Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (3 timer siden):

Finnes det noen covid19-vaksiner som er bedre enn mRNA-vaksinene? Ikke det, nei.

Problemet er ikke vaksinene, men det raskt muterende viruset som reduserer effekten til vaksinen. Den bidrar allikevel til å redusere sykdomssymptomene hos de som blir smittet og således bremse smittespredning.

Det revolusjonerende med mRNA-vaksinene er at de stoffene (proteinene) man vil trene opp immunsystemet til å gjenkjenne, blir produsert i kroppens celler. Fra et lite volum injisert materiale kan kroppen produsere et større antall proteiner, istedenfor at alle proteinene må bli injisert. Det gjør at man kan produsere flere vaksinedoser på kortere tid enn noen av de "gamle" metodene.

Jo, det kan jo være at teknologien utvikler seg bedre. Bare for å rydde opp i en misforståelse; jeg er ikke imot denne type teknologi og med tid og stunder og lengre forskning kan det kanskje utvikles langt bedre og immuniserende vaksiner med denne typen teknologi og som heller ikke gir den type bivirkninger som det, etter mitt syn ihvertfall; og folk må få være uenige er for mye av. Men så langt er det vel ennå en ung teknologi hvor det også gjøres feil som vitenskapen lærer av. Men så langt føler ikke jeg meg 100% trygg på å ta denne typen vaksiner selv om jeg respekterer at andre vurderer det annerledes. De første koppervaksinene fra slutten av 1700-tallet var visst langt fra trygge men etterhvert ble det utviklet langt bedre vaksiner som var ganske effektive og trygge og utryddet kopper. Men nå er ikke covid-19 en slik sykdom, det er en sykdom som i likhet med influensa primært er farlig for eldre og mennesker med alvorlig svekket immunforsvar og siden den ikke en gang stanser smittespredning ser ikke jeg poenget med at yngre friske mennesker skal ta den. Og nå sørget vel også naturens og pandemiens gang for at ting ordnet seg med omicron, som er mildere og som nå såpass mange har fått at vi har fått vel så mye immunitet fra gjennomgått sykdom også.

Men det er ikke sagt at jeg er imot mRNA-teknologien bare så det er sagt. Og den kan kanskje gjøre underverker når man har fått forsket mer på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (6 timer siden):

Jo, det kan jo være at teknologien utvikler seg bedre. Bare for å rydde opp i en misforståelse; jeg er ikke imot denne type teknologi og med tid og stunder og lengre forskning kan det kanskje utvikles langt bedre og immuniserende vaksiner med denne typen teknologi og som heller ikke gir den type bivirkninger som det, etter mitt syn ihvertfall; og folk må få være uenige er for mye av. Men så langt er det vel ennå en ung teknologi hvor det også gjøres feil som vitenskapen lærer av. Men så langt føler ikke jeg meg 100% trygg på å ta denne typen vaksiner selv om jeg respekterer at andre vurderer det annerledes. De første koppervaksinene fra slutten av 1700-tallet var visst langt fra trygge men etterhvert ble det utviklet langt bedre vaksiner som var ganske effektive og trygge og utryddet kopper. Men nå er ikke covid-19 en slik sykdom, det er en sykdom som i likhet med influensa primært er farlig for eldre og mennesker med alvorlig svekket immunforsvar og siden den ikke en gang stanser smittespredning ser ikke jeg poenget med at yngre friske mennesker skal ta den. Og nå sørget vel også naturens og pandemiens gang for at ting ordnet seg med omicron, som er mildere og som nå såpass mange har fått at vi har fått vel så mye immunitet fra gjennomgått sykdom også.

Men det er ikke sagt at jeg er imot mRNA-teknologien bare så det er sagt. Og den kan kanskje gjøre underverker når man har fått forsket mer på det.

Og her er vi egentlig inne på noe vesentlig!

For det første, som du er inne på, har teknologien kommet et stykke lenger enn ikke bare på 1700 tallet, men de siste 10 årene, og det er i dag langt større krav enn tidligere for å få godkjent nye vaksiner.

For det andre, som du også skriver, er vaksinen både for Korona og vanlig influensa anbefalt KUN for folk i en risikogruppe og ikke for alle. Det i seg selv mener jeg er grunn nok til at vi IKKE lenger trenger å snakke om det som overskriften sier!?

For det tredje, som jeg har nevnt tidligere, så kan det godt hende at vaksinen i seg selv ikke hindrer spredning av sykdommen, men det vi så under epedemien var at de som ble syke av Korona nærmest satte alle andre pasienter med andre sykdommer/problemer på vent.

Det er alltid noen som får bi-effekter både av vaksiner og medisiner, men hvor mange er de i forhold til de som blir mindre syke og til og med blir bedre?

Endret av trn100
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk både Corona omicron og influensa vaksine idag, jeg fikk det fordi jeg har litt høyt blodtrykk, som er bra nå på to medisiner og at jeg er over 40. Går på en ukes kontroll, annenhver måned.

Dette er i Sverige, jeg spurte om å få fordi lillesøster og min mor i Norge også har tatt.

Jeg ble også rådet til å fortsette å ta influensavaksine vært år, noe som jeg ikke viste om da dette er første året jeg tar influensa vaksine. Jeg ble skikkelig syk en gang 2-3 år siden jeg hadde influensa, holdt på å besvime og hadde langvarig høy feber, skulle egentlig ha vært på sykehuset, men jeg var alene hjemme og helt i ørska så jeg skjønte ikke hvor alvorlig det var.

Merker ikke noe bivirkninger av vaksinene.

Jeg fikk bare litt vondt i armen den første gangen jeg tok covid vaksine under pandemien.

Min kone og den eldste lillesøsteren min fikk økt blødning ved mens i periode på en av covid vaksinene.

Min kone ble dette meldt inn som en bivirkning og hun måtte vente før hun fikk påfyll.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 14.11.2023 den 8:21 PM):

Men det er vel ikke ulogisk at store private legemiddelselskaper som Pfizer som har en problematisk historie etikkmessig har interesse av at det ikke undersøkes nøyere om andre legemidler enn vaksinene deres kan virke mot covid.

Men kan det tenkes at produsenten av Ivermectin ville hatt ekstremt stor interesse av å bevise at det virker mot covid?
Merck & Co, som lager Ivermectin, er også støttet av Bill Gates.

De var faktisk det selv, produsenten selv undersøkte Ivermectin mot Covid på egen hånd og konkluderte med at det ikke hadde noe virkning. Pfeizer har selvfølgelig ingen interesse av å undersøke om andre sin medisin hjelper, det ville vært høyst merkelig om Pfeizer forsket på Ivermectin sin effekt mot Covid..

Ville det ikke vært rart om Bill Gates-støttede Merck & Co lyver i sin egen undersøkelse av egen medisin for å slippe å tjene titalls eller hundrevis av milliarder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 30.11.2023 den 8:14 AM):

Og påfyll av barnevaksinene. Stivkrampe/polio/difteri/kikhoste - kr 450,- i min komune

Flere får kikhoste: Her er det du trenger å vite.

Dette er jo sykdommer som virkelig er farlig for barn så det er helt urimelig at disse skal koste flere hundre kroner mens coronavaksiner skal være gratis, også for de som overhodet ikke trenger dem. Det gir absolutt ingen mening at man ikke nå betaler egenandeler for coronavaksiner. Forøvrig er økningen i slike sykdommer som kikhoste en konsekvens av at immunitetsgjelden betales nok en vinter, men i år ser det ut som om barn rammes mer enn i fjor og det er jo urovekkende.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (59 minutter siden):

Dette er jo sykdommer som virkelig er farlig for barn så det er helt urimelig at disse skal koste flere hundre kroner mens coronavaksiner skal være gratis, også for de som overhodet ikke trenger dem. Det gir absolutt ingen mening at man ikke nå betaler egenandeler for coronavaksiner. Forøvrig er økningen i slike sykdommer som kikhoste en konsekvens av at immunitetsgjelden betales nok en vinter, men i år ser det ut som om barn rammes mer enn i fjor og det er jo urovekkende.

Det er nok bare prisen for påfyll for voksne. Virkningen av vaksinen varer i 10 år.

Sitat

Gjennom barnevaksinasjonsprogrammet får barn tilbud om vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio på 2. klassetrinn (cirka 7 år) og 10. klassetrinn (cirka 15 år).

Sitat

Logg deg inn på vaksinetjenesten på Helsenorge for å sjekke vaksinasjonsstatus for deg selv og egne barn under 16 år.

https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/oppfriskningsvaksine/

Sitat

Når barnet er 3 måneder, får det sin første dose vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt, Hib-infeksjon og hepatitt B.

https://nhi.no/familie/barn/barne-og-ungdomsvaksinasjon/difteri-stivkrampe-kikhoste-polio-hemophilus?page=1

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/30/2023 at 11:34 PM, aklla said:

Ville det ikke vært rart om Bill Gates-støttede Merck & Co lyver i sin egen undersøkelse av egen medisin for å slippe å tjene titalls eller hundrevis av milliarder?

Ivermectin ble patentert i 1981. Og patentet gikk ut etter 15 år. Det betyr at andre produsenter kunne bruke ingrediensene i Ivermectin til å lage egne produkt, som også skjedde. Når produsenter lager planer om å tjene mye penger så er det viktig at man forbereder ett slags monopol i samme slengen, slik at andre produsenter ikke kan 'hjelpe' til med å få den samme type vare ut til folk.

Ivermectin er således ett ikke tema for å tjene mye penger, da andre måter, som har mye bedre garantier for å tjene mye mer penger på, er foretrukket.

Når man har laget ett nytt produkt som det ikke er enkelt for andre produsenter å tilby, så er det neste steget å overbevise folk og land om at de trenger produktet. I den prosessen kan det også være viktig å danne negative omtaler om produkter som enkelt kan produseres av alle. Som omfatter Ivermectin. Hvis en bedrift omtaler andre produkter i ett positivt lys som bedriften ikke har ett slags monopol over, så undergraver man sin egen bedrift, og alle som har økonomiske interesser i den. Selv om det her er snakk om ett produkt som ble utviklet av bedriften selv.

Bedrifter fungerer i hovedtrekk slik at alle og alt som kan skade bedriften vil bli forsøkt håndtert. I den forstand er det noen som kaller bedrifter egne organismer. En organisme vil som regel ikke gjøre noe som kan skade den selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (23 timer siden):

Vel, uansett så er jo dette vasksiner mot sykdommer som virkelig ER farlige. For alle uansett alder. Så at det skal koste mye mens coronavaksiner er gratis gir liten mening for meg. Personlig mener jeg at de som overhodet ikke er i noen risikogruppe for covid-19 bør betale, ikke egenandeler men fullpris for coronaboostere hvis de absolutt vil ha det.

 

Subara skrev (23 timer siden):

Stivkrampe er jeg oppdatert på. Det er en risikogreie i tropiske strøk og ikke dumt å ta om man skal oppholde seg i slike områder. Det er abasolutt ikke noe man VIL påføre seg. Og vaksinen er god, effektiv og velutprøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (37 minutter siden):

Jeg har lest nyheter om at Korona-vaksinene blir oppdatert og forbedret en god stund nå. Har disse oppdaterte vaksinene kommet til Norge eller er det bare noen gamle drittvaksiner som ikke virker vi får nå om dagen? (altså samme vaksine som vi har fått før).

Vi bruker allerede oppdaterte vaksiner :) Fra helsenorge sine sider:

"Det er den oppdaterte vaksinen Comirnaty Omicron XBB.1.5 som tilbys i høst. Denne vaksinen dekker undervarianter av koronaviruset, omikron, som sirkulerer nå. Vaksinen kan gis til barn fra 6 måneder og benyttes både til grunnvaksinasjon og som oppfriskningsdose"

(Corminaty = Pfizer)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Vel, uansett så er jo dette vasksiner mot sykdommer som virkelig ER farlige. For alle uansett alder. Så at det skal koste mye mens coronavaksiner er gratis gir liten mening for meg. Personlig mener jeg at de som overhodet ikke er i noen risikogruppe for covid-19 bør betale, ikke egenandeler men fullpris for coronaboostere hvis de absolutt vil ha det.

Koronaviruset er fortsatt et farlig virus for utsatte i risikogruppene. Det er antagelig kjøpt inn rikelig med vaksiner til god pris i etterkant av pandemien. Synes jeg har hørt at det ikke vil bli gratis men coronabooster neste vintersesong?

Artikkel i Dagens medisin. Vaksinasjonskampanjen mot korona har aktualisert behovet for et tilsvarende program som barn har, for voksne.

Sitat

I OVER 70 ÅR har vi hatt et nasjonalt barnevaksinasjonsprogram. Vi har oppnådd svært god oppslutning om barnevaksinasjoner, og programmet har vært et viktig redskap i bekjempelsen av infeksjonssykdommer. Dagens program, som inkluderer vaksiner mot tolv sykdommer, kan kun beskrives som en suksess.

Sitat

 

Oppfriskningsdoser reduserer sykdomsrisikoen hos voksne og reduserer smittetrykket mot barn som ikke har rukket å bli vaksinert eller som ikke kan vaksineres på grunn av allergier og lignende. Det bedrer altså flokkimmuniteten.

 

https://www.dagensmedisin.no/folkehelse-helsepolitikk-og-helseokonomi-vaksine/vi-ma-ha-et-vaksinasjonsprogram-for-voksne/589559

En jeg kjenner jobbet for Leger uten grenser i Afrika for ca. 20 år siden. De hadde fortsatt sykdommer som feks. Polio, som var mer eller mindre utryddet i vestlige land pga. barnevaksinasjonsprogrammet. Håper de har fått bedre tilgang på vaksiner nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merket null bivirkninger av verken covid omicron eller influensa vaksine. Bare litt vondt i armen/muskel som Covid vaksinen ble satt i, gikk over etter ca 1 døgn.

Jeg synes det er tragikomisk at konspirasjonsteorier om Ivermectin som beZte covid medisin fortsatt florerer, særlig siden den er bevist ineffektiv, og har en drøss mer bivirkninger, og også ikke kan tas sammen med en rekke andre medisiner eller andre ting som som feks en juleøl til maten.

En vaksine tas maks en gang i året, og Ivermectin som egentlig er en gammel parasitt medisin skal tas i flere doser mot parasitter. Du blir også sykelig av å spise det, dvs tåler ingenting annet.

Jeg er ikke helt bekjent med Ivermectin, men jeg tror jeg har rett i at det er en slags gift som kverker parasitter, litt som antibiotika mot bakterier....

Vaksiner har immun funksjon for kroppen, og i lekmannsterm er vel en godkjent vaksine bedre enn å utsette kroppen for langvarig gift.

Antibiotika skal feks bare tas om det er nødvendig, for ikke å ødelegge magen, eller gi resistens....

Jeg regner med at Ivermectin er litt i samme liga, dvs at det dreper den sunne floraen i magen din, samt sliter på andre organer, lever eller nyrefunksjon.

Jeg er ganske sikker på at gift som dreper parasitter også kverker viktige bakterier i mage og tarm, som tar årevis å bygge opp igjen.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At vaksiner kan ha sin pris er vi jo alle kjent med. Uheldige bivirkninger kan dukke opp på sikt. Se på alle de unge mennene i sin beste alder som fikk alvorlig hjertesykdom/betennelse etter vaksinen. Kvinner med blødninger, og folk med sterkt forverrede utslett av uspesifikk grad.

Vi må heller ikke glemme at folk døde som fluer i Italia. I New York ble det skaffet containere til sykehusene fordi det ikke var plass til de døde kroppene innendørs.

I dag så dør merkelig nok ingen av viruset men av andre årsaker. Har man tidligere hatt en flis i fingeren er det trolig betennelse som følge av flisen og ikke covid som blir satt som dødsårsak.

Lenke til kommentar
Subara skrev (På 3.12.2023 den 4:48 PM):

 

https://www.dagensmedisin.no/folkehelse-helsepolitikk-og-helseokonomi-vaksine/vi-ma-ha-et-vaksinasjonsprogram-for-voksne/589559

En jeg kjenner jobbet for Leger uten grenser i Afrika for ca. 20 år siden. De hadde fortsatt sykdommer som feks. Polio, som var mer eller mindre utryddet i vestlige land pga. barnevaksinasjonsprogrammet. Håper de har fått bedre tilgang på vaksiner nå.

Å få dekket deler av kostanden for vaskiner i forbindelse med reise er ingen dårlig ide i og med at mange av oss er avhengige av reiser til utlandet i vår tid ikke bare for ferie i og med det internasjonale samfunnet vi lever i. Men ikke perimært for ferier synes jeg.

zanta skrev (På 4.12.2023 den 8:27 AM):

Men hvilket stadium i livet befinner de det er snakk om seg på? De jeg hører om som dør av covid-19 er personer som man ganske så sikkert kan si ikke har "fremtiden foran seg" eller hadde planlagt ny bil, bolig eller ferie, men ganske så reduserte pleiepasienter som ofte eksisterer mer enn lever. Altså i livets aller siste fase. Personer som heller ikke ville ha overlevd influensa. Ellers er VG ute og skremmer med corona igjen. Det kommer til å være en fast tradisjon hver desember, "nå er corona tilbake, ny bølge". Skjønt ingen merker noe til denne bølgen før VG og Dagbladet minner dem på det.

Trulss skrev (På 4.12.2023 den 1:07 PM):

Ok, det betyr at det dør flere av Corona nå enn noen gang tidligere.
Takk for informasjonen.

Fordi det spres lettere. Men garantert færre relativt friske; altså ikke helt friske, men likevel langt færre med autominune sykdommer; det er nok i overveldende grad snakk om de som har den ene foten godt plantet i graven allerede. En av mine egne besteforeldre døde av influensa. Eller kanskje skal vi si med influensa, for det var den siste belastningen som til slutt tok knekken på en allerede ganske nedsatt og utslitt gammel kropp som knapt var i funksjon. Men den gangen var slikt sett på som naturlig. Og ikke gjenstand for lange artikler i VG og Dagbladet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vaksinemotstanderne signaliserer helseangst, kunnskapsløshet og overdreven interesse for konspirasjoner/marginaler.

Ved forrige coronaperiode tok jeg foreskrevne vaksiner og var i full jobb hele tiden.
Det siste halvåret har rådene vært ulne, uten krav om spriting, munnbind og vaksine kun for risikogruppen.
Jeg bekymret meg derfor ikke nevneverdig.

Nå ligger jeg hjemme i senga og hoster på 2 uka……

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...