Gå til innhold

Flertallet er fornøyd med strømstøtten


Anbefalte innlegg

Nautica skrev (7 minutter siden):

Du mener at du har større frihet til og styre din strømpris nå en før og at dette er gøy, vel jeg og som det ser ut er det flere her som også synes dette overhode ikke er gøy.

Og noen av oss synes det er litt "gøy", da vi ser pengene renne inn i stadig striere strømmer. Sola skinner i dag og strømprisen er høy, jeg tror kanskje det blir ny rekord i dagsverdi i dag fra solcelleproduksjonen. Kan fort nærme seg 700 kroner. Strømregningen for august ser ut til å havne på ca. 800 kroner inkl. nettleie, før verdien av eksportert produksjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nautica skrev (17 minutter siden):

Du mener at du har større frihet til og styre din strømpris nå en før og at dette er gøy, vel jeg og som det ser ut er det flere her som også synes dette overhode ikke er gøy.

Nei ikke i det hele tatt, jeg sa jeg og alle andre har større frihet til å styre NETTLEIE pris. Altså hadde det ingenting med strømprisen å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk Norsk politiker,

1. Forstår ikke at forutsetninger for felles kraftmarket er endret da Europa ikke lengre tilbyr stabil kraft som dekker vårt behov i tørkeperioder. Nå er Europas prioritet "grønn" strøm basert på upålitelig vind og sol, upålitelitelig gass fra Russland og bruke Norge som "batteri" når vind og sol tar en pause.

2. Forstår ikke hvordan strømpriser settes i Nordpool (systempris bestemmes av dyreste strømprodusent som balanser markedet og er uavhengig av overføringskapasiteter, alle som tilbyr billigere strøm får betalt det samme som dyreste strømprodusent som balanserer markedet)

3. Forstår ikke effekt av utenlandskabler på strømprisen. Det avgjørende er ikke kapasitet men existens av kabelen! Se 2 ovenfor.

Resultatet er et strømprissystem som nesten ingen forstår, og hvor sikker en million husholdninger ikke lengre er i stand til å forutse hvor stor strømregninga kommer til å bli.

Da er det på tide å innføre et enkelt prissystem basert på kost pluss påslag. Selvsagt er dette mulig da Sveits praktiserer et slikt system. 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Glad folk flest er fornøyd med strømstøtten. Men vet alle de som er så fornøyde at:

1. Strømmen er dyr p.g.a. mangel på gass i Europa som driver opp strømpriser som Norske husholdninger må betale. Ref. hvordan strømpriser settes hos Nordpool basert på dyreste balanseprodusent som for tiden er gasskraftverk!
 
2. Norge tjener grovt på salg av dyr gass til Europa som igjen driver opp strømprisen også i Norge. Norge ligger an til å tjene 1900 milliarder kroner i 2023 på salg av olje og gass.
 
3. Strømstøtten som politikerne deler ut i 2022 utgjør altså ca. 40 milliarder eller ca. 2% av 1900 milliarder.

4. Strømstøtten deles ut fordi dette et nærmest diktert fra EU, da EU ikke vil ha endringer til ACER og Nordpool systemet...

M.a.o. politikerne er totalt i lomma på EU systemet.

Like fornøyd nå??

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Hvis dyre sjøkabler skal avskrives med et pennestrøk så blir det dyrt ja. Det samme hvis det bygges kraftlinjer som står klare i 2032, for å løse 2022-problemer som ikke finnes lengre. Hvis disse to tingene ikke skjer så skjønner jeg ikke hvorfor nettleia skal stige. Nettleia er allerede redusert med 5-10 øre/kWh som følge av høye strømpriser og det er ikke utenkelig at den fortsatt vil det dersom prisene fortsetter å være høye.

Du snakkar om Statnett. Alle nettselskap har større utgifter til kjøp av tapt kraft i overføring no når kraftprisen er høg. Dette vil overførast til kundane og slik eg har lest det så vil dette vere meir enn reduksjonen frå Statnett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Snittprisen i sør ser ut til å bli ca 4,2kr/kWh i august.
Så da blir vel støtten (420-70)*0,8*1,25= 3,5 kr
Man kan jo intervjue folk der i morgen når strømprisen bikker 10kr.
Tror vi flertallet er fornøyd?

Hvem er ikke fornøyd med å få så store deler av regningen dekket? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (13 minutter siden):

Man kan jo intervjue folk der i morgen når strømprisen bikker 10kr.

.. for hytteeiere. (Finnes det flere grupper som betaler så mye den ene timen?) Kunne de virkelig ikke bare ha fyrt i hyttepeisen? For meg er det kjernen i hyttekosen på kveldene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (Akkurat nå):

Nei, si det.
Tipper du vil finne flere som synes 6,5 kr/kWt (+ nettleie) er i overkant, støtte inkludert.

Men i snitt så betaler en ikke dette, så de færreste vill ikke tenke på det en gang. Jeg tipper vi kommer til å betale 1,5-2 kroner pr kWh denne måneden. Det er høyt, men langt i fra så galt som det kunne ha vært(uten støtte). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (52 minutter siden):

Snittprisen i sør ser ut til å bli ca 4,2kr/kWh i august.
Så da blir vel støtten (420-70)*0,8*1,25= 3,5 kr

Hvordan kom du fram til 4,2?

Jeg satt opp en tabell over prisene fra 1. til 29. august fra Nordpool. Vi mangler ennå 2 dager for å få hele måneden. Jeg tenker prisen 30. og 31. vil ligne mer på prisen den 29. enn prisene vi så i starten av måneden eller månedsgjennomsnittet. Derfor estimerte jeg samme pris de to siste dagene som den 29. Da kommer jeg til følgende gjennomsnittlige spotpriser (avrundet): NO1: 349 øre, NO2 444 øre, NO5: 346 øre. Noe som gir et støttebeløp inkludert mva på hhv 279, 374 og 276 øre.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (59 minutter siden):

La oss si at den havner i intervallet 4,0 - 4,8 da.

Bare for morroskyld ville jeg finne ut hvilke priser som trengs i snitt de to dagene 30 og 31. august for å ende på et månedsgjennomsnitt på 4,0 og 4,8 kr. Det ble hhv minus 30 øre og pluss 1210 øre. Så ja, jeg er enig og rimelig sikker på at det havner i det intervallet. Selv om jeg synes du helgarderer litt drøyt.

Jeg drister meg til å gjette på 444 +/- 10 øre (som vil si et gjennomsnitt på mellom 5 og 8 kr/kWh de to dagene)

sk0yern skrev (59 minutter siden):

Uansett så kan man vel si at timesprisen for strøm vi bli høy enkelte timer i NO2 i morgen.

Bare enkelte timer? Den blir nok høy hele dagen. Laveste er 510 øre spotpris kl 03-04.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 timer siden):

Snittprisen i sør ser ut til å bli ca 4,2kr/kWh i august.
Så da blir vel støtten (420-70)*0,8*1,25= 3,5 kr
Man kan jo intervjue folk der i morgen når strømprisen bikker 10kr.
Tror vi flertallet er fornøyd?

Selv om prisen i morgen bikker 10 kr, har det ikke så mye å si for snittprisen din i måneden, med mindre du bruker all strømmen din for august de par siste dagene i måneden. Husk at prisen som står på din regning også er en snittpris over ditt forbruk. 

Jeg har laget et omfattende regneark jeg kan fylle ut underveis i måneden, som viser hva jeg får i strømstøtte, og hva som blir min egentlige strømpris. Akkurat nå ligger jeg an til å få en strømpris på ca. 1,3 kr/kWt. Jeg bor riktig nok bare i den nest dyreste regionen l landet. 

For all del, 1,3 kr/kWt er grisedyrt, spesielt når produksjonskostnadene er 0,12 kr. Men det er i hvert fall overlevbart. 

I september er støtten 90 %. Så selv med rekord-prisene vi har hatt denne uken vil prisen pr. kWt (for meg) havne på omtrent det samme.

 

Så får vi se hva som skjer videre. Regjeringens samarbeidspartner SV, som de er helt avhengig av, krever en fullstendig omlegging med makspris på 0,50 kr/kWt for første 1000 kWt, deretter 80 % støtte for de neste 2000 kWt. Andre partier på stortinget krever også bedre ordninger. Dersom regjeringen har tenkt å overleve etter oktober så skjer det garantert forbedringer på strømpris-fronten.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Selv om prisen i morgen bikker 10 kr, har det ikke så mye å si for snittprisen din i måneden, med mindre du bruker all strømmen din for august de par siste dagene i måneden. Husk at prisen som står på din regning også er en snittpris over ditt forbruk. 

Jeg har laget et omfattende regneark jeg kan fylle ut underveis i måneden, som viser hva jeg får i strømstøtte, og hva som blir min egentlige strømpris. Akkurat nå ligger jeg an til å få en strømpris på ca. 1,3 kr/kWt. Jeg bor riktig nok bare i den nest dyreste regionen l landet. 

For all del, 1,3 kr/kWt er grisedyrt, spesielt når produksjonskostnadene er 0,12 kr. Men det er i hvert fall overlevbart. 

I september er støtten 90 %. Så selv med rekord-prisene vi har hatt denne uken vil prisen pr. kWt (for meg) havne på omtrent det samme.

 

Så får vi se hva som skjer videre. Regjeringens samarbeidspartner SV, som de er helt avhengig av, krever en fullstendig omlegging med makspris på 0,50 kr/kWt for første 1000 kWt, deretter 80 % støtte for de neste 2000 kWt. Andre partier på stortinget krever også bedre ordninger. Dersom regjeringen har tenkt å overleve etter oktober så skjer det garantert forbedringer på strømpris-fronten.

Nei, det er ikke din personlige snittpris som avgjør støtten, det er snittet for det området man hører til. Så din snittpris og den du får støtte for kan selvsagt bli forskjellig. Da er det å håpe at din snittpris havner under områdets, så du tjener bedre på støtten, for det motsatte skjer om man ligger med personlig snittpris over områdets.

Men jeg har forstått det slik at snittet er vektet, og ikke bare det matematiske snittet av spotprisen for de enkelte timene i døgnet/måneden, så om @Simen1 har alle spotprisene for hver enkelttime i excelarket sitt, så burde det være greit å sammenligne med hva nettselskapet finner ut at snittprisen blir.

Lenke til kommentar

Strømstøtten regnes ikke ut fra personlige priser. Den blir de samme x øre/kWh for alle i samme prisområde, uansett når på døgnet eller måneden de brukte strøm, hvor mye deres personlige snittpris er og hvordan deres strømavtale er (påslag, fastpris etc).

I NO2 blir den ca 374 øre inkl mva i august. Den billigste timen var 7. august kl 10-11 der spotprisen var 104 øre + mva = 130 øre - 374 øre i strømstøtte = -244 øre. Man fikk altså betalt for å bruke strøm den timen. I motsatt ende av skalaen er den dyreste timen 29. august kl 19-20. Da er spotprisen 844 øre + mva = 1055 øre - 374 øre i strømstøtte = 681 øre. Måten strømstøtten regnes ut på forsterker incentivet til å bruke strøm på riktige tidspunkt. Det kan altså være mer å spare enn folk er klar over, på å flytte strømforbruk fram til onsdag 1. september. F.eks ta bussen for å unngå å lade elbilen nå, utsette klesvask, bite i seg et par skikkelig kalde dager i huset, vaske seg med klut i stedet for dusj, spise kaldmat til middag etc. For et normalt hushold kan det være flere hundre kroner om dagen å spare på slike tiltak de dyreste dagene.

Nordpool regner ut matematisk snittpris per døgn og det er det jeg har satt opp i regnearket, ikke timespris. Nordpool regner også med månedspris for august når måneden er over. Jeg var bare litt utålmodig og estimerte snittprisen og dermed støtten før de siste dagene er på plass.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (6 minutter siden):

Problemet er dog at man ikke har noen som helst anelse om hva strømstøtten faktisk blir, før man nærmer seg månedens slutt.
Dermed har man ingen forutsetning for å si noe om hva man faktisk betaler for strømmen 1. september.

Ja det er en greie som gjør det veldig usikkert, spesielt for de som har lite til overs i en normal måned. Det beste en kan gjøre er å bruke så mye av energien sin når prisen er under snittprisen, da er det ett lettere regnestykke da en kan se på worst case(80% av >70 øre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enig i man ikke vet hva snittprisen for september blir, men husk at strømstøtten øker fra 80 til 90% i månedsskiftet. Det er dermed stor sannsynlighet for at støtten blir høyere. I hvert fall om det ikke skjer en dramatisk prisnedgang. Skulle det skje så må vi jo bare juble og puste ut. Det andre mulige utfallet er ennå høyere priser. Da vil man også ha fordel av at man brukte mest mulig i starten av måneden.

Men vi vet med sikkerhet at prisene 29. august er blant de høyeste denne måneden og at det derfor er gunstig å flytte forbruk unna denne dagen om man kan.

Ellers så gjelder også det forsterkede incentivet til å flytte strømbruk ved prisvariasjoner over døgnet. Så når det er 2 kr forskjell mellom natt og dag, så kan man begynne å regne på hvor mye det lønner seg å justere opp termostatene før man legger seg og ned når man står opp. En gjennomsnittlig norsk husholdning bruker 44 kWh/dag i årsgjennomsnitt. Da er det bare å gange opp prisdifferansen med antall kWh man klarer å flytte. Oppvarming og varmtvann er som regel de mest strømkrevende tingene i en husholdning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...