Gå til innhold

Ikea avslutter gratis elbillading. Sier avgjørelsen ble tatt før strømprisene ble høye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ladestasjon operatørene har økt prisene dramatisk og skylder på strømprisen. Men jeg finner det helt usannsynlig at noen som lever av å selge strøm ikke har sikret seg fast pris på strøm. Det vil overhodet ikke overraske meg om det viser seg på neste regnskap at disse har tjent enorme summer på dette trekket. Det vil i så fall være ulovlig slik jeg tolker energiloven og pristiltaksloven. Jeg håper noen offentlige etater holder øye med alle bransjer som driver med formidling av strøm.

Jeg utfordrer TU til grave dypere i materien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (8 minutter siden):

Men jeg finner det helt usannsynlig at noen som lever av å selge strøm ikke har sikret seg fast pris på strøm.

Det har de helt sikkert. Men fastprisavtaler varer ikke evig, og må reforhandles innimellom, og helt sikkert på forskjellige tidspunkter for forskjellige steder. Nye ladepunkter krever nok nye avtaler. Så prisen et ladeselskap betaler per kWh vil uansett variere gjennom året totalt sett, og ikke minst vil forventet pris på nye/reforhandlede avtaler fremover også påvirke prissettingen. Og nå, med høye priser og utsikter til høye priser, vil det drive opp prisen på nye avtaler og forventninger.

Så ser det ut som de fleste selskaper glatter ut denne prisvariasjonen over alle ladepunkter, for å gjøre det lett å forholde seg til.

Endret av mr. papp
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Jeg mener at gratislading i seg selv er en liten hensiktsmessig ordning, spesielt fordi det fordriver de som faktisk har behov for å lade og som ikke har anledning til å lade hjemme.   

Ønsker å ta ett eksempel fra når jeg gikk universitetet, jeg hadde elbil med kort rekkevidde, og deler av tiden så oppholdt jeg meg litt langt fra skolen,  

Skolen hadde gratis elbil ladning for studenter (ca 20 plasser), men plassene var for det meste fylt opp, så sannsynligheten for å få plass hvis jeg møtte opp kort tid før timen startet var lav. 

Jeg er sikker på at over 50% av de som ladet på skolen ladet der fremfor hjemme fordi dette var gratis. og hvis de måtte betalt strømmen på skolen selv så hadde de ladet hjemme istedenfor, 

Heldigvis så var det også noen få betalte plasser (enten 2 eller 4 husker ikke lengre) (ment for tilreisende gjester) (billige betalte kanskje 1 kr mer enn strømprisen), disse var nesten alltid ledige,   

På grunn av min erfaring med dette så støtter jeg 100% at man ikke skal gi bort strøm, men i det minste ta selvkost.  

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes også at folk har ett helt skrudd forhold til det å kjøre elbil generelt, jeg er ikke uenig at det er bedre en diesel/bensin, men man bruker fremdeles masse ressurser.  

å kalle det nullutslipp synes jeg er villedende, og jeg er overasket over at dette ikke blir problematisert mer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (4 timer siden):

Ladestasjon operatørene har økt prisene dramatisk og skylder på strømprisen. Men jeg finner det helt usannsynlig at noen som lever av å selge strøm ikke har sikret seg fast pris på strøm. Det vil overhodet ikke overraske meg om det viser seg på neste regnskap at disse har tjent enorme summer på dette trekket. Det vil i så fall være ulovlig slik jeg tolker energiloven og pristiltaksloven. Jeg håper noen offentlige etater holder øye med alle bransjer som driver med formidling av strøm.

Jeg utfordrer TU til grave dypere i materien.

For ikke å snakke om at flere ladeleverandører, som MER og Eviny eies av eller faktisk er kraftprodusenter. De burde absolutt kunne hatt billigere priser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, HW1 said:

På grunn av min erfaring med dette så støtter jeg 100% at man ikke skal gi bort strøm, men i det minste ta selvkost.

Jepp, på arbeidsplasser ol. hvor det er gratis lading er det meningen at man skal flytte bilen til en vanlig parkeringsplass når man har ladet nok til å komme seg hjem igjen. Flere steder har man faktisk måtte presisere at ladbare hybrider IKKE kan lade. Skulle tro det var rimelig åpenbart for de fleste men...

1 hour ago, Kajac said:

Dette ble fjernet fra IKEA bergen for sikkert et år siden

Når et begrenset gode er gratis vil det i de aller fleste tilfeller innebære at det ikke er tilgjengelig. IKEA hadde gratis utlån av tilhengere før, ikke noe depositum, ikke noe kontroll når tilhenger ble levert tilbake. Det endte opp med at alle tilhengerene var ødelagt slik at det ikke var noe å låne bort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (7 timer siden):

Jeg mener at gratislading i seg selv er en liten hensiktsmessig ordning, spesielt fordi det fordriver de som faktisk har behov for å lade og som ikke har anledning til å lade hjemme.   

Ønsker å ta ett eksempel fra når jeg gikk universitetet, jeg hadde elbil med kort rekkevidde, og deler av tiden så oppholdt jeg meg litt langt fra skolen,  

Skolen hadde gratis elbil ladning for studenter (ca 20 plasser), men plassene var for det meste fylt opp, så sannsynligheten for å få plass hvis jeg møtte opp kort tid før timen startet var lav. 

Jeg er sikker på at over 50% av de som ladet på skolen ladet der fremfor hjemme fordi dette var gratis. og hvis de måtte betalt strømmen på skolen selv så hadde de ladet hjemme istedenfor, 

Heldigvis så var det også noen få betalte plasser (enten 2 eller 4 husker ikke lengre) (ment for tilreisende gjester) (billige betalte kanskje 1 kr mer enn strømprisen), disse var nesten alltid ledige,   

På grunn av min erfaring med dette så støtter jeg 100% at man ikke skal gi bort strøm, men i det minste ta selvkost.  

Jeg trodde de hadde sluttet med gratislading for lenge siden, da det kom opp ladere merket med ladeoperatør-logo på. Har derfor kviet meg for å lade, siden AC-lading mange steder er dyrere enn hurtig/lynlading. En annen sak er at AC-lading sjeldent gir "full pupp" i forhold til det bilen kan ta til seg, men er i den lavere enden av skalaen, så man må stå lenge for at det skal gi særlig utslag.

De gangene jeg har trengt strøm, har jeg koblet til og bippet brikken, men så ut som det ladet likevel, men i ettertid ikke har blitt trukket noe. Så mange gratis kWh jeg har unngått, altså... 😄

Ja, er mange Støre-kopier, som er allergisk mot å betale for seg, og ikke tenker på om man har behov. Tipper mange drar til slike steder bare for å lade, og setter seg i beste fall i kantina med en kaffekopp eller to mens de lader opp for flere timer, og gir seg faen at de tar opp ladeplass for handlende kunder som har reelt behov for strøm, og opptar bord unødvendig folk som faktisk har behov for å få satt seg ned i kafeteriaen.

Er enda mer egoistisk om man tar opp et fullt 4-personers bord (eller større) for å sitte der enslig med kaffen sin (har sikkert med egen termos for ikke å betale påfyll), spesielt siden Ikea og har bordplasser for 1 og 2 personer, så som vindusrekka. ved Ikea Furuset.

Så en annen sak, til TU. Kunne dere ikke tatt et bilde av Ikea (logoen) og en lader der, fremfor bildet av den Teslaen? Eller lagt Ikealogoen godt synlig i bakgrunnen) Finner det temmelig spekulativt å lure inn lesere som trodde det var snakk om at nå kuttet Tesla fri SuC-lading. Trodde jeg skulle komme til en artikkel der det hadde kokt i forum, før jeg så oppdager at saken ikke handlet om Tesla og SuC, men om Ikea og fortrinnsvis AC-ladetilbudet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HW1 skrev (16 timer siden):

Jeg synes også at folk har ett helt skrudd forhold til det å kjøre elbil generelt, jeg er ikke uenig at det er bedre en diesel/bensin, men man bruker fremdeles masse ressurser.  

å kalle det nullutslipp synes jeg er villedende, og jeg er overasket over at dette ikke blir problematisert mer

Nullutslippsbiler, fordi de slipper ikke ut noen avgasser lokalt ved bruk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Så en annen sak, til TU. Kunne dere ikke tatt et bilde av Ikea (logoen) og en lader der, fremfor bildet av den Teslaen? Eller lagt Ikealogoen godt synlig i bakgrunnen) Finner det temmelig spekulativt å lure inn lesere som trodde det var snakk om at nå kuttet Tesla fri SuC-lading. Trodde jeg skulle komme til en artikkel der det hadde kokt i forum, før jeg så oppdager at saken ikke handlet om Tesla og SuC, men om Ikea og fortrinnsvis AC-ladetilbudet.

Dette ble litt drøyt. Spekulativt!??? Supertydelig overskrift og et nærbilde av ladeluke.

Hvordan er det mulig å dra inn annen tematikk her? Eller misforstå noe som helst i artikkelen til å handle om Tesla?? 

Beklager dobbelposting... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Dette ble litt drøyt. Spekulativt!??? Supertydelig overskrift og et nærbilde av ladeluke.

Hvordan er det mulig å dra inn annen tematikk her? Eller misforstå noe som helst i artikkelen til å handle om Tesla?? 

Beklager dobbelposting... 

Kan du peke på hvor det står Ikea i overskriften som lokker en til å klikke på artikkelen?

image.thumb.png.9397fdf175c766d9ca2fb965956447ea.png

Forsiden:

image.png.a15be6f06b51b599b5766392706117dd.png

Som sagt, det er først når man er kommet inn på artikkelen at man finner Ikea-navnet, så jeg holder på at dette er spekulativt, å holde Ikea-navnet skjult. Dette er gjort med fullt overlegg, og det skjønner du og om du bare tenker deg litt om.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Kan du peke på hvor det står Ikea i overskriften som lokker en til å klikke på artikkelen?

image.thumb.png.9397fdf175c766d9ca2fb965956447ea.png

Forsiden:

image.png.a15be6f06b51b599b5766392706117dd.png

Som sagt, det er først når man er kommet inn på artikkelen at man finner Ikea-navnet, så jeg holder på at dette er spekulativt, å holde Ikea-navnet skjult. Dette er gjort med fullt overlegg, og det skjønner du og om du bare tenker deg litt om.

Ok. Jeg gikk ikke fra forsiden på TU. Da misforstod jeg ditt innlegg. 

Da er jeg enig, særlig TU, som bør framstå seriøst, bør holde seg god for slike uklare klikk overskrifter. Dvs diffuse overskrifter på forsiden. Burde stå "IKEA avslutter gratis elbil lading. - Besluttet før høy strømpris."

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...