Capitan Fracassa Skrevet torsdag kl 08:10 Skrevet torsdag kl 08:10 Morromann skrev (På 1.7.2025 den 7.26): Jeg vil ikke si at jeg angrer på at jeg tok de dosene jeg tok tilbake i 2021; 4 år siden nå men heller at jeg har lært å ikke ukritisk hoppe på et nytt og lite utprøvd preparat kun på bakgrunn av stemninger i folkemassene som ikke alltid tenker kaldt og rasjonelt. Men det var vel ikke "kun på bakgrunn av stemninger i folkemassen" disse dosene ble tatt? For min del tok jeg dem pga. faglige anbefalinger. Så kan vi diskutere hvor godt funderte disse faglige anbefalingene var. Morromann skrev (På 1.7.2025 den 7.26): Jeg vil vel heller si at jeg har lært å bli kritisk til en eventuell runde 2 med det samme opplegget. Å gå rundt å angre på ting får man ikke så mye ut av. Man bør heller lære enn å angre. Jeg er enig i dette, men det tror og håper jeg i høy grad også gjelder våre myndigheter og faglige instanser, at de også lærte at mange av tiltakene var unødvendige og overdrevne. Men var virkelig vaksinene et problem? For min del tar jeg gjerne tilsvarende vaksiner igjen hvis det blir anbefalt. Hvorfor skulle jeg ikke det? 1
Maabren Skrevet torsdag kl 09:39 Skrevet torsdag kl 09:39 53 minutes ago, Capitan Fracassa said: Og jeg kjenner en på 90 som har røkt i 75 år og er helt fin! Hvis alle du kjenner som tok den angrer på det, lever du i et ekstremt ekkokammer. Mange ser dessverre ikke forskjell på "fornuft" og "forakt for kunnskap". Såg aldri noko fornuftig ved å ta ei vaksine som verken var testa godt nok eller ville redusere smitte. Fekk dog corona 5 ganger utan at det har forandra noko. Første gang smitta fekk eg vite i ettertid at det var smitte i området eg hadde kjørt nokon til. Brukte dog munnbind for di neste 3 tilfella utan at det hjalp stort da di som hosta lot være(butikk osv) å bruke munnbind(rekner di som 100% sikre som mulig smittekilde pga einaste smitteveg). Siste smitten gjekk eg inn i vel vitande om at far min hadde fått corona. Satte meg sjølv i karantene for alle tilfella slik at eg er rimelig sikker på at eg ikkje smitta nokon. Brukte heime-test for å påvise di 3 siste smittetilfella. Av di rundt meg som tok vaksinen vart svært mange dårlige i fleire veker samtidig som nokre knapt merka at di tok vaksina. Nå er det ei stund sia eg har hørt at nokon har teke ny corona-vaksine eller booster, men nokre av di som vart dårlige ser ut til å slite meir med forkjølelse osv, dvs bruker lenger tid på å friskne til. For min egen del synast det som om forkjølelse osv ikkje biter noko særlig på meg lenger. Corona har ført til ei viktig forandring der noko av beredskapslageret er retta mot pandemi. Men ja, mange angrer på at di tok vaksinen av di eg kjenner, så ser ikkje at det dermed blir eit ekkokammer da det er deres opplevelse og anger. Kjenner og mange som ikkje tok vaksinen og di angrer ikkje ein døyt på det, meg innkludert. Har dog til gode å oppleve at nokon av di eg kjenner som tok vaksinen har uttalt at det var noko av det beste di kunne teke for egen helse. Kanskje det vil komme om nokre år viss di får nok avstand til corona-vaksina... 1 1
Capitan Fracassa Skrevet torsdag kl 10:46 Skrevet torsdag kl 10:46 Maabren skrev (57 minutter siden): Såg aldri noko fornuftig ved å ta ei vaksine som verken var testa godt nok eller ville redusere smitte. Fekk dog corona 5 ganger utan at det har forandra noko. Du har rett i at vaksinenes smitte-reduserende effekt var sterkt oversolgt. Men det er da en rimelig god faglig konsensus om at de reduserte alvorligheten av smitten hos mange av de vaksinerte, og dermed forandret en god del. At vaksinene ikke endret noe for din del er jo noe du ikke vet, det er fullt mulig og kanskje sannsynlig at du ville hatt et alvorligere sykdomsforløp uten vaksinene. Maabren skrev (1 time siden): Av di rundt meg som tok vaksinen vart svært mange dårlige i fleire veker samtidig som nokre knapt merka at di tok vaksina. Nå er det ei stund sia eg har hørt at nokon har teke ny corona-vaksine eller booster, men nokre av di som vart dårlige ser ut til å slite meir med forkjølelse osv, dvs bruker lenger tid på å friskne til. Jeg forstår selvsagt at de som ble dårlige i flere uker av å ta vaksinen (eller i hvert fall etter at de tok vaksinen) kan angre på det. Samtidig er det veldig menneskelig å legge skyld på andre enn seg selv, og dermed mye lettere å legge skyld på sykdom fordi noen andre anbefalte deg vaksine, enn for de som ikke tok den å skylde på seg selv da de ble dårlige. Jeg kjenner ingen som ble dårlige av vaksinen, heller ikke mine 80 år gamle svigerforeldre, men betviler ikke at en del ble det. Men hvis man skal tro faglige råd, så er det mange som ville blitt mye dårligere hvis de ikke hadde tatt vaksine også. Jeg betviler som sagt ikke at en del personer angrer på det, men gjentar det jeg skrev til @kallisen at hvis alle hen kjenner som tok vaksine angrer, så lever hen i et ekkokammer, og jeg ser ikke på en slik påstand som troverdig. Jeg beskylder ikke deg for slike overdrivelser, jeg skummer korona-trådene og opplever deg som mer skeptisk til vaksiner og myndigheter enn meg, men klart innenfor det jeg regner som fornufts-basert. ☺️ 2
Morromann Skrevet fredag kl 05:01 Skrevet fredag kl 05:01 Capitan Fracassa skrev (20 timer siden): Men det var vel ikke "kun på bakgrunn av stemninger i folkemassen" disse dosene ble tatt? For min del tok jeg dem pga. faglige anbefalinger. Så kan vi diskutere hvor godt funderte disse faglige anbefalingene var. Det var både og avhengig av hvem som gjorde hva. For min egen del så var det som med deg; faglige anbefalinger. Men sosialt press og en ganske så skarp og til tider stygg tone mot de som vegret var absolutt tilstede i denne perioden selv om det ikke var så ille i Norge som i mange andre land og det ble skapt et bilde av at de som ikke ville ta satte eldre og sårbare i fare selv om vaksinen ikke hindret smittespredning. Selv om vi heldigvis aldri kom dit i Norge ble det snakket om å ha samfunnet åpent for de vaksinerte og stengt for de uvaksinerte, en ganske så dystopisk ide som også ble frontet av kjendiser, samfunnsdebattanter, influensere og skribenter; som en i Nettavisen som var ganske så aggresiv. I ettertid så var det etter min mening feil å presse vaksinene på hele befolkningen og bruke masse ressurser på at friske unge mennesker som aldri var i noen risikogruppe måtte ta vaksinene. Jeg gjorde det jeg mente den gang var de riktige valgene og lot ikke andre "bestemme" over meg og det var derfor jeg tok de to første men anslo den tredje selv om det var et råkjør fra media om at alle måtte ta den tredje også og at til og med de som sa nei til den tredje "forhindret gjenåpning"(nei, det var regjeringen og regjeringen alene som nektet gjenåpning før kvelden før kvelden før krigen i Ukraina praktisk talt). Jeg lot meg heller ikke skremme av trusler om at man måtte ta nummer tre for å kunne reise til utlandet. Den regelen ble det jo ikke noe av i det hele tatt og jeg regnet på det tidspunktet med at det ikke kom til å bli noe av fordi det var begynt å bli ganske mye negativitet rundt dette. Capitan Fracassa skrev (20 timer siden): Men det var vel ikke "kun på bakgrunn av stemninger i folkemassen" disse dosene ble tatt? For min del tok jeg dem pga. faglige anbefalinger. Så kan vi diskutere hvor godt funderte disse faglige anbefalingene var. Jeg er enig i dette, men det tror og håper jeg i høy grad også gjelder våre myndigheter og faglige instanser, at de også lærte at mange av tiltakene var unødvendige og overdrevne. Men var virkelig vaksinene et problem? Nå viste det seg jo at vaksinene ikke stanset smittespredning som de ble solgt inn som og at det strengt talt ikke var nødvendig å bruke så mye ressurser på å vaksinere de unge. Dessuten har det vært urovekkende mye bivirkninger; selvfølgelig ikke så forferdelig som noen påstår; men det er urovekkende nok at det har vært en økning med hjerteposebetennelse hos yngre menn. Og en runde til med nok en pandemi hvor det blir solgt inn at "friheten får du med vaksinen"; nei det vil jeg stille meg veldig veldig skeptisk til. Og at man nok en gang begynner å snakke om å etablere et "oss og dem"-samfunn med de som har tatt og de som ikke har tatt. En godt stund snakket man også om at årlige påfyll av coronavaksiner måtte bli "obligatorisk" for å holde samfunnet i gang; altså et permanent løp etter gulroten. Ikke bra. Men som kjent døde og visnet denne ideen hen i slutten av februar 2022. Capitan Fracassa skrev (20 timer siden): For min del tar jeg gjerne tilsvarende vaksiner igjen hvis det blir anbefalt. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det må du gjerne gjøre og det må være en vurdering du tar helt selv som jeg ikke blander meg opp i. Jeg er ikke lege og skal ikke fortelle folk hva de skal ta og ikke ta. Men jeg personlig velger mine egne vurderinger men lytter selvfølgelig til hva en lege forteller. Men jeg er helt imot sosialt press og tvang - både direkte og indirekte. Ingen skal tvinges eller presses til å ta noe legemiddel av noe slag som de ikke ønsker - det er grunnleggende medisinsk etikk. Maabren skrev (19 timer siden): Har dog til gode å oppleve at nokon av di eg kjenner som tok vaksinen har uttalt at det var noko av det beste di kunne teke for egen helse. Nei, jeg skal innrømme at jeg ikke har opplevd noen IRL som har uttalt dette om vaksinen heller selv om jeg har sett det online hvor noen praktisk talt mener at dette er det mest fantastiske som er oppfunnet siden pencilin eller til og med bedre. Vel, dem om det. 1
Morromann Skrevet fredag kl 05:07 Skrevet fredag kl 05:07 Capitan Fracassa skrev (18 timer siden): Du har rett i at vaksinenes smitte-reduserende effekt var sterkt oversolgt. Det var de, definitivt. Selv om jeg har sett revisjonistiske påstander her inne om at det aldri ble påstått at de var smittereduserende; men det var jo nettopp det de ble og hele prosjektet med coronapass som det ble lagt stor presitisje i ble lansert. Capitan Fracassa skrev (18 timer siden): At vaksinene ikke endret noe for din del er jo noe du ikke vet, det er fullt mulig og kanskje sannsynlig at du ville hatt et alvorligere sykdomsforløp uten vaksinene. Jeg vil nå heller se det slik at det var omicron og ikke vaksinene som var den store game-changeren. Da omicron tok over var det ikke noe seriøst grunnlag for å opprettholde noen form for unntakstilstand, hverken for alle eller opprettelse av et borger A og borger B-samfunn basert på vaksinestatus. Capitan Fracassa skrev (18 timer siden): Jeg kjenner ingen som ble dårlige av vaksinen, heller ikke mine 80 år gamle svigerforeldre, men betviler ikke at en del ble det. Men hvis man skal tro faglige råd, så er det mange som ville blitt mye dårligere hvis de ikke hadde tatt vaksine også. Det var spesielt yngre som fikk styggere bivirkninger av vaksinene, i større grad enn de eldre. Altså den gruppen som egentlig ikke trengte å ta de. 2 1
Nukleosid Skrevet fredag kl 14:18 Skrevet fredag kl 14:18 kallisen skrev (På 30.6.2025 den 21.31): Jeg tok aldri vaksinen eller testet meg og er fortsatt helt fin 5 år etterpå! Jeg tok vaksinen, og er fortsatt helt fin 4 år etterpå! (Det er bare fire år siden vaksinen ble tilgjengelig for de fleste, ikke fem). Uansett, én person er ikke et spesielt godt statistisk grunnlag. kallisen skrev (På 30.6.2025 den 21.31): Glad jeg stolte på magefølelsen og fornuften, alle jeg kjenner som tok den angrer på det! Rart det der, de som har vært mest kritiske til Covid-19 vaksinen fra starten av, kjenner masse mennesker som har blitt kronisk skadet eller er død på grunn av vaksinen... vi andre kjenner ingen. Virker som de må "bevise" at de hadde "rett". Kun en bekjent av meg fikk urovekkende høy feber etter vaksinen, men det gikk seg til uten legehjelp eller andre tiltak. Bortsett fra det har jeg kun hørt om vondt på stikkstedet og lett feberfølelse et par dager etterpå blant mine bekjente. Førstnevnte skjedde også meg. Derimot var moren til en venn døden nær av selve sykdommen (måtte legges i koma) og jeg kjenner personer som i lang tid etter gjennomgått sykdom hadde plagsomme senvirkninger. Blant annet en kollega, som jeg ikke vet om kom seg 100% da hen byttet jobb. Og før de vaksinekritiske fyrer løs; disse som ble smittet og syke, ble det før vaksinen var tilgjengelig. Jeg kjenner ingen som har sagt at de angrer på vaksinen, og det gjør ikke jeg heller. Men pr. i dag er det ikke nødvendig med boostere for normalt friske mennesker da Covid-19 stort sett gir en ganske harmløs, influensalignende sykdom. Det første 1-2 årene kunne den ha en funksjon, da den forhindet alvorlig/kritisk sykdom. 2
Morromann Skrevet lørdag kl 08:50 Skrevet lørdag kl 08:50 (endret) Nukleosid skrev (18 timer siden): Jeg tok vaksinen, og er fortsatt helt fin 4 år etterpå! (Det er bare fire år siden vaksinen ble tilgjengelig for de fleste, ikke fem). Uansett, én person er ikke et spesielt godt statistisk grunnlag. Riktig. Anekdoter på nettet er verdens beste bevis på ingenting. Forskere som driver statistikk bruker ikke diskusjonsforum og sosiale medier som kilder. Da ville man fått et veldig skjevt bilde på virkeligheten, selv om jeg ser at mange i diskusjonene her ser ut til å tolke hva som skrives i debattene på nettet som en måling på hvordan ting er i samfunnet. Eh, nei. Avhengig av hvilke foraer man ser på kunne man da ha laget "partibarometere som viste 90% oppslutning for FRP eller 90% for SV avhengig av hvilke forumer og plattformer man lette på. Så anekdoter er nettopp det, anekdoter. Nukleosid skrev (18 timer siden): Rart det der, de som har vært mest kritiske til Covid-19 vaksinen fra starten av, kjenner masse mennesker som har blitt kronisk skadet eller er død på grunn av vaksinen... vi andre kjenner ingen. Virker som de må "bevise" at de hadde "rett". Nå er det vel et sted i midten for de fleste av oss regner jeg med; OK ikke i midten men det er vel ikke slik at det er absolutter heller; at enten er det snakk om alle eller så er det snakk om ingen. Jeg vil tro at de fleste av oss kjenner NOEN som har hatt uheldige bivirkninger; ikke de fleste men noen. Sånn er det med meg. De fleste har det gått bra med; jeg mener 90% av Norges befolkning tok den gjorde de ikke(?)og de fleste av oss har jo ikke blitt kronisk syke siden 2021 eller død i hopetall. Men jeg kjenner til et par tilfeller som har hatt negative bivirkninger og det vil jeg tippe de fleste av oss gjør. Men igjen; det jeg skriver er også bare anekdoter og ikke vitenskapelig korrekte observasjoner. Nukleosid skrev (18 timer siden): Derimot var moren til en venn døden nær av selve sykdommen (måtte legges i koma) og jeg kjenner personer som i lang tid etter gjennomgått sykdom hadde plagsomme senvirkninger. Blant annet en kollega, som jeg ikke vet om kom seg 100% da hen byttet jobb. Og før de vaksinekritiske fyrer løs; disse som ble smittet og syke, ble det før vaksinen var tilgjengelig. Ja, de variantene som var før omicron var ikke noe trivelig å få. De fleste nordmenn har vel hatt omicron og bare et mindretall har hatt variantene som var før det. Nukleosid skrev (18 timer siden): Jeg kjenner ingen som har sagt at de angrer på vaksinen, og det gjør ikke jeg heller. Men pr. i dag er det ikke nødvendig med boostere for normalt friske mennesker da Covid-19 stort sett gir en ganske harmløs, influensalignende sykdom. Det første 1-2 årene kunne den ha en funksjon, da den forhindet alvorlig/kritisk sykdom. Ja, FHI har nå annonsert at de ikke lenger vil tilby vaksinen til friske og unge mennesker, noe jeg mener er en fornuftig beslutning og på høy tid. Men jeg ser at Jørn Klein, en av de mest fanatiske og ekstreme covid-alarmistene i Norge som ønsket munnbindtvang utendørs og tilhørte den gjengen som ihvertfall langt ut i 2022 helst så at Norge aldri gjenåpnet raser over beslutningen til FHI. For noen er dette tydeligvis fortsatt et dommedagsvirus og pandemien har aldri tatt slutt. Endret lørdag kl 08:50 av Morromann 1
Theo343 Skrevet lørdag kl 12:20 Skrevet lørdag kl 12:20 (endret) Hvis man mener at en anekdote kun er en oppfatning av en egen opplevelse fremfor en faktisk observasjon av en egen opplevelse så er jeg enig. Men i mange tilfeller er anekdoter like gyldige objektive observasjoner selv om det utføres av personen selv (og man har en analytisk tilnærming til det). Forskere har i mange tilfeller helt horrible bevisføringer. De mener ofte at fordi man kan observere enkelte ting i sammenheng med det man forsker på så er dette årsaken til det. I mange tilfeller har man også avdekket at de har "jukset" seg frem til resultatet ved å innføre andre elementer som gir det ønskede resultatet for å fastlå sammenhengen. Offentligjort forskning er ingen fasit dessverre. Selv om den er peer reviewed så er det ikke alltid kritikk når frem og heller slås ned. Endret lørdag kl 13:22 av Theo343 1
Nukleosid Skrevet lørdag kl 13:27 Skrevet lørdag kl 13:27 Morromann skrev (4 timer siden): Men jeg ser at Jørn Klein, en av de mest fanatiske og ekstreme covid-alarmistene i Norge som ønsket munnbindtvang utendørs og tilhørte den gjengen som ihvertfall langt ut i 2022 helst så at Norge aldri gjenåpnet raser over beslutningen til FHI. For noen er dette tydeligvis fortsatt et dommedagsvirus og pandemien har aldri tatt slutt. Ja, det finnes fanatikere på den siden også. De er riktignok ikke så mange, og ikke så aktive på Facebook, så man tenker ikke så mye over det.
Morromann Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Theo343 skrev (På 26.7.2025 den 14.20): Hvis man mener at en anekdote kun er en oppfatning av en egen opplevelse fremfor en faktisk observasjon av en egen opplevelse så er jeg enig. Men i mange tilfeller er anekdoter like gyldige objektive observasjoner selv om det utføres av personen selv (og man har en analytisk tilnærming til det). Problemet med anekdoter er jo at de er baser på den som fremmer de sin egen observasjon og ofte subjektive oppfattelse av hvordan ting er og ikke underbygget med nøye vitenskapelige statistiske undersøkelser. Og leser man anekdoter skrevet anonymt på nettet kan ingen underbygge hvorvidt de som skriver dette faktisk snakker sant eller ikke(ikke at jeg beskyldt noen for å lyve her, men jeg beskylder heller ikke noen for å snakke sant; sannheten er at det er umulig å vite noe som helst sikkert når vi tross alt er anonyme her; men man kan gjette ting ut i fra hvor sannsynlig og troverdig noe høres ut). Theo343 skrev (På 26.7.2025 den 14.20): Forskere har i mange tilfeller helt horrible bevisføringer. De mener ofte at fordi man kan observere enkelte ting i sammenheng med det man forsker på så er dette årsaken til det. I mange tilfeller har man også avdekket at de har "jukset" seg frem til resultatet ved å innføre andre elementer som gir det ønskede resultatet for å fastlå sammenhengen. Ja, det er sant. Politisert forskning og forskning gjort i businessammenheng hvor man allerede har konkludert først og så utreder. Mest beryktet for dette er forskningen tobaksindustrien i sin tid bestilte som skulle "bevise" at røyking var sunt. Men det har selvfølgelig vært mye annet slik i senere tid også. Ikke minst ser jeg dette i politikernes foretrukne syn på fornybar vs. kjernekraft for å trekke et eksempel og hvem som bestiller rapporter der. Theo343 skrev (På 26.7.2025 den 14.20): Offentligjort forskning er ingen fasit dessverre. Selv om den er peer reviewed så er det ikke alltid kritikk når frem og heller slås ned. Ja, men noen ganger er påstander for søkt til at man kan ta noe alvorlig. Nukleosid skrev (På 26.7.2025 den 15.27): Ja, det finnes fanatikere på den siden også. De er riktignok ikke så mange, og ikke så aktive på Facebook, så man tenker ikke så mye over det. De var for et par år siden veldig aktive på Facebook-siden "kunnskapsbasert pandemirespons" men den siden virker temmelig død nå. Jeg tror de fleste av disse omsider har gått videre selv om de var på det gjennom hele 2022 og et godt stykke ut i 2023 også, men jeg tror det dabbet av da også Kina gikk tilbake til "normalen". Men han har registrert ekstreme dommedagskult-lignende tendenser ute i verden knyttet til covid-19 også: https://www.dailymail.co.uk/news/article-14720089/monster-father-children-filthy-house-horrors-covid-fears-dodge-police.html Ja, hva skal man si? Dette er denne "new normal" noen dreiv og fabulerte om tilbake i 2020; at lockdown måtte bli en permanent ny måte å leve på for alltid; det var ihvertfall noen som fulgte den oppfordringen og traumatiserte sine egne barn med det. Og etter hva man leser så var hygiene og god helse ikke det viktigste heller; kun det å for enhver pris unngå å få covid-19. Burde stå som et skrekkeksempel på slikt dystopisk prat om "new normals". Dette var "kunnskapsbasert pandemirespons" i praksis.
Theo343 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Anekdoter beviser ingenting. Men får man vindt i magen hver gang man spuser kokt egg uten noe annet på så ville jeg latt vær å spise egg selv om man ikke får utslag på noen allergi tester. Det betyr ikke at man mener at alle får vondt i magen av egg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå