Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pipenøkkelsett. Godt og rimelig. Tips ønskes


plankeby

Anbefalte innlegg

Trenger et greit pipenøkkelsett, som kun er til sporadisk bruk på bilen.

Man får pipenøkkelsett i 90-100 deler for under kr 2000. Ser at flere steder har noe som heter Kamasa tools. Usikker på om det er Europris kvalitet (dårlig) eller er verdt pengene. Det selges jo bare hos de ulike billige nettsidene med bildeler, Jula osv.

Så denne på tur innom Jula Pipenøkkelsett 99 deler | KAMASA (jula.no)

Som sagt blir nok verktøyet brukt 5-8 ganger i året. Men vil ikke ha Europris dritt, som er ubrukelig etter tre ganger bruk.

Biltema har jeg hatt variabel erfaring med de siste 20 år, men dette med 10 år garanti, bør vel holde litt...? Pipenøkkelsett, 152 deler - Biltema.no

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva du kommer til å bruke det på? Store bolter, små bolter? Har grei erfaring med diverse sett fra Biltema. Tror nok det jeg har brukt mest til "altmulig-bruk" er et 3/8"-sett. Ser ut til at det tilsvarende de har nå blir dette: 71-081 Da har du komplett serie fra 8 til 19 mm med både korte og lange piper.

For min del har jeg supplert med større enkeltpiper ved behov, da for 1/2", og har en separat kjøpt 1/2"-skralle. (Og latmannsarm, kraftpiper, osv. til tyngre bruk).

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så stor fan av de gigantiske verktøy-settene, da får jeg med verktøy jeg aldri kommer til å få bruk for. Så har over tid (flere år) samlet opp flere mindre men mer spissede sett. Har f.eks. et 1/2" pipe-sett, et 3/8" pipe-sett og et 1/4" pipe-sett. Også supplert ved behov med enkeltdeler og enkeltverktøy slik som Mr. Drebin har gjort. Har stort sett bare positive erfaringer med Biltema sitt håndverktøy, men mitt verktøy blir ikke så ofte brukt. Går alltid for "10 års garanti"-alternativene framfor å spare noen kroner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kamasa Tools var kjent som bra tidligere, aner ikke med dagens. Har selv et Bahco-sett som har vært med meg i ~20 år uten problemer (mest brukt på bil) men det er laget i Sverige, som jo Bahco er fra, opprinnelig. Dagens Bahco kan visstnok stamme fra bl. a. Argentina og ha litt mer …:/ kvalitet. 

Pleier å kjøpe fra Biltema (10 års) når jeg trenger påfyll av ymse fastnøkler etc.

Lenke til kommentar

Har selv brukt det store Kamasa settet fra Jula til 4499kr i 2-3 år. Virker å være bra kvalitet, har kun ødelagt et torx-bit med muttertrekker. Skrallene er mindre klumpete enn standard-skrallene som følger med i settene fra Biltema og Jula. Ulempen med det settet er at det mangler lange 1/2" piper.

Evt. hva med dette? Er 10 års garanti her også: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/pipenokkelsett/mekanikersett-015300/

Lenke til kommentar

Verktøy med 10 års garanti ville jeg ikke ha vært særlig bekymret for å kjøpe. Koffert/sett med masse forskjellig er kjekt, du vet aldri hva du trenger om noen år. Også kjekt om settet har både metrisk og tommer, selv om bilen f.eks bare har metrisk, kan snøfresern eller plenklipperen og annet ha tommer. Jeg kjøpte den største kofferten på Biltema for mange år siden, og har vel ødelagt en to-tre ting igjennom årene. Disse har jeg kjøpt enkeltvis igjen i ettertid.

Vil også anbefale et sett med fastnøkler med skrallefunksjon, helt genialt!

Lenke til kommentar
XCVBS skrev (2 timer siden):

Har selv brukt det store Kamasa settet fra Jula til 4499kr i 2-3 år. Virker å være bra kvalitet, har kun ødelagt et torx-bit med muttertrekker. Skrallene er mindre klumpete enn standard-skrallene som følger med i settene fra Biltema og Jula. Ulempen med det settet er at det mangler lange 1/2" piper.

Evt. hva med dette? Er 10 års garanti her også: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/pipenokkelsett/mekanikersett-015300/

Har ikke sett på Mec tools. Har automatisk avfeid det som søppel. Men når dem tør å gi 10 års garanti. Det overrasket meg. 

Lenke til kommentar

Har ett tilsvarende sett fra Bacho, hardt og jevnlig brukt i 6-7 år, byttet ut bitsene med noen andre da de var i litt dårlig kvalitet men ellers er verktøyet bra opplevd; har egentlig bare supplert med litt ekstra småtterier som kraftpiper etc ved behov.

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/pipenokkelsett/pipenokkelsett-141033/
 

Endret av LabWeiler
Skrivefeil
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fictivision said:

Jula har nå Dewalt pipesett med 181 deler for 1500kr. Jeg vurderer selv å kjøpe en sånn. Kommer ikke til å bli brukt mange ganger i året me  kjekt å ha når man trenger akkurat den og den delen. 

Fikk ett 1/4" sett av fattern med 12-kant piper til jul for mange mange år siden. Lå i skapet og aldri brukt siden det var 12 kant piper. Men det kom til nytte for ett par uker siden da jeg tok toppen av Forden, der var det jaggu 7mm 12-kant fester på dysene...

Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 timer siden):

Biltema har jeg hatt variabel erfaring med de siste 20 år, men dette med 10 år garanti, bør vel holde litt...? Pipenøkkelsett, 152 deler - Biltema.no

De større settene jeg har vært borti har, som Hollabaloo nevner, ofte mange verktøy du aldri kommer til å bruke. Og så mangler de gjerne komplette mm-serier, og da gjerne akkurat en av størrelsene du trenger... Settet du linker til er blant de bedre ser jeg, det har komplett pipesett fra 4-28 mm. Men når det gjelder fastnøkler så mangler 16 og 18 mm. Så hvis du har mulighet til å finne ut hvilke boltestørrelser du skal skru så er det enklere å velge et sett som faktisk dekker ditt behov.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Komplett pipeserie, forlenger og fleksible ledd er viktig. Da av en kvalitet som tåler litt juling. 

Fastnøkler med skralle i er også noe. 

Skal se over hva som blir bruken. I praksis er det kun bremser og annet enkelt på bil, hagemaskiner, bolter i stolpesko o.l.

Fikk noe å gruble på. Er nok tryggest å ta noe med 10 års garanti. Da må det holde en viss kvalitet. Den store overraskelsen var innspillet om Meec tools fra Jula med 10 års garanti. Handler mye på Jula og alltid oversett Jula sin egen merkevare Meec tools, grunnet tanke om at alt er omtrent søppel i kvalitet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 timer siden):

Skal se over hva som blir bruken. I praksis er det kun bremser og annet enkelt på bil, hagemaskiner, bolter i stolpesko o.l.

Selv med skifte av bremse-deler så kommer man fort borti situasjoner der det er en fordel å supplere med verktøy som ikke finnes i disse store settene. Som et eksempel så er det en fordel med åpne 6-kantnøkler som disse når man skifter bremseslanger. Enkelte VAG-biler bruker XZN-bolter til bremsene.

Jeg vil også slå et slag for å ha en skikkelig muttertrekker. Jeg har hatt en rimelig 18V Ryobi i flere år nå, og den løsner det meste, er svært sjelden jeg trenger å finne fram latmannsarmen så lenge muttertrekkeren får plass. (bremser bruker jeg den ikke til, men akselmuttere og generelt ting i understellet er den god på)

 

Lenke til kommentar

Kjøpte selv Meec-settet fra Jula til 699,- for å ha liggende i bilen. Virker som et greit sett, men savner 19mm fastnøkkel og noen flere lange piper. De to tengene som følger med er nok ikke mye å juble for.

1/2" skralla ser ut til å være solid, men er betydelig større og mer klumpete enn skralla fra Kamasa. Kan ha litt å si hvis man skal skru på trange steder.

2.jpg

1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...