Gå til innhold

"Slutt å skylde på krigen i Ukraina".


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (5 minutter siden):

Hvorfor var det ikke slik den gangen strømmen var nesten gratis da? Jeg kjøper ikke det argumentet om at befolkningen vil la varmtvann renne dagen lang eller vil "fyre for kråka! 24/7 om vi får billig eller gratis strøm, det er det argumentet AP/Høyre bruker for å tviholde på den situasjonen vi befinner oss i og til glede for de grådige kraftbaronene. Norge har mer enn nok strøm å forsyne egne innbyggere i så rike som vi er på vannkraft. Tør jeg gjenta at vannkraften i Norge ble bygget ut for befolkningen her og ikke for hele verden. Norge er et lite land, det er nok strøm for 5 millioner mennesker men ikke for 8 milliarder mennesker. Vi må legge fra oss denne "Europas grønne batteri"-visjonen. Den bør vrakes og aldri tas i bruk igjen noensinne

Det handler ikke om at folk kommer til å la varmtvannet renne hele tiden. Lave strømpriser fører til mindre fokus på sparing av strøm (åpenbart), men den viktigste faktoren er jo at alle bruker, og kommer til å bruke mer elektrisitet i årene fremover, siden mer og mer blir elektrifisert. Når vannkraften ble bygget, så ble den ikke bygget med tanke på at folk feks skulle kjøre elbiler, og lade 13 duppedingser hver om dagen. 

Så har du rett i at vi har mer enn nok strøm (vi eksporterer mer enn vi importerer), men det er dessverre slik at når vi har perioder med veldig stor økning i stømforbruket (hint: lange kalde vintere), så må vi importerer for å dekke behovet. 

Samtidig, så har vi kapasitet til å produserer mer enn vi trenger i andre perioder, og da er det selvsagt smart å selge denne dyrt til utlandet. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om at folk kommer til å la varmtvannet renne hele tiden. Lave strømpriser fører til mindre fokus på sparing av strøm (åpenbart), men den viktigste faktoren er jo at alle bruker, og kommer til å bruke mer elektrisitet i årene fremover, siden mer og mer blir elektrifisert. Når vannkraften ble bygget, så ble den ikke bygget med tanke på at folk feks skulle kjøre elbiler, og lade 13 duppedingser hver om dagen. 

Så har du rett i at vi har mer enn nok strøm (vi eksporterer mer enn vi importerer), men det er dessverre slik at når vi har perioder med veldig stor økning i stømforbruket (hint: lange kalde vintere), så må vi importerer for å dekke behovet. 

Samtidig, så har vi kapasitet til å produserer mer enn vi trenger i andre perioder, og da er det selvsagt smart å selge denne dyrt til utlandet. 

Men med det megaoverskuddet Staten grafser til seg kan de ta hele ekstrabyrden med det noen kanskje kaller "overforbruk" og ikke bruke det på noe annet.

Forøvrig mener jeg at ALLE private strømselskaper må tvangsoppløses med tvang og at alt dette legges inn under staten.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Men med det megaoverskuddet Staten grafser til seg kan de ta hele ekstrabyrden med det noen kanskje kaller "overforbruk" og ikke bruke det på noe annet.

Forøvrig mener jeg at ALLE private strømselskaper må tvangsoppløses med tvang og at alt dette legges inn under staten.

Det megaoverskuddet blir jo borte når man skal "gi bort" strøm til innbyggere og ikke selge til utlandet. Da vil man sitte igjen med enorme utgifter istedet. 

Kan være enig med deg i at strømmen bør være statlig, men samtidig så er jeg litt overrasket over at du ønsker det, da det virker for meg som du ikke har særlig tiltro til at staten gjør de rette valgene rundt dette med strøm...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (49 minutter siden):

Hvilken avtale. Og står slike avtaler over Grunnloven?

Selv på Stortinget egen hjemmeside står det:

Grunnloven er den høyeste rettskilden i Norge. Dersom andre lover er i strid med den, må de vike.

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Grunnloven/om_grunnloven/

Et selvstendig land kan si opp og reforhandle avtaler. Forøvrig skal det være kvalifisert flertall i Stortinget for suverenitetsavståelse. Nei Til EU har forøvrig gått til sak mot staten angående ACER-avtalen og mener den står i strid mot Grunnlovens paragraf 115. Jeg har desverre mine til Om NTEU vil vinne frem, men jeg støtter selvfølgelig saken deres 100% uten forbehold men det er prisverdig at de tar det opp.

https://neitileu.no/fylke/buskerud/undergraving-acer-rettssak-og-grunnlovsdomstol

Energiloven fra 1990 kan også reverseres, det er ingenting imot Norges lover som sier at den kan reverseres. "Jeg drømmer ikke opp noe scenarie"; jeg står for det jeg mener, jeg er realist og vet at de gode kreftene har et mektig maktapparat mot seg, men det er bra at man i det hele tatt går til skritt som søksmål og forsøk på påvirkning, det er hva man gjør i et demokrati; å sitte stille og godta å bli herset med er noe som hører diktaturene til.

Det var et prosjekt de la stor prestisje i, og er det noe som kjennetegner politikere er at de aldri innrømmer feil, ihvertfall ikke mens de er fortsatt aktive; når det blir såpass åpenbart at ting har gått galt og alt det som det ble advart mot er et faktum og atpåtil enda verre enn det som det ble advart mot er det ingen grenser for hvor langt de vil rote seg bort i bortforklaringer for å "redde ansikt". Derfor fremstår Støre nå som mer irrasjonell enn noensinne når han med nebb og klør forsvarer den energipolitikken som han faktisk uttalte skespis mot for 5 år siden; du kan være sikker på at PR-hæren hans insisterer på at han skal gjenta Ukraina-kortet på inn- og utpust samme hva; "det er alltid noen som vil kjøpe det" er det han blir fortalt. Men jeg merker og ser i media en viss trøtthet og desperasjon hos politikerne som har stått i bresjen for dette; noe sier meg at de forstår at det gikk galt men at de ikke bare kan snu og fremstå som dårlige politikere som har dummet seg ut; de skjønner at de lot seg lure av de kreftene som har ønsket denne situasjonen. I en slik situasjon er det vel egentlig best at de trekker seg fra politikken og overlater sin jobb til noen andre.

Men hvorfor mener du at "gratis" strøm vil være et problem? Jeg mente ikke gratis som i helt gratis, jeg er jo for at folk skal betale skatt, men poenget mitt var at strøm i Norge er såpass billig å produsere at det kunne bli dekket av skatten. Men da ville staten og kraftbaronene som har eglet seg inn på politikerne blitt "snytt" for milliarder selvfølgelig. Og som sagt ville jeg med glede betalt litt ekstra i skatt for drifting av vannkraften. Det er en avgift jeg ville betalt med glede.

Og ikke bare det. I 1990 var Putin agent for KGB, og det var en ung Putin som i 1990 snek seg inn i Norge og manipulerte Eivind Reiten til å innføre energiloven som åpnet for kjøp og salg av elektristitet. Du vet, Putin er en slu strateg som tenker flere tiår fremover, han visste nemlig i 1990 at Sovjetunionen snart ville bli oppløst og at han ville bli president 10 år senere og selvfølgelig var det å ødelegge norsk energipolitikk noe han måtte prioritere. Putin er "historiens skjulte hånd" og det er sikkert mye annet han egentlig har skyld i.

Spøk til alvor, når de har avslørt seg selv er absurditeter det eneste man sitter igjen med. Eller manioulasjoner, men akkurat Ukraina-kortet i norsk energidebatt er isåfall en veldig elendig form for manipulasjon. En god ting, og et lyspunkt er jo at den situasjonen vi er i har tvunget flere til å måtte engasjere seg i hvordan sammenhengene er, om  både vannkraft, vannkraftens historie, kraftbørser, utenlandskabler og vindturbriner. For bare et år siden var det færre som behøvde å engasjere seg i det, men nå er "katta ute av sekken" og det er en bevisthet og oppvåkning om dette, og det er umulig å stappe katta tilbake i sekken igjen og si "Putin did it". Det overbeivser ikke noen av de som har satt seg tilstrekkelig inn i det, men det er neppe de Støre og Solberg prøver å overbevise. De som har satt seg godt inn i det skal heller brunbeises, stemples som høyreekstremister, venstreekstremister, hestesko(et nytt trendy uttrykk), kraftnasjonalister, konspirasjonsteoretikere og Putin-medløpere.

Støre gjør jo det, på inn og utpust. Som under den infamøse debatten på Arendalsuka hvor han oppførte seg helt krakilsk og brølte "det er ikke markedet som herjer vilt, det er Putin som herjer vilt" noe han ble genirerklært av Dagbladet for; selvfølgelig. Støre vet bedre enn dette, han er mer intelligent enn dette; han visste dette allerede i 2017(vi YT-klippet)så dette er et kort han trekker i ren desperasjon. Det har fått mer alvorligere konsekvenser enn de kunne forutse, så da er Ukraina-kortet det eneste de har igjen. Støre har jo sagt i intervjuer at "markedet vet best"; altså later han som eksplosive priser ikke er noe problem i det hele tatt; men hvorfor drar han da Ukraina-kortet? Muligens for å påføre kritikere skyldfølelse; det er ikke godt å vite. Det er hverken spesielt modent eller spesielt voksent å holde på slik, men det er et symptom på politikere som har dummet seg ut men som føler seg "trapped".

Vi har hatt avtaler om ett nordisk/europeisk kraftnett siden 90 tallet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 24.9.2022 den 13.35):

Ja, om det er noe som kan innvendes mot Listhaug er det at hun snur kappen etter vinden selv om isolert sett er det hun har sagt nylig 100% riktig. Men jeg er langt fra overbevist om at hun hadde tatt den posisjonen hun har tatt om hun fortsatt hadde sittet i regjering med Erna Solberg. Det er sååå lett å ta populære standopunkt når man er i opposisjon. Støre har også gjort det, som da han kritiserte utenlandskabler i 2017 fordi det ville føre til ekstreme priser, noe som ville sette inudstrien og økonomien i krise. Nå later han som om han aldri har sagt det og gjentar Ukraina-klisjeene på inn- og utpust. Føler nå at jeg ikke stoler på noen politikere i det hele tatt og Senterpartiet er den største skuffelsen av dem alle.

De hærlige politikerne på høyrefløy i opposisjon. Høyrepopulisme, det siste Norge trenger nå.

Vi trenger en sterk stat som tar ansvar, og har riktig innblanding feks som nå med instruks til kraftbransjen, slik at vi kommer hel gjennom krisene..

Høyresiden er for en svak stat med lite regulering og innblanding. Slik politikk er bare effektiv når økonomi går så det griner...

Såkalt Sikle ned fra de rike politikk... Nå klager Hagen i Vg på at han ikke har råd til vann i de svære badebassengene sine, ikke mye sikkel nedover til kassa på Rimi nå... Noen burde bytte ut Pr agenten hans...

Alle historiske tilfeller sier det Samme feks Roosevelt-New Deal i USA, Ap i Norge etter 2 verdenskrig osv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 6
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (9 timer siden):

Regner med at du mener det samme om de norske bedriftene som ikke ville ha fastprisavtale for strøm lengre? For 20 år siden hadde nesten 30% av alle norske bedrifter fastprisavtale, mot bare 4% ifjor. Skulle nesten tro at de ikke så black swans innenfor strømpriser som en reel trussel lengre og valgte å ta risikoen for å få høyere avkastning. Nesten sånn som Tyskland.

Ja, er du avhengig av straum til produksjon, så inngår du fastpris avtale mens prisen er lav, alt anna er gambling, og sånn så med all anna gambling; da er meir sansynligt å tapa stort vist du gamble i eit system kor du sjølve ikkje kan påvirka eller kontrollera faktorar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (22 timer siden):

Det er visstnok Russlands feil at Tyskland valgte å begynne nedleggelsen av kull og atomkraft. Det er visstnok Russlands feil at Europa fulgte energipolitikken til en skolejente fra Sverige istedenfor å høre på advarsler om mangel på energi, blant annet leting etter mer olje og gass og manglende investeringer i olje og gassfelt. Det er visst Russlands feil at vi valgte å tappe ned vannmagasinene til rekordlave nivåer for å eksportere mest mulig av strømmen til EU. Det er visst Russlands feil at Tyskland og EU gjorde seg avhengig av russisk gass.

Er det noe annet vi har glemt å skylde på russerne?

KNM Helge Ingstad ulykken ;) :mrgreen:

 

45826269_192798721602072_981210103682170880_n.thumb.jpg.06c15dd665ba60e3152c4066f86dfa8b.jpg

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er også utenom enhver tvil at hvis det ikke hadde vært for Putin så hadde ikke barna våre trengt å gjøre den svært viktige innsatsen det er å skulke skolen for klimaet, og isbjørnene hadde ikke trengt svømmeopplæring.

Heldigvis har vi gode statsledere i Europa, spesielt i Nederland. Og smarte folk i World Economic Forum, og Bill Gates som gjør alt de kan for å gjøre Europa om til Kin... en bedre plass å leve.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 timer siden):

Vi har hatt avtaler om ett nordisk/europeisk kraftnett siden 90 tallet. 

Da må vi bare si opp eller reforhandle disse. Vår egen energisikkerhet er viktigere og politikernes mandat er ovenfor velgerne, ikke EU.

 

Selfuniverse skrev (13 timer siden):

Det er også utenom enhver tvil at hvis det ikke hadde vært for Putin så hadde ikke barna våre trengt å gjøre den svært viktige innsatsen det er å skulke skolen for klimaet, og isbjørnene hadde ikke trengt svømmeopplæring.

Heldigvis har vi gode statsledere i Europa, spesielt i Nederland. Og smarte folk i World Economic Forum, og Bill Gates som gjør alt de kan for å gjøre Europa om til Kin... en bedre plass å leve.

Det ser ut som om politikerne og de mediene som løper deres ærende har funnet ut at det å skylde alt på, eller mye på Putin er et bra PR-grep, men jeg tror det skal vise seg å bli en ekstremt dårlig strategi når det tross alt er slik at det er politkernes eget ansvar å legge til rette for et fungerende samfunn. Putin har blitt den perfekte "bogey man" som de skyver foran seg for å dekke over egen inkompetanse og manglende interesse for de menneskene som har valgt dem til å representere oss. Samtidig blåser de hundefløyter til medier og kampanjer for å bryunbeise og svine til alle kritikere av den katastrofale energipolitikken de fører. Ikke bare hunefløyter. En av Dagbladets egne ansatte kommentatorer er også ung stortingsrepresentant og her ser man eksempelet på bukken som passer havresekken. Når stortingsrepresentanter som også gjennom sitt prat viser at de har praktisk talt null kunnskaper om det de uttaler seg om er lederskribenter i Dagbladet viser det både hvor lite troverdighet den "avisen" har og at disse lever i en egen politikerboble veldig fjernt fra virkeligheten vi andre lever i:

https://www.dagbladet.no/meninger/listhaugs-metode/77237450

Det var slike hedersmennesket Erik Bye i sin tid snakket om.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (22 timer siden):

Det megaoverskuddet blir jo borte når man skal "gi bort" strøm til innbyggere og ikke selge til utlandet. Da vil man sitte igjen med enorme utgifter istedet. 

Kan være enig med deg i at strømmen bør være statlig, men samtidig så er jeg litt overrasket over at du ønsker det, da det virker for meg som du ikke har særlig tiltro til at staten gjør de rette valgene rundt dette med strøm...

Nei, nå misforstår du. Jeg er ikke en motstander av staten, tvert imot er jeg en sterk tilhenger av en stat som ivaretar befolkningen mot rå og kynisk utnyttelse. Problemet er når lobbyister med alt annet en gode intensjoner får innflytelse på politikken og folkevalgte poliitkere; dette er både en fare for demokratiet og et angrep på staten i seg selv. Det finnes krefter der ute som mener at multinasjonale selskaper skal ha en finger på rattet, og helst mer enn en når det gjelder styring av samfunnet; eller "soaialt ansvar" som de begraver disse planenene sine i retorisk. I et demokrati skal vi ha en stat, det er ikke staten som er problemet i seg selv, men hvem som administrerer den og i noen tilfeller infiltrerer den. Derfor burde vi hatt et klarere lovverk rettet inn mot lobbyisme og klarere regler for politikere som stiller til valg slik at vi ikke får noen alvorlige interessekonflikter. Det er politikere der, som ikke burde vært valgt inn som ser på staten som et multinasjonalt selskap og seg selv som CEOer, men slik skal det ikke være. Vi har ikke en velferdsstat for at noen skal tjene seg rike på det, velferdsstaten skal være for sosial utjevning. Fordi i prinsipper staten OSS, folket, we the people, og politkkere og statsbyråkrater er våre tjener. Men i praksis er den nyliberalistiske ideologien rettet inn på at staten skal fungere som en privat bedrift hvor befolkningen er denne bedriftens lønnsslaver og politkerne direktører som skal høste av overskuddet. Men dette er feil og igjen, som Erik Bye sa:

 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Da må vi bare si opp eller reforhandle disse. Vår egen energisikkerhet er viktigere og politikernes mandat er ovenfor velgerne, ikke EU.

 

Det ser ut som om politikerne og de mediene som løper deres ærende har funnet ut at det å skylde alt på, eller mye på Putin er et bra PR-grep, men jeg tror det skal vise seg å bli en ekstremt dårlig strategi når det tross alt er slik at det er politkernes eget ansvar å legge til rette for et fungerende samfunn. Putin har blitt den perfekte "bogey man" som de skyver foran seg for å dekke over egen inkompetanse og manglende interesse for de menneskene som har valgt dem til å representere oss. Samtidig blåser de hundefløyter til medier og kampanjer for å bryunbeise og svine til alle kritikere av den katastrofale energipolitikken de fører. Ikke bare hunefløyter. En av Dagbladets egne ansatte kommentatorer er også ung stortingsrepresentant og her ser man eksempelet på bukken som passer havresekken. Når stortingsrepresentanter som også gjennom sitt prat viser at de har praktisk talt null kunnskaper om det de uttaler seg om er lederskribenter i Dagbladet viser det både hvor lite troverdighet den "avisen" har og at disse lever i en egen politikerboble veldig fjernt fra virkeligheten vi andre lever i:

https://www.dagbladet.no/meninger/listhaugs-metode/77237450

Det var slike hedersmennesket Erik Bye i sin tid snakket om.

Helst ikke nå når vi er avhengig av avtalene for å overleve vinteren med lave magasiner...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

...og ideen om at vi står sterkere i verden i det vi går mot å ikke ha relevant industri eller råvarer -- om vi sier opp alle avtaler som sikrer samarbeid er litt korttenkt. 

Vi bør ha økt handel og samarbeid med EU, våre fastlandsforbindelser, ikke svakere, i det olje sakte fases ut.
Minner også om at vi har ekstreme inntekter på strømmen -- politikerene kan bare ikke umiddelbart betale disse ekstreme summene tilbake til befolkningen, det kommer oss dog til gode over tid -- ingen andre.
Strømselskapene og deres overskudd eies ikke av folk som flytter til Sveits.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er oss? Hvis man er over middels er det et evig tap å bo i Norge.

Det har kommet et nytt klasseskille i Norge. Menn som er godt bemidlet, men som ingen kvinner vil ha. Disse må betale mengder i skatt men kan av åpenbare grunner ikke få noe tilbake. Uønskede menn har ikke bruk for skoler og fødestuer, men betale skal de like fullt. Hvis man i tillegg ikke kjører bil så blir man fullstendig ribbet av å betale for alt man ikke har bruk for i et land og samfunn som stadig tar en mer og mer dystopisk vending, tidligere kun kjent fra antologi-serier på TV. "Facts are stranger than fiction", som det heter.

Quote

Real life is filled such bizarre, absurd, or unlikely events that it can be hard to believe they are not fictional.

Nå går NRK over skatteseddelen og betale skal den som ikke har det verdisyn som NRK formidler. Hva om man heller vil at beløpet skal gå til Visjon Norge eller Alternativ Media. Nei, det er ikke mulig. Kun NRK som har et tåkesyn i de fleste saker og ustanselig prater om en krig som påstås å være årsaken til det meste som er vondt i denne verden.

Sjakklubben sender ikke krav om medlemskontigent hvis man ikke benytter seg av tilbudet. I Norge får man kun elendighet av å velge å bli boende.

Jeg synes det var usmakelig den dagen NRKs representant var i studio hos Dagsnytt 18, det er ganske nylig, nevnte faren ved informasjonskanaler som er ensporet og forsøker å påvirke, noe de selv er eksperter på. Man kan nesten høre vignetten fra The Twilight Zone spille, da det er uvirkelig.

Det er beleilig å skylde på en krig, men Norsk elendighet er først og fremst frukter av frø som er sådd i egen jord.
Krigen har liten skyld i dagens utfordringer. Udugelige politikere, politikere som kun tjener egne eller sine mestres interesser og NRK som ustanselig spyr ut ensportet informasjon er hvor man bør lete etter årsak. "Debatten" er omtrent det eneste oppegående programmet NRK sender.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 timer siden):

Helst ikke nå når vi er avhengig av avtalene for å overleve vinteren med lave magasiner...

Hvorfor det? Norge er selvforsynt med verdens enkleste og billigste energi; det er mer enn nok til å forsyne hele Norges befolkning OG eksportere overskuddet; noe kraftopposisjonen IKKE er imot. Hvorfor tømmes da magasinene i et rekordtempo? Hvorfor er det viktig å "slokke en brann med en vannflaske"? Jeg ser ingen annen forklaring enn ren grådighet. Vi er ikke avhenige av disse avtalene i et land som er rikt på vannkraft - det er rett og slett en ekstrem absurditet at man skal ha STRØMRASJONERING i en vannkraftstormakt. Vi har klart oss uten slike avtaler i 100 år og vi klarer oss uten slike i 100 år til.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og tilbuudet er lavt fordi politikerne ikke har brydd seg om bekymringene og drevet bevisst og aktiv trenering for å forhindre at noe som helst har blitt gjort. Dette er en 100% politikerskapt og ønsket situasjon som kunne vært forhindret for flere måneder siden men de har med vitende og vilje både ignorert og trenert.  Og de er frekke nok til å skylde på en krig som startet lenge etter at følgene av deres villede politikk viste seg og frasier seg alt ansvar. Frekkhetens nådegave i særklasse er hva politikerne i AP. Høyre og Senterpartiet innehar.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Og tilbuudet er lavt fordi politikerne ikke har brydd seg om bekymringene og drevet bevisst og aktiv trenering for å forhindre at noe som helst har blitt gjort. Dette er en 100% politikerskapt og ønsket situasjon som kunne vært forhindret for flere måneder siden men de har med vitende og vilje både ignorert og trenert.  Og de er frekke nok til å skylde på en krig som startet lenge etter at følgene av deres villede politikk viste seg og frasier seg alt ansvar. Frekkhetens nådegave i særklasse er hva politikerne i AP. Høyre og Senterpartiet innehar.

Hvilken løsning ser du for deg er den riktige? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (20 timer siden):

Hvilken løsning ser du for deg er den riktige? 

Det har jeg vel sagt flere ganger men jeg får gjenta det dersom det var noe jeg glemte eller om det eventuelt har blitt oversett.

Makspris på strøm, 100% statlig kontroll over vannkraften, tvangsoppløsning av private strømselskaper og eksport KUN av overskuddet slik det var før disse destruktive avtalene ble inngått.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (45 minutter siden):

Det har jeg vel sagt flere ganger men jeg får gjenta det dersom det var noe jeg glemte eller om det eventuelt har blitt oversett.

Makspris på strøm, 100% statlig kontroll over vannkraften, tvangsoppløsning av private strømselskaper og eksport KUN av overskuddet slik det var før disse destruktive avtalene ble inngått.

Makspris tvinger vel oss ut av EØS og EU sine avtaler, så det har jo sine konsekvenser kan man si.. 

I tillegg vil makspris på strøm, hvis ikke den er høy nok føre til større energimangel fordi folk ikke har noen incentiver til å minske forbruket sitt. Per nå så selger vi vel kun overskuddet, det ikke meg bekjent at vi har gått tom for strøm? I enkelte perioder, så MÅ vi importere fordi forbruket er høyere enn vi klarer å produsere. Hvis du har en lav strømpris på vinteren, må vi da importere veldig mye mer og dyr strøm fra Europa, som da staten må betale for. 

Om vannkraften er statlig eller privat har ingenting å si for strømprisen, strømmen koster det den koster, og forskjellen er bare hvor overskuddet går. Så hadde det kanskje vært bedre at staten tok disse pengene, men da blir det også opp til staten å sette igang nye prosjekter, jeg er usikker på om det hadde vært like effektivt. 

Så har vi jo (hele europa) havnet i en virkelig klemme det siste året, det er ekstrem etterspørsel etter energi, og strømmen er dyr overalt. Hvis vi skal melde oss ut av strømutvekslingsprogrammet, så vil vi 

a) måtte bygge ut slik at vi kan produsere nok strøm også på vinteren
b) ikke kunne selge dette overskuddet når vi bruker mindre strøm fordi vi ikke lenger er med i utvekslingsprogrammet. 

Norske innbyggere vil da altså være sikret billig strøm, men staten vil miste enorme inntekter siden vi ikke kan produsere og selge overskuddet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 29.9.2022 den 9.22):

Makspris tvinger vel oss ut av EØS og EU sine avtaler, så det har jo sine konsekvenser kan man si.. 

I tillegg vil makspris på strøm, hvis ikke den er høy nok føre til større energimangel fordi folk ikke har noen incentiver til å minske forbruket sitt. Per nå så selger vi vel kun overskuddet, det ikke meg bekjent at vi har gått tom for strøm? I enkelte perioder, så MÅ vi importere fordi forbruket er høyere enn vi klarer å produsere. Hvis du har en lav strømpris på vinteren, må vi da importere veldig mye mer og dyr strøm fra Europa, som da staten må betale for. 

Om vannkraften er statlig eller privat har ingenting å si for strømprisen, strømmen koster det den koster, og forskjellen er bare hvor overskuddet går. Så hadde det kanskje vært bedre at staten tok disse pengene, men da blir det også opp til staten å sette igang nye prosjekter, jeg er usikker på om det hadde vært like effektivt. 

Så har vi jo (hele europa) havnet i en virkelig klemme det siste året, det er ekstrem etterspørsel etter energi, og strømmen er dyr overalt. Hvis vi skal melde oss ut av strømutvekslingsprogrammet, så vil vi 

a) måtte bygge ut slik at vi kan produsere nok strøm også på vinteren
b) ikke kunne selge dette overskuddet når vi bruker mindre strøm fordi vi ikke lenger er med i utvekslingsprogrammet. 

Norske innbyggere vil da altså være sikret billig strøm, men staten vil miste enorme inntekter siden vi ikke kan produsere og selge overskuddet. 

 

Om makspris presser oss ut av tvangsavtaler med EU og EØS som vi aldri har bedt om er jo bare det en bonus spør du meg;).

Og igjen; nå går kanskje diskusjonen i sirkler så har jeg sagt tidligere at jeg overhodet ikke tror på denne om at nordmenn vil begynne å "fyre for kråka" 24/7, ha lysene på 24/7 og la varmtvannet renne 24/7; det blir litt som å argumentere "nordmenn vet ikke sitt eget beste så de må sitte å fryse ved at vi pålegger dem blodpriser på strøm". Jeg kjøper ikke og anerkjenner ikke dette argumentet. Vi hadde overkommelig og roimelige strømpriser tidligere i historien uten at det førte til kollaps i energitilgangen i det som faktisk er en stormakt på vannkraft. Problemene skyldes heminsløs eksport fra kablene og kun det og aboslutt ingenting annet. Beklager, men jeg er grunnleggende uenig i hvert eneste ord du skriver her. Ikke enig i noe av det.

Jo, det har noe å si at statlige selskaper tar ågerpriser og krever 10 ganger prisen det koster å lage strøm; det sier seg selv at det er grådighet som ligger til bunns her; disse har tidenes utbyttefest og noe såpass grunnleggende infrastruktur som strøm som er hjertet til Norges overlevelse og velferdssamfunnet er IKKE noe politikerne skal profittere på. Igjen er jeg 100% uenig i deg. Det er et etisk spørsmål for meg, og å ta megaprofitt ut fra det er moralsk uetisk og uaksepotabelt. Norge har andre inntekskilder og den strømmen folk trenger for å LEVE skal ikke være en av dem. Om det er hensikten vil politikerne være ansvarlig for veldig alvorlige ting som skjer med både menneskers liv og helse. Det er like moralsk uakseptabelt som det amerikanske "helsevesenet" hvor også menneskers liv og helse skal avhenge av størrelsen på lommeboken. Om politkerne taper 100 milliarder på at man ikke lenger har blodpriser på strøm so be it. Det er moralsk uakseptabelt og ingen ting i verden skal overbevise meg om noe som helst annet for dette er et moralsk sprøsmål. Det norske samfunnet klarte seg utmerket godt før disse avtalene med EU om strøm og eksportkabler og det er ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det igjen om viljen er der. Staten må rett og slett finne en annen inntekstkilde. De kan heller øke avgiftene på ting folk ikke trenger, som usunn mat, sukkertøy, potetgull alkohol, tobakk og tabloidaviser - og fjerne momsfritakene som tabloidaviser nyter. Det gjør meg ingenting om de setter blodpriser på dette om det er så at den norske stat er på konkursens rand uten blodpriser på strøm. Men vannkraften er faktisk det som har gjort det mulig å skape et levelig samfunn og en velferdsstat i Norge og nå ødsles det vekk på grunn av grådighet og stormannsgale politiske prestisjeprosjekter.

Strømmen koseter det den koster grunnet grådighet og kun det. Kraftbaronene er grådige og tar mange ganger prisen for produksjon. Er du klar over hvor billige produksjonen av strøm fra vannkraft faktisk er? 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...