Gå til innhold

Professor og antirasist med svært sjokkerende meldinger om avdøde dronning Elizabeth II


Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/livsstil/professor-og-antirasist-med-svart-sjokkerende-melding-om-dronningen/s/12-95-3424310103

Den amerikanske professoren og antirasisten Uju Anya får nå massiv oppmerksomhet i USA etter at hun gikk ut og kritiserte den britiske dronningen på Twitter i timene før den britiske monarken døde.

– Jeg hører at den øverste monarken av et herredømme som drev med tyveri, voldtekt og folkemord endelig er døende. Jeg håper smertene hennes blir uutholdelige, skriver Anya, som til daglig er professor ved Pittsburgh University.

– Denne ynkelige kvinnen og hennes blodtørstige trone har høvlet over generasjoner av mine forfedre på begge sider av familien, og hun kontrollerte en regjering som støttet folkemordet som mine foreldre og søsken overlevde. Jeg håper hun dør med fryktelige smerter, skriver professoren videre i en annen melding.

69994495.jpg?chk=75EE41

Hadde hun vært hvit ville "antirasisten" fått sparken og blitt kansellert fort som f**n. Eneste som har skjedd er at meldingen hennes er slettet av Twitter. Og gå inn på Twitter og les alle som støtter henne (antar all kritikk blir fjernet av professoren)! 

Endret av Poor Old Gil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, SilverShaded said:

Jeg forstår følelsene, Storbritania har aldri bedt om unnskyldning for noe av det som ble gjort i imperialismens navn. Men det blir feil å la hatet gå ut over dronningen, som ikke tar noen avgjørelser, hverken politisk eller militært. Det Uju Anya kommer med er direkte usmaklig og ufølsomt, og sier mer om henne enn om dronningen.

Tja, grunnen til at dronningen er (til dels) apolitisk og ikke tar egne avgjørelser, er jo fordi hun er en representant for kronen, og det Engelske imperiet, det er vel ikke helt merkelig å rette sinnet mot personen som sitter på tronen av hele dette systemet.
Jeg har ingen voldsomme kraftsalver mot dronningen selv, og tenker at dronningen til dels er et slags offer selv, selv om buret er av gull.
At folk viser avsky ovenfor det britiske imperiet synes jeg ikke er særlig rart eller usmakelig, uavhengig om monarken er levende eller død.

Endret av Atib Azzad
grammatikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (26 minutter siden):

At folk viser avsky ovenfor det britiske imperiet synes jeg ikke er særlig rart eller usmakelig, uavhengig om monarken er levende eller død.

Avsky/hat mot imperiet slik det var, er forståelig nok. Men dette var svært personlig rettet mot Elisabeth II...å ønske noen en ulidelig smertefull død er ikke i noe tilfelle passende, imho.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, SilverShaded said:

Avsky/hat mot imperiet slik det var, er forståelig nok. Men dette var svært personlig rettet mot Elisabeth II...å ønske noen en ulidelig smertefull død er ikke i noe tilfelle passende, imho.

Kanskje ikke..
Jeg tror likevel ikke hatet er mot Elizabeth som individ, men som symbol, som personifisert representant for monarkiet og imperiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han kongehus-historie-eksperten med bollesveisen sa på tv her om dagen at Dronning Elizabeth sies å ha markert seg svært tydelig politisk kun én gang, og det var mot apartheid. Dette på tiden da Margareth Thatcher og hennes konservative regjering var imot å sanksjonere det rasistiske regimet. Elizabeth fordømte denne linjen i private samtaler.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Leste en lignende kommentar på youtube om Somalia og Somaliland. Sistnevnte skal ha blitt utslettet ved hjelp av Storbritannia. 

Sikkert ikke konfliktfritt i dag at Elizabeth og mannen tilbrakte lang tid på representasjonsreiser i Asia, mens barna hjemme ble oppdratt av barnepassere. Kan også si at de landene de besøkte sikkert ikke ønsket at de skulle være der. Det tok nok lengre tid å reise den gangen. Men det var slik opplegget var, det var en del av den gamle skole og sikkert umulig å si nei til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Jeg så en YT video engang som påsto at de fleste av de tidligere britiske kolonier nå er demokratiske, i motsetning til mange andre nasjoner i nærleiken, at britene la grunnlaget, vet ikke om det er sant, men det er interessant om det stemmer.  

Hong Kong er ett eksempel på hva Kina kunne gjort med landet sitt hvis de ikke var så opptatt av å dominere og underkue alt internt. Derfor har det vært veldig viktig for den autorative regjeringen å ignorere alt Hong Kong har fått til, og fjerne deres sjel og kultur bit for bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...