere og Putin-medløpere.

FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Svært mange, både på dette forumet, men også i media og blant politikere der de konstant skylder på Russland. Da politikerne samlet seg sist på Stortinget i et ekstraordinært møte, valgte nesten samtlige politikere å dra frem Russland som syndebukk når man skulle forklare energikrisen/energiprisene i Norge og Europa. Ikke deres egen politikk eller EUs energipolitikk eller mangel på det. Nei, alt var Russlands feil.

Støre gjør jo det, på inn og utpust. Som under den infamøse debatten på Arendalsuka hvor han oppførte seg helt krakilsk og brølte "det er ikke markedet som herjer vilt, det er Putin som herjer vilt" noe han ble genirerklært av Dagbladet for; selvfølgelig. Støre vet bedre enn dette, han er mer intelligent enn dette; han visste dette allerede i 2017(vi YT-klippet)så dette er et kort han trekker i ren desperasjon. Det har fått mer alvorligere konsekvenser enn de kunne forutse, så da er Ukraina-kortet det eneste de har igjen. Støre har jo sagt i intervjuer at "markedet vet best"; altså later han som eksplosive priser ikke er noe problem i det hele tatt; men hvorfor drar han da Ukraina-kortet? Muligens for å påføre kritikere skyldfølelse; det er ikke godt å vite. Det er hverken spesielt modent eller spesielt voksent å holde på slik, men det er et symptom på politikere som har dummet seg ut men som føler seg "trapped".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor mener du at "gratis" strøm vil være et problem? Jeg mente ikke gratis som i helt gratis, jeg er jo for at folk skal betale skatt, men poenget mitt var at strøm i Norge er såpass billig å produsere at det kunne bli dekket av skatten. Men da ville staten og kraftbaronene som har eglet seg inn på politikerne blitt "snytt" for milliarder selvfølgelig. Og som sagt ville jeg med glede betalt litt ekstra i skatt for drifting av vannkraften. Det er en avgift jeg ville betalt med glede.

Hvis man  skal sikre gratis strøm, må man sikre at det til enhver tid er nok strøm til alle. Gratis strøm vil åpenbart føre til et økt forbruk, som igjen vil bety at man må importere mye strøm i enkelte perioder. I et scenario der staten betaler for strømmen, vil det bli ekstremt dyrt for staten når det er energimangel i verden og dyre priser på import av strøm. 

Per nå så eksporterer vi vesentlig mer enn vi importerer, men dette vil endre seg når vi øker strømforbruket. Det ligger også litt i kortene at strømforbruket øker fortere enn vi klarer å bygge ut produksjon av strøm. 

På både kort og lang sikt, så høres det ikke fornuftig ut å kun produsere strøm til eget forbruk, og stoppe utenlandskablene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Hvis man  skal sikre gratis strøm, må man sikre at det til enhver tid er nok strøm til alle. Gratis strøm vil åpenbart føre til et økt forbruk, som igjen vil bety at man må importere mye strøm i enkelte perioder. I et scenario der staten betaler for strømmen, vil det bli ekstremt dyrt for staten når det er energimangel i verden og dyre priser på import av strøm. 

Per nå så eksporterer vi vesentlig mer enn vi importerer, men dette vil endre seg når vi øker strømforbruket. Det ligger også litt i kortene at strømforbruket øker fortere enn vi klarer å bygge ut produksjon av strøm. 

På både kort og lang sikt, så høres det ikke fornuftig ut å kun produsere strøm til eget forbruk, og stoppe utenlandskablene

Hvorfor var det ikke slik den gangen strømmen var nesten gratis da? Jeg kjøper ikke det argumentet om at befolkningen vil la varmtvann renne dagen lang eller vil "fyre for kråka! 24/7 om vi får billig eller gratis strøm, det er det argumentet AP/Høyre bruker for å tviholde på den situasjonen vi befinner oss i og til glede for de grådige kraftbaronene. Norge har mer enn nok strøm å forsyne egne innbyggere i så rike som vi er på vannkraft. Tør jeg gjenta at vannkraften i Norge ble bygget ut for befolkningen her og ikke for hele verden. Norge er et lite land, det er nok strøm for 5 millioner mennesker men ikke for 8 milliarder mennesker. Vi må legge fra oss denne "Europas grønne batteri"-visjonen. Den bør vrakes og aldri tas i bruk igjen noensinne.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...