Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vi trenger å snakke om korona vaksinene!


Anbefalte innlegg

Når unge friske menn blir lagt inn på sykehus med alvorlig betennelser i hjerte så kan det vel hende at man ikke skal være så veldig syk fra før av (eldre) før vaksinen eller covid-sykdom får en alvorlig konsekvens. Jeg stoler ikke på tallene som blir gitt. Tenker relativt mange eldre kunne levd mange år til om de unngikk vaksine eller smitte. Kjenner jeg norsk helsevesen rett så blir ikke dette undersøkt i særlig grad heller. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (3 timer siden):

Tenker relativt mange eldre kunne levd mange år til om de unngikk vaksine eller smitte.

Altså ved å leve i isolasjon fra andre frem til man tar kvelden av andre grunner?

Å både unngå smitte og vaksine er jo gjerne best, men det er begrenset hvor mye smitte man klarer å stoppe selv med gode rutiner.

Maske og sprit begrenser smitte, men stopper det ikke helt.

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 minutter siden):

Altså ved å leve i isolasjon fra andre frem til man tar kvelden av andre grunner?

Å både unngå smitte og vaksine er jo gjerne best, men det er begrenset hvor mye smitte man klarer å stoppe selv med gode rutiner.

Maske og sprit begrenser smitte, men stopper det ikke helt.

Nei, men det er også relativt meningsløst at syke gamlinger smittes av personellet og utsettes for fare under behandling og i sin egen bolig. De har jo ikke noe valg heller og må ta i mot hjelp av smittefarlige.

Lenke til kommentar
aklla skrev (21 minutter siden):

 

Maske og sprit begrenser smitte, men stopper det ikke helt.

Sprit begrenser ikke coronasmitte i det hele tatt. Til og med Nakstad har sagt det. At man la det ut over alt daterer seg tilbake til panikkstemningen da viruset dukket opp og at man ønsket å berolige folk så mye som mulig, samt at man ikke var klar over at det var et luftspredende virus. Senere blr antibacflaksene værende igjen mer som en slags falsk trygghetsfølelse. Men i motsetning til bakterier er ikke luftviruser lenge aktive på åpne flater, de dør temmelig fort eller blir inaktive lenge før det. Det er ingen som får corona av å ta i et dørhåndtak eller spaghettipakker på Rema 1000. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at det fortsatt er så mange som ikke har fått med seg at antibac, som er for bakterier, praktisk talt har 0 betydning for å få corona eller ikke. Coronasmitte skjer når man får aerosoler som sprer seg fra andres munn eller nese når de prater, nyser eller hoster; så hva skal hudskadelig guffe på hånda gjøre for å forhindre det?

Det dummeste jeg så var folk som gnidde det hudskadelige produktet i hånda FØR de gikk inn i butikken som et slags rituale før de gikk rett inn i folk de møtte på butikken og snakket i munnen på dem.

 

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Det dummeste jeg så var folk som gnidde det hudskadelige produktet i hånda FØR de gikk inn i butikken som et slags rituale før de gikk rett inn i folk de møtte på butikken og snakket i munnen på dem.

I den tiden hvor vi trodde antibac virket (bedre) mot covid-19, så sprayet jeg det i hendene mine før jeg gikk inn på butikken for å prøve å unngå å legge igjen eventuelle virus på det jeg tok på hvis jeg skulle ha fått noe på hendene, eller være smittet selv (innenfor inkubasjonstiden). Men jeg gjorde det også på veien ut for å drepe det jeg eventuelt hadde fått på hendene mens jeg var inne på butikken.

At andre går rett inn på folk, og ikke bryr seg om avstandsregler, får være deres sak. Jeg holdt god avstand, og selv om enkelte ikke brydde seg, så syntes jeg det stort sett var ganske enkelt å holde avstand om jeg selv fulgte med. Jeg bruker ikke lengre antibac, men har helt normal håndhygiene. Og selv om jeg ikke skyr folk som pesten, så passer jeg på å ikke gå helt inn på folk, spesielt de jeg prater med. Så langt har jeg "til gode" å ha blitt smittet av covid-19 (har ikke hatt influensa på ca. 35 år heller).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (På 28.11.2022 den 3:26 PM):

Det er nok bare klin gærne konspirasjonsfolk som leser den veggen der med tekst...nå har du kasta bort mye tid.

Litt enig i at det var overload med bokstaver der, men konspirasjonsfolk? Tror du fprtsatt at vaksinene var en vaksine og at det var bra at folk tok de? Tar du nye vaksiner nå som myndighetene sier at det er bare å brette opp og ta imot? I så fall så må den steinen du ligger under være veldig tungt, dette er det vel neppe noen som tror på lenger?! Problemet er vel at de som har tatt de ikke vil innrømme at de ble lurt og dermed blir det dom med bilen de har kjøpt eller forsikringsselskapet de bruker, dette må forsvares selv om det er Volvo som har laget bilen og Gjensidige lever av å loppe folk for mer penger enn de må betale ut i skadeerstatninger! Nei konspirasjonsteoretikerne som prøvde å si i fra og som ble utskjelt og utestengt fra alle steder på nett var de eneste som tenkte før de handlet, undersøkte noe som hørtes ille rart ut og de eneste som faktisk gjorde ting riktig ved å ikke ta en eneste vaksine. Se nå på alle blodproppene de finner i de alt for unge som dør helt plutselig, syntetiske blodpropper som er meterlange og som de finner i blod som ser ut som det er fullt i støv og skit. Felles er for alle de at de tok vaksiner mot covid. Ingen av de som er døde og funnet slike blodpropper i er uvaksinerte, ingen av de jeg kjenner som fikk covid uten vaksine ble verre enn de har blitt fra en influensa en eller annen gang. Men jeg har flere kjente som var friske da covid kom men som er døde nå. Og alle av de fem døde raskt og uventet i alderen 40-57 år og var selvsagt vaksinert i hue og rævva! Takk Gud for at jeg og mine lot være og Gud være med alle dere som ble lurt av våre folkevalgte. De visste hva de gjorde og de hadde en agenda med det de gjorde. Rett og slett landsforræderi! Svik av verste måte og folket ble ofret for deres og andres økonomiske vinning. Snakk om århundredets lureri!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 30.11.2023 den 1:37 PM):

Jeg fikk både Corona omicron og influensa vaksine idag, jeg fikk det fordi jeg har litt høyt blodtrykk, som er bra nå på to medisiner og at jeg er over 40. Går på en ukes kontroll, annenhver måned.

Dette er i Sverige, jeg spurte om å få fordi lillesøster og min mor i Norge også har tatt.

Jeg ble også rådet til å fortsette å ta influensavaksine vært år, noe som jeg ikke viste om da dette er første året jeg tar influensa vaksine. Jeg ble skikkelig syk en gang 2-3 år siden jeg hadde influensa, holdt på å besvime og hadde langvarig høy feber, skulle egentlig ha vært på sykehuset, men jeg var alene hjemme og helt i ørska så jeg skjønte ikke hvor alvorlig det var.

Merker ikke noe bivirkninger av vaksinene.

Jeg fikk bare litt vondt i armen den første gangen jeg tok covid vaksine under pandemien.

Min kone og den eldste lillesøsteren min fikk økt blødning ved mens i periode på en av covid vaksinene.

Min kone ble dette meldt inn som en bivirkning og hun måtte vente før hun fikk påfyll.

De færreste får så mye bivirkninger før de får den første som dessverre ofte kan bli fatal. Jeg håper Gud skåner alle som ikke skjønte, har skjønt eller vil skjønne hva dette faktisk er for noe og at han bruker sin kjærlighet og skåner så mange som mulig. 
Covid er ikke noe å bære redd for med mindre du har noe som gjør at du pleier å frykte influensa og vanlige forkjølelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Tror du fprtsatt at vaksinene var en vaksine og at det var bra at folk tok de?

Ja

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Tar du nye vaksiner nå som myndighetene sier at det er bare å brette opp og ta imot?

Det kommer an på hvor farlig sykdommen er, som vaksinen skal bekjempe. Ang. covid-19 så er den nå så harmløs for de fleste at det ikke er nødvendig for vaksine for normalt friske mennesker. Hadde jeg vært av den eldre garde eller i en risikogruppe, ville jeg vurdert det.

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

I så fall så må den steinen du ligger under være veldig tungt, dette er det vel neppe noen som tror på lenger?!

Jo, de fleste tror fortsatt at vaksinen er en vaksine.

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Problemet er vel at de som har tatt de ikke vil innrømme at de ble lurt

Lurt til hva da?

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

og dermed blir det dom med bilen de har kjøpt eller forsikringsselskapet de bruker, dette må forsvares selv om det er Volvo som har laget bilen og Gjensidige lever av å loppe folk for mer penger enn de må betale ut i skadeerstatninger!

Hva i all verden har Gjensidige og Volvo med vaksiner å gjøre?

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Nei konspirasjonsteoretikerne som prøvde å si i fra og som ble utskjelt og utestengt fra alle steder på nett

Du er fortsatt her. Jeg ser stadig noen konspirasjonsteoretikere (hovedsaklig på Facebook) som fortsatt er der. De har vært der lenge og de er ikke utestengt. Derimot blir alle ikke-konspirasjonsteoretikere blokkert av dere om vi forsøker å komme med motargumenter. Jeg tror ikke dere ønsker å få utfordret deres verdenssyn.

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

var de eneste som tenkte før de handlet, undersøkte noe som hørtes ille rart ut og de eneste som faktisk gjorde ting riktig ved å ikke ta en eneste vaksine.

Hvorfor tror konspirasjonsteoretikere at de er de eneste som har "tenkt"? Kanskje andre også har "tenkt" og "undersøkt" før de har tatt en avgjørelse om de skal ta vaksinen? Det fantes mange vitenskapelige artikler om vaksinen før den ble tilgjengelig. Kanskje vi tenkte, undersøkte og fant ut at det var det smarteste å ta den? Hvorfor skal det være å ikke tenke og undersøke?

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Se nå på alle blodproppene de finner i de alt for unge som dør helt plutselig, syntetiske blodpropper som er meterlange og som de finner i blod som ser ut som det er fullt i støv og skit. Felles er for alle de at de tok vaksiner mot covid. Ingen av de som er døde og funnet slike blodpropper i er uvaksinerte,

De eneste påstandene jeg har hørt om dette, er fra konspirasjonsteoretikere. Ikke én eneste av de har klart å hoste opp en kilde (obs! en tilfeldig person på YouTube eller TikTok som sitter og prater og påstår ting, er ikke en kilde, kun en person som påstår en ting på lik linje med andre konspirasjonsteoretikere som sitter og påstår ting og repeterer det som nevnte person har sagt på YouTube eller TikTok). Så... har du en kilde?

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

ingen av de jeg kjenner som fikk covid uten vaksine ble verre enn de har blitt fra en influensa en eller annen gang.

De fleste jeg kjenner har tatt vaksinen, ingen av de ble alvorlig syke av covid-19. I verste fall ganske normale influensasymptomer. Men jeg kjenner tre stykker som fikk covid-19 før vaksinen ble rullet ut, de var sykere enn de noen gang har vært før. Men de du kjenner, og de jeg kjenner, er ikke et representativt utvalg. Jeg nevner det bare for å poengtere at det er ikke slik at det du har opplevd er fasiten. Det som derimot er fasiten, er at det var 8 ganger så stor sjanse for å bli innlagt med covid-19 som uvaksinert, kontra om man var vaksinert når man var kommet godt i gang med vaksineringen

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Men jeg har flere kjente som var friske da covid kom men som er døde nå. Og alle av de fem døde raskt og uventet i alderen 40-57 år og var selvsagt vaksinert i hue og rævva!

Det er trist å høre, men det er en ting jeg aldri har skjønt. Alle vaksinemotstandere kjenner en drøss med personer som er døde og/eller alvorlig skadet, enten direkte eller indirekte på grunn av vaksinen. Jeg kjenner ikke en gang noen som har fått bivirkninger av vaksinen utenom forbigående feber, lett hodepine eller vondt rundt stikkstedet. Og jeg har heller ikke hørt om noen som ikke er vaksinemotstandere som har bekjente som har dødd av vaksinen.

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Takk Gud for at jeg og mine lot være

Det er et valg du og dine gjorde, og det er dere i deres fulle rett til å gjøre. Å ta vaksinen er frivillig og noe den enkelte bestemmer selv. Jeg respekterer det. Hadde håpt dere kunne respektert vårt valg også.

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:33 AM):

Gud være med alle dere som ble lurt av våre folkevalgte. De visste hva de gjorde og de hadde en agenda med det de gjorde. Rett og slett landsforræderi! Svik av verste måte og folket ble ofret for deres og andres økonomiske vinning. Snakk om århundredets lureri!

Hvem, og hvordan, har fått økonomisk vinning av dette?

Korben skrev (På 12.12.2023 den 1:38 AM):

Jeg håper Gud skåner alle som ikke skjønte, har skjønt eller vil skjønne hva dette faktisk er for noe og at han bruker sin kjærlighet og skåner så mange som mulig. 
Covid er ikke noe å bære redd for med mindre du har noe som gjør at du pleier å frykte influensa og vanlige forkjølelser. 

Jeg er verken redd for covid-19 eller vaksinen. Men hvorfor er dere vaksinemotstandere så redde for vaksinen? De fleste har latt livet gå videre, hvorfor klarer ikke dere det selv om det nå viser seg at folk dør ikke som fluer, som dere lovte oss at ville skje "snart", og at det ville skje innen x antall måneder som hele tiden har blitt forskjøvet etter hvert som dette skrekkscenarioet lar vente på seg. Det er trist at dere ikke selv ser dette, og kan fortsette å leve normalt uten å gå rundt og være livredde hele tiden.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg er en ganske vanlig mann, som ikke pleier å skrike og demonstrere mot myndighetene våre.  Jeg kan jo være uenig, men innretter meg som de fleste andre.  Disse anti-anti-alt-og-alle-folkene med diverse kjendiser i spissen, fikk etterhvert en stor gjeng med tilhengere, og det var ikke måte på språk de brukte mot alle oss andre «idioter i saueflokken»  puh..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye som kan skrives om informasjonen borgerne fikk. Blant annet fikk vi i begynnelsen beskjed om at det ikke var luftbårent selv om alt tydet på det motsatte. Videre ble det sagt at vaksinene fra Pfizer og Moderna var helt like hverandre, men hvordan kan de si noe så dumt når Moderna inneholdt dobbelt så mye virkestoff som Pfizer. Slik har det bare fortsatt. Det samme kan sies som feilinformasjon om svineinfluensavaksinen hvor de hardnakket nektet for tilfeller av narkolepsi i etterkant selv om de satt på tall som viste det motsatte. De ble presset til å frigi rapportene til finske myndigheter som konkluderte helt annerledes.

Jeg er ingen vaksinemotstander men det får være grenser for hvor mye sprøyt Helsedir og FHI kan gi av feilinformasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, Nukleosid said:

Det som derimot er fasiten, er at det var 8 ganger så stor sjanse for å bli innlagt med covid-19 som uvaksinert, kontra om man var vaksinert når man var kommet godt i gang med vaksineringen

Dette ble repetert i NRK også flere ganger, uten å gå nærmere inn på andre årsaker eller korrelasjoner. Bare hvor mange som var mRNAfrie kontra UmRNAfrie.

Men FHI og andre media stiller opp med ett mer detaljert bilde:

figur-1-del-3.png?preset=mainbodywidth&m

 

I grafen over ser vi at personer med innvandrerbakgrunn ble innlagt i langt større omfang enn de uten slik bakgrunn, både før og etter mRNA behandlinger ble introdusert. (Kilde) (Aftenposten har også en artikkel om dette)

I tillegg til høyere smittespredning, og andre elementer som FHI går inn på (utdrag nedenfor), så kan det være svært lite villighet til å sprøyte seg inn med noe for folk med slik bakgrunn. Altså i de samme hovedgruppene som ble innlagt før og etter mRNA behandlingene begynte.

Det er også bevist at D vitamin nivåer har en innvirkning på hvor syk personer blir av covid. Når man har mye melanin i huden blir det vanskeligere for kroppen å øke D vitamin nivået fra solen når man er langt nord på planeten, spesielt rundt vinteren.

 

Utdrag fra FHI:

-Bosted: Smitten har vært høy i områder av landet hvor det bor mange innvandrere, og det ser ut til å ha forsterket smittespredningen blant innvandrergrupper.

-Utenlandsreiser: Det ser ut til at utenlandsfødte har reist mer enn befolkningen for øvrig, og spesielt til land med høy eller antatt høy forekomst av covid-19.

-Kontakt innad i grupper: Sosialt miljø har stor betydning for smittespredning. På grunn av restriksjoner og råd om å begrense sosial kontakt til de alle nærmeste, er det også mer sannsynlig at innvandrere har mest kontakt med personer med samme landbakgrunn.

-Forsinkelser i TISK-arbeidet: Utfordringer med for eksempel pålogging med Bank-ID og språk kan forsinke testing, smittesporing og karantene.

-Sosioøkonomiske forhold: Forhold som lav inntekt, lav utdannelse, yrke og trangboddhet ser ut til å henge sammen med økt risiko for smitte. Men dette gjelder hele befolkningen, ikke bare innvandrergrupper

-Andre forhold: Vi antar at språkkunnskaper, helsekompetanse og forskjeller i helseadferd forklarer noe av forskjellene.

-Det er også flere andre mulige årsaker vi vet for lite om, og som har vært mye omdiskutert. Det gjelder for eksempel forskjeller i smittevernadferd og etterlevelse av råd.

 

TL;DR - Ja det var i perioder flere mRNAfrie innlagte enn UmRNAfrie. Fordi de samme folkene som levde livene sine som de ville, gjorde det både før og etter mRNA behandlinger ble tilgjengelig, og var altså hele tiden de som ble innlagt mest. Disse folkene var også av de fleste som ville være mRNAfri, derfor kunne man telle flere mRNAfrie på sykehus enn UmRNAfrie. D vitamin nivåer kan også spille en rolle for fargede personer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dersom man spør en kunstner, et malerfirma, en navigatør og en fysiker om å gjøre rede for forskjellen på fargene rødt og grønt, så vil man temmelig sikkert få 4 ulike svar. Er de kompetente, vil likevel ingen av av de ulike svarene være feilinformasjon. De vil utfra sin bakgrunn tolke spørsmålet forskjellig, og gi et svar som belyser ulike aspekter ved spørsmålsstillingen. Og da er det viktig å spørre de som er relevante for eget informasjonsbehov - når du skal ut å seile, er det mer fornuft i å spørre navigatøren enn malerfirmaet ;) 

Trulss skrev (3 timer siden):

Videre ble det sagt at vaksinene fra Pfizer og Moderna var helt like hverandre, men hvordan kan de si noe så dumt når Moderna inneholdt dobbelt så mye virkestoff som Pfizer.

Slik jeg forstår det, ble Folkehelseinstituttet spurt om forskjellene på Pfizer og Moderna, og de svarte da at de praksis var like - korrekt? Slik jeg oppfatter det, er FHI interessert i effektene av en behandling, og bryr seg mindre grad om "oppskriften" på medisinen. Og på et tidlig tidspunkt (før det ble avdekket at Modernas bivirkninger var litt mer problematiske enn Pfizers) var det helt i tråd med de kliniske testene og innhentet erfaring å svare at de i praksis var like - fra et ståsted som vurderer dokumenterte effekter av å behandle folk med medisinen. Som jeg altså oppfatter er FHIs ståsted. Ingen bevisst feilinformasjon.

Hadde man i stedet spurt Legemiddelverket (som muligens er mer opptatt av "oppskrift"?) eller selv tatt seg bryet med å gå innom Felleskatalogen og evt de godkjente preparatomtalene for Pfizer og Moderna, kunne man ha endt med andre svar - fra andre ståsteder. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 8.12.2023 den 9:56 AM):

 

At andre går rett inn på folk, og ikke bryr seg om avstandsregler, får være deres sak. 

Jeg er helt enig i det, men det blir likevel helt meningsløst å tro at man beskytter seg fra et virus som spres gjennom luftveiene ved å kun gni hendene i håndsprit for så å oppsøke den sikreste smittekilden som IKKE er plastikkposer og handlevogner men viruspartikler som kommer fra andres luftveier.

 

Trulss skrev (På 8.12.2023 den 12:11 PM):

Klart det hjelper å sprite henda om du akkurat hat tatt på en spagettipakke noen andre har hostet på, eller gnidd sine snørrete fingre over.

I teorien ja, dersom noen i løpet av noen få sekunder før du tar på den har hostet over den og det ligger ferskt spytt/snørr på pakken som ikke er tørket inn og du i løpet av sekunder etterpå tar på for så umiddelbart å gni de samme fingrene du tok det på inn i dine egne øyne eller rett på munnen. Skjønt vi snakker her om sannsynligheten for å bli slått ned av lynet. Jeg tror nok heller man aktivt må slikke på den samme pakken rett etter en slik hendelse for at det skal ha noe for seg. Og da må man slikke nøye. Dette antibac-hysteriet har en del fellestrekk med hvor hysteriske mange var da HIV/AIDS dukket opp og man i fullt alvorl trodde man kunne bli smittet via toalettseter eller ta smittede i hånda.

Men smittebølger med corona kom ALDRI fra spaghettipakker på Rema 1000 eller dørhåndtak. De kommer fra samlinger i begrensede og dårlig ventilerte lokaler gjennom utveksling av aerosoler med de tilstedeværende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 19.12.2023 den 8:05 PM):

Kilde?

Her er det fristende å svare det samme som de som er mest mot vaksinen svarer på samme spørsmål; "Søk på Google, jeg gidder ikke søke for deg", og når jeg søker finner jeg ingenting som underbygger deres påstand.

Min påstand, derimot, finner du faktisk lett en kilde til. Og den er her.

Og en til.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Her er det fristende å svare det samme som de som er mest mot vaksinen svarer på samme spørsmål; "Søk på Google, jeg gidder ikke søke for deg", og når jeg søker finner jeg ingenting som underbygger deres påstand.

Min påstand, derimot, finner du faktisk lett en kilde til. Og den er her.

Og en til.

Det er opp til deg å dokumentere dine egne påstander, uavhengig av hva andre gjør.

Forsåvidt interessante tall, men uten oversikt over tallene for hele epidemien dokumenterer det strengt talt ikke påstanden din. At hele epidemien har lignende tall er trolig, men ikke bevist ut ifra 3 uke-rapporter. Det er nokså få innleggelser og det vil være store statistiske svingninger. Mange faktorer kan påvirke disse tallene. Det kan eksempelvis tenkes at etterhvert som flere varianter dukket opp så fungerte vaksinene dårligere.

Apropos skulle jeg likt å sett tall for overdødelighet i befolkningen i gruppen uvaksinerte kontra vaksinerte. Der mistenker jeg at det ligger en hund begravet.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (21 timer siden):

Det er opp til deg å dokumentere dine egne påstander, uavhengig av hva andre gjør.

Du kan si det til alle vaksinekritikere også. Fra de mest standhaftige på det punktet, får jeg aldri noen kilder når jeg etterspør det.

 

Aiven skrev (21 timer siden):

Forsåvidt interessante tall, men uten oversikt over tallene for hele epidemien dokumenterer det strengt talt ikke påstanden din.

Nå skrev jeg ikke at det har vært slik gjennom hele pandemien, men at det var slik på et punkt etter at vaksineringen var godt i gang, på et punkt der covid-19 fortsatt var en sykdom man kunne bli alvorlig syk av selv om man ellers var normalt frisk.

 

Aiven skrev (22 timer siden):

At hele epidemien har lignende tall er trolig, men ikke bevist ut ifra 3 uke-rapporter. Det er nokså få innleggelser og det vil være store statistiske svingninger. Mange faktorer kan påvirke disse tallene. Det kan eksempelvis tenkes at etterhvert som flere varianter dukket opp så fungerte vaksinene dårligere.

Nederst på denne siden, finner du "Alle ukerapporter 2020-2023", der du kan laste ned samtlige om du er interessert i å fordype deg i statistikk. Du finner nok at forskjellene har utjevnet seg noe, men ut fra de to-tre nyere jeg av nysgjerrighet sjekket, så lønner det seg fortsatt å være vaksinert om man er eldre eller i en risikogruppe. For normalt friske personer, har det nok lite for seg pr. i dag, men når covid-19 var en hissigere sykdom, så var det nok ikke så dumt. Og som du sier, med nye varianter så fungerer ikke lenger gamle vaksiner så godt lenger.

 

Aiven skrev (21 timer siden):

Apropos skulle jeg likt å sett tall for overdødelighet i befolkningen i gruppen uvaksinerte kontra vaksinerte. Der mistenker jeg at det ligger en hund begravet.

Nå har jeg ikke sjekket så nøye, men har ikke funnet noen oversikt over dette. I motsetning til deg, så mistenker ikke jeg at det er noe som peker på at vaksinen fører til overdødelighet. Det er helt sikkert noen som har snust litt på tallene, og hadde noen funnet ut at det faktisk var tilfellet, tror jeg det hadde blitt slått stort opp. Til og med de nyhetskanalene som vaksinekritiske er motstandere av (MSM), elsker å legge ut skremmende nyhetsartikler som generer massive klikkmengder. Hadde de kunne publisert en artikkel der overskriften hadde vært "Vaksinen skyld i 10% flere dødsfall i befolkningen", hadde de ikke nølt et sekund. Det viser tidligere artikler der overskriften "skremmer", selv om innholdet ikke er så ille som overskriften vil ha det til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 24.4.2023 den 8:01 AM):

Akkurat. Men at du ikke en gang vet hvem Gunveig Grødeland er viser jo da at du ikke har fulgt så veldig mye med i debatten om covid-tiltak og coronavaksiner i etterkant av omicron og da anbefaler jeg deg å heller gjøre det fremfor å slenge ut påstander om at alle som ikke står i stram giv akt rundt bestemte narrativer, selv om man er innafor skal tildeles merkelapper og skjelles ut som noe de ikke er. Blir meningsløst å diskutere med de som innrømmer at de ikke en gang VET hvem sentrale deltakere i debatten er.

Nøyktig det jeg skriger. Stempling og bruk av kallenavn samt demonisering av de som stiller seg kritisk til narrativer. Men nå er jo dette fra Australia, som beveget seg veldig langt mot Kina/Nord-Korea-tendenser i coronatiden. Dette er til og med en "mainstram"-politiker, utrolig nok som står og glefser slikt hat mot sivile borgere og skattebetalere i sitt land

Jeg ha fulgt med i debatten, og ser at "kritikerne" stort sett farer med løgn.

Vi ser også at de gjerne spør om dokumentasjon, og så nekter å godta det man kommer med, uansett hva det er.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...